Rybbe Inlagd Januari 24, 2013 Dela Inlagd Januari 24, 2013 hej. jag har en son som är född i Thailand. mamman och jag är endast gifta i byn. hur gör jag enklast för att bli registrerad som far till min son, jag vill ju givetvis att han skall få rätt till svenskt personnummer och pass. Med vänlig hälsning, Rybbe. Rybbe Pakchong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 24, 2013 Dela Inlagd Januari 24, 2013 (ändrad) Först och främst GRATTIS! Skrev du på om faderskap på sjukhuset när grabben föddes? Jag vet faktiskt inte hur man gör annars men antagligen kan ni lösa det genom att skaffa faderskapspapper på Amphur , sen få dem översatta på en certifierad översättningsbyrå och därefter tar ni pappren till Svenska ambassaden i Bkk, det behövs antagligen en hel del papper, av nån anledning är alla svenska myndigheter tex förtjusta i "Personbevis" trots att de kan skaffa dem själva via datorn (iaf Migrationsverket). Kolla även ambassadens hemsida, eller ring dem, de har säkert svar om hur ni skall göra. Jag har 2 barn som är födda i Bkk, jag skrev på faderskapspapper på sjukhuset, vi var redan registrerat gifta både i Thailand och via ambassaden också i Sverige. Det var inga problem alls för oss. Kolla med Ambassaden, de har vart med om detta förr. Barnet blir medborgare och kan söka pass direkt, han får ett "Samordningsnummer" som sen görs om till Personnummer när han skrivs in i Sverige MVH Tommy Ändrades Januari 24, 2013 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 Hej igen Rybbe, Glömde att hälsa dej välkommen till Mai Pen Rai! Hoppas att några andra medlemmar här på MPR kan ge dej ett bättre svar än mitt! Lycka till. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 Först och främst GRATTIS! Skrev du på om faderskap på sjukhuset när grabben föddes? Jag vet faktiskt inte hur man gör annars men antagligen kan ni lösa det genom att skaffa faderskapspapper på Amphur , sen få dem översatta på en certifierad översättningsbyrå och därefter tar ni pappren till Svenska ambassaden i Bkk, det behövs antagligen en hel del papper, av nån anledning är alla svenska myndigheter tex förtjusta i "Personbevis" trots att de kan skaffa dem själva via datorn (iaf Migrationsverket). Kolla även ambassadens hemsida, eller ring dem, de har säkert svar om hur ni skall göra. Jag har 2 barn som är födda i Bkk, jag skrev på faderskapspapper på sjukhuset, vi var redan registrerat gifta både i Thailand och via ambassaden också i Sverige. Det var inga problem alls för oss. Kolla med Ambassaden, de har vart med om detta förr. Barnet blir medborgare och kan söka pass direkt, han får ett "Samordningsnummer" som sen görs om till Personnummer när han skrivs in i Sverige MVH Tommy En liten pasus...jag gjorde som du skrev med Mario, men dom (svenska myndigheten alltså) ville ha födelsebeviset eller vad det heter på originalspråket, alltså Thailändska, möjligen för att eliminera förfalskningar/fuskadoption! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 En liten pasus...jag gjorde som du skrev med Mario, men dom (svenska myndigheten alltså) ville ha födelsebeviset eller vad det heter på originalspråket, alltså Thailändska, möjligen för att eliminera förfalskningar/fuskadoption! Har inte hunnit skriva på nått men har ett födelsebevis där jag står som far. Gäller det eller måste jag gå och skriva på nått mer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 Har inte hunnit skriva på nått men har ett födelsebevis där jag står som far. Gäller det eller måste jag gå och skriva på nått mer? Om jag minns rätt så hade jag födelsebeviset på såväl Thai (naturligtvis) och en översättning till engelska som dom i o för sig tog emot men inte sade sig behöva, sedan gäller att du som vanligt ska kunna legitimera dig för att göra registreringen. Inga andra handlingar. Grattis förresten, glömde det tidigare! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 En liten pasus...jag gjorde som du skrev med Mario, men dom (svenska myndigheten alltså) ville ha födelsebeviset eller vad det heter på originalspråket, alltså Thailändska, möjligen för att eliminera förfalskningar/fuskadoption! Det var nog så att vi åkte till "Department of Foreign Affairs" och fick översättningen stämplad som korrekt, det var ett tag sen, lillan föddes för snart 6 år sedan. Men som sagt, kolla med ambassaden, de vet. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 Jag vet faktiskt inte hur man gör annars men antagligen kan ni lösa det genom att skaffa faderskapspapper på Amphur För att göra detta så måste båda föräldrarna och barnet vittna. Det kan bara göras efter att barnet fyllt åtta år. Enklast blir det om ni gifter er på riktigt, då blir du den legala fadern. Ett annat alternativ är att hyra en advokat och gå till domstol. Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 För att göra detta så måste båda föräldrarna och barnet vittna. Det kan bara göras efter att barnet fyllt åtta år. Enklast blir det om ni gifter er på riktigt, då blir du den legala fadern. Ett annat alternativ är att hyra en advokat och gå till domstol. Det där låter märkligt, och jag tror inte det är rätt. varför skulle barnet (som redan är fött) bli mammans mans barn bara för att de gifter sej? Står Alienfin som pappa i födelsebeviset, så är det nog tillräckligt. Rybbe har inte hört av sej igen i tråden, men jag antar att han och Alienfin är olika prsoner. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 Det där låter märkligt, och jag tror inte det är rätt. varför skulle barnet (som redan är fött) bli mammans mans barn bara för att de gifter sej? Står Alienfin som pappa i födelsebeviset, så är det nog tillräckligt. Rybbe har inte hört av sej igen i tråden, men jag antar att han och Alienfin är olika prsoner. MVH Tommy Vem som helst kan stå på födelsebeviset vare sig man vill eller inte. Här har ni lite läsning. http://www.siam-legal.com/legal_services/Legitimation-of-a-Child-in-Thailand.php Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolle Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 Minns när stora grabben skulle reggas på svenska ambassaden! Frugan var trött efter födslen så jag som var såååå duktig skulle fixa det själv! Tog bussen från norra Thailand ca 8 timmar med de erfoderliga papperna.(Kommer ej ihåg riktigt vilka papper det var) Stressar med taxi till ambassaden! Som stolt nybliven pappa lämnar jag över papperna och säger till damen i luckan att jag ska regga min nyfödde son! Hon tittar på mig med undrande ögon och säger vilken son?? Sakta går det upp för mig att grabben skulle varit med mig! Gjorde skamresan tillbaka hem till frugan och tvingades förklara hur korkat jag burit mig åt! Reggade grabben tre veckor senare och det gick bra när han var med! Säger bara glöm ej barnet och ta det lungt! Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 Vem som helst kan stå på födelsebeviset vare sig man vill eller inte. Här har ni lite läsning. http://www.siam-legal.com/legal_services/Legitimation-of-a-Child-in-Thailand.php Så det finns 3 sätt, varav ett är "2. By registration made on application by the biological father;" Inga problem utan att ha reggat "riktigt" äktenskap alltså! MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 (ändrad) En sak som är mycket viktig. Är ni gifta blir barnet automatiskt även svensk medborgare. Thaibröllopp gäller inte.Då måste ni gå den långa vägen. Framför allt ni måste söka UT även för eran lilla. Ändrades Januari 25, 2013 av John Khonken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rybbe Inlagd Januari 25, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Januari 25, 2013 Hej allihop och tack för ert intresse! Vår son kom 5 v för tidigt, så jag han tyvärr inte ner i tid, mitt namn står dock på pappret. Jag har idag fått mail från ambassaden i Bkk och de säger att jag/vi behöver ett domstolsbeslut från Child and Juvenline Court för att bli tilldömd faderskapet. Så det tycks inte hjälpa om vi gifter oss nu. Som det verkar så måste vi gå den vägen ? Mvh Rybbe. Rybbe Pakchong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rybbe Inlagd Januari 25, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Januari 25, 2013 Så det finns 3 sätt, varav ett är "2. By registration made on application by the biological father;" Inga problem utan att ha reggat "riktigt" äktenskap alltså! MVH Tommy Ja om detta verkligen "funkar" i Thailand , och det får man ju tro så är det ju absolut det bästa alternativet. Tack:-) Rybbe Pakchong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 Så det finns 3 sätt, varav ett är "2. By registration made on application by the biological father;" Inga problem utan att ha reggat "riktigt" äktenskap alltså! MVH Tommy Men både modern och barnet måste ge sin tillåtelse. Kan enbart ske efter barnet fyllt åtta år som jag tidigare nämnt. Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Januari 25, 2013 Dela Inlagd Januari 25, 2013 (ändrad) Hej allihop och tack för ert intresse! Vår son kom 5 v för tidigt, så jag han tyvärr inte ner i tid, mitt namn står dock på pappret. Jag har idag fått mail från ambassaden i Bkk och de säger att jag/vi behöver ett domstolsbeslut från Child and Juvenline Court för att bli tilldömd faderskapet. Så det tycks inte hjälpa om vi gifter oss nu. Som det verkar så måste vi gå den vägen ? Mvh Rybbe. Ni skulle gått till ampur. Inte en budda sermini! I Thailand gäller bara borglig vigseln! Barn födda inom äktenskapet är den äkta manen far till. Hälsar pigge01 Ändrades Januari 25, 2013 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 26, 2013 Dela Inlagd Januari 26, 2013 Säjer som Lina Sandell - Berg : Jag kan icke räkna dem alla.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd Januari 28, 2013 Dela Inlagd Januari 28, 2013 (ändrad) Hej allihop och tack för ert intresse! Vår son kom 5 v för tidigt, så jag han tyvärr inte ner i tid, mitt namn står dock på pappret. Jag har idag fått mail från ambassaden i Bkk och de säger att jag/vi behöver ett domstolsbeslut från Child and Juvenline Court för att bli tilldömd faderskapet. Så det tycks inte hjälpa om vi gifter oss nu. Som det verkar så måste vi gå den vägen ? Mvh Rybbe. När ni gifter er på Amphuren så deklarerar man gemensamma barn på KR2 formuläret. Därmed blir du legal fader. http://www.siam-legal.com/legal_services/Legitimation-of-a-Child-in- Thailand.php Ändrades Januari 28, 2013 av Juha Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rybbe Inlagd Januari 28, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Januari 28, 2013 När ni gifter er på Amphuren så deklarerar man gemensamma barn på KR2 formuläret. Därmed blir du legal fader. http://www.siam-legal.com/legal_services/Legitimation-of-a-Child-in-Thailand.php Hej Juha ! När det gäller KR2 formuläret så måste väl barnet fyllt 8år? Enligt ambassaden så måste vi gå den långar vägen till domslut, det är tydligen Skatteverket och Migrationsverket som kräver det. Mvh Rybbe Rybbe Pakchong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 29, 2013 Dela Inlagd Januari 29, 2013 Blir det inte någon genväg med DNA? Det blev nästan lite vitsigt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Januari 29, 2013 Dela Inlagd Januari 29, 2013 Vad kan man lära av denna tråd? Jo, se till att ni som skall ha barn är gifta på riktigt innan födseln, då finns det inga bromsar för registrering i Sverige! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd Januari 29, 2013 Dela Inlagd Januari 29, 2013 (ändrad) Hej Juha ! När det gäller KR2 formuläret så måste väl barnet fyllt 8år? Enligt ambassaden så måste vi gå den långar vägen till domslut, det är tydligen Skatteverket och Migrationsverket som kräver det. Mvh Rybbe Man kan registrera barnet även som ogift men då måste barnet ge sitt medgivande och kan enbart ske efter 8 års ålder. Bara deklarera barnet som gemensamt när ni registrerar giftermålet så blir du legal fader i Thailand. Om skatteverket i Sverige kräver något annat vet jag ej. Hur skall de kunna neka dig om du har utdrag från Thailändska myndigheter att du är legal fader. Ändrades Januari 29, 2013 av Juha Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 29, 2013 Dela Inlagd Januari 29, 2013 Vi var inte gifta när Maria ploppade ut. Men jag skrev på att jag var fadern. När vi senare gifte oss så blev Maria svenska direkt. Vi översatte då födelspapprena . Så blev inga problem Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nbg Inlagd Februari 23, 2013 Dela Inlagd Februari 23, 2013 Sitter i samma sits, dvs inte gifta när sonen föddes (nu 9 mån). På en av blanketterna står det att även om ett barn till en Svensk far fötts efter att äktenskap har ingåts så blir barnet Svensk medborgare. Kan scanna och lägga in senare när jag kommer hem Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu