Jump to content
IGNORERAD

Svenska för invandrare - fungerar bra eller dåligt?


Oregistrerad

Recommended Posts

Min fru har nu gått på Sfi 18 månader ungefär. Göra läxor med henne=bråk ! Infitiv ,dåtid subverb,  och ord man känner igen men inte har en aning om vad det är!

Men jag ska ju kunna det som svensk? Gick tillsammans med välutbildade elever från Rumänien,och dom undrar hur vi svenskar har sånt tålamod med indvandrare som inte vill lära sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    8

  • måne

    6

  • Herr Chang

    5

  • John Khonken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min fru vill och har lärt sig bra trots en dålig hemmalärare .

Men många av somalierna och araber vill bara lära sig om bidragsystemet,och hur man får ett cigg paket under 20 spänn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Vi importerar Islam och vi hatar det hur fan kan vi släppa in slödret i sverige

 

 

Trodde Mpr:are mest importerade lampaffärsbiträden

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag om man ska ha bidrag för att lära sig Svenska första terminen inga som helst bidrag, och andra terminen om man visat intresse och gjort framsteg i det svenska språket, så kan man få bidrag.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag om man ska ha bidrag för att lära sig Svenska första terminen inga som helst bidrag, och andra terminen om man visat intresse och gjort framsteg i det svenska språket, så kan man få bidrag.

 

Ha det

Bäst fungerar det om man dricker varm chokladmjölk. :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du faktiskt fel Mr Chang.

Det här är en utbildning med 21 elever som håller på i 80 veckor.

Inga nya tas in.

 

Jaha... så var det inte på den SFI exfru Chang gick på i Göteborg. Fast det var ju i privat regi, så de kanske tummade på en del regler.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK gatlopp för kvinnoförnedrare med huggkrok sedan frågesport  vi kommer till utan möjlighet till överlevnad jag pratar om Sverige

 

 

 

Öh, nu är jag inte med. Vill ni vara så vänlig att utveckla resonemanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det finns inga bidrag för att gå SFI och har aldrig funnits. Däremot finns det närvarokrav på SFI för de som får försörjningsstöd. ( fd Socialbidrag). Dessutom finns en prestationsptemoe för dom som är snabba att klara sin SFI. 3-7 % får denna premie. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog ändå att SFI fungerade "hyfsat" bra för min sambo och att de flesta lärarna var helt ok.

 

Jag skulle vilja säga att SFI blir vad man gör det till. Tror man att någon lär sig svenska bara genom att gå några timmar per dag på SFI har man nog missförstått hela upplägget. Ger man inget stöd hemma, fortsätter prata engelska och uppmuntrar sin sambo att jobba för att tjäna pengar så är det inte så konstigt hon hoppar av SFI.

 

Däremot ska man nog inte ha för höga förväntningar på att man faktiskt lär sig speciellt mycket svenska bara genom SFI... Istället får man en bra grund för att genom ytterligare studier och övning bli bra på svenska. Det bästa sättet efter SFI är att jobba tillsammans med svenskar och därigenom tvingas prata svenska hela dagarna.

 

/Krille

 

Nu är vår erfarenhet av SFI redan 10 år gammal men jag håller med dig om att den fungerade hyfsat bra för frugan. Antagligen mycket för att hon fick tillfälle att göra det på en mindre ort. Eleverna var alla studiemotiverade och frugan klarade slutprovet på kortare tid än en termin. Vad jag själv mest irriterades över var att jag tyckte de hade för få timmar per vecka. Hårdare studietakt hade man kunnat kräva anser jag, åtminstone för de som läser på heltid. Kan man kombinera SFI med jobb så räcker dock studietakten.

 

Fast som du påpekar så är ju svenskakunskaperna efter en avklarad SFI inte speciellt höga och det känns som att många medlemmar här har en allt för stor tilltro till hur höga kunskaperna är efter en avklarad SFI. Egentligen är det ju så att man då, nätt och jämt klarar av att göra sig förstådd och kommunicera med sin omgivning samt klarar av att utföra arbeten som bara kräver rudimentära språkkunskaper.

Som du säger så är SFI bara en första grund för fortsatta studier i språket... på högstadie- och gymnasienivå. Och även efter avklarade och godkända fortsatta studier på dessa nivåer så räcker språkkunskaperna inte för att t ex klara av svenska högskolestudier utan ett väldigt stort stöd hemifrån.

 

Frugan har gått hela den studieväg jag nämner och har nu även 5 avklarade universitetsterminer och knappa 2 kvar innan hon har sin kandidatexamen. Hon har visserligen högsta betyg i runt 80% av de kurser hon hitills läst och har ännu inte missat en enda tenta. Men utan min stora support och hjälp hemifrån så hade det aldrig gått, språkbryggan är fortfarande för stor trots att frugan sammanlagt har ca 6 års studier i Sverige bakom sig.

Att kunna förstå och uttrycka sig på felfri akademisk svenska, vilket universitetet kräver på inlämnade rapporter och dylikt, är svårt även för infödda svenskar och i de sammanhangen räcker tyvärr inte några få års svenskastudier speciellt långt när man är uppvuxen med ett annat språk.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har prexsis fått sina 8000.- som raskt skickade till Thailand!

Sedan förstår hon inte skillnaden på ordet Japan     och     japan, det är stor skillnad i det, finns det flera ord med samma tonläge?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga bidrag för att gå SFI och har aldrig funnits. Däremot finns det närvarokrav på SFI för de som får försörjningsstöd. ( fd Socialbidrag). Dessutom finns en prestationsptemoe för dom som är snabba att klara sin SFI. 3-7 % får denna premie. Med vänlig hälsning,

 

Att få mellan 6000-12000 för att man snabbt blir klar med SFI är inget som lockar t ex en somalier eftersom de får mer pengar från socialen automatiskt, ja det är automatiskt eftersom de är "flyktingar". Om de skulle bli klara med SFI så vore de tvungna att vara inskriva i arbetsförmedlingen för att få socialbidrag och skicka in diverse ansökningar till företagen, gå på kursen hela dagarna m.m. Mycket bekvämare att sitta 2-4 timmar per dag på SFI och snacka sitt skitspråk med sina "landsmän".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim härligt att du anser som jag att fyra timmar per dag är MINDRE bra. Ska det vara fyra timmar ska också fyra timmar vara på ett arbete med bara svenskar. Alltså bara talar svenska. Vad jag menar på praktiken/jobb ska en Thaidam inte vara med en annan thaidam. Samma med alla andra länder. Dom måste tvingas lära sig svenska. Det är mycket lättare att lära sig ute i verkligheten. Annars ska dom gå 8 timmar varje dag. För bidrag ska kravet vara att man är på plats och klarar sina studier inom rimlig tid. KRAV KRAV KRAV ställa krav. Det är ingen lekstuga

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har prexsis fått sina 8000.- som raskt skickade till Thailand!

Sedan förstår hon inte skillnaden på ordet Japan     och     japan, det är stor skillnad i det, finns det flera ord med samma tonläge?

 

Säg att skillnaden är ประเทศไทย vs คนไทย och att det är versalen och gemenen som visar skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag om man ska ha bidrag för att lära sig Svenska första terminen inga som helst bidrag, och andra terminen om man visat intresse och gjort framsteg i det svenska språket, så kan man få bidrag.

 

Ha det

Eller lättare - bidrag från början till första terminen och sen bidrag bara för dem som har första terminen avklarad. Och så vidare. Och ställa krav, ja det är viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha... så var det inte på den SFI exfru Chang gick på i Göteborg. Fast det var ju i privat regi, så de kanske tummade på en del regler.

 

Herr Chang har talat.

 

Nej, du har så rätt så.

Är så även i Kommunal regi.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim härligt att du anser som jag att fyra timmar per dag är MINDRE bra. Ska det vara fyra timmar ska också fyra timmar vara på ett arbete med bara svenskar. Alltså bara talar svenska. Vad jag menar på praktiken/jobb ska en Thaidam inte vara med en annan thaidam. Samma med alla andra länder. Dom måste tvingas lära sig svenska. Det är mycket lättare att lära sig ute i verkligheten. Annars ska dom gå 8 timmar varje dag. För bidrag ska kravet vara att man är på plats och klarar sina studier inom rimlig tid. KRAV KRAV KRAV ställa krav. Det är ingen lekstuga

 

Det är många som anser det samma som du.

Min hustru t.ex

Hon skulle gärna gått hel dag på SFI.

Och skulle hellre läst svenska istället för att vara ledig alla skollovdagar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Gumman gick SFI och sedan Svenska A och B, men det stora lyftet i språkkunskap märkte jag när hon gick en ettårig KY utbildning och när hon kom ut i arbetslivet. Men som sagt inte lär man sig något på att klaga på utbildningen utan det gäller att ta egna tag och hitta saker på tex. webben och ha en positiv inställning. Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi bodde i Stockholm gick frugan på sfi i Globen. Hon vantrivdes från första stund för att hon ville verkligen lära sig svenska. Problemet där var att det var många från menaländerna och även en del från Somalia ( nu blir jag väl anklagad för att vara rasist) som enbart pratade högt med varandra på sitt hemspråk eller pratade i mobilen även det på sitt hemspråk och när läraren försökte få tyst på dem skrattade de bara och fortsatte prata. När vi sedan flyttade hem till min hemby blev det betydligt bättre. Här var det mindre klasser och här var det eleverna själva som sade till om någon störde. Här trivdes hon från första stund och klarade av sfi på nolltid och går nu på komvux och trivs även där även om hon gnäller ibland att det är svårt.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Gumman gick SFI och sedan Svenska A och B, men det stora lyftet i språkkunskap märkte jag när hon gick en ettårig KY utbildning och när hon kom ut i arbetslivet. Men som sagt inte lär man sig något på att klaga på utbildningen utan det gäller att ta egna tag och hitta saker på tex. webben och ha en positiv inställning. Med vänlig hälsning,

 

Min fru har gjort samma resa , började på SFI på Liljeholmen , tror det var Lernia som undervisade.

 

Men hon arbetade samtidigt, 6 timmar på skolan och 6 timmar på jobbet, hon klagade på att några

 

bara pratade och inte brydde sej om undervisningen.

 

Idag kan hon Svenska bättre än vad jag kan, självlärd som man är.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det rätt att omotiverade invandrare ska ta medel från våra ungdomar,som det är idag som prioriteras invandrarna före svenska ungdomar i allt från arbetsförmedling till arbete.Inför större krav på undervisning och närvaro,det skall vara resultatbaserade bidrag till de som verkligen vill lära sig språket i nya landet,inte som idag,en fritidssyssla för att få stålar.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det rätt att omotiverade invandrare ska medel från våra ungdomar,som det är idag som prioriteras invandrarna före svenska ungdomar i allt från arbetsförmedling till arbete.Inför större krav på undervisning och närvaro,det skall vara resultatbaserade bidrag till de som verkligen vill lära sig språket i nya landet,inte som idag,en fritidssyssla för att få stålar.

 

Ge bidragsturisterna 2 år på sig att lära sig Svenska och ordna ett arbete, det skulle vara en morot för att få stanna i Sverige.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge bidragsturisterna 2 år på sig att lära sig Svenska och ordna ett arbete, det skulle vara en morot för att få stanna i Sverige.

 

Bästa svaret :thumbsup:  :police:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl inga större problem ställ krav. Problemet är löst.

Det kommer när regeringen är tvungna att ta hand om problem själva och inte som nu köpa kommuner att förvara dem i 3 år.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan var då ganska nöjd med SFI och tyckte att den var så bra man kunde förvänta sig av en gratis utbildning. Vill man ha en bättre utbildning så är det bara att casha upp och ordna det hela själv. Sen kan man ju ha en massa synpunkter på hur utbildningen genomförs och bidragsregler för flyktingar och så vidare men att utbildningen ens erbjuds är ju bra. Sen borde givetvis utbildningen ses över då det är så otroligt många som är missnöjda på vad SFI har att erbjuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...