Jump to content
IGNORERAD

Polisen sköt tårgas mot demonstranter i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Vad? ????

Jag checkar in i Bkk, 16 december. till efter??

Leif

Nu blir det lugnt till efter kungens födelsedag, Pitak Siam gruppen kommer tillbaka och kommer säkerligen att ställa till mer huvudbry för marionetten och hennes skurkar i regeringen. Ska bli intressant att se hur det går med den 132 gripna som fördes till border patrol polisens häkte. Släpps de imorgon eller döms de till stränga straff för att ha utövat en demokratisk rättighet?

Pitak Siam vet nu hur PTP och regeringen reagerar så nästa demonstration kommer att arrangeras så att regeringen inte med hjälp av sina utsedda guvenörer runt landet kan hindra folk från att delta. Kanske kommer de att samlas på ett helt "ofarligt" ställe i Bangkok så att regeringen inte drar igång den stora polismobben igen-för att sedan i rejäla nummer marschera mot exempelvis Royal Plaza. Men de kommer tillbaka, det är jag säker på.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    32

  • MaiChai

    24

  • Wanchai

    17

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Har Thaksin vunnit 5 val på 2000-talet?

Han har köpt 5 val på 2000-talet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det lugnt till efter kungens födelsedag, Pitak Siam gruppen kommer tillbaka och kommer säkerligen att ställa till mer huvudbry för marionetten och hennes skurkar i regeringen. Ska bli intressant att se hur det går med den 132 gripna som fördes till border patrol polisens häkte. Släpps de imorgon eller döms de till stränga straff för att ha utövat en demokratisk rättighet?

Pitak Siam vet nu hur PTP och regeringen reagerar så nästa demonstration kommer att arrangeras så att regeringen inte med hjälp av sina utsedda guvenörer runt landet kan hindra folk från att delta. Kanske kommer de att samlas på ett helt "ofarligt" ställe i Bangkok så att regeringen inte drar igång den stora polismobben igen-för att sedan i rejäla nummer marschera mot exempelvis Royal Plaza. Men de kommer tillbaka, det är jag säker på.

Det hoppas jag de gör.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har köpt 5 val på 2000-talet...

Vilka år då?väljs inte de på 3 år?Och han valdes väl första gången 2000-2001 eller? Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har köpt 5 val på 2000-talet...

men ändå vunnit en massa stålar..

bra investerade pengar.. 1 ut 100 in

Leif

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Eftersom "rösköp" eller snarare små gåvor används av samtliga partier som ställer upp i ett område blir nog påverkan minimal, vi har ju tagit del av forumets egna medlemmars berättelser om detta, och här framkom det t.o.m att man på vissa platser har slutat dela ut dessa gåvor till andra än redan "troende" och säkra väljare eftersom folk ändå röstar som dom vill, så allt talar för att denna tradition är på väg att försvinna och det är givetvis bra, men jag tror inte att det kommer att hjälpa dom partier som öppet samarbetar med Prem, PAD och generalerna, detta samarbete gör att dom framstår som ett parti för Ammart och då är det kört i ett land där 10% äger 90%.

Mvh isan lover

Så koncentratet av din stora mängd ord i detta inlägg är att du tycker att röstköp är ok. Ska jag tolka din ordflod så?

Då vet vi att du inte ser demokrati som så viktigt utan bara UDD´s extremister får styra gänget vid makten och gärna införa en totalitär stat så är det bra.,

Här är vi olika eftersom jag ser demokrati som viktigt.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

men ändå vunnit en massa stålar..

bra investerade pengar.. 1 ut 100 in

Leif

Jupp. Han är ju först och främst en affärsman ute efter att tjäna pengar

Tjäna sitt land och sin befolkning finns inte ens på hans lista..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Din taktik skulle nog gå bra en gång men knappast räcka för att ta hem alla val som har hållits på 2000 talet.

Hur dom har skött sig och om tillräckligt många vallöften har hållits är det upp till väljarna att ta ställning till vid nästa val, det är absolut inget som militären ska ta ställning till under mandatperioden.

Mvh Isan lover

Min taktik??????????????????????????????

Ähhhhhhhhhh. Det där får du nog utveckla lite. En normal syn på demokrati är att är man folkvald så tjänar man folket. Men efter 10,000 inlägg av dej i saken har jag insett att det inte gäller dej och Thaksin.

Men det är klart, jag har vuxit upp med idrott så jag blir gärna din demokratitränare.

Det första jag vill lära dej är att det man lovar i valrörelsen gäller hela mandatperioden, inte bara på valdagen.

Nummer 2 är att det inte är tillåtet att ändra lagar som gynnar en själv. Då finns risken att man har förbrukat sitt förtroende och riskerar att bli avsatt. Hur folkvald man än må vara.

I en annan tråd har jag ställt en fråga till dej som det skulle vara kul att få ett svar på.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Den nuvarande regeringen ger nog mest till dom som har minst och därför vinner dom valen

det där vill jag att du utvecklar. Det största programmet idag är rice pledge scheme och det programmet har t.o.m. du accepterat är ett stort misstag eftersom det just inte riktar sig mot dem som behöver det.

Vad är det som denna regering har gjort, som är nytt, som riktar sig direkt till de som har minst?

Jag påstår att dom sannerligen inte inrättat något nytt som riktar sig till de fattigaste men det ska bli spännande att höra vad du tänker på!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka år då?väljs inte de på 3 år?Och han valdes väl första gången 2000-2001 eller?

4 år är mandatperioderna på i Thailand men sittande regering kan utlysa nyval när det passar dem så gjorde Thaksin exempelvis våren 2006 bara ett år efter valet 2005.

2001, fick TRT 40% men köpte sedan upp ett antal partier för att få majoritet

2005 fick TRT 60%

2006 fick TRT 60 % men valet bojkottades av samtliga oppositionspartier-en del som hade brutit sig ur TRT igen efter att de efter valet 2001 låtit sig köpas upp av TRT. Trots detta fick Nej rösterna 37% det var efter valfusket i detta val som TRT sedan till slut upplöstes.

2007 PPP fick 39.60 % av folkets röster, Demokraterna fick 39,63% av folkets röster men TRT vann i de distrikt som med den nya konstitutionen gav fler platser i parlamentet. Det var efter det som Thakisn bjöd in Banharn Silapa-Archa till Hong Kong för att köpa över hans parti som hade varit i valkoalition med Demokraterna. Money talks...

2011 PTP fick 48% och demokraterna fick 35%

Så endast en klar vinst för Thaksin och hans olika partikonstellationer under 5 val.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Enligt artiklen som var skriven av en av ANFREL´s valobservatörer vid valet 2011 så fick man 300 baht för att rösta på ett speciellt parti, i det här fallet Phalang Chon. Du tycker det är en liten och obetydlig gåva men det är trots det 2 dagslöner för en knegare.

Skulle man överföra detta till svenska förhållanden så blir det ungefär 1500 kronor. Tycker du att 1500 spänn i näven är en liten obetydlig gåva eller ett klart fall av röstköp?

Njaaa. det börjar vid 300thb och sträcker sig upp till 3000thb! Det är mycket pengar!

Eftersom IL klart deklarerat att han inte tycker demokrati är viktigt så är det väl klart att dessa "små gåvor" (IL´s ord) inte spelar någon roll.

Egentligen är väl dessa gåvor det som IL i ett tidigare inlägg i denna tråd skrev vara "den här regeringen har program som ger mest till det fattiga" Måste vara dessa mutor han menar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Eftersom mer eller mindre samtliga delar ut pengar och man ändå röstar på vem man vill så är det hela meningslöst, speciellt om man tar emot pengar av alla som vill ge, nyttan av detta för partierna är nog högst obetydlig och personligen tycker jag att dom mer eller mindre slänger pengarna i sjön, men löften om en ny väg, ny skola, en läkarstation eller något annat som kommer samhället till nytta har nog betydligt större verkan, denna sedvänja kommer att dö ut av sig själv, var så säker.

1500 är väl nästan exakt vad sveriges näst stärsta parti utlovade till alla vid ett val och mig lockade det inte, men det fanns säkert folk som nappade på detta.

Numera räcker 300 nästan till en dags arbete för en daglönare, jag har svårt att tänka mig att det påverkar någon speciellt mycket, men det är klart blir man påhälsad av 5 partier blir det ju 1500 baht och då kan man ju ändå välja vem som ska få rösten.

Mvh isan lover

Läste du valobservaörens inlägg kring hur mutor går till?

http://asiafoundatio...ng-in-Thailand/

Ett utdrag;

Another way for a party to increase its odds of winning is to conduct reverse vote buying. By purchasing the ID cards of voters who are confirmed supporters of a particular party, the buyer can count one less vote for its rivals, as citizens without a valid ID card are not allowed to vote

Jag tycker du kan lägga ner dina argument för röstköp eftersom du skämmer ut dig. Mer odemokratiskt än att köpa röster finns knappt eftersom det förändrar hela processen kring demokratisk utveckling.

Sedan är det så att regeringen i Sverige har levererat det dom lovat; sänkt skatt för de som arbetar. Bra tycker jag som arbetar!

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 år är mandatperioderna på i Thailand men sittande regering kan utlysa nyval när det passar dem så gjorde Thaksin exempelvis våren 2006 bara ett år efter valet 2005.

2001, fick TRT 40% men köpte sedan upp ett antal partier för att få majoritet

2005 fick TRT 60%

2006 fick TRT 60 % men valet bojkottades av samtliga oppositionspartier-en del som hade brutit sig ur TRT igen efter att de efter valet 2001 låtit sig köpas upp av TRT. Trots detta fick Nej rösterna 37% det var efter valfusket i detta val som TRT sedan till slut upplöstes.

2007 PPP fick 39.60 % av folkets röster, Demokraterna fick 39,63% av folkets röster men TRT vann i de distrikt som med den nya konstitutionen gav fler platser i parlamentet. Det var efter det som Thakisn bjöd in Banharn Silapa-Archa till Hong Kong för att köpa över hans parti som hade varit i valkoalition med Demokraterna. Money talks...

2011 PTP fick 48% och demokraterna fick 35%

Så endast en klar vinst för Thaksin och hans olika partikonstellationer under 5 val.

Tackar för upplysningen,var som jag trodde då,inga solklara vinster s.k. överlägsna som en viss skribent skulle kallat dem.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Din taktik skulle nog gå bra en gång men knappast räcka för att ta hem alla val som har hållits på 2000 talet.

och då är vi tillbaka till frågan om röstköp. Att som Thaksin gjort; köpa över hela partier har du ju försvarat tidigare, tror det var "att ändra åsikt efetr ett val är varken olagligt eller odemokratiskt". Rätta mig gärna om du tyckte du skrev annorlunda så ska jag ta fram det exakta uttrycket i tidigare inlägg.

Fakta är att Thaksin gäng inte vunnit alla val under 2000-talet. Dom har köpt sig till makten vid flera tillfällen. Inte särskilt demokratiskt eller hur? jo visst ja!.Det är demokratiskt enligt ditt sätt att se.

Du har svårt att acceptera att dina teorier och argument inte stämmer, eller hur?

Vi kan ju hålla på så här också fortsättningsvis: du ljuger och jag (mfl) rättar dig.

Hitta de korrekta argumenten så blir debatten roligare.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå pratar val har jag ytterligare en fråga till IL som han förmodligen inte kommer svara på.

I sitt segertal ropade Yingluck: "Förbered er på att bli rika". Jag kommer väl ihåg reportaget i Sveriges Radio gjort av Mikael Töppfer.

IL, du som är insatt i allt. Blev det så?

Är det detta du beskriver om din hemby med nybyggda hus, serveringar och internetcaféer. Just det, vi har ju konstaterat att allt var ju byggt med lånade pengar.

Om inte, vilka talade hon till? Hennes kompisar i partiledningen? Räknade hon och brorsan med att befokningen skulle nöja sig med dom "små gåvor" man så generöst givit för deras röster.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina herrar ställ nu inte för många svåra frågor på en gång åt MPRs mest verklighetsfrånvarande svammel expert , risken är att det blir kortslutning när fantasierna inte räcker till för att komma på nya lögner.

Tror tyvärr inte man ska förvänta sig att pinsamma avslöjanden gör att en mytoman skäms.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders, du jämför protester mot en militärkupp med protester mot en demokratisk vald regering.

Tycker inte att man behöver besvara dina inägg något mer!

Vänta nu.

Var inte kravallerna 2010 4 år efter militärkkuppen där man haft en röd regeringen emellan. Protesterna gällde väl då att man ville att den gula regeringen som för övrigt tillkommit i allmänt val, skulle utlysa nyval. Och hade för övrigt inte ett skit med den tidigare militärkkuppen att göra.

Man gör gällande att Thaksin som satt sig själv som expedetionsministär som demokratisk vald, flera månader efter att han och hans regering avgått . Men den gula regeringen som tillkommit helt lagligt via valen. Vill man tillskriva som tillsatt av en militärjunta som dessutom avgått flera år tidigare. Hur snurriga är ni egentligen.

Ni får ju nynazister som förnekar förintelsen till rena sanningsägarna i jämförelse.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så bara för att röstande demonstrerar mot en regering man är missnöjd med börjar du hymla om militärkupp ?

Hej

Att demonstrera mot en regering man inte gillar eller den förda politken är ju helt i sin ordning, men just för militärkupper, avskaffande av val, tillsättande av en junta under 5 år är saker som jag är tveksam till ur organisatörens synpunkt, det finns ju en sektion 68 i konstitutionen och detta med att uppmana till en kupp och tillsättandet av en junta testar verkligen gränserna på denna lag.

Men jag tror inte att alla dom som kom på demonstrationen verkligen är emot demokrati även om organisatörerna uppenbarligen är det, och därför tror jag attdet var rätt att låta dom hålla denna manifestation mot regeringen, den samlade förmodligen alla dom grupper i samhället som vill ha en annan regering.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu blir det lugnt till efter kungens födelsedag, Pitak Siam gruppen kommer tillbaka och kommer säkerligen att ställa till mer huvudbry för marionetten och hennes skurkar i regeringen. Ska bli intressant att se hur det går med den 132 gripna som fördes till border patrol polisens häkte. Släpps de imorgon eller döms de till stränga straff för att ha utövat en demokratisk rättighet?

Pitak Siam vet nu hur PTP och regeringen reagerar så nästa demonstration kommer att arrangeras så att regeringen inte med hjälp av sina utsedda guvenörer runt landet kan hindra folk från att delta. Kanske kommer de att samlas på ett helt "ofarligt" ställe i Bangkok så att regeringen inte drar igång den stora polismobben igen-för att sedan i rejäla nummer marschera mot exempelvis Royal Plaza. Men de kommer tillbaka, det är jag säker på.

Hej

Förhoppningsvis behandlas dessa exakt på samma sätt som i vilken annan demokrati som helst där upplopp och attacker på kravallpolis sker, dom som körde rakt in i en polis avspärrning med en sex hjulig lastbil och körde över 3 poliser borde ju åtminstone straffas, och finns det bindande bevis mot andra som har begått brott bör ju detta också prövas rättsligt, precis som i vilket annat land som helst.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så koncentratet av din stora mängd ord i detta inlägg är att du tycker att röstköp är ok. Ska jag tolka din ordflod så?

Då vet vi att du inte ser demokrati som så viktigt utan bara UDD´s extremister får styra gänget vid makten och gärna införa en totalitär stat så är det bra.,

Här är vi olika eftersom jag ser demokrati som viktigt.

Hej

Nej det ska du absolut inte, jag är helt emot denna sedvänja och jag hoppas att den dör ut.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par frågor som novis i detta ämne och här verkar det ju finnas stor kunskap.

Först korruptionen inom politiken. Spelar det verkligen nå'n roll vilka som sitter vid makten i det hänseendet? Är inte alla politiker lika goda kålsupare som utnyttjar det befintliga systemet med korruption?

Vidare så funderar jag på vad det är som har blivit så mycket sämre sedan det senaste valet?

Om vi bortser från att det har varit lugnt i landet och att ekonomin verkar gå bra? (Bäst att lägga till en :wink:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par frågor som novis i detta ämne och här verkar det ju finnas stor kunskap.

Först korruptionen inom politiken. Spelar det verkligen nå'n roll vilka som sitter vid makten i det hänseendet? Är inte alla politiker lika goda kålsupare som utnyttjar det befintliga systemet med korruption?

Vidare så funderar jag på vad det är som har blivit så mycket sämre sedan det senaste valet?

Om vi bortser från att det har varit lugnt i landet och att ekonomin verkar gå bra? (Bäst att lägga till en :wink:)

Alla politiker i Thailand är mer eller mindre korrupta. Mest korrupt är dock klanen Thaksin. Så visst har det betydelse för landet om högsta ledningen för landet föregår med dåligt exempel.

Om ekonomin går bra när statsskulden ökar med mer än en miljard om dagen kan nog diskuteras. Men valfäsk är dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har ett par frågor som novis i detta ämne och här verkar det ju finnas stor kunskap.

Först korruptionen inom politiken. Spelar det verkligen nå'n roll vilka som sitter vid makten i det hänseendet? Är inte alla politiker lika goda kålsupare som utnyttjar det befintliga systemet med korruption?

Vidare så funderar jag på vad det är som har blivit så mycket sämre sedan det senaste valet?

Om vi bortser från att det har varit lugnt i landet och att ekonomin verkar gå bra? (Bäst att lägga till en :wink:)

Hej

Ur korruptions synpunkt finns det absolut inget som påvisar några som helst statistiskt säkerställda skillnader emellan en gul, röd regering eller en juntaledd sådan, regeringar kommer och går men korruptionen består, den mätbara korruptionen har enligt det internationella korruptionsindexet ökat med 0,1% i år, inte ens en statistiskt säkerställd ökning.

Så folket ställs aldrig inför valet mellan korruption eller ej när dom röstar, utan deras val blir snarare vilken korrumperad regering kommer att hjälpa mig mest i min situation.

Sen är det ju så att oppositionen är desperata efter alla valförluster och dåliga opinions siffror så dom gör ju allt för att smutskasta och kritisera den sittande regeringen och det är ju en del av det politiska spelet, så läget är nog inte alls så illa som oppositionen påstår och inte så bra som regeringen påstår, så sanningen ligger väl allt som oftast någonstans mitt emellan.

Själv skulle jag lämna landet om dom överger demokratin och låter militären och dom kungliga rådgivarna styra landet, makten ska vara hos folket och inte hos rojalistiska, höger extrema grupper i eliten med hjälp av militärens vapen.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

det internationella korruptionsindexet ökat med 0,1% i år,

Korruptionsindexet, CPI, mäts inte i procent. Men vill man uttrycka försämringen i procent så var den drygt 3 % senaste året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...