Jump to content
IGNORERAD

När jag började lipa, eller är thai utan känslor...


leifen

Recommended Posts

Jag håller med om att det som hänt är djävligt sorgligt och jag grät en lång stund när jag läste och såg bilder.

Men vi får inte glömma att förövarna var 11 och 13 år och med all säkerhet en väldigt omogen 13åring.

Det som chockade mig var att familjen försökte gömma den stackars flickan.

Jag tror att många kan hålla med om att i denna historia har en flicka råkat hemst illa ut.

Men två andra barn har också råkat ganska illa ut.Jag tror inte att detta är fråga om ondska.

 

Jag tror inte heller det är fråga om ondska.

 

Mer troligt är det brist på empati och kanske IQ 50. Sniffat för mycket lim?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    24

  • Issanbonde

    11

  • pigge01

    9

  • Baa

    9

Mest aktiva i denna tråd

Några rader ur ett svar i ett PM som jag besvarade.

 

Jag tror att sånt här är rätt vanligt i Thailand, och då tänker jag på oskyldiga trafikoffer som lämnas vid vägkanten och få bryr sig. Arbetsplatsolyckor med tveksamma uppföljningar. Exempeln kan bli många.

Empati och människovärde kan vara en brist i Thailändsk kultur. Bakom många leenden finns en mycket kall och hård fasad.

Vi tänker ofta på rättvisa mm. och vill ha en syndabock, men inte ens i Sverige skulle vi komma på att åtala och straffa gärningsmän på 11 resp. 13 år. Inte heller tycker vi det är självklart att föräldrarna ska ta straffet.

Däremot vanligare att föräldrar tar ekonomiskt ansvar i Sverige, för sina barns agerande.

 

Leif

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna hjälpa din stackars plastdotter som det kallas tror jag.Ett konto i Sverige vore en bra lösning tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon frågade tidigare om hennes hand och om den går att rätta till.

Hon kan inte använda sin högra hand till så mycket mer än stöd.

Den går säkert att göra mycket bättre med operativa ingrepp, men det blir bara gissningar.

Nervbanor mm. kan vara för skadade.

Den vänstra är inte heller bra, men det blir nog bättre med tiden. Där saknas framför allt kraft och muskelstyrka.

Hålla pennor och matbestick är problem.

Jag får försöka ta rätt på mer, men Naree kan inte förklara allt på engelska.

Kanske det går att skriva till läkarna i Bkk och få utlåtanden framöver.

Bristen på ekonomiska resurser,, gör väl att det blir att prioritera vården.

Tekniska hjälpmedel behöver hon nog när hon vuxit färdigt.

Naree framhåller hennes goda minne, och kämpaglöden som bästa egenskaper.

 

Leif

En eloge till din kvinna som mer eller mindre sålt allt hon äger för att hjälpa sin dotter. Vilken fighter. Håll fast den kvinnan och släpp inte taget dom växer inte på träd.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det som hänt är djävligt sorgligt och jag grät en lång stund när jag läste och såg bilder.

Men vi får inte glömma att förövarna var 11 och 13 år och med all säkerhet en väldigt omogen 13åring.

Det som chockade mig var att familjen försökte gömma den stackars flickan.

Jag tror att många kan hålla med om att i denna historia har en flicka råkat hemst illa ut.

Men två andra barn har också råkat ganska illa ut.Jag tror inte att detta är fråga om ondska.

Du e sosse vah?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det som hänt är djävligt sorgligt och jag grät en lång stund när jag läste och såg bilder.

Men vi får inte glömma att förövarna var 11 och 13 år och med all säkerhet en väldigt omogen 13åring.

Det som chockade mig var att familjen försökte gömma den stackars flickan.

Jag tror att många kan hålla med om att i denna historia har en flicka råkat hemst illa ut.

Men två andra barn har också råkat ganska illa ut.Jag tror inte att detta är fråga om ondska.

 

Är man 11 resp. 13 år gamla bör man ha ett hum om vad som är rätt och fel. Detta påminner om ett fall för c:a 10 år sedan i England där 2 grabbar i trettonårsåldern torterade en 4-årig pojke till döds. Straffet blev 8 år i fängelse.

Och barnpassarna måste ju vara några av sydostasiens större dumhuvuden.

Och bespara mig alla förklaringar om att "förlora ansiktet" tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Leifen

 

Jag vet inte vad jag ska skriva efter att ha läst detta, jag blir torr i munnen, tårögd och förbannad på samma gång, jag önskar dessa monster till förövare allt helvete på jorden och hoppas att dom får betala för detta på något sätt om livet ska vara rättvist.

 

Hoppas på det bästa för flickan och familjen och kanske kan vi svenskar göra något tillsammans, det är ju många som reser till Thailand och som gillar landet, en sån här historia borde få alla att ställa upp.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Några rader ur ett svar i ett PM som jag besvarade.

 

Jag tror att sånt här är rätt vanligt i Thailand, och då tänker jag på oskyldiga trafikoffer som lämnas vid vägkanten och få bryr sig. Arbetsplatsolyckor med tveksamma uppföljningar. Exempeln kan bli många.

Empati och människovärde kan vara en brist i Thailändsk kultur. Bakom många leenden finns en mycket kall och hård fasad.

Vi tänker ofta på rättvisa mm. och vill ha en syndabock, men inte ens i Sverige skulle vi komma på att åtala och straffa gärningsmän på 11 resp. 13 år. Inte heller tycker vi det är självklart att föräldrarna ska ta straffet.

Däremot vanligare att föräldrar tar ekonomiskt ansvar i Sverige, för sina barns agerande.

 

Leif

 

 

Men att familjen som mot ersättning tagit på sej ansvaret för flickan inte ens kunde ringa mamman utan låste in stackarn i en garderob, där skulle det vara ett mycket hårt straff!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för alla sympatier och all välvilja till att hjälpa lille Pop.

Många goda förslag har dykt upp. Jag tror på att ett svenskt bankkonto dit alla som vill kan enkelt och utan kostnader sätta in pengar på. Från detta konto som sköts av nångon, som alla eller de flesta litar på för då över pengar till Naree vid behov.

Någon eller flera föreslog Sarne och som jag också var mitt önskeval, men som inte har tid. Baa ville inte, eller ansåg sig mindre duglig???

Sen har det varit tyst, förrutom Isaanbonde som skulle leja sin revisor för det hela, men ingen på MPR har tyckt till om det.

Själv har jag en egen favorit och det är Drivern, en som vi många känner i verkligheten. Hans fru har kontakter med Naree som jag tycker är bra men också viktigt.

Jag skulle vilja fråga honom, eller om någon annan på MPR vill göra det att be Drivern sköta det svenska kontot.

Jag kan bara hoppas, och även att MPR delar min åsikt.

Tyck till, ordet är fritt

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för alla sympatier och all välvilja till att hjälpa lille Pop.

Många goda förslag har dykt upp. Jag tror på att ett svenskt bankkonto dit alla som vill kan enkelt och utan kostnader sätta in pengar på. Från detta konto som sköts av nångon, som alla eller de flesta litar på för då över pengar till Naree vid behov.

Någon eller flera föreslog Sarne och som jag också var mitt önskeval, men som inte har tid. Baa ville inte, eller ansåg sig mindre duglig???

Sen har det varit tyst, förrutom Isaanbonde som skulle leja sin revisor för det hela, men ingen på MPR har tyckt till om det.

Själv har jag en egen favorit och det är Drivern, en som vi många känner i verkligheten. Hans fru har kontakter med Naree som jag tycker är bra men också viktigt.

Jag skulle vilja fråga honom, eller om någon annan på MPR vill göra det att be Drivern sköta det svenska kontot.

Jag kan bara hoppas, och även att MPR delar min åsikt.

Tyck till, ordet är fritt

 

 

Leif

 

Vet inte om jag missat nått, men vore det inte smidigast  och enklast om du Leif själv skötte kontot?

Inte för jag har nått emot de andra förslagen, men tänkte just på vad som borde vara smidigast.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag missat nått, men vore det inte smidigast  och enklast om du Leif själv skötte kontot?

Inte för jag har nått emot de andra förslagen, men tänkte just på vad som borde vara smidigast.

Jag tycker inte det, jag är en part i det hela, och därför vill jag inte.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det, jag är en part i det hela, och därför vill jag inte.

 

Leif

 

Ok, förstår..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Drivern vill och kan så är han rätt man :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

uj vilket öde

hoppas på det bästa

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivern är att lita på. Jag ska ringa honom och diskutera saken. Fast inte just nu, 02.26 thaitid ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller tummarna. Lider med den lilla. Hoppas framtiden ändå kan vara ljus och föra med sig gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för förtroendet,har dock ej tagit beslut om detta.Inväntar Herr Changs telefonsamtal,och får se vad han har att säga.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite uppdatering om framtiden.

Tanken är att Pop skall gå ut skolterminen i byn utanför Kalasin, för att vid skoluppehållet (april) flytta ned till Korat.

Naree letar nu skola för dottern. Hon har frågat mig, hur mycket pengar jag är villig att ge skolan????

Jag har svårt att förstå, att det efterfrågas pengar för börja i en skola för en ung elev.

Men Naree säger att jag inte förstår och så är det nog. Kanske ännu mera "gåvor" för att ta emot ett handikappat barn

Inga pengar eller en dator till skolan så får man ingen plats, för då är det fullt. Detta till en vanlig statlig skola.

Detta är nytt för mig, men någon på MPR kan säkert förklara detta.

I alla fall så finns chansen, då den 16-17 februari som är en lördag och söndag, en skola tar emot elever för bedömning inför nästa termin.

Naree får ta reda på mer.

Hoppas det finns bra lärare där, för i nuvarande byaskola spelar lärarinnan mest på datorn eller sover på dagarna.

Nu är också tanken att försöka, göra behandlingar och operationer under skoluppehållen i april resp. november för att inte förlora så mycket studietid. 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken fruktansvärd historia! Finner inte ord. Jag hoppas att allt går bra för flickan. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det allt för vanligt med mutor inom skolväsendet i Thailand.

 

Vad du gör så gå inte med till skolan, får de se att en falang finns med i bakgrunden så ökar kraven på mutor.

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det allt för vanligt med mutor inom skolväsendet i Thailand.

 

Vad du gör så gå inte med till skolan, får de se att en falang finns med i bakgrunden så ökar kraven på mutor.

 

Mvh

BBJ

:wai:

Helt rätt, håll tyst om farangen, dessvärre hade "plastdottern" berättat i skolan att mamma har en farang så nu kostar det som tidigare va gratis 5-6 000 per termin!

I höst, eller närmare bestämt nästa läsår ska jäntan in på "highscool", klarar hon inte provet kommer hon in i alla fall....för 20 000!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack BBJ och Baa, nu föll poletten ned.

Jag har nu varnat Naree att nämna att en farang finns med. Nu visste hon det, och hur landet Thailand fungerar.

Men lovade att vara extra försiktig då även hennes "aunt" m.fl. har lätt att försäga sig, skvallra eller skryta.

Samma sak med sjukvården, nämns jag eller jag följer med så skjuter priset i höjden rejält.

Till och med att plötsligt finns det inte plats på sjukhusen för Pop. En större bunt pengar förväntas då i näven på rätt personer.

Börjar mer och mer ifrågasätta detta "paradis".

Orden från Udons Chang Export älskande filosof minns jag än. "Alla thailändare ljuger, men så läge man vinner på att ljuga, så är det ingen lögn".så sant.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu håller mycket att falla på plats.

Ett eget Swedbank-konto är ordnat för insamling i Sverige, till lille Pops behandlingar och övriga behov.

Mer exakta detaljer kommer under nästkommande dagar om detta.

 

Nu är livet lite lättare.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...