Jump to content
IGNORERAD

Sverige är mitt hem


Herr Chang

Recommended Posts

Frugan strax 63 jau själv strax 64, lia skabbiga bägge 2.- Släktingarna i Thailand å Finland e bara ute efter våra pengar och jord.- Barnen våra bor i Sverige, så om vi får leva till pensionen e det ställt utom all tvivel var vi kommer att tillbringa vår sista tid.- Ens största önskan e ju att få lämna jordelivet tillsammans (i sängen) :thumbsup:  men det är väl få förunnat.-

 

Ska man dra lyckolotten i Thailand ska man hitta en fru som inte har några släktingar överhuvudtaget.

 

Problemet är att det kan man ju aldrig gardera sig emot eller veta innan man kära ner sig i damen.

 

Sen kan det ju även dyka upp diverse överraskningssläktingar som i själva verket inte alls är släkt men hur genomskådar man det?

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    7

  • Magrood

    5

  • andrejsdenruskige

    5

  • udonkaj

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag brukar inte tro på öde, tur och otur.

Men i år har jag verkligen otur. :-(

:::

 

Hoppas det vänder snart.

:::

 

Kram

Magrood

Hej Magrood,

 

Jag har följt dig på forumet ända sedan du började skriva på Thaitjejer-tiden.

Jag är grymt imponerad av dig. Från som jag minns det, på lite knackig svenska till att nu sedan länge briljera med en svenska som är klart mycket bättre och även mer nyanserad än vad de flesta har, som skriver här.

Jag har många gånger tänkt att: Hur orkar hon?

Man förstod ju rätt snabbt att du är begåvad med en intelligens och ett otroligt "driv" som jag tror slår nästan alla andra här på forumet.

Nu vet jag ju inte vad som tynger dig mest just nu. Men kanske att du skulle försöka slå av på takten till en lite mer normal nivå?

Du kommer ju ändå att vara bäst med god marginal.

 

Kram

Sakhon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

 

Jag har följt dig på forumet ända sedan du började skriva på Thaitjejer-tiden.

Jag är grymt imponerad av dig. Från som jag minns det, på lite knackig svenska till att nu sedan länge briljera med en svenska som är klart mycket bättre och även mer nyanserad än vad de flesta har, som skriver här.

Jag har många gånger tänkt att: Hur orkar hon?

Man förstod ju rätt snabbt att du är begåvad med en intelligens och ett otroligt "driv" som jag tror slår nästan alla andra här på forumet.

Nu vet jag ju inte vad som tynger dig mest just nu. Men kanske att du skulle försöka slå av på takten till en lite mer normal nivå?

Du kommer ju ändå att vara bäst med god marginal.

 

Kram

Sakhon

 

Tack så mycket!

Det kommer att bli bra.

Det som sker för alltid något bra med sig.

 

Det är bara det att många saker sker samtidigt.

 

 

Men det värmer verkligen när man upplever vänlighet från kända och okända vänner.

 

:::

Mvh

Magrood

 

Sorry att jag har snott tråden.

För att knyta an till tråden kan jag säga att ju mer jag levt i Sverige desto mer älskar jag Sverige.

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men hur mycket beror det på religion? Hur många är religiösa i Sverige? Jag ser det snarare som en slags kultur.

 

Herr Chang har talat.

 

Jag är nog böjd att hålla med dig. Det beror nog snarare på kulturen att familjen skall hjälpa varandra. Något vi ju knappast gör i Sverige i normala fall.

 

Efter en liten debatt med frugan så säger hon ungefär likadant, det är inte religionen utan kulturen.

Hon fortsätter med att inte skylla på släkten utan hon lägger istället skulden på frun. Frun måste säga ifrån direkt att detta inte tolereras och dessutom skall hon inte under några omständigheter springa runt i byn och skryta med hur mycket pengar hon tjänar i Sverige.

Skickar hon sen ner pengar så skicka inte för mycket, detta bara sticker i ögonen på släkten och då vill de ha mer och mer.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog böjd att hålla med dig. Det beror nog snarare på kulturen att familjen skall hjälpa varandra. Något vi ju knappast gör i Sverige i normala fall.

 

Efter en liten debatt med frugan så säger hon ungefär likadant, det är inte religionen utan kulturen.

Hon fortsätter med att inte skylla på släkten utan hon lägger istället skulden på frun. Frun måste säga ifrån direkt att detta inte tolereras och dessutom skall hon inte under några omständigheter springa runt i byn och skryta med hur mycket pengar hon tjänar i Sverige.

Skickar hon sen ner pengar så skicka inte för mycket, detta bara sticker i ögonen på släkten och då vill de ha mer och mer.

 

  / Joe

 

Ja, skryta om hur mycket pengar man har är icke lämpligt. Exfru Chang är mycket hemlighetsfull om sina tillgångar. Möjligen är jag den ende som vet hur exakt hur mycket hon har, släkt i Thailand vet definitivt inte. Och det är nog bäst så.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant frågeställning. Jag och min sambo är rätt överens - Sverige är bättre i vardagen och Thailand är bättre på semestern. :wink:   /Krille        
På vilket sätt är vardagen bättre i Sverige ? Själv så tycker jag bara att den är otroligt trist :/ Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är vardagen bättre i Sverige ? Själv så tycker jag bara att den är otroligt trist :/ Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Vardagen i Sverige är nog på många sätt bättre.

 

För det första är det ju få faranger som arbetar eller gör något vettigt på dagarna i Thailand och då hamnar de lätt i alkissvängen och tillvaron blir allmer besvärlig.

 

För det andra spelar ju klimatet en stor roll för välbefinnandet. Vilken farang har samma krafter i ett så pass hett klimat som i ett mindre hett klimat. Att ständigt gå omkring och vara trött och svettas tär på krafterna till sist.

 

För det tredje så kan man bli ganska less på att ständigt trängas med folk och bilar nästan överallt. I sverige kan man i alla fall få stressa ner om man vill det.

 

För det fjärde så kan det ju vara trevligt att få ha tillgång till en del svenska kanaler på sin tv apparat och slippa se och höra dom tjattrande thailändska tvåloperorna eller kungens face under nationalhymnen.

 

För det femte att kunna konversera med människor med samma språk. Är inte så kul att gå och prata med sig själv eller enbart frugan i en avlägsen by någonstans i Isan.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som bara några har nämt Statusen är oxå viktig Det ska alltid bjudas på mat och kliknade Både min förra o nuvarande är tyvärr rätt lika varandra 

Den nuvarande har iallafall ingen stor släkt

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm Varför bor du hos de hemska folket utan heder?

 

Bitter eller bara sur G...e.

 

Inte helt lätt.

 

mvh jrk

Därför att där, eller här rättare sagt, slipper man landsmän som tror dom vet hur jag tänker och lever.

Vem är bittrast, tror du ligger bra till!

Och jo, väldigt lätt!

 

PS skaffa ett glasögon där du ser ser smilegubbarna!DS

:17:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Vardagen i Sverige är nog på många sätt bättre.

 

För det första är det ju få faranger som arbetar eller gör något vettigt på dagarna i Thailand och då hamnar de lätt i alkissvängen och tillvaron blir allmer besvärlig.

 

För det andra spelar ju klimatet en stor roll för välbefinnandet. Vilken farang har samma krafter i ett så pass hett klimat som i ett mindre hett klimat. Att ständigt gå omkring och vara trött och svettas tär på krafterna till sist.

 

För det tredje så kan man bli ganska less på att ständigt trängas med folk och bilar nästan överallt. I sverige kan man i alla fall få stressa ner om man vill det.

 

För det fjärde så kan det ju vara trevligt att få ha tillgång till en del svenska kanaler på sin tv apparat och slippa se och höra dom tjattrande thailändska tvåloperorna eller kungens face under nationalhymnen.

 

För det femte att kunna konversera med människor med samma språk. Är inte så kul att gå och prata med sig själv eller enbart frugan i en avlägsen by någonstans i Isan.

 

KAJ

 

Ett litet tillägg till ditt sista stycke:

Att få ett vettigt svar på något utan att prata med sej själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns en del fördelar med Sverige. Att exempelvis kunna gå till en affär och ställa en komplicerad fråga utan att personalen ser ut som fågelholkar... men det är jag som är uppväxt i Sverige.

 

Funderar mer på vad som lockar exfru Chang. Det är ju knappast klimatet eller svenska maten. Kanske mindre korruption? Att bilarna stannar vid övergångsställen? Vad vet jag?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns en del fördelar med Sverige. Att exempelvis kunna gå till en affär och ställa en komplicerad fråga utan att personalen ser ut som fågelholkar... men det är jag som är uppväxt i Sverige.

 

Funderar mer på vad som lockar exfru Chang. Det är ju knappast klimatet eller svenska maten. Kanske mindre korruption? Att bilarna stannar vid övergångsställen? Vad vet jag?

 

Herr Chang har talat.

 

Att Sverige har kommit en bra bit längre än Thailand i allt, borde väl locka henne att stanna kvar. Hon är ju, som jag har fattat det en person med ärliga ambitioner och full av kreativitet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är vardagen bättre i Sverige ? Själv så tycker jag bara att den är otroligt trist :/ Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Vardagen blir väl inte roligare än man själv gör den - oavsett om man är i Sverige eller Thailand? Vad är bättre i Thailand i vardagen? Det enda jag kan se som en fördel är att man slipper frysa - men själv är jag sån att jag hellre fryser än svettas när det är vardag. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vardagen blir väl inte roligare än man själv gör den - oavsett om man är i Sverige eller Thailand? Vad är bättre i Thailand i vardagen? Det enda jag kan se som en fördel är att man slipper frysa - men själv är jag sån att jag hellre fryser än svettas när det är vardag. 

 

/Krille

 

Erotik på altanen under mån -och stjärneljus, t ex. :dance1:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Erotik på altanen under mån -och stjärneljus, t ex. :dance1:

 

... för varmt för utomhuserotik i Thailand. Nä tacka vet jag midnattssolserotik i gamla Sverige. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
... för varmt för utomhuserotik i Thailand. Nä tacka vet jag midnattssolserotik i gamla Sverige. :wink:

 

För äldre herrar så kan vinterkylan passa bättre när "den" efter en stund i kylan blivit styv.

Problemet blir då storleken...men det är en annan sak. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För äldre herrar så kan vinterkylan passa bättre när "den" efter en stund i kylan blivit styv.

Problemet blir då storleken...men det är en annan sak. 

inga pompem...ett par blompinnar och en rulle tejp!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är vardagen bättre i Sverige ? Själv så tycker jag bara att den är otroligt trist :/ Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2   Vardagen blir väl inte roligare än man själv gör den - oavsett om man är i Sverige eller Thailand? Vad är bättre i Thailand i vardagen? Det enda jag kan se som en fördel är att man slipper frysa - men själv är jag sån att jag hellre fryser än svettas när det är vardag.    /Krille
Nu är det iof lite svårt att jämföra thaivardag vs swevardag men jag kan lista ett par saker. 1. klimatet 2. tillgänglighet på det mesta i Thailand, bättre öppettider etc 3. den sociala biten, folk har en tendens att "låsa in sig" i Sverige, har nog mycket att göra med vårat karga klimat iof. 4. mycket mer lättillgäng vård. 5. Man ses inte som en idi*t för att man dricker 3öl till maten och sedan tar bilen 3km hem Etc, etc, fyll gärna på ni som känner för det ;) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det iof lite svårt att jämföra thaivardag vs swevardag men jag kan lista ett par saker. 1. klimatet 2. tillgänglighet på det mesta i Thailand, bättre öppettider etc 3. den sociala biten, folk har en tendens att "låsa in sig" i Sverige, har nog mycket att göra med vårat karga klimat iof. 4. mycket mer lättillgäng vård. 5. Man ses inte som en idi*t för att man dricker 3öl till maten och sedan tar bilen 3km hem Etc, etc, fyll gärna på ni som känner för det :wink: Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jo möjligheten till rattfylla gör ju att man längtar tillbaks till Thailand ibland.

 

6. Luften i storstäderna, jag ogillar att andas in nåt som jag inte kan se och smaka på.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det iof lite svårt att jämföra thaivardag vs swevardag men jag kan lista ett par saker. 1. klimatet 2. tillgänglighet på det mesta i Thailand, bättre öppettider etc 3. den sociala biten, folk har en tendens att "låsa in sig" i Sverige, har nog mycket att göra med vårat karga klimat iof. 4. mycket mer lättillgäng vård. 5. Man ses inte som en idi*t för att man dricker 3öl till maten och sedan tar bilen 3km hem Etc, etc, fyll gärna på ni som känner för det :wink: Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Jo möjligheten till rattfylla gör ju att man längtar tillbaks till Thailand ibland.   6. Luften i storstäderna, jag ogillar att andas in nåt som jag inte kan se och smaka på.     MVH Tommy
Där sa du faktiskt något som jag saknar med Sverige, den fräscha luften!!! Men annars är det känslan av liv och rörelse i Thailand som är så härligt. Får ångest bara av att tänka på söndagarna i Sverige, begravningsstämning tamefan!!! Men som tur är tycker vi alla olika, alla kan inte tycka om att en vintersöndag sitta framför brasan och mysa med en BiB och invänta måndagen ;) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Där sa du faktiskt något som jag saknar med Sverige, den fräscha luften!!! Men annars är det känslan av liv och rörelse i Thailand som är så härligt. Får ångest bara av att tänka på söndagarna i Sverige, begravningsstämning tamefan!!! Men som tur är tycker vi alla olika, alla kan inte tycka om att en vintersöndag sitta framför brasan och mysa med en BiB och invänta måndagen :wink: Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Där har du en annan bra punkt, liv å rörelse! Saknar det väldigt ibland.

Fast den är tveeggad, det är alltid full fart i vårt kvarter i Bangkok, skoj så länge man inte försöker lägga barnen för att de skall sova, fast de vänjer sej.

Bodde 3 månader vägg i vägg med en Kareoke restaurang, det var skönt den dagen de hade stängt, en dag på tre månader, den är nedlagd nu, massage ställe nu, iaf tyst, fick aldrig lov av frugan att testa massagen där...

Fast det var ju övergående, vi höll på med renovering och tillbyggnad av hemmet 50 meter därifrån, så det fick gå.

 

En sak som jag inte saknar är den totala avsaknaden av "Ljuddiciplin".

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Där sa du faktiskt något som jag saknar med Sverige, den fräscha luften!!! Men annars är det känslan av liv och rörelse i Thailand som är så härligt.

++++++++++++++++++++++++

Får ångest bara av att tänka på söndagarna i Sverig begravningsstämning tamefan!!!

++++++++++++++++++++++++

Men som tur är tycker vi alla olika, alla kan inte tycka om att en vintersöndag sitta framför brasan och mysa med en BiB och invänta måndagen :wink: Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Bor du långt ute i skogen?

För oss som bor i stan så är söndagarna öken när alla bönderna ska in till köpcetrumen och "fönsterschoppa"

Link to comment
Dela på andra sajter

Där sa du faktiskt något som jag saknar med Sverige, den fräscha luften!!! Men annars är det känslan av liv och rörelse i Thailand som är så härligt. ++++++++++++++++++++++++ Får ångest bara av att tänka på söndagarna i Sverig begravningsstämning tamefan!!! ++++++++++++++++++++++++ Men som tur är tycker vi alla olika, alla kan inte tycka om att en vintersöndag sitta framför brasan och mysa med en BiB och invänta måndagen :wink: Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2   Bor du långt ute i skogen? För oss som bor i stan så är söndagarna öken när alla bönderna ska in till köpcetrumen och "fönsterschoppa"
Nja, jag har bott hela mitt liv i Stockholms södra förorter :) Och inte hände det mycket där, visst har endel centrum hyffsade öppettider men inte dom mindre... Och senaste tiden har jag bott i Norge, och där är söndagarna om inte ännu tråkigare :/ Brukar bli en pakistansk pizza för 120nok, sen lite snacks för en hundring, sen kollar man på tv och längtar till måndagen :lol: Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns en del fördelar med Sverige. Att exempelvis kunna gå till en affär och ställa en komplicerad fråga utan att personalen ser ut som fågelholkar... men det är jag som är uppväxt i Sverige.

 

Funderar mer på vad som lockar exfru Chang. Det är ju knappast klimatet eller svenska maten. Kanske mindre korruption? Att bilarna stannar vid övergångsställen? Vad vet jag?

 

Herr Chang har talat.

Det är ju så klart pga mängden snygga karlar hon vill stanna så klart. Vi svenskar är ju fantastikt vacka och sexiga.. Har du inte fattat det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...