FarangLao Inlagd Februari 11, 2013 Dela Inlagd Februari 11, 2013 Vilket ICA-kort är att föredra? Har bara använt vanliga bankkortet hittills och det har ju funkat bra men är det någon som rekommenderar att uppgradera till Plus? Och som har erfarenhet av dess fördelar m.m. Tacksam för svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Februari 11, 2013 Dela Inlagd Februari 11, 2013 Vilket ICA-kort är att föredra? Har bara använt vanliga bankkortet hittills och det har ju funkat bra men är det någon som rekommenderar att uppgradera till Plus? Och som har erfarenhet av dess fördelar m.m. Tacksam för svar Ska du använda det i Sverige eller bara på resa? Själva använder jag plus. Det ger pengar tillbacka. På alla köp i Sverige. Inte bara ICA. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jordbromannen Inlagd Februari 11, 2013 Dela Inlagd Februari 11, 2013 Bankkort plus är ett kreditkort, där du får till slutet av månaden på dig att betala. Betalar man då hela summan så kostar det inget i ränta. Skillnaden är också att man får bonus på alla köp (ej bankomatuttag) man gör. Även för köp utanför Ica. Man får 0,5% bonus utanför Ica & 1% på köp hos Ica. Det är kanske inte är så mycket, men det ger mig c:a 200 kr varje månad som jag får i form av bonuscheckar som kan användas till köp på Ica. Det är också skillnad om man bokar resa o betalar med kortet. Med Bankkort Plus får man litet mer i reseförsäkring än med vanliga bankkortet. ingen större skillnad dock. Kortet fungerar litet annorlunda mot det vanliga Ica bankkortet. Det du tar ut i bankomat och det som köps på Ica dras alltid direkt från ditt bankkonto (precis som det gör med ditt befintliga Ica kort). Övriga köp i andra affärer än Ica eller på webben t ex hamnar direkt på ett fakturakonto (Mastercard). Om medel skulle saknas när du köper på Ica, hamnar det också på fakturakontot.I mitten av månaden kring den 15 får du ett utskick från Icabanken med kontoutdrag och faktura från Mastercard köpen. De ska betalas senast den sista i månaden, vilket du gör genom att flytta pengar mellan ditt bankkonto till fakturakontot. Spelar bonusen ingen roll, eller att du inte vill ha ett kreditkort så funkar väl vanliga Ica bankkortet ungefär lika bra!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HajKaj Inlagd Februari 11, 2013 Dela Inlagd Februari 11, 2013 Ska du använda det i Sverige eller bara på resa? Själva använder jag plus. Det ger pengar tillbacka. På alla köp i Sverige. Inte bara ICA. Hälsar pigge01 hur e det om man köper resor med kortet? får man bonus då med? Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jordbromannen Inlagd Februari 11, 2013 Dela Inlagd Februari 11, 2013 hur e det om man köper resor med kortet? får man bonus då med? Ja, det får du! Du får bonus på allt utom bankomatuttag, som ju egentligen inte är ett köp. Tillägg: Man får inte bonus på Förmedlade tjänster. Såsom presentkort, lotter, tips, spel och betalning av tjänster, såsom uthyrning av videofilm. Görs köpen av dessa tjänster hos Ica så får man i alla fall inte bonus. Oklart hur Ica ska kunna se detta om köpen görs i annan butik än Icas? Resebyrå utomlands ska dock enl Ica vara bonusgrundande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Februari 11, 2013 Dela Inlagd Februari 11, 2013 hur e det om man köper resor med kortet? får man bonus då med? Ja om resebyrån är i Sverige. Utlänska nätresebyrår ger igen bonus. Fick 0.5 på senaste resa Köpt hos Nonki. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jordbromannen Inlagd Februari 11, 2013 Dela Inlagd Februari 11, 2013 Ja om resebyrån är i Sverige. Utlänska nätresebyrår ger igen bonus. Fick 0.5 på senaste resa Köpt hos Nonki. Hälsar pigge01 Jag blev osäker på hur det funkade med bonus och frågade Icabanken. För bankkort plus (kreditkortet) gäller: Köp på Ica är kodade efter om det är lotter, spel och presentkort m m som tydligen ej är godkänt för bonus (Förmedlade tjänster). Se inklistrad bild från Icas regler. Köp utomlands där kortet dras ska alltid ge bonus. Oavsett om kortet dras fysiskt i en butik eller om du knappar in kortet på nätet. Ej bonus vid uttag i ATM (där köpet ej går mot Mastercard utan dras direkt). Man får ej heller bonus när man betalar räkningar eller för över pengar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FarangLao Inlagd Februari 11, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Februari 11, 2013 Ja om resebyrån är i Sverige. Utlänska nätresebyrår ger igen bonus. Fick 0.5 på senaste resa Köpt hos Nonki. Hälsar pigge01 När jag köpte min senaste resa hos Nonki på senhösten ville han att jag helst skulle betala med ett VISA-kort - vilket jag gjorde - eftersom han hade höga avgifter på MC. Utifrån svaren ovan ser det ut som jag klarar mig gott och väl på mitt vanliga ICA bankkort MC då jag har andra kort också, både VISA och MC. ICA Banken är ej heller min huvudbank utan SHB. Men tack för svaren ovan för de hjälpte mig fatta beslutet att jag ej är i behov av ICA's Pluskort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.