Jump to content
IGNORERAD

Fick ett Skype samtal från min bror

acdc

Recommended Posts

Tur man inte bor i Sverige längre det verkar ju inte finnas en enda svensk läkare längre tackar vet jag Thailand här har vi Thailändska läkare.

Vad skönt för dig att kunna bo i Thailand. Tänk om det varit ett liknade parti som SD som styrt Thailand. Då hade du allt fått bo kvar i Sverige. Demokratiska och främlingsvänliga länder är inte så dumt iaf kanske?

Dela på andra sajter

• Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• acdc

26

• saobaht

8

• Wanchai

6

• ano

3

Mest aktiva i denna tråd

Vet inte, enligt Anos inlägg så har vi ju fler läkare per kapita idag. Annars brukar ju samhällsplanerarna har total avsaknad av demografi.

Först och främst så är det läkarna som bestämmer hur många utbildningsplatser som vi ska ha. Så har det varit länge. De bevakar läkarnas intressen så att det inte blir för många läkare och lönedumpning.

Sedan har det hänt mycket sedan 60-talet, då hade väl i princip varje läkare en läkarsekreterare. Flera sköterskor hade vi väl också. Nu ska läkarna göra mycket mer än bara undersöka patienter. Viserligen har det väl tillkommit hjälpmedel som gör att mycket går fortare och lättare. Det finns väl också motsatsen som t.ex. läkemedelshelvetet som finns nu. All statistik som de ska arbeta med o.d.

Eller att läkarna ägnar sig åt annat än sjukvård.

En del har nog ingen kontakt alls med patienter utan sysslar enbart med forskning.

Naturligtvis, sedan kan man fråga sig hur vissa läkare som kanske jobbar runt 100 timmar i veckan kan jobba så värst effektivt alla dessa timmar.

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Först och främst så är det läkarna som bestämmer hur många utbildningsplatser som vi ska ha. Så har det varit länge. De bevakar läkarnas intressen så att det inte blir för många läkare och lönedumpning.

Sedan har det hänt mycket sedan 60-talet, då hade väl i princip varje läkare en läkarsekreterare. Flera sköterskor hade vi väl också. Nu ska läkarna göra mycket mer än bara undersöka patienter. Viserligen har det väl tillkommit hjälpmedel som gör att mycket går fortare och lättare. Det finns väl också motsatsen som t.ex. läkemedelshelvetet som finns nu. All statistik som de ska arbeta med o.d.

Naturligtvis, sedan kan man fråga sig hur vissa läkare som kanske jobbar runt 100 timmar i veckan kan jobba så värst effektivt alla dessa timmar.

Det låter helt sjukt i mina öron och där har vi ju roten till det onda. Vilken annan yrkeskår har möjlighet att styra över det.

Dela på andra sajter

Ja då hade tryckpressarna gått varma

Ja, tänk sen om det var en bög, fy bubblan va de hade skrivit då.

Alla vet ju att det eg är deras fel:

Dela på andra sajter

Om jag var läkare hade jag med SD politik inte fått lov att lämna Sverige for att arbeta som läkare i Thailand. SD ser till att svenskar skall ha svenska läkare de skall inte ut och ränna omkring som mindere kvalifiserad arbetskraft kan göra.

Feminist

Dela på andra sajter

Läkarna har femdubblats

Problemet i vården är inte läkarbrist utan att läkarna jobbar för lite, skriver överläkare Christer Enkvist, (citat DN)

Det är inte läkare det saknas.Det är folk med kurage som saknas...alltså som kollar upp vad läkare har för sig om dagarna

Detta är siffror för 6 år sedan... Sannolikt är det långt värre nu (min anm.)

Sedan mitten av 1900-talet har antalet läkare i Sverige femdubblats liksom antalet sjuksköterskor. 1980 var antalet läkare under 65 år 18 000, 2005 fanns det 29 400 läkare,. Antalet läkare har alltså ökat dramatiskt medan exempelvis besöken i öppen vård minskat från 9,3 miljoner år 2000 till 8,5 miljoner 2004

fler citat samma artikel

Sjukvårdsarbetare vantrivs nu och få är beredda att 'ge järnet' och göra något extra. Skulle de ändå göra det kan de bli mobbade av kollegor och tjänstemän

Läs artikeln

Dela på andra sajter

Vad skönt för dig att kunna bo i Thailand. Tänk om det varit ett liknade parti som SD som styrt Thailand. Då hade du allt fått bo kvar i Sverige. Demokratiska och främlingsvänliga länder är inte så dumt iaf kanske?

Tror nog turister är välkomna med sina pengar oansett regering

Dela på andra sajter

Om jag var läkare hade jag med SD politik inte fått lov att lämna Sverige for att arbeta som läkare i Thailand. SD ser till att svenskar skall ha svenska läkare de skall inte ut och ränna omkring som mindere kvalifiserad arbetskraft kan göra.

Du skulle alltså införa diktatur!

Nej tack säger jag, då föredrar jag dagens samhälle.

Dela på andra sajter

Thailändare är rasister är det därför SD trivs i Thailand. Min brors fick inte jobbet det var visst en Somalier som fick det nu röstar jag på SD.

Har man så svårt att ta en liten motgång i livet, lär det inte bli lätt i fortsättningen, heller.

Dela på andra sajter

Detta med motgångar är inga problem så länge vi har invandrare då finns det alltid någon att skylla på. Problemet blir väl när invandringen upphör och alla älskar SD.

Feminist

Dela på andra sajter

Såg ett inslag om polisen i Sverige att trots att dom är flera poliser totalt idag så jobbar fler bara dagtid och ej helger men brotten sker även andra tider och då finns inga poliser i tjänst, kan det vara så att liknade omständigheter gäller inom sjukvården och att sjukdomar inträffar även på nätter och helger, eller???????????????

En liten episod som motsäger detta inträffade mig då jag ville få ett friskintygintyg på min husläkarmottagning för ansökan om Longstay visa till Thailand. Sköterskan tittade kort på mig och sade tydligt " Här jobbar vi med sjuka människor det du vill ha får du söka på något annat ställe, här har du ett tfnnr prova det" Jag blev glad av beskedet som visade en tydlig prioritering som jag har full respekt för och löste det med hjälp av tfnnr jag fick.

Stefan Täby

Dela på andra sajter

Sjukhusen är väldigt bra i Thailand nu när min brorson ska opereras för att ta bort tumören som sitter ganska illa på höger sida.

Vad skulle ni välja? göra det i Umeå eller att komma till Thailand

Jag själv har inget förtroende för Svensk sjukvård men det är min egen uppfattning.

Hälsningar

Dela på andra sajter

Sjukhusen är väldigt bra i Thailand nu när min brorson ska opereras för att ta bort tumören som sitter ganska illa på höger sida.

Vad skulle ni välja? göra det i Umeå eller att komma till Thailand

Jag själv har inget förtroende för Svensk sjukvård men det är min egen uppfattning.

Hälsningar

I Umeå självklart, svenska sjukvården kan ta tid innan man kommer till rätt vård men väl där så har de bra koll på läget! I detta fall så har de med all säkerhet insett hur allvarlig situationen är och kommer att ge din brorson bästa möjliga vård!

Dela på andra sajter

I Umeå självklart, svenska sjukvården kan ta tid innan man kommer till rätt vård men väl där så har de bra koll på läget! I detta fall så har de med all säkerhet insett hur allvarlig situationen är och kommer att ge din brorson bästa möjliga vård!

Tack för det Conservator

Dela på andra sajter

Vad beror läkarbristen på?

Har antalet patienter ökat eller har läkarna minskat i antal?

När dom tog bort läkarsekreterare, så nu ska läkaren sköta allt det adminstrativa när det gäller varje behandlad patient.

Hårt beskrivet, en läkare hinner med 50% färre patienter nu för tiden.

Enkel matte läkare = 100%lön

Läkarsekreterare = 35% av läkar lön

För att behandla 10 patienter nu = 2xläkarlön

Förr, för att behandla 10 patienter= 1xläkarlön + 1xsekreterarlön

källa:Syrran jobbade som läkarsekreterare förut

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Dela på andra sajter

Som avslutning, läkaren hinner endast med 50% av patienterna mot vad dom gjorde när det fanns läkarsekreterare.

Dela på andra sajter

Har du i dina kalkyler tagit med ökad effektivitet och minskad arbetsbelastning på administrativa ärenden p.g.a utvecklat IT-stöd, förenklade rutiner, mer automatisering etc etc ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Har du i dina kalkyler tagit med ökad effektivitet och minskad arbetsbelastning på administrativa ärenden p.g.a utvecklat IT-stöd, förenklade rutiner, mer automatisering etc etc ?

Ähh

en diktafon och en Facit skrivmaskin is da shit

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

För att nyansera debatten eller elda på den ... så ställde jag några utrag av TS inlägg i ett mail till en doktor jag känner...

Hej

>

> Om någon beskrev detta på sin läkarbesök vad skulle du då göra?

>

> "Sonen som är 21 år hade problem med kramper och domningar på höger sida svårt att lyfta högerarmen,så han gick till läkare, han berättade ingående vad för slags problem han hade, kramper på höger sida och domningar på höger sida svårt att lyfta armen"

>

Tog inte många minuter så fick jag följande svar...

Hej!

A. Långvariga besvär:

1. Om kramper, domningar och svaghet halvsidigt måste hjärntumör uteslutas.

2. Är det istället ont att lyfta armen kan det vara från nacke eller axel och behöver ej vara allvarligt.

B. Akuta symptom

1. Stroke om domning&svaghet och då måste man söka omedelbart NU på akuten

2. Borrelia

3. Om ont kan det vara en akut kalk axel dvs inget farligt.

TACKSAM om Du bekräftar att Du förstått!

Då jag inte hörde av mig tillbaka på några minuter så ringde doktorn mig för att säkerställa att jag förstått och att det kunde vara mycket allvarligt, fick då tyvärr berätta forsättningen på TS historia...

- DET MÅSTE LEX MARIA anmälas replikerades det ommedlebums när jag berättade klart.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Svenska säga ifrån ????

Sverige är inte bara tråkigt, utan till stor del bebott av mähän som inte vågar säga ifrån.

Ja, det är för väl att det finns sådana som du

som verkligen kan säga ifrån och få nån ändring till stånd.

Hur skulle det annars se ut här i landet?

Lycka till i kampen!

..eller?

A.

Dela på andra sajter

Det var kanske inte så mycket om besparingen utan att en läkare endast hinner med att undersöka och behandla 50% av patienterna mot vad läkaren hann med innan.

Så denna gång var det inget matematiskt raljerande från mig som var meningen med inlägget.

Dela på andra sajter

Dom bestämmande i det här landet drar ner på pengarna ,besparing kallas det

Japp, så är det - man kan undra vad man lägger resurserna på istället..ja menar, vi har fortfarande världens högsta skatter(top 3iaf) men ändå så blir det ena och det andra sämre och sämre.

mystiken tätnar ;)

Dela på andra sajter

Japp, så är det - man kan undra vad man lägger resurserna på istället..ja menar, vi har fortfarande världens högsta skatter(top 3iaf) men ändå så blir det ena och det andra sämre och sämre.

mystiken tätnar :wink:

På invandring svårare är det inte

Ha det

Dela på andra sajter

På invandring svårare är det inte

Ha det

Men då måste det ju betyda att våra kära politiker(och media) ljuger oss rakt upp i ansiktet, enligt dom så kostar ju inte invandringen någonting alls...att det mer eller mindre är ett måste för Sveriges fortsatta existens!!!

...mystiken tätnar ;)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...