Jump to content
Thorsten Flinck

Palme

Recommended Posts

Fritz
De BLEV skyddade genom palmes försorg och ÄR således skyddade!!

Du är inte så smart va?

Men stopp och belägg. Dom beslut som fattades under Palmes tid är ju inte skrivna i sten för evigheters evigheter. Det räcker med ett nytt riksdagsbeslut i frågan för att skicka det gamla beslutet på soptippen. Och det har varit många tillfällen till det sen Palme dog 1986.

Fritz..

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Axell
Varken det ena eller det andra .   men du verkar vara bägge delarna

Ja, och en aning folkpartist.

A.

andersbangkok
Det skrevs mycket om detta i svensk press i samband med personalfest skandalerna i ett par verk/institutioner/myndigheter(stryk det som ej önskas)

Jag tror att det råder ett grovt missförstånd här.

Axel Oxenstierna brukar kallas "den svenska statsapparatens fader" Nu snackar vi 1600-talet.

En viktig funktion i det svenska styrelseskicket är att skilja politiker från genomförandet

Det är i grundlagen fastslaget att politiker inte får interferera i myndigheters verksamhet. Det brukar kallas ministerstyre när någon minister har någon som helst åsikt om hur myndighetscheferna bedriver sin verksamhet. Det brukar skrikas om konstitutionsutskottet då.

Jag kan inte påminna mig att Palme, på något sätt, arbetat för att ändra detta.

Kan du beskriva lite tydligare vad du avser med dina påståenden?

Scandinaviancorner
Ja, och en aning folkpartist.

A.

Tänkte väll det !!

Wanchai

Vad har Palme gjort för gott med facit i hand? Det enda jag minns är att han förde in S på villovägar, och de har inte än idag hittat tillbaka till en hållbar politik, efter hans egoistiska politik som enbart gick ut på att göra honom känd.

Det han var bra på var att hålla känslosamma tal som var helt utan substans vid ett kritiskt granskande. Lite som kejsarns nya kläder, hehe.

• Downvote 1

andersbangkok
Då kan du tala om vad hennes straff blev!

Inget!

Hon blev av med tjänsten men får behålla lönen hela förordnande tiden ut!

Vilken brottslig gärning gjorde hon?

Vi har ju den ordningen i Sverige att man inte sparkas utan skäl. Tyvärr är uppenbar dumhet inte skäl nog. Om det vore det så skulle vi få göra oss av med en hel del politiker och tjänstemän :-)

Jag undrar om du tänker på det beslut som togs 1974 att ta bort begreppet "Tjänstemannaansvar" (ett utmärkt begrepp som jag personligen tycker skulle återinföras)

Genom att ta bort det begreppet ur lagen så togs också möjligheten bort att straffa för sådana försumligheter.

Tack och Hej
Vad har Palme gjort för gott med facit i hand? Det enda jag minns är att han förde in S på villovägar, och de har inte än idag hittat tillbaka till en hållbar politik, efter hans egoistiska politik som enbart gick ut på att göra honom känd.

Det han var bra på var att hålla känslosamma tal som var helt utan substans vid ett kritiskt granskande. Lite som kejsarns nya kläder, hehe.

Satte sprätt på pengar som svenskarna intjänade med sin hårda arbetet till statskassan till att ge alla än mera bidrag oavsett om man behövde det eller inte, sedan lånade pengar för att behålla väljare.

Guest BpaijingKatai
Vilken brottslig gärning gjorde hon?

Vi har ju den ordningen i Sverige att man inte sparkas utan skäl. Tyvärr är uppenbar dumhet inte skäl nog. Om det vore det så skulle vi få göra oss av med en hel del politiker och tjänstemän :-)

Jag undrar om du tänker på det beslut som togs 1974 att ta bort begreppet "Tjänstemannaansvar" (ett utmärkt begrepp som jag personligen tycker skulle återinföras)

Genom att ta bort det begreppet ur lagen så togs också möjligheten bort att straffa för sådana försumligheter.

Detta bör det vara!!

Jag är inte 100 säker, årtalet verkar att stämma.

Stod massor i samband med Lugnets partaj + några andras(skatteverket?säpo? någon stiftelse?)

Brottslig gärning?

Överskred sina befogenheter!

Räcker inte det?

Edited by BpaijingKatai

Soengsang
Detta bör det vara!!

Jag är inte 100 säker, årtalet verkar att stämma.

Stod massor i samband med Lugnets partaj + några andras(skatteverket?säpo? någon stiftelse?)

Brottslig gärning?

Överskred sina befogenheter!

Räcker inte det?

Mycket svammel nu i denna tråd....Svensk politik, lås skiten!!

Guest BpaijingKatai
Mycket svammel nu i denna tråd....Svensk politik, lås skiten!!

Du svammlar herr svammelman!!

Var är din myt????????????????

På något ställe där solen aldrig skiner??

Guest BpaijingKatai
Oppps har det stått i AB så måste det ju stämma.

AB låter det som att du är en stor fan av...

Scandinaviancorner
AB låter det som att du är en stor fan av...

Tror han är halv komminist Kapten Korat

BBJ
Jag undrar om du tänker på det beslut som togs 1974 att ta bort begreppet "Tjänstemannaansvar" (ett utmärkt begrepp som jag personligen tycker skulle återinföras) Genom att ta bort det begreppet ur lagen så togs också möjligheten bort att straffa för sådana försumligheter.

När man ser konsekvenserna av detta idi*tiska beslut så känns det som det behövs återinföras något annant som avskaffats: Spöstraff!! (För de tjänstemän som inte gör sitt jobb och analyserar konsekvenserna av sina beslut utan spolierar livet för massor av människor, de vet ju att de inte behöver oroa sig för någon konsekvens av sitt eget handlande!)

Mvh

BBJ

:wai:

Edit: (Mitt sista inlägg i denna tråd då den är för mycket off-topic för forumet.)

Edited by BBJ

Soengsang
Tror han är halv komminist Kapten Korat

Jag komintesist och någon kommunist är jag nog inte heller för den delen ;)

Men jag är rätt bra att skilja på svammel och fakta!

Och jag gillade Palme och Sträng, de stod fan upp, till skillnad från dagens rötägg och svamlade till politiker...är ju fan bara Åkesson som är hemma i stugan när ljuset är tänt! 

Guest

ta gärna lite tid och se/lyssna på detta.

http://www.youtube.com/watch?v=vRnAQyVPiLw

Skriv sedan gärna något om vad du uppfattat att han sa om Sovjet och Afghanistan

Det vart på den tiden Sverige var ett världssamvete, idag blott en rövslickande nation bland alla andra :-(