Jump to content
IGNORERAD

Abhisit och Suthep åtalas för mord


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Demokratur är ett begrepp där de moderna västerländska demokratierna kritiseras för bristande maktfördelning där det efterfrågas lagar och mer skydd mot majoritetens förtryck. Uttrycket har också på senare tid använts alltmer i sammanhang där minoritetens tyranni härskar. Begreppet tillskrivs ofta den franske sociologen Gerard Mermet,[1] men har använts tidigare av andra personer; bland annat använde Vilhelm Moberg det i en artikel i Dagens Nyheter 1965.[2]

Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är, det vill säga nominellt, en demokrati, men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger eller annat godtyckligt kollektiv man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv).

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur

 

Tyckker ovanstående beskrivning stämmer överens ganska bra på Thailand under regeringen YL.

Hej

 

Tycker den benämningen passar bra på det som kungahus, Bangkok elit och militär sysslar med för att styra trots att landet kallar sig demokratiskt och borde styras av dom folkvalda.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 370
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    54

  • Khun Ken

    48

  • MaiChai

    26

  • janne_h

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Första meningen har du helt rätt i. Därför krävs det att det kommer politiker som är seriösa och verkligen vill landets bästa i första hand, inte tänka på sig själv. Här kan man väl säga att Thaksin & CO vacklade en aning. Och det är också här din fanatiska sida visar sina brister och du avviker från alla tänkbara demokratiska värderingar så det blir mer Nord Korea över det hela.

 

För mej som är mer demokratiskt lagd än du spelar det ingen roll vem som styr så länge personen har kommit till makten utan röstköp. Han eller hon ska också jobba för landet i första hand, bekämpa korruptionen, illegal verksamhet m.m. Jag håller en rak linje för en bättre demokrati.

 

Du däremot är helt insnöad på ordet "folkvald" och tycker allt är tillåtet då. Precis som du skriver är vägen mot demokrati krokig. Därför kör du slalom för att parera och försvara alla demokratiska snedsteg klanen har gjort. Röstköp blev för dej "små gåvor" och en helt naturlig del av demokrati. Vallöften är "något man säger men inte behöver hålla". Tysta ned oppositionen är en självklarhet för dej, då det är "slöseri med tid". Om en "folkvald" pysslar med korruption är det helt plötsligt inte ett brott. Mycket märkligt uttalande från en som påstår sig veta allt om demokrati.

Listan kan göras längre och jag skulle vilja se ett demokratiskt land där dina argument är en naturlig del av den politiska vardagen. Trots att jag frågat dej om detta ett antal gånger har du undvikit att svara. Troligtvis för att du inte kan.

 

Du har med ditt tjat om "folkvald" verkligen fått mej att förstå att då handlar det mer om en person som tänker på sig själv än på medborgarna. Nu används just ordet "folkvald" inte så ofta längre. Du, den röda journalisten MT, i Nord Korea och något litet afrikanskt land är några.

I Sverige kallar sig numer politiker förtroendevalda. Smaka på det ordet. Lite skillnad, eller hur? Väljarna ger politiker och några partier sitt förtroende att föra en viss politik. Men då krävs ju i första hand att dom jobbar för det dom har lovat. Det behöver ju inte en "folkvald". Enligt dej. Så fortsätt med din odemokratiska väg och att vara fanatiskt röd. Vi andra som vet hur det ska fungera i en demokrati hoppas på lite mer seriösa politiker framöver som t.o.m. kan leva upp till ordet förtroendevald. Där lär dock inte någon röd kvala in som läget är nu. Du kanske ska följa ditt eget råd att "rannsaka dig själv".

 

Have a nice Life.

Hej

 

Borde inte folket få avgöra vilka politiker dom tycker är seriösa ?

 

I nuläget avgör ju Kungahus och militär vilka som är seriösa ?

 

Det stämmer att jag är vad du kallar "insnöad" på folkvalda, enligt mig är det en självklar demokratisk rättighet att folket själva ska få utse både sina lokala politiker och regering.

 

Själv ser jag ingen större skillnad på folkvalda och förtroendevalda eftersom båda begreppen representerar personer som har fått makt via ett val och jag förutsätter att båda har folkets respektive medlemmarnas förtroende.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Borde inte folket få avgöra vilka politiker dom tycker är seriösa ?

 

I nuläget avgör ju Kungahus och militär vilka som är seriösa ?

 

Det stämmer att jag är vad du kallar "insnöad" på folkvalda, enligt mig är det en självklar demokratisk rättighet att folket själva ska få utse både sina lokala politiker och regering.

 

Själv ser jag ingen större skillnad på folkvalda och förtroendevalda eftersom båda begreppen representerar personer som har fått makt via ett val och jag förutsätter att båda har folkets respektive medlemmarnas förtroende.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

OM politikerna är seriösa, ja. Men sedan tycker du att en "folkvald" ska få sitta tiden ut, även om dom har begått uppenbara lagbrott. Detta är helt emot alla demokratiska grundregler. Takki blev dömd och ni har ännu inte hittat något som visar att domslutet var fel. Skyldig. Syrran försökte med amnestin. Brott mot demokratin.

Jag har bara i år länkat till artiklar från ett flertal länder där korrupta politiker har fått sparken, har för mej att Rumänien och Turkiet var två av dom. Du har ännu inte kunnat visa att din teori finns någonstans. Så länge du inte kan styrka att röstköp, korruption, tystad opposition med mera är normalt i en demokrati så har du fel. Du kanske borde följa ditt eget råd att "gå en demokratikurs". För själv ser jag en stor skillnad med en förtroendevald. Dom måste nämligen hålla sina vallöften. Inte så viktigt i "din form" av demokrati.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

OM politikerna är seriösa, ja. Men sedan tycker du att en "folkvald" ska få sitta tiden ut, även om dom har begått uppenbara lagbrott. Detta är helt emot alla demokratiska grundregler. Takki blev dömd och ni har ännu inte hittat något som visar att domslutet var fel. Skyldig. Syrran försökte med amnestin. Brott mot demokratin.

Jag har bara i år länkat till artiklar från ett flertal länder där korrupta politiker har fått sparken, har för mej att Rumänien och Turkiet var två av dom. Du har ännu inte kunnat visa att din teori finns någonstans. Så länge du inte kan styrka att röstköp, korruption, tystad opposition med mera är normalt i en demokrati så har du fel. Du kanske borde följa ditt eget råd att "gå en demokratikurs". För själv ser jag en stor skillnad med en förtroendevald. Dom måste nämligen hålla sina vallöften. Inte så viktigt i "din form" av demokrati.

Hej

 

Jag har en klar uppfattning om vad demokrati är liksom folkvalda och förtroendevalda och inte någon av dessa hittar jag en politisk roll för militär och kungahus.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har en klar uppfattning om vad demokrati är liksom folkvalda och förtroendevalda och inte någon av dessa hittar jag en politisk roll för militär och kungahus.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det råder det inga som helst tvivel om. Men så länge du inte klarar av att delge något annat land där röstköp och korruption hör hemma bland dom "folkvalda" är min klara uppfattning att du är medlem i Nordkoreanska Vänföreningen. Ni har mycket gemensamt.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det råder det inga som helst tvivel om. Men så länge du inte klarar av att delge något annat land där röstköp och korruption hör hemma bland dom "folkvalda" är min klara uppfattning att du är medlem i Nordkoreanska Vänföreningen. Ni har mycket gemensamt.

Hej

 

Nord Korea har nog den nuvarande juntaledaren mer gemensamt med än en folkvald Thailänds regering inte minst då med dom militärbaser dit fängslade politiska motståndare förs för vad som den Thailändska militären kallar "attityd korrigering" som dessutom påstås vara frivillig fastän folk förs dit av militär bakbundna med en huva över huvudet, detta verkar vara direkt kopierat ifrån Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nord Korea har nog den nuvarande juntaledaren mer gemensamt med än en folkvald Thailänds regering inte minst då med dom militärbaser dit fängslade politiska motståndare förs för vad som den Thailändska militären kallar "attityd korrigering" som dessutom påstås vara frivillig fastän folk förs dit av militär bakbundna med en huva över huvudet, detta verkar vara direkt kopierat ifrån Nord Korea.

Med vänlig hälsning isan lover

Men han i Nordkorea är ju folkvald. Borde du inte stödja det då?

Och ännu inget förslag om var man kan hitta en demokrati där röstköp och korruption förekommer helt legalt av folkvalda. Det ska väl inte vara så svårt.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han i Nordkorea är ju folkvald. Borde du inte stödja det då?

Och ännu inget förslag om var man kan hitta en demokrati där röstköp och korruption förekommer helt legalt av folkvalda. Det ska väl inte vara så svårt.

I NK finns det bara ett parti alla måste rösta på. I TH var makten ändå delad på lokal nivå. Och ena partiet fick tillsammans med samarbetspartners tillräckligt många mandar i parlamentet.

Finns det något "väst" land som har sagt att röstköp förekommer i TH?

Link to comment
Dela på andra sajter

I NK finns det bara ett parti alla måste rösta på. I TH var makten ändå delad på lokal nivå. Och ena partiet fick tillsammans med samarbetspartners tillräckligt många mandar i parlamentet.

Finns det något "väst" land som har sagt att röstköp förekommer i TH?

IL påstår ju att det han förespråkar är demokrati och har erkänt att dom röda pysslade med röstköp och korruption. Han har även skrivit att detta finns i väst. Dock har han inte lyckats med att berätta var, trots många påstötningar.

Jag är väldigt nyfiken.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men han i Nordkorea är ju folkvald. Borde du inte stödja det då?

Och ännu inget förslag om var man kan hitta en demokrati där röstköp och korruption förekommer helt legalt av folkvalda. Det ska väl inte vara så svårt.

Hej

 

Nord Koreas ledare är "folkvald" i ett riggat val och även detta lär militärjuntan i Thailand tyvärr nog kopiera när val en gång ska hållas igen.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I NK finns det bara ett parti alla måste rösta på. I TH var makten ändå delad på lokal nivå. Och ena partiet fick tillsammans med samarbetspartners tillräckligt många mandar i parlamentet.

Finns det något "väst" land som har sagt att röstköp förekommer i TH?

Hej

 

Att det förekommer röstköp inom samtliga större partier är nog även omvärlden eniga om, men både politiska bedömare i Thailand och omvärlden är också överens om att omfattningen är ringa och därför inte påverkar valets utgång, därför godkänns valen Internationellt och anses vara fria och demokratiska.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att det förekommer röstköp inom samtliga större partier är nog även omvärlden eniga om, men både politiska bedömare i Thailand och omvärlden är också överens om att omfattningen är ringa och därför inte påverkar valets utgång, därför godkänns valen Internationellt och anses vara fria och demokratiska.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jaha du!

 

Och vilka politiska bedömare i Thailand och omvärlden är överens om att omfattningen på röstköp är ringa?

 

För det är väl inte så att du bara hittar på så trolla fram några exempel så vi slipper tro att du ljuger... igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nord Korea har nog den nuvarande juntaledaren mer gemensamt med än en folkvald Thailänds regering inte minst då med dom militärbaser dit fängslade politiska motståndare förs för vad som den Thailändska militären kallar "attityd korrigering" som dessutom påstås vara frivillig fastän folk förs dit av militär bakbundna med en huva över huvudet, detta verkar vara direkt kopierat ifrån Nord Korea.

Med vänlig hälsning isan lover

Hur kan du tala så illa om Nordkorea? Han är ju den enda "folkvalda" som obehindrat kan syssla med korruption utan att åka dit. Precis som du tycker hör hemma i en demokrati.

Mord också förresten. Fast då kom ju ordern från den röda sidan och då är det tydligen ok.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur kan du tala så illa om Nordkorea? Han är ju den enda "folkvalda" som obehindrat kan syssla med korruption utan att åka dit. Precis som du tycker hör hemma i en demokrati.

Mord också förresten. Fast då kom ju ordern från den röda sidan och då är det tydligen ok.

Hej

 

Jag ser onekligen stora likheter mellan juntaledaren i Thailand och hans dito i Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser onekligen stora likheter mellan juntaledaren i Thailand och hans dito i Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Att du ser i syne är ju inget ovanligt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att du ser i syne är ju inget ovanligt.

Hej

 

Hur kommenterar du detta ?

 

Nord Korea har nog den nuvarande juntaledaren mer gemensamt med än en folkvald Thailänds regering inte minst då med dom militärbaser dit fängslade politiska motståndare förs för vad som den Thailändska militären kallar "attityd korrigering" som dessutom påstås vara frivillig fastän folk förs dit av militär bakbundna med en huva över huvudet, detta verkar vara direkt kopierat ifrån Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du!

 

Och vilka politiska bedömare i Thailand och omvärlden är överens om att omfattningen på röstköp är ringa?

 

För det är väl inte så att du bara hittar på så trolla fram några exempel så vi slipper tro att du ljuger... igen.

 

Citerar mig själv först eftersom du inte svarat, och sedan undrar jag återigen på om du bara hittar på eller om du kan återge källa på dina inlägg, om inte så är du ju en mytoman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att det förekommer röstköp inom samtliga större partier är nog även omvärlden eniga om, men både politiska bedömare i Thailand och omvärlden är också överens om att omfattningen är ringa och därför inte påverkar valets utgång, därför godkänns valen Internationellt och anses vara fria och demokratiska.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Om nu det är som du påstår att "omfattningen är ringa" av röstköp, då borde du väl inte ha några problem om det förbjuds i nästa val. Eller?

Man kan ju verkligen undra varför det finns överhuvudtaget om det inte påverkar valets utgång. Eller?

Då borde du hålla med om att "små gåvor" inte ska få förekomma i kommande val. Då får man ju verkligen fram folkviljan, utan inblandning av mutor. Eller är du rädd att dom röda kommer förlora då?

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hur kommenterar du detta ?

 

Nord Korea har nog den nuvarande juntaledaren mer gemensamt med än en folkvald Thailänds regering inte minst då med dom militärbaser dit fängslade politiska motståndare förs för vad som den Thailändska militären kallar "attityd korrigering" som dessutom påstås vara frivillig fastän folk förs dit av militär bakbundna med en huva över huvudet, detta verkar vara direkt kopierat ifrån Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Är din källa någon organisation som står Maoismen nära?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om nu det är som du påstår att "omfattningen är ringa" av röstköp, då borde du väl inte ha några problem om det förbjuds i nästa val. Eller?

Man kan ju verkligen undra varför det finns överhuvudtaget om det inte påverkar valets utgång. Eller?

Då borde du hålla med om att "små gåvor" inte ska få förekomma i kommande val. Då får man ju verkligen fram folkviljan, utan inblandning av mutor. Eller är du rädd att dom röda kommer förlora då?

Hej

 

Det är inte jag som påstår detta utan både inhemska och Internationella experter på området, detta har upprepats varje gång ett val har granskats och godkänts internationellt.

 

Anledningen till att valen i Thailand anses som fria, demokratiska och godkända är att samtliga större partier använder s.k röstköp, detta i kombination med att omfattningen bedöms vara ringa gör att ingen oberoende organisation inom eller utom landet anser att detta påverkar utgången av valen mer än marginellt.

 

Röstköpen har spelat ut sin roll för båda dom stora partierna och dom minskar stadigt, i det senaste valet var dom näst intill obefintliga.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är inte jag som påstår detta utan både inhemska och Internationella experter på området, detta har upprepats varje gång ett val har granskats och godkänts internationellt.

 

Anledningen till att valen i Thailand anses som fria, demokratiska och godkända är att samtliga större partier använder s.k röstköp, detta i kombination med att omfattningen bedöms vara ringa gör att ingen oberoende organisation inom eller utom landet anser att detta påverkar utgången av valen mer än marginellt.

 

Röstköpen har spelat ut sin roll för båda dom stora partierna och dom minskar stadigt, i det senaste valet var dom näst intill obefintliga.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Så du menar att det är OK att fuska lite?Vad sänder det för signaler?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är inte jag som påstår detta utan både inhemska och Internationella experter på området, detta har upprepats varje gång ett val har granskats och godkänts internationellt.

 

Anledningen till att valen i Thailand anses som fria, demokratiska och godkända är att samtliga större partier använder s.k röstköp, detta i kombination med att omfattningen bedöms vara ringa gör att ingen oberoende organisation inom eller utom landet anser att detta påverkar utgången av valen mer än marginellt.

 

Röstköpen har spelat ut sin roll för båda dom stora partierna och dom minskar stadigt, i det senaste valet var dom näst intill obefintliga.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Du svävar som vanligt på målet när det inte gynnar dina extrema åsikter i sak. Men ska man tolka det här som om du skulle vara för ett förbud mot röstköp om det skulle införas?

Nog för att du har lång väg kvar för att kunna säga att du är för äkta demokrati så är detta i alla fall ett litet steg i rätt riktning.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att det är OK att fuska lite?Vad sänder det för signaler?

 

Att den som betalar mest "vinner" valet?

 

 

En av IL´s mer återkommande lögner är ju att samtliga partier köper röster som man kan se att Thaksin gör i videoklippet. Det märkliga är att ingen har sett, filmat eller spelat in när exempelvis  Demokraterna köper röster-men "alla" vet att det är så. Det behövs alltså inga bevis för det...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du svävar som vanligt på målet när det inte gynnar dina extrema åsikter i sak. Men ska man tolka det här som om du skulle vara för ett förbud mot röstköp om det skulle införas?

Nog för att du har lång väg kvar för att kunna säga att du är för äkta demokrati så är detta i alla fall ett litet steg i rätt riktning.

 

Jag är ganska säker på att det redan är förbjudet att köpa röster i Thailand-vad straffskalan är och vem som straffas, köparen eller säljaren känner jag dock inte till.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Röstköpen har spelat ut sin roll för båda dom stora partierna och dom minskar stadigt, i det senaste valet var dom näst intill obefintliga.

Röstköpen gjorde PTP med extrema vallöften som Thailands skattebetalare fick betala. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...