Jump to content
IGNORERAD

Ryssar


Glenn Phuket

Recommended Posts

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    14

  • udonkaj

    11

  • micke isaan

    10

  • Snucke

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thaiarna får skylla sig själva!

Genom sina stenåldersbestämmelser rörande vem som får äga en rörelse har man effektivt filtrerat bort de små som bara vill äga en bar eller en restaurang, och istället bäddat för organiserat affärsidkande

där bl.a. ryska maffian nu breder ut sig och tar över.

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var fri konkurrens skulle inte de lokala kunna skinna turisterna på de skamlösa priser de gör idag.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var fri konkurrens skulle inte de lokala kunna skinna turisterna på de skamlösa priser de gör idag.

 

Har man något mellan öronen så betalar man väl inte mer än vad som behövs.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man något mellan öronen så betalar man väl inte mer än vad som behövs.

 

KAJ

Så du menar det går att pruta på allt???

 

Försök pruta på hotellpriser, när det är högsäsong eller pruta på bensinpriset..

Finns annat än kopior, som börjar bli dyrt och i vissa fall är det satta priser och då hjälper det inte att vara en skarping som dig.

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som förstagångsturist i Thailand är det inte alltid man har koll på prisläget,alla är ju inte thairävar som vi  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar det går att pruta på allt???

 

Försök pruta på hotellpriser, när det är högsäsong eller pruta på bensinpriset..

Finns annat än kopior, som börjar bli dyrt och i vissa fall är det satta priser och då hjälper det inte att vara en skarping som dig.

 

Rock on!

 

Tror aldrig jag prutat på något i Thailand trots mer än tre års vistelse där. Däremot så lyckas jag undvika fällorna vilket man kan göra om man har lite tålamod och uppfinningsrikedom.

 

Varför ex betala 300 baht för en taxiresa i Bangkok om man tar sig tid att kolla upp villken 20 bahts air-con buss som går till samma ställe?

 

Eller varför äta för 400 baht på svenskstället när man kan få godare mat för 50 baht på det lokala thaistället?

 

Sen kan det ju va en ide att lära sig lite thailändska med så kommer man betydligt billigare undan.

 

Sen visst är man på två veckors charterresa så kan man väl unna sig att betala lite mer. Men ska man ex leva under lång tid i Thailand på en vanlig svensk pension så bör man ju va lite mindre frikostig.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror aldrig jag prutat på något i Thailand trots mer än tre års vistelse där. Däremot så lyckas jag undvika fällorna

 

Det låter snarare som att du inte har sett fällorna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kallas ALLTID lärpengar.Den som tror att den alltid klarar sig från att bli blåst finns inte. Bara att skratta åt. Det är ju bara pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter snarare som att du inte har sett fällorna..

 

Köper aldrig något som går att pruta på i Thailand utan jag försöker hålla mig till fasta markerade priser.

 

Då slipper man bli lurad.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror aldrig jag prutat på något i Thailand trots mer än tre års vistelse där. Däremot så lyckas jag undvika fällorna vilket man kan göra om man har lite tålamod och uppfinningsrikedom.

 

1. Varför ex betala 300 baht för en taxiresa i Bangkok om man tar sig tid att kolla upp villken 20 bahts air-con buss som går till samma ställe?

 

2.Eller varför äta för 400 baht på svenskstället när man kan få godare mat för 50 baht på det lokala thaistället?

 

3.Sen kan det ju va en ide att lära sig lite thailändska med så kommer man betydligt billigare undan.

 

Sen visst är man på två veckors charterresa så kan man väl unna sig att betala lite mer. Men ska man ex leva under lång tid i Thailand på en vanlig svensk pension så bör man ju va lite mindre frikostig.

 

KAJ

 

1. Man betalar för att slippa åka buss.

2. Varierad kost är trevligt.

3. Tveksamt om man kan komma betydligt billigare undan bara för att man kan thailändska. Funkar nog lika bra eller dåligt ändå.

 

Är man tvungen att vara värsta MacDaiver för att får vara i Thailand så låter det jobbigt.

Ändrades av bond1

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror även att ryssarna håller på bli less på alla thai i Phuket.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper aldrig något som går att pruta på i Thailand utan jag försöker hålla mig till fasta markerade priser.

 

Då slipper man bli lurad.

 

KAJ

 

Nu ska du få ett tips. Om du går på en marknad och ser något du vill ha så tar du först en bild av ständet och sen bilder på de varor du är intresserad av. Din thaidam ska inte vara med då.

 

Senare går thaidamen utan dig till samma ställe och köper med hjälp av bilderna i din kamera det du vill ha. Till thaipris.

 

Detta har jag gjort många gånger med exfru Chang.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Man betalar för att slippa åka buss.

2. Varierad kost är trevligt.

3. Tveksamt om man kan komma betydligt billigare undan bara för att man kan thailändska. Funkar nog lika bra eller dåligt ändå.

 

Är man tvungen att vara värsta MacDaiver för att får vara i Thailand så låter det jobbigt.

 

Går att få mycket varierad kost även om man enbart håller sig till de små och billigare thaiställena.

 

Fast det är klart envisas man med att tvunget äta svensk husmanskost i Thailand så blir det ju en aning dyrare.

 

Pytten kan man ju i och för sig laga själv om man köper potatis och grisafläsk på den lokala marknaden.

 

En god ide kan ju vara att lära thaidamen att laga pytt i panna.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du få ett tips. Om du går på en marknad och ser något du vill ha så tar du först en bild av ständet och sen bilder på de varor du är intresserad av. Din thaidam ska inte vara med då.

 

Senare går thaidamen utan dig till samma ställe och köper med hjälp av bilderna i din kamera det du vill ha. Till thaipris.

 

Detta har jag gjort många gånger med exfru Chang.

 

Herr Chang har talat.

 

Då kan du inte vara stamgäst på den lokala marknaden misstänker jag?

 

Du lär ju inte vara så populär efter ett antal fotografibesök.

 

Risken finns ju att smockan hänger i luften.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du inte vara stamgäst på den lokala marknaden misstänker jag?

 

Du lär ju inte vara så populär efter ett antal fotografibesök.

 

Risken finns ju att smockan hänger i luften.

 

KAJ

 

Nej, knappast stamgäst. Och någon smocka blir det sannolikt inte, troligen skulle de thailändare som visste om detta tycka att jag är smart, om än med viss motvilja. Listighet i affärer leder sällan till våld enligt min erfarenhet.

 

Fast tror du verkligen att försäljaren gör kopplingen mellan mig och exfru Chang? Även om det vore så skulle exfru Chang inte acceptera några farangpriser när hon handlar. Hon vet vad saker och ting kostar. Och det vet försäljaren...

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att pruta är en konstart och uppskattas oftast även av säljaren.

 

Om man tror att man köper varor för fastpris på en marknad då har man sannolikt aldrig varit i Thailand och är en usel googlare.

 

Om man sen dessutom påstår att man bara köper mat billigt på gatan, ja då lär man aldrig ha satt sin fot i en affär som faktiskt praktiserar fasta priser.

 

Om man ska ljuga om sina påstådda resor, då borde man försöka ha lite koll på sin logik.

 

Men det är väl inte så lätt när man sitter i påstorp...

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Skönt att den stora läromästaren är tillbaka och delar med sig av all sin kunskap :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att pruta är en konstart och uppskattas oftast även av säljaren.

 

Om man tror att man köper varor för fastpris på en marknad då har man sannolikt aldrig varit i Thailand och är en usel googlare.

 

Om man sen dessutom påstår att man bara köper mat billigt på gatan, ja då lär man aldrig ha satt sin fot i en affär som faktiskt praktiserar fasta priser.

 

Om man ska ljuga om sina påstådda resor, då borde man försöka ha lite koll på sin logik.

 

Men det är väl inte så lätt när man sitter i påstorp...

 

Ja, jag vet du är skicklig på prutande. Glömmer aldrig Beijing...

 

Men helt riktigt att på marknader förväntar sig försäljaren ett visst mått av prutande. Inga fasta priser där inte.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu kan jag inte låta bli att berätta om när Bibben skulle köpa vinterjacka i Beijing.

 

Vi är på ett varuhus, fast det verkar som många har hyrt in sig där för att sälja sina kopior. Bibben hittar en kopia, Goose om jag minns rätt.

 

Försäljaren säger 2000 kinesiska pengar, vilket ungefär är 2000 svenska kronor. Bibben säger 100.

 

Mycket stön och stånk blir det från försäljaren, men han går ned till 1000. Bibben säger 100.

 

Sista budet från försäljaren är 500. Bibben säger 100. Här skär sig förhandlingarna, och Bibben väljer att gå vidare. Han hinner gå fem meter, och så kommer försäljaren springande och erbjuder jackan för 200. Vilket Bibben accepterar.

 

Beloppen är jag inte 100% på, men ungefär så gick det till när en kallhamrad prutare som Bibben gör sitt :wink:

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer om prutande...

 

Jag vill nog påstå att i Asien ses man som en idi*t om man inte försöker pruta. Inte på allt kanske, men på det mesta.

 

Om man till exempel checkar in för sju nätter på ett hotell så finns det god anledning att försöka pruta ner totala priset. Det kanske inte alltid lyckas, men ingen klandrar en för att man försöker.

 

Detta ligger väl inte riktigt i min natur, så det överlämnade jag med varm hand till exfru Chang när det var aktuellt. Mycket intressant hur hon försökte förvalta de pengar hon fick av mig så bra som möjligt.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa prutar ALLTID.

 

Jag har en kolega, han har fan lyckats att pruta på apoteket, samt fått något med på köpet där.tex de småsaker som brukar ligga i korgar vid kassan.

 

Jag undviker att gå att handla med honom, det är fan i mig pinsamt..pga att han ALLTID ska pruta eller få till en deal :)   ICA, Clas Olsson, Bolaget, OKQ8( jo han försöker pruta på m

bensinen också)..överallt prutar han, han lyckas också säkert mer än hälften av gångerna :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Nu ska du få ett tips. Om du går på en marknad och ser något du vill ha så tar du först en bild av ständet och sen bilder på de varor du är intresserad av. Din thaidam ska inte vara med då. Senare går thaidamen utan dig till samma ställe och köper med hjälp av bilderna i din kamera det du vill ha. Till thaipris. Detta har jag gjort många gånger med exfru Chang. Herr Chang har talat. Då kan du inte vara stamgäst på den lokala marknaden misstänker jag? Du lär ju inte vara så populär efter ett antal fotografibesök. Risken finns ju att smockan hänger i luften. KAJ
Hej. Varför skulle man inte kunna fota på den lokala marknaden? ujeqyvyj.jpgemahavud.jpgmeta7e3u.jpgtybugy9a.jpg3a6y2yra.jpgydu9ezat.jpgdave2eda.jpg Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...