Jump to content
IGNORERAD

Formel 1 2013


Oregistrerad

Vem vinner F1 chaufförs mästerskapet 2013?  

84 röster

  1. 1. Vem är bäst 2013

    • Sebastian Vettel, Red Bull
      15
    • Mark Webber, Red Bull
      3
    • Fernando Alonso, Ferrari
      16
    • Felippe Massa , Ferrari
      2
    • Jenson Button, McLaren
      8
    • Sergio Perez, McLaren
      1
    • Kimi Räikkönen Lotus
      28
    • Romain Grosjean Lotus
      0
    • Nico Rosberg Mercedes
      4
    • Lewis Hamilton Mercedes
      6
    • Nico Hulkenberg Sauber
      0
    • Esteban Gutierrez Sauber
      0
    • TBC Force India (chaufför inte klar)
      0
    • TBC Force India (chaufför inte klar)
      0
    • Pastor Maldonado Williams
      0
    • Valtteri Bottas Williams
      0
    • Jean-Eric Vergne Toro Rosso
      0
    • Daniel Ricciardo Toro Rosso
      0
    • Charles Pic Caterham
      1
    • Nån utanför listan?
      0


Recommended Posts

Intressant dokumentär om Mr F1, Bernie.

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 284
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bibben

    61

  • audirs2

    43

  • Drik

    22

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Jimmy 666

Röstar på att Alonso vinner F1 2013, men håller på Kimi... Och får man rösta/hoppas på en förlorare hoppas jag Vettel-fittan losar pga brutet pekfinger

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant dokumentär om Mr F1, Bernie.

 

 

 

Skrev ovan innan jag sett programmet då jag antog att det skulle vara intressant. Jag hade fel..

 

Det var SJUKT intressant, ett måste att se för varje F1-fan.

 

Jag hade hört "bits and pieces" men nu fick jag helheten och hela historien, mycket fascinerande man. Tuffare affärsman får man leta efter.

Ett rykte om honom från 60-talet som jag nog hört nån gång men även det lite kuriosa och mystik. :wink:

 

EDIT: Inte hela historien givetvis men ändå mer sammanhängande.

Ändrades av Bibben

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Röstar på att Alonso vinner F1 2013, men håller på Kimi... Och får man rösta/hoppas på en förlorare hoppas jag Vettel-fittan losar pga brutet pekfinger

 

Hoppas Vettel får "fyra i rad" i år!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det med däcken?

 

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article16282807.ab

 

 

Nya regler eller ny tillverkare?

 

Ny gummiblandning bl.a.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler-färre?

 

Förstår inte riktigt men antar hur många däcksblandningar som de erbjuder så är det fortfarande fyra stycken.

 

 

 

Janne Blomqvist uttrycker det så här:

 

 

Degradation…
Skrivet den 20 februari 2013, klockan 09:44 | 7 kommentarer

Efter första dagen här i Barcelona så blir det mer och mer klart att årets Pirellidäck inte tål alltför många varv i bra fart. Flera av förarna har klagat på att man inte får ut speciellt många varv ur däcken vilket i sin tur lutar åt att det i år kan bli en riktig depåfest. Jag såg själv när Vettel kom in, efter 5-6 varv med de hårda däcken, hur mycket ”graining” det var och även om det inte var några optimala temperaturer på något sätt igår så är det ändå en tydlig indikation på vad förarna har framför sig i år.

Att däcken tappar i tid så snabbt är ett bekymmer så klart och jag tror det har överraskat teamen och förarna en aning. I Jerez förklarades det bort med att banan hade för grov asfalt, och jag ifrågasatte då om det var banan eller däcken som det var fel på. Nu, efter en dag i Barcelona, vet vi svaret, knappast något fel på asfalten i Jerez utan snarare ett däck som är hyperkänsligt.

Om denna tendens håller i sig kan vi se fram emot en säsong där det blir många depåstopp, 3-4 per bil och race och en hel del omkastningar.

Jag tycker att Pirelli jobbar på rätt sätt, målet när man kom till F1 var att öka underhållningen på banan och det har man verkligen lyckats med. Sedan kan man alltid argumentera ifall ett däck ska köras så försiktigt som möjligt eller så hårt som möjligt. De flesta vill ju se förarna köra så fort det bara går istället för att åka runt och ta hand om däcken men riktigt så enkelt är det inte.

Historiskt har vi sett detta där Bridgestone levererade däck som tålde i princip vilken behandling som helst vilket fick till följd att det skilde några enstaka tiondelar på varvtiden från när däcket var nytt till när det var färdiganvänt och det ger ju knappast några omkastningar i fältet. Ett mycket talande exempel på detta just nu är DTM, där behöver man egentligen inte behöver göra några depåstopp för att byta däck, de skulle lätt hålla hela distansen utan att tappa alltför mycket i tid, och följden blir att en lucka på några sekunder tar ett helt race att plocka in.

Därför tycker jag att Pirellis strategi är helt rätt, gör det svårt för förarna att få däcken att överleva så får vi roligare race att följa vid tv:n.

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på att åka till Malaysia nu när vi ändå kommer att vara så nära ... ända tills jag kollade priserna :( Hade behövt vinna på lotto. Får vara nöjd med att Big Tree Bar i Khao Lak är gulliga och visar träningar, kval och race fast de egentligen inte har öppnat då :) Kvalet har de till och med lovat att spela in så att vi kan se det eftersom vi inte är "på byn" på lördagen. Har glömt att prata med dem om helgen 15-17 men det ordnar sig säkert... så mycket folk som vi fick dit förra året så gick de garanterat med vinst :)

 

Jag vill vill vill att Jenson skall vinna. hjälper det?

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill vill vill att Jenson skall vinna. hjälper det?
 

 

Hade du sagt Ferrari så hade du fått karma ;)

 

Tycker du att det är dyrt i M´sia? En av de billigaste banorna...

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du sagt Ferrari så hade du fått karma :wink:

 

Tycker du att det är dyrt i M´sia? En av de billigaste banorna...

Möjligt att det är en av de billigaste men med resa boende mm så blev det lite utanför min zon ... eftersom jag lovat att betala både resan och stå för fickpengar för oss båda för att "få" åka i år så fick jag prioritera bort det...

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt att det är en av de billigaste men med resa boende mm så blev det lite utanför min zon ... eftersom jag lovat att betala både resan och stå för fickpengar för oss båda för att "få" åka i år så fick jag prioritera bort det...

 

OK. Jo, det drar iväg en del när allt inkluderas.

 

Kul att du gillar F1 iaf :)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Funderade på att åka till Malaysia nu när vi ändå kommer att vara så nära ... ända tills jag kollade priserna :( Hade behövt vinna på lotto. Får vara nöjd med att Big Tree Bar i Khao Lak är gulliga och visar träningar, kval och race fast de egentligen inte har öppnat då :) Kvalet har de till och med lovat att spela in så att vi kan se det eftersom vi inte är "på byn" på lördagen. Har glömt att prata med dem om helgen 15-17 men det ordnar sig säkert... så mycket folk som vi fick dit förra året så gick de garanterat med vinst :)

 

Jag vill vill vill att Jenson skall vinna. hjälper det?

 

Sepang är billigate racet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt att det är en av de billigaste

 

Har du kollat priserna här : http://www.sepangcircuit.com/eticket/f1/index.html  eller på nån booking-site?

 

Du behöver absolut inte sitta vid start och mål,där hinner man nästan inte se nått ändå :wink:

Kan nästan stå utanför och bara lyssna,mycket vacker musik .

 

C2 biljetter under tak men på gräs ca 250:- funkar mycket bra.

Där kan du sitta och mysa när Alonso kör åttor runt Button :P

post-3617-0-53963300-1361505482_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

2 veckor kvar ca.

Varför inte titta på Skysports F1 Show före?

Kollar just på avsnitt 1,bra för motorhjärtat :)

 

Borde kunna hittas i en bukt i närheten  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Då är det bara drygt en vecka kvar till första loppet i Australien. Hurruppia, rösta på favoriten.
Vettel får inte stor förtroende iår.

post-7521-0-73938600-1362477888.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det bara drygt en vecka kvar till första loppet i Australien. Hurruppia, rösta på favoriten.

Vettel får inte stor förtroende iår.

Oftast färre än hälften av stallen som har med saken att göra.

Resten är utfyllnad och ganska nöjda med det för sina syften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Så är det, tre kategorier. det ser man i om röstningen också de stallen som har chans att tävla om

topp placering har fått flest röster. Den som vinner ha klart mest röster i denna poll också :nyam:

 

- toppstall

- medel

- är bara med i serien

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är lite bra med F1 är att man kan hålla på 3 olika saker.

Föraren.

Bilmärket.

Bil märkets / stallets hemmaland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Då är det bara drygt en vecka kvar till första loppet i Australien. Hurruppia, rösta på favoriten.

Vettel får inte stor förtroende iår.

 

Tror inte att "vårat" förtroende har någon större betydelse för slutresultatet......

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Tror inte att "vårat" förtroende har någon större betydelse för slutresultatet......

Nja, ska man ligga lågt då? Det är lite av charmen att kunna diskutera om olika stallar, chaffisar, taktik etc.

Splear lotto varje vecka fast min "förtroende" har ingen betydelse vem som vinner.

Vettel har vunnit två senaste gången så torde vara fler som tror på honom, han är ju onekligen en

duktig chaufför i en bra bil i en bra stall.

 

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nja, ska man ligga lågt då? Det är lite av charmen att kunna diskutera om olika stallar, chaffisar, taktik etc.

Splear lotto varje vecka fast min "förtroende" har ingen betydelse vem som vinner.

Vettel har vunnit två senaste gången så torde vara fler som tror på honom, han är ju onekligen en

duktig chaufför i en bra bil i en bra stall.

 

Peace!

 

Jag skulle gilla om Kimi vinner årets säsong, men av någon anledning så känns det inte så troligt.

Om du med "Vettel har vunnit två senaste gången" menar senaste åren så är det väl tre år i rad han vunnit då han nu har chansen att få "fyra i rad" i år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...