Jump to content
IGNORERAD

Charterturism? Bra/dålig? Hållbart i längden? Maljorcanisering?


Oregistrerad

Recommended Posts

Men som nybörjare..det finns ju alltid de som INTE varit 38 ggr i Thailad, eller?

Första gången jag gav mig ut så blev det reguljärt och till Thailand. Det var givetvis nervöst men va fasen.Om det var enkelt då så kan jag bara säga att idag är det hundra gånger enklare att fixa allt på egen hand.

Och det blir Aldrig samma känsla som första resan. Den var helt magisk!

 

En sak jag såg igår kväll då vi tog en sväng från "Thailand" till "CharterGettot" Ao Nang..En kille går omkring med en Gibbon och en turist med sin unge vill givetvis ha foto på apan med sin son. Han har INTE en tanke på att djuret har utsatts för oerhört lidande och att den ganska säkert inte njuter av tillvaron ännu idag. Senare när jag går tillbaka samma väg kommer Thaikillen med Gibbonapan fram till mig och undrar om jag vill bli fotograferad med apan. Jag säger bara "Take It Back To The Forest"!!!

På 80 talet och en bit in på 90 talet fanns dessa apor lite varstans. Men det rensades upp och dom sattes ut på bla en ö här i trakten där dom försöker leva någorlunda som en apa ska. Hur jävla dåligt kunnande har vissa turister att ge denna typ av djurplågeri-business få deras bidrag till att fortsätta! Allt för ett roligt foto! Skäms!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    6

  • Baa

    5

  • dinop

    4

Mest aktiva i denna tråd

En ovan resenär på de modiga 55+ skulle alltså stanna hemma därför att han/hon inte 1, är språkkunnig, 2, låginkomsttagare med begränsad och välplanerad utgiftsstatus, 3, blyg och rädd för att inte förstå och rätt nyttja egenbokning via nätet, 4, har inte ork eller lust att leta egna utflyktsmål när det finns pkt att köpa, o.s.v. listan kan göras lång.

Snobbismen att kalla chaterresenärer okunniga dumskallar skvallrar mer om den snävsynta egoism som de bättre lottade älskar att visa upp, se på mig, en lyckad resenär!

Passar det inte att frotteras med charterturisterna så är det väl världens enklaste sak att hitta alternativ, så beresta och kunniga som charterhatarna förespeglar att dom är!

 

Du tillhör väl knappast charterturisternas skara?

 

Du ser nog inga charterturister i hembyn.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig i hela mitt liv åkt charter utan började min resekarriär genom att åka iväg ensam med ryggsäck och en ovikt flygbiljett i näven. Men bara för att jag aldrig rest charter själv har jag inget emot charterturister och förstår inte varför 1 charterturist skulle slita mer på naturen än 1 backpackerturist?

 

Störs ej av charterturister idag och har aldrig gjort det, varför skulle jag det?

Även på charterorter räcker det i regel att gå några hundra meter från strandgatan för att hitta det "riktiga" Thailand och helt andra priser än på strandgatan. Gäller även i massturismens Phuket eller Pattaya.

 

All Inclusive skulle jag aldrig själv resa på, verkar oerhört långtråkigt. Men om nu någon annan vill det så är det väl upp till dem, alla är vi olika. Visst är det av nostalgiska skäl tråkigt att turistorterna inte längre ser ut som de gjorde vid första resan för 17 år sedan. Men sånt är livet, inte mycket här i världen förblir över tid. 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tillhör väl knappast charterturisternas skara?

 

Du ser nog inga charterturister i hembyn.

 

KAJ

Och?

Läste du inlägget du citerade?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och?

Läste du inlägget du citerade?

 

Du försvarar ju charterturismen med näbbar och klor vilket är lite förvånande från din horisont.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Du försvarar ju charterturismen med näbbar och klor vilket är lite förvånande från din horisont.

 

KAJ

Nej, jag fördömmer inte chaterturismen, även om jag själv inte nyttjar den, men skulle absolut göra det om det vore för en tvåveckrs rekreationsresa tillsammans med familjen.

Bekvämt, inte leta hotell med ungar hängande i rockskörten, och väl på plats väljer man ju själv sina dagliga göromål!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem åker reguljärt till Grekland, Turkiet eller Egypten för 2 veckors semester?

Där är nog charter vanligast och bäst.

 

Till Thailand är reguljärt nog vanligast.

Personligen skulle jag aldrig åka charter till Thailand. Det är jag för snål för.

Jag skulle aldrig åka reguljärt på semester runt Medelhavet. Det är jag för snål för.

 

Sen har jag svårt med "reguljärtuister" som bränner hela 8000 kronor i uppehälle för 10 veckors rundresa i Thailand, och skryter. om detta.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl massturismen eller,,,,

 

sen om den består av charterturister, bagpackers eller reguljärresenärer så spelar det väl ingen större roll

 

det som behövs är väl lite hårdare restriktioner i ömtåliga områden, det finns ju ett par små öar nere i södra där man tar emot ett begränsat antal besökare och det bokas genom typ naturvårdsstyrelsen.

 

dessa öar är klassade som naturreservat ( iofs så har jag för mig att Koh Samet oxå är naturreservat...

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem åker reguljärt till Grekland, Turkiet eller Egypten för 2 veckors semester?

Där är nog charter vanligast och bäst.

 

Till Thailand är reguljärt nog vanligast.

Personligen skulle jag aldrig åka charter till Thailand. Det är jag för snål för.

Jag skulle aldrig åka reguljärt på semester runt Medelhavet. Det är jag för snål för.

 

Sen har jag svårt med "reguljärtuister" som bränner hela 8000 kronor i uppehälle för 10 veckors rundresa i Thailand, och skryter. om detta.

 

 

Leif

 

Faktum är att de billigaste flygstolarna ligger kring 4000 kronor för två veckor så ska man bara stanna några veckor kan man ju kolla flygstolar via charter istället för 8-10000 för en reguljär biljett

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att de billigaste flygstolarna ligger kring 4000 kronor för två veckor så ska man bara stanna några veckor kan man ju kolla flygstolar via charter istället för 8-10000 för en reguljär biljett

 

KAJ

Vill man sitta som i ett skruvstäd i 11 timmar så varför inte? :crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag gav mig ut så blev det reguljärt och till Thailand. Det var givetvis nervöst men va fasen.Om det var enkelt då så kan jag bara säga att idag är det hundra gånger enklare att fixa allt på egen hand.

Och det blir Aldrig samma känsla som första resan. Den var helt magisk!

 

En sak jag såg igår kväll då vi tog en sväng från "Thailand" till "CharterGettot" Ao Nang..En kille går omkring med en Gibbon och en turist med sin unge vill givetvis ha foto på apan med sin son. Han har INTE en tanke på att djuret har utsatts för oerhört lidande och att den ganska säkert inte njuter av tillvaron ännu idag. Senare när jag går tillbaka samma väg kommer Thaikillen med Gibbonapan fram till mig och undrar om jag vill bli fotograferad med apan. Jag säger bara "Take It Back To The Forest"!!!

På 80 talet och en bit in på 90 talet fanns dessa apor lite varstans. Men det rensades upp och dom sattes ut på bla en ö här i trakten där dom försöker leva någorlunda som en apa ska. Hur jävla dåligt kunnande har vissa turister att ge denna typ av djurplågeri-business få deras bidrag till att fortsätta! Allt för ett roligt foto! Skäms!!!!

 

Ja, nog var första resan magisk. Vilket tyvärr inte kan upprepas. Fast jag grubblar ändå på hur jag ska komma i närheten. Jag har några ideer... Bibben avråder. Men det bekymrar inte mig ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nog var första resan magisk. Vilket tyvärr inte kan upprepas. Fast jag grubblar ändå på hur jag ska komma i närheten. Jag har några ideer... Bibben avråder. Men det bekymrar inte mig :wink:

 

Herr Chang har talat.

 

Minns min första resa till Bangkok 1993.

 

En sån där biljett med två dagars övernattning på ett arabhotel vid floden några kvarter från Khao San Road.

 

Kom fram på natten med aeroflot och minns känslan när man tog sina första stapplande steg ut i en annan värld dagen efter.

 

DEN känslan kommer aldrig mer tillbaka.

 

Det var som att komma till en helt annan värld.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl massturismen eller,,,,

 

sen om den består av charterturister, bagpackers eller reguljärresenärer så spelar det väl ingen större roll

 

det som behövs är väl lite hårdare restriktioner i ömtåliga områden, det finns ju ett par små öar nere i södra där man tar emot ett begränsat antal besökare och det bokas genom typ naturvårdsstyrelsen.

 

dessa öar är klassade som naturreservat ( iofs så har jag för mig att Koh Samet oxå är naturreservat

Håller med dig. Massturismen är förödande. Men finns det något ställe som tex Ao Nang där turisterna bara består av Backpackers? Knappast! Och som att ta båten från Ao nang till Railey är med en komisk sak. Har för mig dom inte åker utan Min 6 personer.150 Bath/pers!!! Det tar bara någon minut ut och soppakostnaden är inte ens 40 Bath. Detta chockpris tycker jag är rena rånet. Skapat av charterturismen då "Glenn" ska flasha med sina pengar.

 

De små öarna du skriver om.Kan det vara Koh Laoliang du syftar på? De 2 små öarna är privatägda och resor dit köps som paket. Där av begränsat antal turister. Om det nu är de öarna du menar.

Har aldrig hört om någon ö dit det begränsas med turister. Kanske Similan/Surin Islands.

 

MVH BC

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Jag har aldrig i hela mitt liv åkt charter utan började min resekarriär genom att åka iväg ensam med ryggsäck och en ovikt flygbiljett i näven. Men bara för att jag aldrig rest charter själv har jag inget emot charterturister och förstår inte varför 1 charterturist skulle slita mer på naturen än 1 backpackerturist? Störs ej av charterturister idag och har aldrig gjort det, varför skulle jag det? Även på charterorter räcker det i regel att gå några hundra meter från strandgatan för att hitta det "riktiga" Thailand och helt andra priser än på strandgatan. Gäller även i massturismens Phuket eller Pattaya. All Inclusive skulle jag aldrig själv resa på, verkar oerhört långtråkigt. Men om nu någon annan vill det så är det väl upp till dem, alla är vi olika. Visst är det av nostalgiska skäl tråkigt att turistorterna inte längre ser ut som de gjorde vid första resan för 17 år sedan. Men sånt är livet, inte mycket här i världen förblir över tid.
Hej. Min resekarriär var något liknande. Började med tågluffande i början på 80-talet och fortsatte med aeroflotbiljetter -89 och framåt till Sydostasien, latinamerika, Indien och Afrika mm. Min första charter blev vid 40 års åldern. efter besök i 60tal länder. 1990 SEK till Egypten över nyår blev svårt att avstå och 1990 till kanarieholmarna samma påsk blev det också. Man kan faktiskt göra en charter till en "riktig" resa också.. I Egypten brände vi till Kairo dagen efter vi landat och körde sen 2 fina snorklingsdagar med övernattning på annan ort.. På Kanarieholmarna köpte vi enveckas busspass och körde ut med första bussen 9.00 nästan alla dagar för olika äventyr. ( glömmer aldrig gummans min när vi efter en timmes promenad i sanddyner helt plötsligt befann oss på en tysk nakenstrand. Helt ensamma i en dryg timme och hoppade och tjoade i sa nddynerna och helt plötsligt 10 minuter senare är det 1000 nakna tyskar där. :). ) I Italien bröt vi oss ur boendet i Rimini och övernattade en natt i Florens inklusive besök i Pisa och en natt i Venedig. Mm osv Med vänlig hälsning, Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppet står till de svindyra resorterna dit folk med feta plånböcker reser, där är det ofta liter seriösare företag som driver verksamheten med mer tanke på miljön och på att omgivningen faktiskt ska vara ren och oförstörd. Massturismen a´la Mallis för inte mycket gott med sig men som det ser ut nu så är det ju mycket uppgraderingar mot lyx som sker. Dessa välbergade turister skiter i priserna bara de får vackra stränder, god mat och fantastisk service, det är vägen att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Problemet är väl massturismen eller,,,, sen om den består av charterturister, bagpackers eller reguljärresenärer så spelar det väl ingen större roll det som behövs är väl lite hårdare restriktioner i ömtåliga områden, det finns ju ett par små öar nere i södra där man tar emot ett begränsat antal besökare och det bokas genom typ naturvårdsstyrelsen. dessa öar är klassade som naturreservat ( iofs så har jag för mig att Koh Samet oxå är naturreservat Håller med dig. Massturismen är förödande. Men finns det något ställe som tex Ao Nang där turisterna bara består av Backpackers? Knappast! Och som att ta båten från Ao nang till Railey är med en komisk sak. Har för mig dom inte åker utan Min 6 personer.150 Bath/pers!!! Det tar bara någon minut ut och soppakostnaden är inte ens 40 Bath. Detta chockpris tycker jag är rena rånet. Skapat av charterturismen då "Glenn" ska flasha med sina pengar. De små öarna du skriver om.Kan det vara Koh Laoliang du syftar på? De 2 små öarna är privatägda och resor dit köps som paket. Där av begränsat antal turister. Om det nu är de öarna du menar. Har aldrig hört om någon ö dit det begränsas med turister. Kanske Similan/Surin Islands. MVH BC
Finns väl en hel del backpackergetton också? Typ kings cross Sydney, Khaosan Road, Anjuna Goa, koh Pangan, lake atitlan guatemala är några som dyker upp i mitt huvud. Med vänlig hälsning, Khaosan Road och

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig i hela mitt liv åkt charter utan började min resekarriär genom att åka iväg ensam med ryggsäck och en ovikt flygbiljett i näven. Men bara för att jag aldrig rest charter själv har jag inget emot charterturister och förstår inte varför 1 charterturist skulle slita mer på naturen än 1 backpackerturist?

 

Störs ej av charterturister idag och har aldrig gjort det, varför skulle jag det?

Även på charterorter räcker det i regel att gå några hundra meter från strandgatan för att hitta det "riktiga" Thailand och helt andra priser än på strandgatan. Gäller även i massturismens Phuket eller Pattaya.

 

All Inclusive skulle jag aldrig själv resa på, verkar oerhört långtråkigt. Men om nu någon annan vill det så är det väl upp till dem, alla är vi olika. Visst är det av nostalgiska skäl tråkigt att turistorterna inte längre ser ut som de gjorde vid första resan för 17 år sedan. Men sånt är livet, inte mycket här i världen förblir över tid. 

 

Samma här köpte en tor Bangkok -Arlanda sen var jag inte själv förens jag ville det, var runt i b.la Thailand, Vietnam, Malaysia, Singapore ,

Farligt??? Inte ett smack.

Svårt? ??? Lite nervöst när jag landade, eftersom jag hade kommit i slang med några på planet ner men de skulle till Australien, så jag var helt ensam i massor av plusgrader mot Svensk januari kyla.

Är jag en världsvan "wannebee"? ??? Inte ett dugg men kanske lite nyfiken.

Är jag gåpåig??? Nix kommer aldrig att bli det heller.

Prutade jag på riset, dvs snål??? Hade pengar så det räckte för minst ett halvår, tog reda på fakta först.

Vart jag lurad??? Nästan en gång som jag vet om, stod med en karta i Bangkok och vart inlurad på en restaurang sen kom drickat i glas då stack jag bara.

När vad det här?? 1996

Har jag varit tillbaka??? Japp varje år

Hur gör jag idag??? Lite som förr men med mer pengar, kan bo lite ruckligt men oftast har jag pool och lite lyx

Åker jag fortfarande själv?? Nej med min sambo som är från Laos, men bor i Sverige, vi har varit ihop nu i ~9 år.

Besöker jag turistorterna??? Inte Phuket eller Samui iallafall det gör mig bara arg. 

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า
Ja, nog var första resan magisk. Vilket tyvärr inte kan upprepas. Fast jag grubblar ändå på hur jag ska komma i närheten. Jag har några ideer... Bibben avråder. Men det bekymrar inte mig

 

 

 

Tipsa gärna om du kommer på det.

 

// Skalis

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också hur jag ska kunna komma i närheten av min första magiska resa till Thailand 94.Tips emottages tacksamt,

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också hur jag ska kunna komma i närheten av min första magiska resa till Thailand 94.Tips emottages tacksamt,

 

Ja det försöker man hela tiden,men att röra på sig och kolla runt är det bästa, har varit fast på ett ställe i 3 veckor en gång (Pattaya) funkar max 1 vecka sen får jag spel på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det försöker man hela tiden,men att röra på sig och kolla runt är det bästa, har varit fast på ett ställe i 3 veckor en gång (Pattaya) funkar max 1 vecka sen får jag spel på det.

Ja du har rätt.Att besöka nya platser hela tiden är nog melodin. :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här köpte en tor Bangkok -Arlanda sen var jag inte själv förens jag ville det, var runt i b.la Thailand, Vietnam, Malaysia, Singapore ,

Sällar mig till de som bara åkt reguljärt. Första gången jag åkte ut 1985 hade jag aldrig varit utanför norden. Åkte runt i ett flertal länder i sydostasien. Ser det bara som en stor begränsning att åka charter.

Varför sitta fast i en ort och ett hotell när det finns så mycket att uppleva runt om i världen? För mig är friheten att kunna lägga om mina planer och åka till andra mål under resans gång värt en hel del.

 

På det sättet kan man uppleva mycket av ett land eller en världsdel. Bara välja det götaste hela tiden. Ibland blir det inte så gött men det är en upplevelse det också, och bara att dra vidare till något bättre. Ibland hittar man en riktig oas och kan stanna till en längre stund.

 

Detta saknar jag numera när man har stadgat sig med familj och barn. Frugan är så tråkig att hon sällan hänger med på någon reseupplevelse, men som tur är trivs jag uppe i byn också. Nu har dottern börjat hänga med mig på att resa runt och uppleva nya platser, men hon är så stor att hon inte vill dra på pappa så många år till. Så snart får väl gammal man göra så gott han kan på egen hand igen. 

 

Men charter, nää dra mig baklänges!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Första gången jag gav mig ut så blev det reguljärt och till Thailand. Det var givetvis nervöst men va fasen.Om det var enkelt då så kan jag bara säga att idag är det hundra gånger enklare att fixa allt på egen hand.

Och det blir Aldrig samma känsla som första resan. Den var helt magisk!

 

En sak jag såg igår kväll då vi tog en sväng från "Thailand" till "CharterGettot" Ao Nang..En kille går omkring med en Gibbon och en turist med sin unge vill givetvis ha foto på apan med sin son. Han har INTE en tanke på att djuret har utsatts för oerhört lidande och att den ganska säkert inte njuter av tillvaron ännu idag. Senare när jag går tillbaka samma väg kommer Thaikillen med Gibbonapan fram till mig och undrar om jag vill bli fotograferad med apan. Jag säger bara "Take It Back To The Forest"!!!

På 80 talet och en bit in på 90 talet fanns dessa apor lite varstans. Men det rensades upp och dom sattes ut på bla en ö här i trakten där dom försöker leva någorlunda som en apa ska. Hur jävla dåligt kunnande har vissa turister att ge denna typ av djurplågeri-business få deras bidrag till att fortsätta! Allt för ett roligt foto! Skäms!!!!

 

Det finns ett "Gibbon projekt" på Phuket där man sakta återför dem till det naturliga livet, man åker österut i rondellen i Thalang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tipsa gärna om du kommer på det.

 

// Skalis

 

Åh, det blir definitivt en tråd om allt går som jag tänkt. Fast först framåt jul /nyår.

 

Låt oss säga att det blir en magisk upplevelse i andra hand.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...