Jump to content
IGNORERAD

Tips å råd ang svärmor


Guest Forden34

Recommended Posts

Och hur det nu är så tänker fattiga Thailändare inte speciellt långsiktigt och rationellt. Vilket gör att gärna dylika kan poppa upp gång efter annan.

 

Exactemente, även mindre bemedlade svenskar tänker ju kortsiktigt och irrationellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • micke isaan

    24

  • Soengsang

    19

  • ole

    16

  • hamnoi

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dom flesta Thai jag träffat som gör liknande utspel. Gör det inte av girighet. Men om grannen kommer och skryter om vilka enorma belopp som deras farang har så tappar ju svärmor ansiktet förmodligen.

Inte allt för ofta så är storyn om farangen som skänker stort ett påhitt för att höja sin status i byn.

Det blir ett spel mellan grannar vem som har flinkast apa/ rikast farang.

 

Det enda som gäller i detta är att sätta ner foten och visa svärmor att hon genom detta förolämpoar dig/fär dig att tappa ansiktet.

Och slutar det inte så skulle i alla fall jag överväga en flytt till centralare delar av surin enligt din tjejs förslag.

Trots allt så finns det nog ganska mycket att företa sig i surin som inte har med alkohol att göra.

 

Och hur det nu är så tänker fattiga Thailändare inte speciellt långsiktigt och rationellt. Vilket gör att gärna dylika kan poppa upp gång efter annan.

Till våra grannar o div. låneförsök säger  min fru alltid att jag har skitdåligt jobb o pytteliten lön så vi får det knappt att gå runt vilket

ju inte är långt ifrån sanningen,hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en ung tjej utanför byn som har en engelsman å han skickar 60 000thb i månaden till henne å då tror ju alla att alla faranger kan skicka lika mycket

 

Måste berätta en sann historia sedan jag började hålla till i byn. På den tiden levde svärmor, hon har aldrig tiggt pengar om hon inte haft verkligt behov av dem. Frugans barn bodde då hemma hos svärmor så vi skickade pengar till deras uppehälle och givetvis också så att svärmor kunde klara sig.

 

Till saken hör att svärmors gamla hus var på upphällningen den tiden. Så frugans syskon och falangen hjälptes åt så att hon skulle få ett bättre hus. Det gamla huset var ett hemskt träslott på gingliga pålar: Eftersom frugans bröder och svåger alla var i byggsvängen så var arbetskraften gratis och material inköptes billigt. Vi återvann trät från det gamla huset till övervånning och golv uppe samt bärande träbalkar i golv uppe samt tak.

 

Medans vi planerade bygget gick det rykten att en granntjej skulle flytta hem till sina föräldrar. Hon var gift med en amerikan så det var väldigt märkvärdigt då han hade riktigt gott om pengar. Hon brukade komma hem på songkran och sprida pengar omkring sig under ett par dagar och visa upp en icke ringa andel guld. Annars så jobbade hon i en lampaffär i Pattaya. De hade om än sämre hus än svärmor men nu skulle det bli andra bullar av.

 

Svärmors hus blev klart och så kom dom hem med amerikanen. Han hade jobbat som soldat och kunde tydligen få pension och avgångsvederlag vid 40 år. Så hade det blivit. De hade räknat ihop att allt som allt skulle han få 50 miljoner Bath i avgångsvederlag, så han fick allmänt gå under smeknamnet "hasiplan" = 50 miljoner. Det var väldigt märkvärdigt då han kom. Han drack bara falang wiskey och åt inte ris och thaimat. Utan de tog mat med stora köttstycken och potatis från ett hotel i stan. De gick förbi vårt hus några ggr och jag hejade men hon sa bara till honom att gå vidare. Likaväl gick jag förbi deras hus några gånger och började prata med honom, men han aldrig många ord innan hon skrek till honom att komma in och äta mat på en gång.

 

Så en dag så hade de pratat med frugans svågern som var elektriker och beställt en takfläkt som han skulle montera. Naturligtvis var detta eftersom vi hade takfläktar i flera rum i svärmors hus och pratade om att installera AC. Han installerade denna enda takfläkt i deras sovrum. Under tiden som svågern och en av bröderna var där och satte upp takfläkten så gick jag dit under förevändning att jag skulle hämta hem dem för att äta mat. Den verkliga anledningen var att prata några ord med hasiplan och se hur det såg ut i deras lilla trähus. Som vanligt kom jag bara i närheten av deras hus ca 100m från svärmors hus innan jag blev bortkörd och amerikanen inkörd. Vid den tiden hade det tagit slut på potatis och kött och whiskeyn hade blivit utbytt mot Chang.

 

Vid den tiden började folk förstå att den märkvärdigt rika amerikanen inte var så rik som de trodde.  När man nämnde smeknamnet hasiplan så var det många som drog på smilbanden. Men de närmaste släktingarna till dom, av vilka jag var kompis med en stor del, skröt fortfarande om hur rik han var. I många fall sken det igenom att det mest var för att inte tappa ansiktet då de tidigare också skrutit om hur rik han var, en annan anledning var ju för att inte stöta sig med hasiplan's fru.

 

Nästa år så hade hasiplan gått över från Chang till Lao Kao. Nämnde man då smeknamnet hasiplan så blev det riktigt stora leenden som respons.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste berätta en sann historia sedan jag började hålla till i byn. På den tiden levde svärmor, hon har aldrig tiggt pengar om hon inte haft verkligt behov av dem. Frugans barn bodde då hemma hos svärmor så vi skickade pengar till deras uppehälle och givetvis också så att svärmor kunde klara sig.

 

Till saken hör att svärmors gamla hus var på upphällningen den tiden. Så frugans syskon och falangen hjälptes åt så att hon skulle få ett bättre hus. Det gamla huset var ett hemskt träslott på gingliga pålar: Eftersom frugans bröder och svåger alla var i byggsvängen så var arbetskraften gratis och material inköptes billigt. Vi återvann trät från det gamla huset till övervånning och golv uppe samt bärande träbalkar i golv uppe samt tak.

 

Medans vi planerade bygget gick det rykten att en granntjej skulle flytta hem till sina föräldrar. Hon var gift med en amerikan så det var väldigt märkvärdigt då han hade riktigt gott om pengar. Hon brukade komma hem på songkran och sprida pengar omkring sig under ett par dagar och visa upp en icke ringa andel guld. Annars så jobbade hon i en lampaffär i Pattaya. De hade om än sämre hus än svärmor men nu skulle det bli andra bullar av.

 

Svärmors hus blev klart och så kom dom hem med amerikanen. Han hade jobbat som soldat och kunde tydligen få pension och avgångsvederlag vid 40 år. Så hade det blivit. De hade räknat ihop att allt som allt skulle han få 50 miljoner Bath i avgångsvederlag, så han fick allmänt gå under smeknamnet "hasiplan" = 50 miljoner. Det var väldigt märkvärdigt då han kom. Han drack bara falang wiskey och åt inte ris och thaimat. Utan de tog mat med stora köttstycken och potatis från ett hotel i stan. De gick förbi vårt hus några ggr och jag hejade men hon sa bara till honom att gå vidare. Likaväl gick jag förbi deras hus några gånger och började prata med honom, men han aldrig många ord innan hon skrek till honom att komma in och äta mat på en gång.

 

Så en dag så hade de pratat med frugans svågern som var elektriker och beställt en takfläkt som han skulle montera. Naturligtvis var detta eftersom vi hade takfläktar i flera rum i svärmors hus och pratade om att installera AC. Han installerade denna enda takfläkt i deras sovrum. Under tiden som svågern och en av bröderna var där och satte upp takfläkten så gick jag dit under förevändning att jag skulle hämta hem dem för att äta mat. Den verkliga anledningen var att prata några ord med hasiplan och se hur det såg ut i deras lilla trähus. Som vanligt kom jag bara i närheten av deras hus ca 100m från svärmors hus innan jag blev bortkörd och amerikanen inkörd. Vid den tiden hade det tagit slut på potatis och kött och whiskeyn hade blivit utbytt mot Chang.

 

Vid den tiden började folk förstå att den märkvärdigt rika amerikanen inte var så rik som de trodde.  När man nämnde smeknamnet hasiplan så var det många som drog på smilbanden. Men de närmaste släktingarna till dom, av vilka jag var kompis med en stor del, skröt fortfarande om hur rik han var. I många fall sken det igenom att det mest var för att inte tappa ansiktet då de tidigare också skrutit om hur rik han var, en annan anledning var ju för att inte stöta sig med hasiplan's fru.

 

Nästa år så hade hasiplan gått över från Chang till Lao Kao. Nämnde man då smeknamnet hasiplan så blev det riktigt stora leenden som respons.  

 

Tragiskt

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en ung tjej utanför byn som har en engelsman å han skickar 60 000thb i månaden till henne å då tror ju alla att alla faranger kan skicka lika mycket

 

Har spenderat mer än 10 år i vår Surinby och otaliga är de byarykten av liknande art man hört om diverse faranger som dykt upp. Men det brukar efter något år alltid visa sig bara bli en tumme av alla de falsarier som spritts. Så byborna börjar nog vara ganska luttrade vid det här laget.

 

Själv har jag tur och svärföräldrarnas lider inte av någon onödig skrytsamhet. De säger alltid till sin frågvisa omgivning att vi (dvs jag och min fru) inte har några pengar och själv kör vi samma stil. Brukar på skoj, inför andra, kalla oss för "farang kiinok och sao baan någ" (fågelskitsfarangen och bonnatösen) vilket alltid ger upphov till en massa fnitter och leenden.

Men tror ingen i byn att man har några pengar så behöver ingen heller bli avundsjuk eller missunsam, funkar bra för oss. Och skulle det mot förmodan gälla något som är viktigt på riktigt så vet svärföräldrarna att vi har den ekonomiska förmågan även om den inte syns på utsidan.

 

Hoppas det löser sig för er!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju mycket väl vara sant att denna falang som skickar 60.000 bath att han kanske har gjort det 1 gång för t.ex hjälpa till med något i familjen eller vad det nu kan vara och så kör dom med att han gör det varje månad för att skryta i byn fast ha egentligen i vanliga fall skickar 5000 bath/mån :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade en man från Zürich i Kanchanaburi som de flesta i byn trodde skickade 30.000bath per månad.

Han var avundsjuk på mig som hade råd att resa till Thailand flera gånger per år. Han brukade ha råd med  2 resor per 3 år, och att skicka 4000 bath per månad.

Mitt ex. trodde på den storyn och ville naturligtvis att jag skulle ge mer än han.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt

Absolut tragiskt!

Jag tror ändå att hon lärde sig något lite grann i varje fall, av den historien som blev följden av de obefintliga rikedomarna. Han fick ju ut en engångssumma när han slutade som militär, sedan fick han resten som en summa varje månad eller år. Han hade hus i USA som han betalade på varje månad. De fick en dotter en stund efter det att de kom till byn. När hon var ca 4 år gammal åkte de till USA för att han skulle söka arbete och dottern skulle få växa upp i USA. Det här var ju ca 25 år sedan och hon har varit hem några ggr efter det att de flyttade till USA. Men då har det tydligen aldrig varit något skryt om pengar.

 

Om han var en sådan toffel som man kan tro det vet jag inte. Men hon förstod ju att jag skulle berätta hela historien som hon berättat om deras rikedomar, om jag fick prata med honom.

 

Jag var glad för att det skulle flytta in en falangkompis som granne. Men den glädjen varade ju inte länge. För frugan var det en enda stor pina när dessa miljonärer skulle komma till byn. Hennes status som enda falang fru i byn skulle ju skjutas i sank när miljonärerna kom som grannar. För mig så kändes det bra att jag aldrig gett mig ut för att vara någon annan än den jag var och aldrig hade gett mig ut för att ha pengar. Det dröjde inte länge innan frugan insåg att jag hade rätt och att skryta om hur mycket pengar man hade inte var någon hitt. Speciellt om man drog till för att förbättra sanningen.

 

Efter den här historien så pratade ju många om falangerna i byn. De insåg ju också att de 50 miljonerna bara var skryt. Eftersom de lät föräldrarna bo kvar i ett träruckel, när alla väntade att det skulle byggas stora slott, var det ju uppenbart. Numera tror jag nog precis som Kim, att vilken falang som än kommer till byn får upp till bevis innan något snack om stora rikedomar tros på rakt av. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en tjej sa till mig förra veckan. "Ask for money=No love. Not ask for money=Love.

Kan ju vara så jävla enkelt kanske.

 

 

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Den dag min fru väljer mig före sin mamma kommer jag att kasta ut henne. Jag har världens bästa och dyraste svärmor. Hon behöver ca 50000 bath för att överleva, hon är värd varje öre. Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Den dag min fru väljer mig före sin mamma kommer jag att kasta ut henne. Jag har världens bästa och dyraste svärmor. Hon behöver ca 50000 bath för att överleva, hon är värd varje öre. Erkki

I veckan,månaden,året ?

Link to comment
Dela på andra sajter

forden tala om för tjejen vad som gäller så hon kan berätta för svärmorsan och sen åker du/ni därifrån och sluta ge dom pengar har dom överlevt innan du kom in i bilden så kommer dom att göra det i fortsättningen också jag satt ner foten förra året sen dess så har inte en enda jvla thai kommit och snyltat på min öl och mat.  det är lätt att vara efter klok forden stick därifrån det är det bästa för din by och min by är samma skit bara pengar    hade så länge kompis

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha berättat att saker i Sverige är mycket dyrare och vi betalar mycket i skatt så tror jag mina svärföräldrar tror att jag har det sämre ställt än i verkligheten. Det har lett till att de nästan alltid bjuder på mat när vi går ut och är ytterst motvilliga att ta emot några bidrag. (Sist vi var där överlämnade vi två kuvert med 10.000 THB till dem och kände oss nöjda. Tre dagar innan vi skulle åka hem fick vi tillbaka kuverten med motiveringen att vi nog behövde dem bättre i Sverige. :D )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Forden,

nu har jag lösningen, frugans "kusin" bor i USA med sin man, enligt vad "kusinen" berättar så frågar hennes man henne vid månadsslutet följande "hur mycket skall vi skicka denna månaden?". På det sättet blir det ju aldrig något gnäll, eller hur?

 

Att jag själv aldrig har tänkt på att göra samma sak är för mig en gåta, så det blir för mig "gör om gör rätt"...

 

bob

 

P.S

Samma man är god för minst 80 miljoner bath enligt "kusinen", att de sen aldrig har åkt tillbaka till Thailand för att det är så dyrt med flyget enligt "kusinen" är ju en annan historia och att modern bor i ett kråkslott är ytterligare en sak vi inte skall tala om... Men likväl så är "kusinens" man god för 80 miljoner, kanske var det rupiers eller lire... får fråga nästa gång...  

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver råd

 

Svärmor har börjat tjafsa på tjejen min ang

Hej Forden,

 

Hur har det gått? Har väl inte något super råd mer än som sagts tidigare i tråden. Bara att finna kraft inom sig själv och göra det som känns rätt. Vad det än är som känns bäst för dig så måste du göra det, annars kommer det att äta upp dig. Har inte haft dessa problem själv med svärmor/far som du nämmner utan har väl haft "tur" att ha svärföräldrar som aldrig bett om någonting vare sig från mig eller frugan. Utan att för den delen ha det speciellt fett med pengar själva.

 

Men rådet i sig kan ju gälla i alla möjliga situationer i livet och ibland så måste man få höra det, oavsett vad du sen bestämmer, så kommer det att bli det rätta för dig.

 

/H

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Som jag skrev tidigare

 

Svärmor har varit på bra humör i 2 dagar nu å inte gormat å skrikit på tjejen

Talade med tjejen i går över en middag i närmaste restaurang hur vi skulle göra

 

Hon föreslog å vi enades så idag la tjejen upp för svärmor hur det skulle bli å thats it

 

1 Jag är i sverige å skickar tjejen 10 000thb i månaden som hon gör vad hon vill med

2 Jag är i Thailand å pröjsar för elen vatten maten

3 svärmor får 2000thb av mig å 2000thb av tjejen ( i slutändan är det väl jag som betalar allt i allafall,,men men vi slipper tjafset)

4 Mera tjafs om pengar då drar jag å tjejen å hyr ett hus långt ifrån allt å allting

 

Detta är tjejens förslag allting med medhåll av mig då jag tycker det är en bra lösning för vi kan bo kvar här då jag å tjejen trivs här

 

 

 

Svärmor krånglar inget alls nu å inget tjafs alls

Tjejen min är mycket gladare å tänker inte så mycket nu

 

Allt är frid å fröjd

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Forden34

Kan tala om att svärmor har varit lugn nu sen överenskommelsen å det känns skönt både för mig å tjejen

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång i tiden tyckte jag denna historia var mycket underhållande, dock inte frugan...

Vilken är svärmors idealvikt? Svar: 500 gram, plus urnan. :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång i tiden tyckte jag denna historia var mycket underhållande, dock inte frugan...

Vilken är svärmors idealvikt? Svar: 500 gram, plus urnan. :giggle:

Tände litta rökelse för svärmor å alla andra döingar i afse :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Finns en ung tjej utanför byn som har en engelsman å han skickar 60 000thb i månaden till henne å då tror ju alla att alla faranger kan skicka lika mycket

 

Många skulle nog kunna, men är inte tillräckligt dumma i huvet för att göra det.    :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...