Jump to content
IGNORERAD

Svenska för invandrare - fungerar bra eller dåligt?


Oregistrerad

Recommended Posts

Frugan var då ganska nöjd med SFI och tyckte att den var så bra man kunde förvänta sig av en gratis utbildning. Vill man ha en bättre utbildning så är det bara att casha upp och ordna det hela själv. Sen kan man ju ha en massa synpunkter på hur utbildningen genomförs och bidragsregler för flyktingar och så vidare men att utbildningen ens erbjuds är ju bra. Sen borde givetvis utbildningen ses över då det är så otroligt många som är missnöjda på vad SFI har att erbjuda.

 

Jamen... vadå gratis? Har du hört talas om skatt? Som finansierar detta fiasko.

 

Det finns väl anledning att ställa högre krav på vad vi får för våra skattekronor? Jag var inte nöjd med vad exfru Chang fick.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    8

  • måne

    6

  • Herr Chang

    5

  • John Khonken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jamen... vadå gratis? Har du hört talas om skatt? Som finansierar detta fiasko.

 

Det finns väl anledning att ställa högre krav på vad vi får för våra skattekronor? Jag var inte nöjd med vad exfru Chang fick.

 

Herr Chang har talat.

 

När man går i skolan får man ta lite eget ansvar över sina studier. SFI är ju inte förskola för småbarn. Är man intresserad av att lära sig så lär man sig ändå oavsett dåliga lärare och pajasar i klassen... Fast visst kan man kräva bra lärare..

Link to comment
Dela på andra sajter

frugan kastades in i kursC direkt, tillsammans med elever som nästan kunde tala svenska, hon kände sej "dum", bytte efter lite tjat till kursB där trivdes hon bättre.

Sen tog hon ett uppehåll några månader och var hemmafru, nu går hon igen och valde Kurs C pga hon pratar lite nu och läser riktigt bra.

 

Hon verkar trivas det är 14 olika nationaliteter i henne klass, hälften är araber och somalier men bara några som bara sitter av tiden.

Hennes vänninor är från kosovo och Kina, kinesn har sin son på samma förskola som vår dotter så vi ses där rätt ofta (söt tjej).

 

Den första perioden vantrivdes hon, efter avbrottet så trivs hon bra på SFI i Partille och kommer hem glad i hågen.

Måste säga att hon har en otrolig studiemoral, nästan så att våra barn saknar sin mor ibland, hon sitter med huvudet i böckerna...

Jag försöker undvika engelskan numer, det är svårt eftersom vi talat det i 7 år tillsammans innan vi flyttade till Sverige, och 1 år här...

Men jag försöker svara på svenska, även om hon talat engelska, det börjar bli bättre, och hon talar svenska allt oftare!

 

Vet inte vad jag tycker om SFI, för dålig kvalitets säkring och slappa krav antagligen, allt hänger på att lärarna är bra och att de styr upp störande moment i klassrummet, det är inte så lätt alla gånger, förstår jag.

 

Förslag till förbättring vore max 2 års(?) fria studier utan krav på att eleverna söker jobb aktivt/jobbar deltid.

 

MVH Tommy

 

.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan var då ganska nöjd med SFI och tyckte att den var så bra man kunde förvänta sig av en gratis utbildning. Vill man ha en bättre utbildning så är det bara att casha upp och ordna det hela själv. Sen kan man ju ha en massa synpunkter på hur utbildningen genomförs och bidragsregler för flyktingar och så vidare men att utbildningen ens erbjuds är ju bra. Sen borde givetvis utbildningen ses över då det är så otroligt många som är missnöjda på vad SFI har att erbjuda.

 

Och var kan man då köpa sådan utbildning?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan var då ganska nöjd med SFI och tyckte att den var så bra man kunde förvänta sig av en gratis utbildning. Vill man ha en bättre utbildning så är det bara att casha upp och ordna det hela själv. Sen kan man ju ha en massa synpunkter på hur utbildningen genomförs och bidragsregler för flyktingar och så vidare men att utbildningen ens erbjuds är ju bra. Sen borde givetvis utbildningen ses över då det är så otroligt många som är missnöjda på vad SFI har att erbjuda.

Grundskolan och gymnasieskolan är också gratis! Ska dom som inte är nöjda betala för en egen skola där också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundskolan och gymnasieskolan är också gratis! Ska dom som inte är nöjda betala för en egen skola där också?

I nämnda kurser är det ju kontroll på vad man kan och en studieplan att följa,dessutom finns de nationella proven som har stor inverkan på slutbetygen.De elever som inte klarar kraven får stödundervisning och funkar inte detta så finns möjligheten att gå om årskursen.Detta är vad som gäller idag och jag är ytterst tveksam att alla elever kommer att nå sina mål.På vårt senaste klassmöte ställdes frågan om det var mening att de invandrare som inte hade kunskapsnivån skulle få ta så mycket energi från övriga elevers inlärning,svaret från lärarna var att det var svårt att bedriva undervisningen med den ambitionsnivå de ville p.g.a. den tid som gick förlorad på de elever som inte hängde med.Grund och gymnasieskolan är inte gratis,den är skattefinasierad.Så det gäller att ALLA arbetar och betalar skatt för att det ska funka.Bidragsmodellen som många lever efter idag är rena sjunkbomben för kvaliteten för Sverige och när folk ska förstå det står skrivet i stjärnorna.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan var då ganska nöjd med SFI och tyckte att den var så bra man kunde förvänta sig av en gratis utbildning. Vill man ha en bättre utbildning så är det bara att casha upp och ordna det hela själv. Sen kan man ju ha en massa synpunkter på hur utbildningen genomförs och bidragsregler för flyktingar och så vidare men att utbildningen ens erbjuds är ju bra. Sen borde givetvis utbildningen ses över då det är så otroligt många som är missnöjda på vad SFI har att erbjuda.

 

 

 

 

 

Vänder mig mot logiken i att ITOY anser att man ska slanta upp pengar själv om man inte är nöjd. SFI är väl lika gratis som både grundskolan och gymnasiet är. Tycker att SFI är ganska lika grundskolan och gymnasieskolan eftersom alla är skattefinansierade. SFI är egentligen mera lika gymnasieskolan eftersom dessa båda skolformerna är "frivilliga" till motsats från grundskolan som är obligatorisk. Fast egentligen är nog i princip både SFI och gymnasieskolan inte så frivilliga som man kan tro. 

 

Både SFI, grundskolan och gymnasieskolan har mål som ska uppnås och som ska kontrolleras innan man blir godkända, så det är lika i där också. Vem som helst får inte sätta betyg i vare sig SFI, grundskolan eller gymnasiet, det är myndighetsutövning i alla tre fallen. SFI är också så att om du inte klarar målen får du gå om kursen, så det är lika också. Däremot är det kanske inte någon stödundervisning på SFI.

 

Därför anser jag det lika vansinnigt i alla tre fallen att säga att om man inte är nöjd med vad man får ska man betala själv. Får man inte vad man kan kräva ska man naturligtvis klaga och kräva sin rätt.

 

Sedan håller jag med dig fullt och fast! :13:  :crazy:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker vi med thailändska partners skall vara tacksamma för SFI.

 Det har inte kostat oss en spänn än så länge, det finns många länder där man skall betala själv för anhörigas språkutbildning, Danmark tror jag är ett exempel, det är dessutom svårare för danskar att få dit sina respektive som anhöriginvandrare.

 

Naturligtvis önskar jag att skolan var bättre och att det ställdes hårdare krav på eleverna.

Vill ni påverka detta finns det säkert bättre vägar att gå än att skriva på MPR.

 

Finns eempelvis Thailändare som går ett tag på SFI, hoppar av utan att ha gått klart en enda kurs och sen börjar igen, fortfarande gratis, när det passar dem och deras familj (min fru är en).

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänder mig mot logiken i att ITOY anser att man ska slanta upp pengar själv om man inte är nöjd. SFI är väl lika gratis som både grundskolan och gymnasiet är. Tycker att SFI är ganska lika grundskolan och gymnasieskolan eftersom alla är skattefinansierade. SFI är egentligen mera lika gymnasieskolan eftersom dessa båda skolformerna är "frivilliga" till motsats från grundskolan som är obligatorisk. Fast egentligen är nog i princip både SFI och gymnasieskolan inte så frivilliga som man kan tro. 

 

Både SFI, grundskolan och gymnasieskolan har mål som ska uppnås och som ska kontrolleras innan man blir godkända, så det är lika i där också. Vem som helst får inte sätta betyg i vare sig SFI, grundskolan eller gymnasiet, det är myndighetsutövning i alla tre fallen. SFI är också så att om du inte klarar målen får du gå om kursen, så det är lika också. Däremot är det kanske inte någon stödundervisning på SFI.

 

Därför anser jag det lika vansinnigt i alla tre fallen att säga att om man inte är nöjd med vad man får ska man betala själv. Får man inte vad man kan kräva ska man naturligtvis klaga och kräva sin rätt.

 

Sedan håller jag med dig fullt och fast! :13:  :crazy:

Min erfarenhet från SFI(frugan)och bekantas erfarenheter är att en del av deltagarna har ingen som helst tanke på att lära sig något av det som erbjuds.När man som elev under 11 år(med avbrott för barnafödanden)fortfarande inte kan någon svenska mer än HEJ,då är det något fel,antingen på viljan att lära sig eller på undervisningen.Att sen förklara det hela med att "min man har sagt att jag ska gå här" får mig att tänka på avsikten och viljan att vilja lära sig.Är det som nämndes i TV att de får ut 8-10000/mån utan att göra annat än att tjattra med sina landsmän/kvinnor och inte ge de som vill lära sig chansen till det?En lärare för denna undervisning måste väl vara kapabel att se vilka som är intresserade att lära sig och vilka som inte är det.Sparka ut de som inte kan upplåta lite av sin tid för anpassa sig,dessutom betald tid.Åtminstånde dra in försörjningen till dessa om de har för avsikt att bara utnyttja.En annan sak jag funderat på är varför man inte kan dela in dem i intresserade och inte,måste vara oerhört frustrerande att vilja lära sig men inte kunna p.g.a. omgivningen.Fanns det en grupp med motiverade så skulle de klara SFI mycket snabbare än nu,tror jag.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet från SFI(frugan)och bekantas erfarenheter är att en del av deltagarna har ingen som helst tanke på att lära sig något av det som erbjuds.När man som elev under 11 år(med avbrott för barnafödanden)fortfarande inte kan någon svenska mer än HEJ,då är det något fel,antingen på viljan att lära sig eller på undervisningen.Att sen förklara det hela med att "min man har sagt att jag ska gå här" får mig att tänka på avsikten och viljan att vilja lära sig.Är det som nämndes i TV att de får ut 8-10000/mån utan att göra annat än att tjattra med sina landsmän/kvinnor och inte ge de som vill lära sig chansen till det?En lärare för denna undervisning måste väl vara kapabel att se vilka som är intresserade att lära sig och vilka som inte är det.Sparka ut de som inte kan upplåta lite av sin tid för anpassa sig,dessutom betald tid.Åtminstånde dra in försörjningen till dessa om de har för avsikt att bara utnyttja.En annan sak jag funderat på är varför man inte kan dela in dem i intresserade och inte,måste vara oerhört frustrerande att vilja lära sig men inte kunna p.g.a. omgivningen.Fanns det en grupp med motiverade så skulle de klara SFI mycket snabbare än nu,tror jag.

Lär man sig inte mer på 11år är det nog stor undersökning om hurvida de är lobotimerade eller om det är något annat som saknas, men definitivt så är SFI fel forum. Vilket de ju borde upptäckt för massor av år sedan. Förut sa man Sverige är fantastiskt! Nu får man nog säga att Sverige är idi*tiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär man sig inte mer på 11år är det nog stor undersökning om hurvida de är lobotimerade eller om det är något annat som saknas, men definitivt så är SFI fel forum. Vilket de ju borde upptäckt för massor av år sedan. Förut sa man Sverige är fantastiskt! Nu får man nog säga att Sverige är idi*tiskt!

I.af. denna "förvaring" av folk som inte har intentionen att lära sig något.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru, som för övrigt är filippinska, har samma erfarenhet som många andra här att en del förstör för dom som verkligen vill lära sig.

Nu har hon via arbetsförmedlingen fått börja en kurs som heter Yrkessvenska som hon går två dagar i veckan.

http://www.hermods.se/Utbildning/Arbetsmarknadstjanster/Yrkessvenska/

Där är det en helt annan ordning på studerandet så hon är väldigt nöjd med att få gå där.

Att hon dessutom får aktivitetsstöd på ca 200 kr per dag gör ju inte saken sämre  :plea:

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker vi med thailändska partners skall vara tacksamma för SFI.

 Det har inte kostat oss en spänn än så länge, det finns många länder där man skall betala själv för anhörigas språkutbildning, Danmark tror jag är ett exempel, det är dessutom svårare för danskar att få dit sina respektive som anhöriginvandrare.

 

Naturligtvis önskar jag att skolan var bättre och att det ställdes hårdare krav på eleverna.

Vill ni påverka detta finns det säkert bättre vägar att gå än att skriva på MPR.

 

Finns eempelvis Thailändare som går ett tag på SFI, hoppar av utan att ha gått klart en enda kurs och sen börjar igen, fortfarande gratis, när det passar dem och deras familj (min fru är en).

 

 

MVH Tommy

 

För oss som betalar skatt är väl inte SFI gratis.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker vi med thailändska partners skall vara tacksamma för SFI.  Det har inte kostat oss en spänn än så länge, det finns många länder där man skall betala själv för anhörigas språkutbildning, Danmark tror jag är ett exempel, det är dessutom svårare för danskar att få dit sina respektive som anhöriginvandrare.   Naturligtvis önskar jag att skolan var bättre och att det ställdes hårdare krav på eleverna. Vill ni påverka detta finns det säkert bättre vägar att gå än att skriva på MPR.   Finns eempelvis Thailändare som går ett tag på SFI, hoppar av utan att ha gått klart en enda kurs och sen börjar igen, fortfarande gratis, när det passar dem och deras familj (min fru är en).     MVH Tommy   För oss som betalar skatt är väl inte SFI gratis.
Exakt, vi betalar skatt för ingenting(nästan), ett resursslöseri utan dess like. SFI verkar fylla samma funktion som arbetsförmedlingen, dvs att den finns till för att det håller folk "sysselsatta"(med något meningslöst), ser bättre ut i statistiken etc. Låt folk gå en 2veckors introkurs och sedan ut på praktik, typ dagis, fritis etc Då skulle dom lära sig helt ok svenska inom 6månader, fast det är klart att detta blir aningen svårt att implementera när vi snackar om 100-tusentals person >_> Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

En ska jag tyckte var bra utbildning, att titta på svenska filmer och program gärna flera gånger och ta sej tid att hjälpa till att förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss som betalar skatt är väl inte SFI gratis.

Jag är säker på att du förstod vad jag menade. Jag är medveten om att staten betalar och att SFI inte är en ideell verksamhet.

 

Håller med Måne om att det är fel att nån skall kunna gå i princip hur länge som helst på SFI och störa de som vill studera.

Så det kanske är dags för en maxgräns för bidragsgivande SFI studier, exakt hur den skall utformas vet jag inte, det är svårt att gå från analfabet till skrivkunnig i svenska på 2 år, så en fixerad gräns kanske är olämplig, men 2 år känns "Lagom" för mej iaf.

 

I frugans klass idag går inga som stör, alla talar hyfsat och studerar ordentligt.

Förra året satt det elever om talade bra svenska på raster, men missade alla tester och hade gjort det i 5-7 år.

Kan det vara så att SFI i Partille börjat "sortera" eleverna, eller har frugan bara haft tur?

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju privata företag som bedriver denna undervisning och intresset från dessa är kanske att ha så många elever så länge som möjligt,trots allt handlar det om pengar(stora)osökt söker sig tanken till de privata entrepenörer som bedriver flyktingförvaring i gamla vandrarhem och dyligt,där finns det stora pengar att tjäna och där tummar man nog på kvaliteten.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Min fru kom till svedala i början av oktober,började på sfi en knapp vecka efter. Den 8e den här månaden började hon praktisera på ett dagis.

Så förmiddagarna sfi o eftermiddagarna på dagis. Nu får hon 136 kronor om dagen i utvecklingsbidrag från försäkringskassan. Så nån krona kan man ju få..

Detta e ett bra tips för övrigt! Denna dagis praktik e suverän,barn e ju förlåtande o spontana.

Frugan kan redan tjata hyfsad svenska  :14: Ingen i personalen talar tydligen ett ord engelska heller.

O barnen kan sagoböckerna utantill o kan rätta frugan när hon läser tokigt eller e osäker på uttal  :y2:

Nu e det bara jag som måste lägga ner min engelska med thaistyle,här hemma. Gillar ju den lixom..

Tydligen funkar sfi;n här i knifetown hyfsat ändå.

Gumman praktiserar fortfarande halvtid fast nu på ett fik i Uppsala o pratar ganska hyfsad svenska nu.

Hon fick godkänt på svenska C förra veckan,strax innan skolan stängde för sommarlov. På fredan damp det in-

8 laxar på fruns konto i bonus då.  :y2: 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...