Jump to content
IGNORERAD

Polisen sköt tårgas mot demonstranter i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det är väl vad man kunde vänta att de skulle skriva. Neutrala rapporter och några sitat!

Det intressanta det är de nya nyheterna från generalen. Innebär de att vi slipper mera protester?

Så här sa generalen:

"General Boonlert är redan död. Jag har förlorat mot ondska"

http://www.nationmultimedia.com/politics/We-lost-to-evil-rally-leader-30194991.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    32

  • MaiChai

    24

  • Wanchai

    17

  • måne

    12

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Det är väl vad man kunde vänta att de skulle skriva. Neutrala rapporter och några sitat!

Det intressanta det är de nya nyheterna från generalen. Innebär de att vi slipper mera protester?

Så här sa generalen:

"General Boonlert är redan död. Jag har förlorat mot ondska"

http://www.nationmul...r-30194991.html

Hej

Det är väl bra om media försöker vara neutrala, och vad det gäller generalen så kanske vi slipper just honom, han lyckades ju bara samla ihop någon enda procent av alla dom människor han trodde sig få med sig, men det kommer säkert nya som tar hans plats, demokratin kommer att hotas igen var så säker, dom höger extremistiska och ultra rojalistiska kommer nog tillbaka snart igen på något sätt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är väl bra om media försöker vara neutrala, och vad det gäller generalen så kanske vi slipper just honom, han lyckades ju bara samla ihop någon enda procent av alla dom människor han trodde sig få med sig, men det kommer säkert nya som tar hans plats, demokratin kommer att hotas igen var så säker, dom höger extremistiska och ultra rojalistiska kommer nog tillbaka snart igen på något sätt.

Mvh Isan lover

Så du menar att om man inte gillar sittande regering är man mot demokrati ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är väl bra om media försöker vara neutrala, och vad det gäller generalen så kanske vi slipper just honom, han lyckades ju bara samla ihop någon enda procent av alla dom människor han trodde sig få med sig, men det kommer säkert nya som tar hans plats, demokratin kommer att hotas igen var så säker, dom höger extremistiska och ultra rojalistiska kommer nog tillbaka snart igen på något sätt.

Mvh Isan lover

Generalen är nog ingen större förlust för mänskligheten. Visst är det bra att media är neutrala, någon liten analys vore väl ändå intressant. Fast det är ju då som objektiviteten sätts på prov.

Vad man ändå kan läsa ut av artiklarna är att Shinavatra klanen delar landet och att hatet mot dessa är stort. T.o.m. någon bonde från Chiang Mai hade letat sig ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att om man inte gillar sittande regering är man mot demokrati ?

Sittande regering är ju inte demokratisk eller tycker det är viktigt med demokrati, så slutsatsen må väl bli den motsatta.

Att en odemokratisk regering inte tillåter demonstrationer är ju helt i linje med den ståndpunkt de har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är väl bra om media försöker vara neutrala, och vad det gäller generalen så kanske vi slipper just honom, han lyckades ju bara samla ihop någon enda procent av alla dom människor han trodde sig få med sig, men det kommer säkert nya som tar hans plats, demokratin kommer att hotas igen var så säker, dom höger extremistiska och ultra rojalistiska kommer nog tillbaka snart igen på något sätt.

Mvh Isan lover

Demokratin kommer inte att hotas. Den är redan direkt utrotningshotat i Thailand. Så länge det ohyggligt odemokratiska och privatägda PT är vid makten. Allt som har demokrati att göra saknas i PT. Ord som partistämma, kongress, valberedning, val o.s.v är totalt okända ord i PT. En partistyrelse finns. På pappret. Men enbart för att lagen kräver att det ska finnas en. Partiordförande i PT heter förresten Jarupong Ruangsuwan. Nån som hört talas om honom?

I PT är det Thaksin, med viss hjälp av klanen och ett gäng kompisar som bestämmer. Allt. Brukar normalt kalls diktatur när en man har all makt. Inte demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Demokratin kommer inte att hotas. Den är redan direkt utrotningshotat i Thailand. Så länge det ohyggligt odemokratiska och privatägda PT är vid makten. Allt som har demokrati att göra saknas i PT. Ord som partistämma, kongress, valberedning, val o.s.v är totalt okända ord i PT. En partistyrelse finns. På pappret. Men enbart för att lagen kräver att det ska finnas en. Partiordförande i PT heter förresten Jarupong Ruangsuwan. Nån som hört talas om honom?

I PT är det Thaksin, med viss hjälp av klanen och ett gäng kompisar som bestämmer. Allt. Brukar normalt kalls diktatur när en man har all makt. Inte demokrati.

Är Thaksin folkvald?Trodde i min enfald att thailändarna såg i genom hans oerhört odemokratiska och egoistiska handlande.Hoppas media inte förbjuds att öppna ögonen på folket så dessa kan få en bättre regering och ett bättre liv.Denna korruption kommer att bli spiken i kistan om den inte stoppas snarast.Thaksin kramar ju ur allt han kan just nu.Tragiskt

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa,du som har koll.Hur är det med öppenheten i dessa partier,får de redovisa intäkter och utgifter och framför allt,får regeringen göra det.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det ska du absolut inte, jag är helt emot denna sedvänja och jag hoppas att den dör ut.

Mvh Isan Lover

Tack, för ett klart och tydligt svar, det ska du ha en eloge för.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa,du som har koll.Hur är det med öppenheten i dessa partier,får de redovisa intäkter och utgifter och framför allt,får regeringen göra det.

Partierna måste ha redovisning. Det finns t.ex. maxbelopp som privatpersoner och företag får skänka till partierna. I samband med val får de även en del bidrag till valkampanjer som måste redovisas. Finns dessutom gräser för hur mycket de får spendera per kandidat i valkampanjen.

Att det sen finns partier som bränner kanske 20 gånger så mycket som finns i kassa i sin valkampanj är en annan sak.I alla fall ett parti.

När det gäller statens utgifter blir det lite knepigare.Någon offentlighetsprincip typ Sverige där snokande journalister kan kräva ut papper finns givetvis inte. Och vill regeringen göra det riktigt besvärligt för de kontrollinstanser som trots allt finns så går det alltid att hemligstämpla. T.ex. är de påstådda risförsäljningar hemligstämplade. Så någon insyn finns inte. Man får vacker lite på de redovisningar som regeringen gör. Och eventulla "läckor" lär inte upptäckas förren regeringen är utbytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Partierna måste ha redovisning. Det finns t.ex. maxbelopp som privatpersoner och företag får skänka till partierna. I samband med val får de även en del bidrag till valkampanjer som måste redovisas. Finns dessutom gräser för hur mycket de får spendera per kandidat i valkampanjen.

Att det sen finns partier som bränner kanske 20 gånger så mycket som finns i kassa i sin valkampanj är en annan sak.I alla fall ett parti.

När det gäller statens utgifter blir det lite knepigare.Någon offentlighetsprincip typ Sverige där snokande journalister kan kräva ut papper finns givetvis inte. Och vill regeringen göra det riktigt besvärligt för de kontrollinstanser som trots allt finns så går det alltid att hemligstämpla. T.ex. är de påstådda risförsäljningar hemligstämplade. Så någon insyn finns inte. Man får vacker lite på de redovisningar som regeringen gör. Och eventulla "läckor" lär inte upptäckas förren regeringen är utbytt.

Så då kan man efter ett ev. regeringsbyte kolla var alla pengar gått då om den nya regeringen får tillgång till dessa vill säga.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att demonstrera mot en regering man inte gillar eller den förda politken är ju helt i sin ordning, men just för militärkupper, avskaffande av val, tillsättande av en junta under 5 år är saker som jag är tveksam till ur organisatörens synpunkt, det finns ju en sektion 68 i konstitutionen och detta med att uppmana till en kupp och tillsättandet av en junta testar verkligen gränserna på denna lag.

Men jag tror inte att alla dom som kom på demonstrationen verkligen är emot demokrati även om organisatörerna uppenbarligen är det, och därför tror jag attdet var rätt att låta dom hålla denna manifestation mot regeringen, den samlade förmodligen alla dom grupper i samhället som vill ha en annan regering.

Mvh isan Lover

Bra IL. Varifrån kommer denna insikt? Kan det bero på att du tog för givet att det skulle bli som när de röda demonstrerat. Igår höll du ett högt tonläge och var oresonabel och nu efter en natts sömn har du kommit till denna insikt.

Bra att du också kan ändra dig och ett stort grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Demokratin kommer inte att hotas. Den är redan direkt utrotningshotat i Thailand. Så länge det ohyggligt odemokratiska och privatägda PT är vid makten. Allt som har demokrati att göra saknas i PT. Ord som partistämma, kongress, valberedning, val o.s.v är totalt okända ord i PT. En partistyrelse finns. På pappret. Men enbart för att lagen kräver att det ska finnas en. Partiordförande i PT heter förresten Jarupong Ruangsuwan. Nån som hört talas om honom?

I PT är det Thaksin, med viss hjälp av klanen och ett gäng kompisar som bestämmer. Allt. Brukar normalt kalls diktatur när en man har all makt. Inte demokrati.

Hej

Du får tycka hur illa du vill om dom som har makten, men faktum är att väljarna vill ha dom där.

Och det är samma situation för mig i Sverige, jag begriper inte hur folk kan rösta fram den nuvarande regeringen heller eftersom jag ogillar deras politik, men inte vill jag ha en militärkupp för det, och jag vill inte ta bort rösträtten för dom som har röstat på dom heller, och jag hatar inte vår regering heller även om dom tvingat cancer sjuka under cellgifts behandling att åka färdtjänst till arbetsförmedlingen, dom sitter där för att en majoritet av dom röstande vill ha det så, och det är bara att gilla läget.

Bita ihop och satsa på nästa val och det är något som Thailändarna borde försöka lära sig också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bra IL. Varifrån kommer denna insikt? Kan det bero på att du tog för givet att det skulle bli som när de röda demonstrerat. Igår höll du ett högt tonläge och var oresonabel och nu efter en natts sömn har du kommit till denna insikt.

Bra att du också kan ändra dig och ett stort grattis!

Hej

Det är egentligen ingen ny insikt, problemet här var väl egentligen generalens uttalanden om militärkupp, frysa landet politiskt, backa det i tiden och tillsätta en utsedd och ej vald regering (junta), detta var nog ett stort taktiskt misstag av denne man, i.o.m detta var demonstrationen på gränsen till olaglig och det möjliggjorde för regeringen att sätta in alla tillgängliga resurser för att skydda vissa områden, byggnader och vidta åtgärder som annars aldrig hade kommit på fråga.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du får tycka hur illa du vill om dom som har makten, men faktum är att väljarna vill ha dom där.

Och det är samma situation för mig i Sverige, jag begriper inte hur folk kan rösta fram den nuvarande regeringen heller eftersom jag ogillar deras politik, men inte vill jag ha en militärkupp för det, och jag vill inte ta bort rösträtten för dom som har röstat på dom heller, och jag hatar inte vår regering heller även om dom tvingat cancer sjuka under cellgifts behandling att åka färdtjänst till arbetsförmedlingen, dom sitter där för att en majoritet av dom röstande vill ha det så, och det är bara att gilla läget.

Bita ihop och satsa på nästa val och det är något som Thailändarna borde försöka lära sig också.

Mvh isan lover

Kan du vara vänlig och ge fan i att citera mina inlägg som nån slags ingress till dina vanliga floskler. Jag har aldrig skrivit något om nån djävla önskan om militärkupp!

Link to comment
Dela på andra sajter

De va fan vad långt tiil höger man hamnar om man läser detta forum.Vad den sittande regeringen gjort är att vanliga fattig folk kan gå till en doktor utan att bli helt skinnade .Högerspöket från bankok fram höll att röst köp kostade 300 bhat

två dagslöner för en arbetare i detta landet.Ett av löftena inför detta valet var att minimi lönen höjs till 300 hundra bat om dagen.Det kanske inte är så mycket men om enligt h bankok det var två dagars lön så kanske jag hade röstat på de som låvat detta.Men det ställer väl till problem för de facistiska

tankarna att man inte kan hålla det arbetande packet på plats

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är egentligen ingen ny insikt, problemet här var väl egentligen generalens uttalanden om militärkupp, frysa landet politiskt, backa det i tiden och tillsätta en utsedd och ej vald regering (junta), detta var nog ett stort taktiskt misstag av denne man, i.o.m detta var demonstrationen på gränsen till olaglig och det möjliggjorde för regeringen att sätta in alla tillgängliga resurser för att skydda vissa områden, byggnader och vidta åtgärder som annars aldrig hade kommit på fråga.

Mvh isan Lover

Jag såg det mer som en missnöjesyttring, startad av en pensionerad stofil, eller som du skrev "tandlös dinosaurie", och hoppades på att de inte skulle ockupera Bkk en längre tid, likt som hänt två gånger tidigare, 2009 och 2010.

Varför var du rädd för någon som du kallar "tandlös dinosaurie"?

Vet inte varför denna pensionerade idi*t sagt som han gjorde. Är det ett medvetet uttalande för att kolla hur regeringen skulle reagera eller är det något som bara råkade komma när han öppnade munnen.

Gäller det första antagandet lär en fortsättning komma efter analys av regeringens agerande.

Gäller det andra är det lugnt, kanske.

Tycker du idag efter demonstrationen att demonstrationsrätten får vara kvar i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Du får tycka hur illa du vill om dom som har makten, men faktum är att väljarna vill ha dom där.

Och det är samma situation för mig i Sverige, jag begriper inte hur folk kan rösta fram den nuvarande regeringen heller eftersom jag ogillar deras politik, men inte vill jag ha en militärkupp för det, och jag vill inte ta bort rösträtten för dom som har röstat på dom heller, och jag hatar inte vår regering heller även om dom tvingat cancer sjuka under cellgifts behandling att åka färdtjänst till arbetsförmedlingen, dom sitter där för att en majoritet av dom röstande vill ha det så, och det är bara att gilla läget.

Bita ihop och satsa på nästa val och det är något som Thailändarna borde försöka lära sig också.

Mvh isan lover

Lika okunnigt och respektlöst som så ofta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

De va fan vad långt tiil höger man hamnar om man läser detta forum.Vad den sittande regeringen gjort är att vanliga fattig folk kan gå till en doktor utan att bli helt skinnade .Högerspöket från bankok fram höll att röst köp kostade 300 bhat

två dagslöner för en arbetare i detta landet.Ett av löftena inför detta valet var att minimi lönen höjs till 300 hundra bat om dagen.Det kanske inte är så mycket men om enligt h bankok det var två dagars lön så kanske jag hade röstat på de som låvat detta.Men det ställer väl till problem för de facistiska

tankarna att man inte kan hålla det arbetande packet på plats

Det var tusan att du tycker att du hamnar till höger. I Sverige ligger jag på vänsterskalan och därför gillar jag inte Thaksin av den anledningen att hans mål var att sko sig själv som PM.

Det verkar som du gjort samma misstag som snickaren. Ni tror att han är sosse bara för att han har röda kläder. Riktigt så enkelt är det inte. Det bevisar väl ILs 10,000 inlägg i frågan. För mej är Thaksin ultrahöger och kan endast jämföras med Berlusconi.

Ändrades av NiceBeaver

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är en kompetent regering som lever efter lagar, regler och konstitution under mandatperioden och arbetar för HELA folkets väl det viktigaste

Hör av dej när du hittat en sådan på detta klotet . :y13:

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag såg det mer som en missnöjesyttring, startad av en pensionerad stofil, eller som du skrev "tandlös dinosaurie", och hoppades på att de inte skulle ockupera Bkk en längre tid, likt som hänt två gånger tidigare, 2009 och 2010.

1. Varför var du rädd för någon som du kallar "tandlös dinosaurie"?

2. Vet inte varför denna pensionerade idi*t sagt som han gjorde. Är det ett medvetet uttalande för att kolla hur regeringen skulle reagera eller är det något som bara råkade komma när han öppnade munnen.

3. Gäller det första antagandet lär en fortsättning komma efter analys av regeringens agerande.

Gäller det andra är det lugnt, kanske.

4. Tycker du idag efter demonstrationen att demonstrationsrätten får vara kvar i Thailand?

Hej igen

1. Eftersom Thailand redan har upplevt 18 militärkupper finns det alltid en risk för nya, och läget i landet är ju fortfarande spänt mellan dom politiska blocken så det behövs nog inte mycket för att starta nya allvarliga sammandrabbningar, och nya våldsamheter är väl egentligen det sista landet behöver.

2. Samma tankar här, även i röda medier förundras man över denna groda, om det nu var en groda, han kanske själv trodde att någon miljon människor skulle gå ut på gatorna.

3. Det kommer säkert en fortsättning på detta på något sätt, dom drar väl sig tillbaka och samlar nya krafter, vi får väl snart höra vad nästa drag blir ifrån höger extrema och ultra rojalister.

4. Självklart ska den vara det, men dom som sitter vid makten bör nog vara beredda och ha tillräckliga resurser redo för att kunna ingripa om det spårar ur, i det stora hela tycker jag att polisen har skött detta klockrent, man undvek tydligen enligt alla rapporter all slags våld (t.o.m batonger) om det var möjligt, och använde tårgas endast när demonstranterna stormade och började riva en av avspärrningarna och körde över 3 poliser med en sexhjulig lastbil, klart godkänt för polisen tycker jag.

Och av dom 138 som greps har tydligen 137 frigetts och endast den man som körde över dom tre poliserna sitter kvar i buren.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tusan att du tycker att du hamnar till höger. I Sverige ligger jag på vänsterskalan och

därför gillar jag inte Thaksin av den anledningen att hans mål var att sko sig själv som PM.

Det verkar som du gjort samma misstag som snickaren. Ni tror att han är sosse bara för att han har röda kläder. Riktigt så enkelt är det inte.

Det bevisar väl ILs 10,000 inlägg i frågan. För mej är Thaksin ultrahöger och kan endast jämföras med Berlusconi.

Hej NB. Ett tillägg till ditt inlägg.

Under Abhisits Regering var läkarvården fri för dom sämst bemedlade. Det var också fria skoluniformer.

Link to comment
Dela på andra sajter

De va fan vad långt tiil höger man hamnar om man läser detta forum.Vad den sittande regeringen gjort är att vanliga fattig folk kan gå till en doktor utan att bli helt skinnade .Högerspöket från bankok fram höll att röst köp kostade 300 bhat

två dagslöner för en arbetare i detta landet.Ett av löftena inför detta valet var att minimi lönen höjs till 300 hundra bat om dagen.Det kanske inte är så mycket men om enligt h bankok det var två dagars lön så kanske jag hade röstat på de som låvat detta.Men det ställer väl till problem för de facistiska

tankarna att man inte kan hålla det arbetande packet på plats

Nu, 16 månader in på PTP regimen mandat perioder har minimilönen höjts till 300 baht i 7 av 77 provinser så den massmördande diktatorn verkar ha lyssnat till sina utsugapolare i regeringen och slopat detta vallöfte...

Det var ANFREL uppgav att rösterna kostade från 300 baht och uppåt i det senaste valet för ett parti som ingår i regeringen, men du tycker förstås att en köpt valseger också är en valseger?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

1. Eftersom Thailand redan har upplevt 18 militärkupper finns det alltid en risk för nya, och läget i landet är ju fortfarande spänt mellan dom politiska blocken så det behövs nog inte mycket för att starta nya allvarliga sammandrabbningar, och nya våldsamheter är väl egentligen det sista landet behöver.

2. Samma tankar här, även i röda medier förundras man över denna groda, om det nu var en groda, han kanske själv trodde att någon miljon människor skulle gå ut på gatorna.

3. Det kommer säkert en fortsättning på detta på något sätt, dom drar väl sig tillbaka och samlar nya krafter, vi får väl snart höra vad nästa drag blir ifrån höger extrema och ultra rojalister.

4. Självklart ska den vara det, men dom som sitter vid makten bör nog vara beredda och ha tillräckliga resurser redo för att kunna ingripa om det spårar ur, i det stora hela tycker jag att polisen har skött detta klockrent, man undvek tydligen enligt alla rapporter all slags våld (t.o.m batonger) om det var möjligt, och använde tårgas endast när demonstranterna stormade och började riva en av avspärrningarna och körde över 3 poliser med en sexhjulig lastbil, klart godkänt för polisen tycker jag.

Och av dom 138 som greps har tydligen 137 frigetts och endast den man som körde över dom tre poliserna sitter kvar i buren.

Mvh isan Lover

1. Håller med dig. Därför är det så viktigt hur regeringen sköter sitt uppdrag.

2. Synd att polisen hindrade folk att åka till demonstration.

3. Du menar höger mot höger.

4.Håller med

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då kan man efter ett ev. regeringsbyte kolla var alla pengar gått då om den nya regeringen får tillgång till dessa vill säga.

Den dagen de offentligör dessa siffror, vad säger IL och de andra då!

Precis så säger de, -------------------!

Och så är man inne på en ny omgång tjafs om hur orättvist det är när den andre sitter på makten.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...