Jump to content
IGNORERAD

Biljett-jakt! Tips på bra sidor/resebyråar?

Amy

Recommended Posts

Är det någon som har bra tips på vart man kan hitta biljetter från gbg till bkk till ett bra pris för perioden runt 1 feb. 2013? Är det någon som har erfarenheter av "öppna biljetter" eller ombokningsbara biljetter? Verkar svårt att boka för över 1 år på nätet, går det att boka via resebyrå?

Hade tänkt att boka "öppen biljett" fram till feb/mars 2014. Alternativt åka in till bkk med en enkel biljett men det verkar som att man behöver uppvisa en biljett från bkk inom 30 dagar...

Vad har ni för erfarenheter och tips? Vad tycker ni är bäst att man gör om man ska vara iväg i över 1 år?

Tacksam för all svar och tips jag kan få...

Mvh/Amy the nurse ;-)

Dela på andra sajter

Köp dig en enkel och en billig biljett ut efter 30 dagar eller inom giltighetstid för ett ev. visum.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Dela på andra sajter

Jag använder "flygstolen.se"

Man brukar få ändra datum några ggr för att hitta bästa pris

Mitt förslag är att du hittar det bästa och sedan kontaktar det flygbolaget ang. öppen biljett eller längre tid

http://www.flygstole...ict_to_carrier=

Den sök/jämförelsesajten som jag tycker är "bäst" just nu är flygresor.se ( http://www.flygresor.se/ ).

De har en väldig bra och användbar funktion där man snabbt kan få prisuppgifter för alternativa resedatum som ligger runt omkring de sökta resedatum.

Man startar då med en vanlig sökning och fortsätter till "prismatrisen" där man prickar in alternativa tänkbara datum för resan. Upp till 5 sökningar kan man göra samtidigt. På så sätt kan man väldigt snabbt få fram vilka dagar som det är bäst/billigast att resa utan att göra en massa tidskrävande sökningar.

Angående enkelresa och/eller ombokning är det säkert en bra ide att kolla med "Air Berlin" ( http://www.airberlin.../site/start.php ).

De säljer i princip bara enkelresor (en returresa=2 enkelbiljetter) och biljetterna är ombokningsbara mot en avgift.

//Singha711

Dela på andra sajter

Jo.. flygresor har fått fram de billigaste allternativen på sistone för mej.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

Dela på andra sajter

Det blev en ombokningbar biljett med lufthansa den 29 jan! Nu återstår bara att man får visum med 2-3 entries eftersom det är biljett på 11 månader... Om man inte blir beviljad det åker man väl på att köpa en biljett ur bkk inom 30 dagar?... Men har för mig att det inte brukar vara problem...

Någon som har erfarenhet av att åka direkt till konsulatet i gbg för att fixa visum? Funderade på om det tar minst tid den vägen...och där kan man ju passa på att fråga om hur man ska fylla i den så himla krångliga blanketten!

Äntligen...inte långt kvar nu tills man åker!! :-)

Dela på andra sajter

Det blev en ombokningbar biljett med lufthansa den 29 jan! Nu återstår bara att man får visum med 2-3 entries eftersom det är biljett på 11 månader... Om man inte blir beviljad det åker man väl på att köpa en biljett ur bkk inom 30 dagar?... Men har för mig att det inte brukar vara problem...

Någon som har erfarenhet av att åka direkt till konsulatet i gbg för att fixa visum? Funderade på om det tar minst tid den vägen...och där kan man ju passa på att fråga om hur man ska fylla i den så himla krångliga blanketten!

Äntligen...inte långt kvar nu tills man åker!! :-)

Jag brukar fixa mitt visum (non-resident multiple entry) för 1 år där genom ett personligt besök. Den kostar 1300 kr som du betalar när du lämnar ansökan. När visumet är klart kan den skickas med posten eller hämtas av någon bekant.

Problemet är väl inte i första hand att fylla i ansökan utan att samla ihop alla dokument som behövs (personbevis, 2 st. passfoton, intyg om banktillgångar resp. pensionsutbetalningar, kopia på biljetten) lite beroende på vad det är för typ av visum du söker.

Har du alla papper i ordning tar det inte lång tid att fylla i själva ansökningsblanketten. Du kan ju börja med att fylla i de självklara uppgifterna (namn, födelsedag, passuppgifter etc.). Sedan kan de säkert hjälpa dig med de uppgifter som du är osäker på. Men du måste naturligtvis ha uppgifterna tillgängliga då om det inte är frågan om att bara kryssmarkera olika alternativ och kom helst inte 5 minuter före stängningsdags. De har normalt öppettider kl. 9-12 på vardagar men kolla om inte ditt besök infaller på en thailändsk helg-/högtidsdag. 

Lycka till!

//Singha711

Dela på andra sajter

Tack Singha711!

Ja, det var vad vi tänkte att man kanske kan söka för 1 år. Får se vad dom tycker om det... Det kanske är enklare för mig men tänkte söka för min sambo i så fall... Har husregistreringspapper över där min familj bor, men tyvärr inget ID-kort... Men men..annars söker vi bara för 60 dagar och fixar med det senare därnere...(om det går)...

Antar du är gift med en thai, eftersom du kunde ansöka det visumet? Märkte förresten att det inte finns "non-resident" ruta att fylla i i ansökningsblanketten, eller använde du dig av en annan blankett?

Vet du förresten om dom svarar/hjälper till med att fylla i anökningar på konsulatet? Det är inte så att man bara får lämna in den och betala menar jag? För då är det ganska onödigt att åka dit för ingenting... men antar att dom kan svara på frågor man har i alla fall.

Dela på andra sajter

Tack Singha711!

Ja, det var vad vi tänkte att man kanske kan söka för 1 år. Får se vad dom tycker om det... Det kanske är enklare för mig men tänkte söka för min sambo i så fall... Har husregistreringspapper över där min familj bor, men tyvärr inget ID-kort... Men men..annars söker vi bara för 60 dagar och fixar med det senare därnere...(om det går)...

Antar du är gift med en thai, eftersom du kunde ansöka det visumet? Märkte förresten att det inte finns "non-resident" ruta att fylla i i ansökningsblanketten, eller använde du dig av en annan blankett?

Vet du förresten om dom svarar/hjälper till med att fylla i anökningar på konsulatet? Det är inte så att man bara får lämna in den och betala menar jag? För då är det ganska onödigt att åka dit för ingenting... men antar att dom kan svara på frågor man har i alla fall.

Det finns 3 typer av Non-Immigrant kategori "O" visum: http://www.thaiconsulate.se/Types-of-visa.htm

1. För pensionärer, dvs äldre än 50 år och försörjningen säkrad genom pension (Over 50 years old and retired)

2. När man är gift med en thailändsk medborgare (Spouse, family)

3. Voluntärsarbete (Volunteering work)  (inte aktuellt här)

Jag söker för typ 1 och jag antar att du söker för typ 2. Kostnaden är densamma (1300 kr för multiple entry) samt villkoren när man är i Thailand. Man får förnya sitt visum varje 90 dagar. På konsulatet säger de att det bara går genom att lämna landet (visa-run) men jag tror att det finns även möjligheter att förnya sitt visum på ett immigration office. Kanske någon vet lite mer om den saken.

Ansökningsblanketten är också densamma för alla kategori "O" visa och laddas ner här (Form 2): http://www.thaiembassy.se/en/visa/visa-application-form .

Bilagor till ansökan är dock olika och vill du ansöka om typ 2 (Spouse, family) skall du bifoga dokument enligt här: http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

Om du har alla dokument tror jag att de kommer att hjälpa till med ansökningsblanketten. Om du kommer i god tid finns det säkert möjligheter att fixa till den med "förenade krafter".

Lycka till!

//Singha711

Dela på andra sajter

Hej Singha

Har du någon koll på Norwegian Säljer de oxå bara enkelbiljet Isåfall blit det inte mycket billigare  3600 ung resa mat bagage enkel väg 7200 båda hållen Då är väl den enda fördelen att det går direkt eller.

Offe

Dela på andra sajter

Ni som bara behöver en enkel Bangkok till Stockholm så måste Norwegian bli perfekt

exempel en enkel BBK - ARN 1905:- i början på juli

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Nja..vet inte om jag kan söka genom "spouse" för vi är inte gifta..men ska höra med dom vad dom säger när vi ska dit nu på ons. Har heller inget thai ID-kort eller thai-pass att visa, men har husregistreringspapper och personbevis. Får se om det räcker...

Tack så himla mycket Singha711 för all din hjälp!!

Mvh/Amy

Dela på andra sajter

Kolla också www.momondo.se

Där kan man söka både enkel och retur-resor

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Trippel entry har jag hört att då måste man redan bokat resor till och från landet "Thailand" 2 ggr så ett dubbel entry ska nog vara lättare,eller gör som jag. Åk in med 30 dagar sen fixa dubbel entry i Laos.

Micke

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Trippel entry har jag hört att då måste man redan bokat resor till och från landet "Thailand" 2 ggr så ett dubbel entry ska nog vara lättare,eller gör som jag. Åk in med 30 dagar sen fixa dubbel entry i Laos. Micke
I Stockholm gick det bra att få trippel entry mot en A4 med resplan i stället för utresebiljetter. Kostar 785 kronor. Om TS söker ett sådant så är nästintill första 9 månaderna fixade men det kräver lite trixande. 1.Sök visum nära inpå avresan. 2. Sen kör man 60+30,60+30,60+30,60+30 + = förlängning av uppehållstillstånd på immigration för 1900 THB , = visa run OBS Att visumet är giltigt 6 månader från UTFÄRDANDET, så här får man trixa lite för att få till det. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Den sök/jämförelsesajten som jag tycker är "bäst" just nu är flygresor.se ( http://www.flygresor.se/ ).

De har en väldig bra och användbar funktion där man snabbt kan få prisuppgifter för alternativa resedatum som ligger runt omkring de sökta resedatum.

Man startar då med en vanlig sökning och fortsätter till "prismatrisen" där man prickar in alternativa tänkbara datum för resan. Upp till 5 sökningar kan man göra samtidigt. På så sätt kan man väldigt snabbt få fram vilka dagar som det är bäst/billigast att resa utan att göra en massa tidskrävande sökningar.

Angående enkelresa och/eller ombokning är det säkert en bra ide att kolla med "Air Berlin" ( http://www.airberlin.../site/start.php ).

De säljer i princip bara enkelresor (en returresa=2 enkelbiljetter) och biljetterna är ombokningsbara mot en avgift.

//Singha711

Fast ingen slår din Megasökning ju :-)Funderar på att åka från GBG-Bangkok T.O:R i januari och vara borta max  30 dagar.Kunde du sparka liv i nån dator och göra en  "singhasökning" tror du ?  maxpris 10000 kr 

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...