Jump to content
IGNORERAD

Nu har det hänt igen.


Jompa

Recommended Posts

Som det ser ut nu så åker jag ner 1 mars i tre veckor,har inte haft semester på 1.5 år.

Man har jobbat och sparat så att man kunde ta hit frugan, men det hade man inget för.

Se det som att det var bra att det kom fram nu och inte om flera år. Enkelt att säga men svårt att göra. Kämpa på bara och som skrivits, tur att inga barn är med i bilden.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jompa

    21

  • Sam sip sam

    10

  • andersbangkok

    9

  • Wangthong

    7

Mest aktiva i denna tråd

andersbangkok

Jag pratade igår med en kompis som är advokat. Ibland tar han på sig uppdrag som bodelningsförrättare.

Det visade sig att han nyligen varit förrättare där en svensk man hade skilt sig från en thailändsk kvinna. Hon hade lämnat honom strax efter att han, för att undgå skatt, skrivit över ALLT till henne! :ahh:  Mannen hade inte skrivit något som helst juridiskt avtal mellan dem.

I bodelningen hade hon krävt att få ALLT, bl.a. hus i Stockholm, sommarhus, hans föräldrars hus, en ö i Stockholms skärgård mm.mm

 

Enligt den person jag pratade med så gäller fördelningsprincipen av tillgångar och skulder från det datum man gifter sig. Det finns, juridiskt ingen karensperiod. Därför SKA man skriva äktenskapsförord om man känner sig det minsta tveksam. Om någon part inte vill gå med på att skriva ett sådant förord, ja då finns det all anledning att dra åt sig öronen.

 

Det man kan göra är att påvisa orimligheter i ekonomin.

Om t.ex. mannen är den ende som arbetar så kan det diskuteras om det är rimligt att hustrun skall dela på den bostad mannen uppenbarligen betalat och köpt.

 

Det är dock inte helt säkert att detta godkänns av domstolen utan det prövas från fall till fall.

 

I ärendet jag inledde med så lyckades man rädda tillbaka sommarhus, föräldraboendet och ön. Resten tillföll kvinnan

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
Jag pratade igår med en kompis som är advokat. Ibland tar han på sig uppdrag som bodelningsförrättare.

Det visade sig att han nyligen varit förrättare där en svensk man hade skilt sig från en thailändsk kvinna. Hon hade lämnat honom strax efter att han, för att undgå skatt, skrivit över ALLT till henne! :ahh:  Mannen hade inte skrivit något som helst juridiskt avtal mellan dem.

I bodelningen hade hon krävt att få ALLT, bl.a. hus i Stockholm, sommarhus, hans föräldrars hus, en ö i Stockholms skärgård mm.mm

 

Enligt den person jag pratade med så gäller fördelningsprincipen av tillgångar och skulder från det datum man gifter sig. Det finns, juridiskt ingen karensperiod. Därför SKA man skriva äktenskapsförord om man känner sig det minsta tveksam. Om någon part inte vill gå med på att skriva ett sådant förord, ja då finns det all anledning att dra åt sig öronen.

 

Det man kan göra är att påvisa orimligheter i ekonomin.

Om t.ex. mannen är den ende som arbetar så kan det diskuteras om det är rimligt att hustrun skall dela på den bostad mannen uppenbarligen betalat och köpt.

 

Det är dock inte helt säkert att detta godkänns av domstolen utan det prövas från fall till fall.

 

I ärendet jag inledde med så lyckades man rädda tillbaka sommarhus, föräldraboendet och ön. Resten tillföll kvinnan

 

 

Jag förstår inte det logiska i att skriva över allt för att slippa skatt? På det som du räknar upp betalas väl enbart fastighetsskatt och den är ju inte beroende på inkomst. Så skatten borde vara den samma även om han hade haft dem skrivna på sig? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte det logiska i att skriva över allt för att slippa skatt? På det som du räknar upp betalas väl enbart fastighetsskatt och den är ju inte beroende på inkomst. Så skatten borde vara den samma även om han hade haft dem skrivna på sig? 

 

 

Skatteskulder??

 

Säger bara som nam naa till han...den som gapar efter mycket förlorar ofta hela stycket.

 

Vi har ett äktenskapsförord som registrerades innan vi gifte oss, inte det mest romantiska men det kändes rätt för mig ivf.

Man har ju varit med om att förhållanden har tagit slut innan om man säger så //Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade igår med en kompis som är advokat. Ibland tar han på sig uppdrag som bodelningsförrättare.

Det visade sig att han nyligen varit förrättare där en svensk man hade skilt sig från en thailändsk kvinna. Hon hade lämnat honom strax efter att han, för att undgå skatt, skrivit över ALLT till henne! :ahh:  Mannen hade inte skrivit något som helst juridiskt avtal mellan dem.

I bodelningen hade hon krävt att få ALLT, bl.a. hus i Stockholm, sommarhus, hans föräldrars hus, en ö i Stockholms skärgård mm.mm

 

Enligt den person jag pratade med så gäller fördelningsprincipen av tillgångar och skulder från det datum man gifter sig. Det finns, juridiskt ingen karensperiod. Därför SKA man skriva äktenskapsförord om man känner sig det minsta tveksam. Om någon part inte vill gå med på att skriva ett sådant förord, ja då finns det all anledning att dra åt sig öronen.

 

Det man kan göra är att påvisa orimligheter i ekonomin.

Om t.ex. mannen är den ende som arbetar så kan det diskuteras om det är rimligt att hustrun skall dela på den bostad mannen uppenbarligen betalat och köpt.

 

Det är dock inte helt säkert att detta godkänns av domstolen utan det prövas från fall till fall.

 

I ärendet jag inledde med så lyckades man rädda tillbaka sommarhus, föräldraboendet och ön. Resten tillföll kvinnan

 

Han konsulterade förstår inte någon advokat innan han fick snilleblixten att skriva över allt på sin thailändska hustru? En klar kandidat till årets Darwin Award!

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Han konsulterade förstår inte någon advokat innan han fick snilleblixten att skriva över allt på sin thailändska hustru? En klar kandidat till årets Darwin Award!

Det var vad den personen jag pratade med också frågade sig själv (dock nämnde han inte det officiellt :-) )

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Han konsulterade förstår inte någon advokat innan han fick snilleblixten att skriva över allt på sin thailändska hustru? En klar kandidat till årets Darwin Award! Det var vad den personen jag pratade med också frågade sig själv (dock nämnde han inte det officiellt :-) )
Han var nog inte någon misslyckad gatunasare med en omsättning på 100 mille..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar kan driva vissa människor att gör vad som helst. Skrämmande.

 

Allt går att köpa till rätt pris, tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var vad den personen jag pratade med också frågade sig själv (dock nämnde han inte det officiellt :-) )

 

See, the problem is that God gives men a brain and a penis, and only enough blood to run one at a time. Robin Williams

 

En man har tyvärr bara blod nog att driva ett huvud åt gången...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var vad den personen jag pratade med också frågade sig själv (dock nämnde han inte det officiellt :-) )

 

Är det nu vi ska säga: Den siste idi*ten är inte född än! :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Är det nu vi ska säga: Den siste idi*ten är inte född än! :not_i:

Ja för mig är det fullständigt ofattbart att ge bort allt man har och som familjen jobbat ihop under generationer bara för att man fått gula febern.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
Ja för mig är det fullständigt ofattbart att ge bort allt man har och som familjen jobbat ihop under generationer bara för att man fått gula febern.

Han kan ju inte heller tjänat något på det om han inte hade skatteskulder och om han nu har fått tillbaka en del så är det väl för väl att vi andra slapp betala för honom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid jobbigt med seperationer är i en själv med en halv tokig thai tjej som tycker att allt jag gör är att försöka lura henne när det är hon som vill åka sverge runt och leta nya gubbar att sätta på och lura pengar av när jag upptäckte det sa jag försvinn från mitt liv låt mig bara ha barnen varanan vecka så kan du leva ditt liv och jag bryr mig inte men hon vägrar sluta jag mig så jag har kontaktat advokat för att få hjälp att bli av med henne och nu är problemet att hon bor med en och vägrar skriva sig hos honom så hon har min address fortfarande så vi får se vad advokaten kan göra när jag har läst här blir man sugen på att sätta ut namn och bild på både henne och honom har försökt att prata med honom hur han ser på deras relation men han vägrar prata med mig han bara öser pengar på henne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Han kan ju inte heller tjänat något på det om han inte hade skatteskulder och om han nu har fått tillbaka en del så är det väl för väl att vi andra slapp betala för honom. 

Tja...huruvida han hade skatteskulder eller inte, det vet jag inte.

 

Poängen här är frågan om att han skrev över allt på sin Thailändska fru (med allt det medförde), inte varför han gjorde det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
Tja...huruvida han hade skatteskulder eller inte, det vet jag inte.

 

Poängen här är frågan om att han skrev över allt på sin Thailändska fru (med allt det medförde), inte varför han gjorde det.

Om han inte tjänade på det så blir ju hela storyn väl osannolik för att ta den på allvar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Om han inte tjänade på det så blir ju hela storyn väl osannolik för att ta den på allvar. 

Tja du får väl leva i okunnighet eftersom jag inte frågade om detaljerna kring varför han skrev över allt på hustrun.

Fråga TS varför han köpte bil och skrev den på svärmor, byggde hus på svärföräldrarnas tomt och andra galenskaper.

 

Kanske samma släng av gula febern, vad vet jag?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade igår med en kompis som är advokat. Ibland tar han på sig uppdrag som bodelningsförrättare.

Det visade sig att han nyligen varit förrättare där en svensk man hade skilt sig från en thailändsk kvinna. Hon hade lämnat honom strax efter att han, för att undgå skatt, skrivit över ALLT till henne! :ahh:  Mannen

 

 

I ärendet jag inledde med så lyckades man rädda tillbaka sommarhus, föräldraboendet och ön. Resten tillföll kvinnan

 

 

Nog gällde allt skatt enl första inlägget

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Nog gällde allt skatt enl första inlägget

Jo på något sätt. Jag vet inte om det var för mycket som köpts med svarta pengar eller om det fanns andra skattetekniska skäl till att mannen skrivit över tillgångar till hustrun,

Det var inte det som intresserade mig. Det jag var intresserad av var frågan om hur man kan "rädda" tillbaka sådant som överförts till annan person.

Det visade sig inte vara lätt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog gällde allt skatt enl första inlägget

Jo på något sätt. Jag vet inte om det var för mycket som köpts med svarta pengar eller om det fanns andra skattetekniska skäl till att mannen skrivit över tillgångar till hustrun,

Det var inte det som intresserade mig. Det jag var intresserad av var frågan om hur man kan "rädda" tillbaka sådant som överförts till annan person.

Det visade sig inte vara lätt.

Ja överför man saker till andra så har man ju gett bort det och då får man nog räkna med att det är borta ,så man ska nog tänka på det innan ger bor ngt

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja överför man saker till andra så har man ju gett bort det
Till mig kan man ge, hur mycket man än vill.
Jag har ett konto som inte har limit på insättningar. Även annat egendom, villa, bil, fritidshus, ö, emot ses.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet en som har nionde konkurs och en rekonstruktion bakom sig. 

Han äger inget ändå bor han i en lyxvilla i Östersund har lägenhet på strandvägen i Stockholm och lägenhet i Visby

Kör en Merca i miljon klasen. Allt ägs av hans hustru. Luktar mygel men ändå allt är lagligt.

Tyvärr man får inte uppge ett namn eller företag men senaste konkan skedde i Visby. ca 35 miljoner back.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet en som har nionde konkurs och en rekonstruktion bakom sig. 

Han äger inget ändå bor han i en lyxvilla i Östersund har lägenhet på strandvägen i Stockholm och lägenhet i Visby

Kör en Merca i miljon klasen. Allt ägs av hans hustru. Luktar mygel men ändå allt är lagligt.

Tyvärr man får inte uppge ett namn eller företag men senaste konkan skedde i Visby. ca 35 miljoner back.

 

Men jag bor i Örebro nu  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet en som har nionde konkurs och en rekonstruktion bakom sig. 

Han äger inget ändå bor han i en lyxvilla i Östersund har lägenhet på strandvägen i Stockholm och lägenhet i Visby

Kör en Merca i miljon klasen. Allt ägs av hans hustru. Luktar mygel men ändå allt är lagligt.

Tyvärr man får inte uppge ett namn eller företag men senaste konkan skedde i Visby. ca 35 miljoner back.

Det är inte olagligt att gå back

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...