Jump to content
IGNORERAD

World travel team i konkurs?


aasoiskawbeach

Recommended Posts

Vad jag ville visa med mitt inlägg var att om jag gör som Bosse Boy rekommenderade

att söka på kammarkollegiet om en resebyrå/arrangör har en resegaranti så visar det att Nonkis inte finns med.

 

Vi som köpt av Nonkis tidigare vet att det inte är några problem

Jag kommer snart att maila en förfrågan om flygbiljett

 

men säg att Pelle Svensson med familj ska åka till Thailand,

han kanske drar öronen åt sig

Nu säljer Nonki bara resor inte

Charterresor!

Alltså inga kompletta resor.

Glöm då kammarkolegiet,

Dom är inte delaktiga i Resebyrårenas jobb.

Som skallis tidigare skrivit.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    8

  • IsaanWarrior

    8

  • pigge01

    7

  • Bosse Boy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inget illa om dig Nonki.

Men för den som inte känner dig eller har insikt i din bokföring så är ju inte detta värt ett dugg!

Dom flesta som gör konkurs gör det ju knappast med vilje. Och konkurs betyder ju att tillgångarna är klart mindre än tillgångarna. Du menar att du skulle personligen borga för ett lån för att dom du var skyldiga pengar skulle få tillbaka dessa?

Ofta beror konkurs på bristande förmåga att driva företag. Alternativt ändrade förhållanden i branschen.

Med internets intåg så har ju dom tradionella resebyråerna fått det klart kämpigare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

 

Hejsan

 

Som jag sa, de allra flesta nya kunder jag får har fått en rekommendation från någon pålitlig vän. Men så klart, vill man ha både hängslor och livrem och dessutom en garanti på garantin så kan man nog inte handla någonting någonstans.

 

Jag vill inte närmare gå in på de ekonomiska förutsättningarna för mitt företag eller för liknande rörelser men kan ju säga så mycket som att några lån i mitt företag inte förekommer.

Bristande förmåga att driva ett företag...nja, tror inte det i mitt fall. Har drivit företag framgångsrikt  i 26 år och känner mig helt trygg med detta. 

 

Hur som haver, jag har varit verksam i branchen framgångsrikt i flera år och har  en stadig kundkrets och den ökar hela tiden så på något sätt måste jag vara på rätt väg. Detta sätter sina spår, både på nätet och i "det verkliga livet" och det gör att folk känner tygghet att anlita för mig och mitt företag. Det är sådant som kallas för långsiktigt förtroende och ett företag med ett rejält förtoendekapital hamnar sällan i blåsväder. Än mindre i akut kris eftersomn ledningen i dessa företag så gott som aldrig låter det gå så långt som att en kund blir lidande, i händelse av vikande marknad. Man avvecklar då snyggt och prydligt i god tid och lämnar arenan med flaggan i topp för att söka sig till nya jaktmarker.

 

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

 

Som jag sa, de allra flesta nya kunder jag får har fått en rekommendation från någon pålitlig vän. Men så klart, vill man ha både hängslor och livrem och dessutom en garanti på garantin så kan man nog inte handla någonting någonstans.

 

Jag vill inte närmare gå in på de ekonomiska förutsättningarna för mitt företag eller för liknande rörelser men kan ju säga så mycket som att några lån i mitt företag inte förekommer.

Bristande förmåga att driva ett företag...nja, tror inte det i mitt fall. Har drivit företag framgångsrikt  i 26 år och känner mig helt trygg med detta. 

 

Hur som haver, jag har varit verksam i branchen framgångsrikt i flera år och har  en stadig kundkrets och den ökar hela tiden så på något sätt måste jag vara på rätt väg. Detta sätter sina spår, både på nätet och i "det verkliga livet" och det gör att folk känner tygghet att anlita för mig och mitt företag. Det är sådant som kallas för långsiktigt förtroende och ett företag med ett rejält förtoendekapital hamnar sällan i blåsväder. Än mindre i akut kris eftersomn ledningen i dessa företag så gott som aldrig låter det gå så långt som att en kund blir lidande, i händelse av vikande marknad. Man avvecklar då snyggt och prydligt i god tid och lämnar arenan med flaggan i topp för att söka sig till nya jaktmarker.

 

MVH Nonki

 

Jag skrev inte detta som någon kritik mot ditt företag! Då jag inte känner dig.

Men vad jag ville belysa är att dylika löften som du utgav är ju bara värt nånting så länge skutan flyter och går bra.

Skulle det osannolika hända, vilket jag tror är liten risk i ditt fall. Så lär du väl ha ganska svårt att leva upp till ditt löfte om vad som händer om det osannolika händer.

Konkurs skulle betyda att du lär vara förhindrad att infria ett sådant löfte hur goda intentioner du än har.

Och så tror jag att det är för många lycksökare i branchen.

Ingen har intentionen att blåsa kunder på pengar.

Men har man inte tillräcklig kunskap att driva ett företag så går det förr eller senare åt skogen.

Poängterar att jag inte pekar ut dig som att du inte skulle ha kunskap att driva företag.

Jag tror att det är tvärtom. Och att det osannolika händer är nog en väldigt liten risk.

Men en varningsklocka är det du just utfäste. NI KOMMER ALDRIG ATT FÖRLORA PENGAR HOS MIG.

Det är väl en klycha som varje konkursföretag använt sig av.

Det är väl isåfall bättre att säga att du kör med hängslen och livrem för att kunna parera branchens nycker. Så att du av den anledningen inte hamnar på obestånd.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

 

Som jag sa, de allra flesta nya kunder jag får har fått en rekommendation från någon pålitlig vän. Men så klart, vill man ha både hängslor och livrem och dessutom en garanti på garantin så kan man nog inte handla någonting någonstans.

 

Jag vill inte närmare gå in på de ekonomiska förutsättningarna för mitt företag eller för liknande rörelser men kan ju säga så mycket som att några lån i mitt företag inte förekommer.

Bristande förmåga att driva ett företag...nja, tror inte det i mitt fall. Har drivit företag framgångsrikt  i 26 år och känner mig helt trygg med detta. 

 

Hur som haver, jag har varit verksam i branchen framgångsrikt i flera år och har  en stadig kundkrets och den ökar hela tiden så på något sätt måste jag vara på rätt väg. Detta sätter sina spår, både på nätet och i "det verkliga livet" och det gör att folk känner tygghet att anlita för mig och mitt företag. Det är sådant som kallas för långsiktigt förtroende och ett företag med ett rejält förtoendekapital hamnar sällan i blåsväder. Än mindre i akut kris eftersomn ledningen i dessa företag så gott som aldrig låter det gå så långt som att en kund blir lidande, i händelse av vikande marknad. Man avvecklar då snyggt och prydligt i god tid och lämnar arenan med flaggan i topp för att söka sig till nya jaktmarker.

 

MVH Nonki

 

Jag skrev inte detta som någon kritik mot ditt företag! Då jag inte känner dig.

Men vad jag ville belysa är att dylika löften som du utgav är ju bara värt nånting så länge skutan flyter och går bra.

Skulle det osannolika hända, vilket jag tror är liten risk i ditt fall. Så lär du väl ha ganska svårt att leva upp till ditt löfte om vad som händer om det osannolika händer.

Konkurs skulle betyda att du lär vara förhindrad att infria ett sådant löfte hur goda intentioner du än har.

Och så tror jag att det är för många lycksökare i branchen.

Ingen har intentionen att blåsa kunder på pengar.

Men har man inte tillräcklig kunskap att driva ett företag så går det förr eller senare åt skogen.

Poängterar att jag inte pekar ut dig som att du inte skulle ha kunskap att driva företag.

Jag tror att det är tvärtom. Och att det osannolika händer är nog en väldigt liten risk.

Men en varningsklocka är det du just utfäste. NI KOMMER ALDRIG ATT FÖRLORA PENGAR HOS MIG.

Det är väl en klycha som varje konkursföretag använt sig av.

Det är väl isåfall bättre att säga att du kör med hängslen och livrem för att kunna parera branchens nycker. Så att du av den anledningen inte hamnar på obestånd.

Nonki skrev att om han gör ett fel så står han för det och så mkt känner jag honom att det gör han också ,han är mkt seriös

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

 

Som jag sa, de allra flesta nya kunder jag får har fått en rekommendation från någon pålitlig vän. Men så klart, vill man ha både hängslor och livrem och dessutom en garanti på garantin så kan man nog inte handla någonting någonstans.

 

Jag vill inte närmare gå in på de ekonomiska förutsättningarna för mitt företag eller för liknande rörelser men kan ju säga så mycket som att några lån i mitt företag inte förekommer.

Bristande förmåga att driva ett företag...nja, tror inte det i mitt fall. Har drivit företag framgångsrikt  i 26 år och känner mig helt trygg med detta. 

 

Hur som haver, jag har varit verksam i branchen framgångsrikt i flera år och har  en stadig kundkrets och den ökar hela tiden så på något sätt måste jag vara på rätt väg. Detta sätter sina spår, både på nätet och i "det verkliga livet" och det gör att folk känner tygghet att anlita för mig och mitt företag. Det är sådant som kallas för långsiktigt förtroende och ett företag med ett rejält förtoendekapital hamnar sällan i blåsväder. Än mindre i akut kris eftersomn ledningen i dessa företag så gott som aldrig låter det gå så långt som att en kund blir lidande, i händelse av vikande marknad. Man avvecklar då snyggt och prydligt i god tid och lämnar arenan med flaggan i topp för att söka sig till nya jaktmarker.

 

MVH Nonki

 

Jag skrev inte detta som någon kritik mot ditt företag! Då jag inte känner dig.

Men vad jag ville belysa är att dylika löften som du utgav är ju bara värt nånting så länge skutan flyter och går bra.

Skulle det osannolika hända, vilket jag tror är liten risk i ditt fall. Så lär du väl ha ganska svårt att leva upp till ditt löfte om vad som händer om det osannolika händer.

Konkurs skulle betyda att du lär vara förhindrad att infria ett sådant löfte hur goda intentioner du än har.

Och så tror jag att det är för många lycksökare i branchen.

Ingen har intentionen att blåsa kunder på pengar.

Men har man inte tillräcklig kunskap att driva ett företag så går det förr eller senare åt skogen.

Poängterar att jag inte pekar ut dig som att du inte skulle ha kunskap att driva företag.

Jag tror att det är tvärtom. Och att det osannolika händer är nog en väldigt liten risk.

Men en varningsklocka är det du just utfäste. NI KOMMER ALDRIG ATT FÖRLORA PENGAR HOS MIG.

Det är väl en klycha som varje konkursföretag använt sig av.

Det är väl isåfall bättre att säga att du kör med hängslen och livrem för att kunna parera branchens nycker. Så att du av den anledningen inte hamnar på obestånd.

Nonki skrev att om han gör ett fel så står han för det och så mkt känner jag honom att det gör han också ,han är mkt seriös

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Nu handlar ju inte tråden om fel i en biljett!

Utan om konkurs av ett bolag.

Jag betvivlar inte att Nonki har kunglig kund service. Men tråden behandlar nånting annat!!!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lite spånerier i detta.

 

 

Om jag startar en firma som förmedlar flygbiljetter och bedriver den som hobbyrörelse och inte har några anställda eller dyra kontorslokaler.

 

Hur ska då jag kunna gå i konkurs?

 

Jag ligger inte ute med pengar och har således inga risker. Bara en passiv förmedling.

Ja, enda gången man kan gå i konkurs är ju om man tar dessa pengar som betalas för biljetter och använder dom till privat shopping.

 

Men jag vet inte om jag skulle kalla det för konkurs, snarare svindel.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Driver du firma som hobbyrörelse och inte som Aktiebolag, så är du personligt ansvarig och kan inte gå i konkurs. Skulderna förföljer dig lång tid, och du åker nog in i buren för brott, typ svinel och bedrägeri.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Driver du firma som hobbyrörelse och inte som Aktiebolag, så är du personligt ansvarig och kan inte gå i konkurs. Skulderna förföljer dig lång tid, och du åker nog in i buren för brott, typ svinel och bedrägeri.

 

 

Ja, men att bara vara en passiv mellanhand är inte något annat än hobbyveksamhet i mina ögon.

 

Jag kan boka dina biljetter och ta 350:- för besväret. Du sätter in pengar och jag bokar.

Vad är risken för mig? Hur kan jag gå i konkurs?

 

Bara för att man har ett AB så innebär det inte att man går skuldfri bara för att bolaget är den "skyldige". Du har fortfarande personligt ansvar.

 

 

Jag förstår inte hur jag skulle kunna gå i konkurs om jag bara förmedlar en biljettbokning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Driver du firma som hobbyrörelse och inte som Aktiebolag, så är du personligt ansvarig och kan inte gå i konkurs. Skulderna förföljer dig lång tid, och du åker nog in i buren för brott, typ svinel och bedrägeri.

Hon som hade resebyrå i Göteborg och "konkade" bedrev den som enskild firma.

Vilket gör att hon är personligt ansvarig.

Dock är alltid vd'n personligt ansvarig för skatter vilken bolagsform det än gäller!

Så skulle till exempel min firma konka. Så är det mitt personliga ansvar att skatteverket får sitt. Och i värsta fall kan det bli att skaka galler för skattebrott. Vilket straffmässigt nästan är värre än mord.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men att bara vara en passiv mellanhand är inte något annat än hobbyveksamhet i mina ögon.

 

Jag kan boka dina biljetter och ta 350:- för besväret. Du sätter in pengar och jag bokar.

Vad är risken för mig? Hur kan jag gå i konkurs?

 

Bara för att man har ett AB så innebär det inte att man går skuldfri bara för att bolaget är den "skyldige". Du har fortfarande personligt ansvar.

 

 

Jag förstår inte hur jag skulle kunna gå i konkurs om jag bara förmedlar en biljettbokning.

Du har rätt, man går inte i konkurs för man bara förmedlar biljetter. Man åker dit för bedrägeri.

Man har tagit betalt för en vara eller tjänst men inte levererat. Man måste ha ett AB för att gå i konkurs, men kan ändå åka dit för bedrägeri och bokföringsbrott.

Leif

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Du har rätt, man går inte i konkurs för man bara förmedlar biljetter. Man åker dit för bedrägeri.

Man har tagit betalt för en vara eller tjänst men inte levererat. Man måste ha ett AB för att gå i konkurs, men kan ändå åka dit för bedrägeri och bokföringsbrott.

Leif

Leif

 

 

Man behöver absolut inte ha ett AB för att gå i konkurs!

Det har du fått helt om bakfoten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Familjer blåsta på resor VD förnekar konkurs samt drar tillbaka rese garanti. Utfärdar falska biljet nummer. Luktar fiffel och båg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/article15955265.ab

 

 

Resegarantin drogs tillbaka i somras under förevändning att verksamheten skulle föras över till ett annat bolag, hur fan kan kammarkollegiet gå med på detta?

Kräv avslut av bolaget som resegarantin ligger hos FÖRST!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver absolut inte ha ett AB för att gå i konkurs!

Det har du fått helt om bakfoten!

Alla kan gå i konkurs, men att klara sig personligen ifrån det ekonomiska är en annan sak.

Ett AB är en juridisk person, du personligen är en annan juridisk person.

Det blir åklagare, konkursförvaltare, skattigmyndighet mm. som avgör skuldfråga och betalningsansvar.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man har ett AB så innebär det inte att man går skuldfri bara för att bolaget är den "skyldige". Du har fortfarande personligt ansvar.
Det beror på! Har Du gjort rätt och allt som ligger i ditt makt för att undvika konkurs går Du fri. I aktiebolags lagen säger man att har man fördärvad halva aktiekapitalet ska man göra en kontroll avstämning (bokslut) och sen har man sex månader att få bolaget i rätt köl, alltså aktiekapitalet till 100%.

Har man inte lyckats, ska man ansöka om konkurs men även i detta skede kan tingsrätten förorda rekonstruktion. Söker Du själv om konkurs kan Du få bestämma konkursförvaltare och vara delaktig i utredningen.

 

det är ingen brott  än så länge iallafall, om man inte kan generera vinst på verksamheten, brottsligt blir det först när man börja fiffla med bokföringen, pengarna etc.

de flesta konkurser är helt enkelt pga dålig lönsamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på! Har Du gjort rätt och allt som ligger i ditt makt för att undvika konkurs går Du fri. I aktiebolags lagen säger man att har man fördärvad halva aktiekapitalet ska man göra en kontroll avstämning (bokslut) och sen har man sex månader att få bolaget i rätt köl, alltså aktiekapitalet till 100%.

Har man inte lyckats, ska man ansöka om konkurs men även i detta skede kan tingsrätten förorda rekonstruktion. Söker Du själv om konkurs kan Du få bestämma konkursförvaltare och vara delaktig i utredningen.

 

det är ingen brott  än så länge iallafall, om man inte kan generera vinst på verksamheten, brottsligt blir det först när man börja fiffla med bokföringen, pengarna etc.

de flesta konkurser är helt enkelt pga dålig lönsamhet.

 

Det är viss skillnad på juridisk person och privatperson, dvs AB och enskild firma. Begår man brott är man givetvis ansvarig oavsett företagsform. Men det är inte brottsligt att göra dåliga affärer... låt oss säga att man satsar på att utveckla en sajt för att marknadsföra sin verksamhet. Det visar sig kosta alldeles för mycket och verksamheten går omkull. Ett AB går i konkurs och man är inte personligt betalningsansvarig, vilket man däremot blir med enskild firma.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang.där har du fel ang personligt ansvar..har du slarvat o trixat för mycket så blir du personlígt ansvarig även om du har ett aktiebolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang.där har du fel ang personligt ansvar..har du slarvat o trixat för mycket så blir du personlígt ansvarig även om du har ett aktiebolag.

 

 

Ja, det var ju det jag menade. En affär kan te sig dum med facit i hand, men om man tar hänsyn till omständigheterna när affären skedde så kan man nog gå fri från personligt ansvar. Om man har AB, däremot ej med enskild firma.

 

 

 

 

Ja, och därför upprättar man kontrollbalansräkning när halva aktiekapitalet är förbrukat. Vad vill du ha sagt?

 

Det bör kanske tilläggas att jag aldrig haft någon konkurs i mina bolag. Däremot är det så att exfru Chang AB är försatt i likvidation, dvs en snygg och prydlig process där man avvecklar ett AB utan att någon inte får betalt. Denna process tar cirka sex månader, och vad gäller exfru Chang AB ska det vara klart i februari.

 

Herr Chang har talat.

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ja, det var ju det jag menade. En affär kan te sig dum med facit i hand, men om man tar hänsyn till omständigheterna när affären skedde så kan man nog gå fri från personligt ansvar. Om man har AB, däremot ej med enskild firma.

 

 

 

 

Ja, och därför upprättar man kontrollbalansräkning när halva aktiekapitalet är förbrukat. Vad vill du ha sagt?

 

Det bör kanske tilläggas att jag aldrig haft någon konkurs i mina bolag. Däremot är det så att exfru Chang AB är försatt i likvidation, dvs en snygg och prydlig process där man avvecklar ett AB utan någon inte får betalt. Denna process tar cirka sex månader, och vad gäller exfru Chang AB ska det vara klart i februari.

 

Herr Chang har talat.

 

 

 

??? Just det det stod, ett förtydligande till tidigare inlägg. Har heller aldrig gjort konkurs men varit fordringsägare vid en del konkurser och vid några tillfällen kunde vi gå vidare på person eftersom att företag hamnar ganska långt bak i kön. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...