Jump to content
IGNORERAD

Kostnader uttag ATM i Thailand ?


Navanan

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Problemet med AEON är ju att dom inte växer i skogen som träd. Om man måste ta sig 5 mil för att ta ut pengar så är 150 thb småpotatis jämfört med bensin/taxi och andra kostnader.

 

Så för oss som har AEON i köpcentret där vi ändå handlad är det perfekt. Men för många är det inte det. I Exempelvis Phuket måste man ta sig till Phuket Town för att hitta AEON. Det finns inga i Patong. karon, kata och dom andra turistorterna.

 

Sedan när det gäller detta med växlingen. Det är vissa bankomater tillhörande vissa bolag som försöker lura en att växla med deras kurs. Men varje bolag har sin egen lilla text så det bäst är nog att försöka använda huvudet och göra uttagen i lugn och ro.

 

hf  

 

 

Visst är det så.

 Bäst är ändå att ta ut pengarna hemma i Sverige...

 

Men trådskaparen vet nog idag hur han ska göra vid uttag i den vanliga automaten och finnes det en AEON i närheten där han brukar hålla till så kan han använda sig av den.

 

Sedan är det inte helt ovanligt att resa runt i Thailand. Och då kanske trådskaparen kommer ihåg denna AEON automat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Navanan

    6

  • andrejsdenruskige

    5

  • Akha

    4

  • FarangLao

    3

Mest aktiva i denna tråd

Visst är det så.  Bäst är ändå att ta ut pengarna hemma i Sverige...   Men trådskaparen vet nog idag hur han ska göra vid uttag i den vanliga automaten och finnes det en AEON i närheten där han brukar hålla till så kan han använda sig av den.   Sedan är det inte helt ovanligt att resa runt i Thailand. Och då kanske trådskaparen kommer ihåg denna AEON automat.
Trådskaparen, i detta fallet en HON, har nu lärt sig använda ett svenskt Mastercard i en Thailänsk ATM. Ser jag någon AEON så använder jag den.
Link to comment
Dela på andra sajter

Snart vänder de luriga thaibankerna på frågan vilket då innebär att man ska svara "ja" annars blir det den sämre kursen! :crazy:

Haha... :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Trådskaparen, i detta fallet en HON, har nu lärt sig använda ett svenskt Mastercard i en Thailänsk ATM. Ser jag någon AEON så använder jag den.

 

 

Så länge man lär sig något så ska man vara glad.

Själv har jag lärt mig att jag ska tacka nej till växling i Thailand, om jag nu får någon sådan i en ATM.

 

 

EDIT:

Om det är trådskaparen själv som skriver så måste jag berömma svenskan. Väldigt bra efter 5år i Sverige.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra trix är att bara ta ut 100 THB åt gången, då snuvar man banken på 50 bath i avgift.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Så länge man lär sig något så ska man vara glad.

Själv har jag lärt mig att jag ska tacka nej till växling i Thailand, om jag nu får någon sådan i en ATM.

 

 

EDIT:

Om det är trådskaparen själv som skriver så måste jag berömma svenskan. Väldigt bra efter 5år i Sverige.

 

Bara du inte blir så glad att du börjar skriva hen nu när du lärde dig att TS var en hon :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra trix är att bara ta ut 100 THB åt gången, då snuvar man banken på 50 bath i avgift.

tyvär hjälper inte trixet for avgiften läggs på senare så det blir 250 som dras , "häpp"

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvär hjälper inte trixet for avgiften läggs på senare så det blir 250 som dras , "häpp"

 

Man får naturligtvis se till att inte ha mer än 100 bath på kontot, dvs innan man skall ta ut pengarna så sätter man in en hundralapp på det tomma kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har koll på vilka banker som har ATM på Suvarnabhumi?

 

Försökte ta ut pengar på två, tre ATM på Suvvan men hittade ingen maskin som tillät uttag på mer än 5000 THB.

 

Räknar man på alla fasta avgifter (kontantuttagsavgift i Sverige och i Thailand) så blir det nog bottennapp att växlar där.

 

Tur nog hade jag en tusenbathing kvar från förra resan, så jag klarade mig till Jomtien med bussen och taxi till hotellet.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte ta ut pengar på två, tre ATM på Suvvan men hittade ingen maskin som tillät uttag på mer än 5000 THB.

 

Räknar man på alla fasta avgifter (kontantuttagsavgift i Sverige och i Thailand) så blir det nog bottennapp att växlar där.

 

Tur nog hade jag en tusenbathing kvar från förra resan, så jag klarade mig till Jomtien med bussen och taxi till hotellet.

 

//Singha711

 

Jag har fått ut 20K vid ankomst ur ATM där men inte fasiken kommer jag ihåg vilken bank de maskinerna tillhörde eller vilken färg de hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hmm, jag tog ut 20.000 baht senaste resan på suvvan på SCB´s ATM vid ankomstbanden med icakortet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog oftast inga problem att få ut 20000 THB men på vissa "strategiska" platser kan det förekomma (temporära) uttagsbegränsningar för att maximera vinsterna.

 

Det var nyårsdagen och banken skyller säkert på att de hade begränsat med valuta den dagen. I dessa situationer är det mera lönsamt för banker att begränsa uttagsmängden per transaktion istället för att helt enkelt låta pengarna ta slut utan begränsning.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag tog ut 20.000 baht senaste resan på suvvan på SCB´s ATM vid ankomstbanden med icakortet..

 

Bra info., då vet jag det  :thumbsup:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...