Jump to content
IGNORERAD

Polisen sköt tårgas mot demonstranter i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Ursäktar om inlägget var långt och otydligt men svåra frågor har sällan lätta svar, jag ska dock försöka.

Du är säker på att Thailändarna har tröttnat på Y och att hennes dagar är räknade och du påstår till och med att det är ett faktum. Det påståendet i sig visar på att du inte läst situationen särskilt väl eller att du låter ditt hjärta tala för din hjärna. Opinionsundersökningarna är tydliga; stödet är detsamma som vid senaste valet. Jag föraktar Shin Corp klanen av hela mitt hjärta och hjärna men det förändrar inte situationen; de är fortfarande populärast och kommer, om de inte helt kollrar bort sig själva, att så vara också vid nästa val.

Så lär det nog bli pga. det där med hjärtan och hjärnor!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    32

  • MaiChai

    24

  • Wanchai

    17

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Det är ju helt klart den optimala situationen, men minsta avvikelse ifrån ideal läget innebär ju inte att en militär kupp är nödvändigeller hur?

Mvh isan lover

Självklart inte

Men att driva landet till ekonomisk katastrof med risstöd, jobba för att få in en dömd brottsling att ta över landet utanför demokratisk ordning, hindra yttrandefrihet, promota alla former av maktkorruption, nepotism etc etc är inte direkt "små avvikelser".

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker du dagens regering är demokratisk och duglig.Anser du att dagens regering arbetar för folkets väl och för att öka levnadsstandarden för de fattigaste?

Hej

Den nuvarande regeringen ger nog mest till dom som har minst och därför vinner dom valen, svårare än så är det nog inte, sen finns det säkert mycket dom kunde göra bättre , men läget är ganska låst och viktiga reformer som t.ex ändring av LM-lagar, civil konstitution, o.s.v är svåra att genomföra, risstödet ser ju skakigt ut och kan bli ett bakslag för dom.

Men dom är smarta och lyckas hålla sina väljare hyfsat nöjda trots oppsitionens våldsamma kritik

Men även det faktum att dom mer eller mindre konstant (med korta undatag) är emot dom som ogillas av landets gräsrötter och t.o.m motarbetas av t.ex Prem, PAD och landets ledande generaler och som nu Pitak Siam som vill baka landet i tiden och åtminstone tillfälligt avskaffa demokratin gör ju att dom framstår i en ännu bättre dager än dom förmodligen är värda, hade alla dessa grupper varit för PT och öppet arbetat emot Demokraterna så hade nog dessa vunnit kommande val.

Jag tror att vanligt folk är mycket smartare än vad kritiker tror, Ammart har varit större delen av befolkningens fiende i hundratals år och dom vill näst intill till varje pris inte lägga sin röst på vad dom uppfatar som Ammart, så dom rojalist och elit grupper som vill hjälpa demokraterna till makten stjälper nog i själva verket dessa, dom är väl egentligen PT,s bästa tänkbara draghjälp inför kommande val och den viktigaste ingridiensen för att säkerställa en seger i kommande val.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så det var dina egna tankar du försökte framföra som att det internationellt skrivits att röstköpen inte hade betydelse.

Här kan du läsa vad en av de internationella observatörerna skrev efter senaste valet.

http://asiafoundatio...ng-in-Thailand/

Här finns mer om den som anklagas stå bakom mutorna

http://www.nationmul...ther-66927.html

Lite mer i frågan:

http://english.peopl...51/7396496.html

Igen; om man inte accepterar att röstköp inte hör samman med demokrati; ja då har man mycket kvar att lära sig om demokratins grundvalar.

Hej

Eftersom "rösköp" eller snarare små gåvor används av samtliga partier som ställer upp i ett område blir nog påverkan minimal, vi har ju tagit del av forumets egna medlemmars berättelser om detta, och här framkom det t.o.m att man på vissa platser har slutat dela ut dessa gåvor till andra än redan "troende" och säkra väljare eftersom folk ändå röstar som dom vill, så allt talar för att denna tradition är på väg att försvinna och det är givetvis bra, men jag tror inte att det kommer att hjälpa dom partier som öppet samarbetar med Prem, PAD och generalerna, detta samarbete gör att dom framstår som ett parti för Ammart och då är det kört i ett land där 10% äger 90%.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka aldrig om att det finns några ärligt menade demokratiska tendenser hos någon av de olika politiska grupperingarna i LOS! Alla i maktställning ser först om sin egen maktbas, och om det sedan finns något kvar, delar ut resten till en del av folket (dock inte till alla). Kommer tyvärr inte bli någon större förändring oavsett vilken gruppering som "styr" Thailand.

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom "rösköp" eller snarare små gåvor används av samtliga partier som ställer upp i ett område blir nog påverkan minimal, vi har ju tagit del av forumets egna medlemmars berättelser om detta, och här framkom det t.o.m att man på vissa platser har slutat dela ut dessa gåvor till andra än redan "troende" och säkra väljare eftersom folk ändå röstar som dom vill, så allt talar för att denna tradition är på väg att försvinna och det är givetvis bra, men jag tror inte att det kommer att hjälpa dom partier som öppet samarbetar med Prem, PAD och generalerna, detta samarbete gör att dom framstår som ett parti för Ammart och då är det kört i ett land där 10% äger 90%.

Mvh isan lover

Enligt artiklen som var skriven av en av ANFREL´s valobservatörer vid valet 2011 så fick man 300 baht för att rösta på ett speciellt parti, i det här fallet Phalang Chon. Du tycker det är en liten och obetydlig gåva men det är trots det 2 dagslöner för en knegare.

Skulle man överföra detta till svenska förhållanden så blir det ungefär 1500 kronor. Tycker du att 1500 spänn i näven är en liten obetydlig gåva eller ett klart fall av röstköp?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäktar om inlägget var långt och otydligt men svåra frågor har sällan lätta svar, jag ska dock försöka.

Du är säker på att Thailändarna har tröttnat på Y och att hennes dagar är räknade och du påstår till och med att det är ett faktum. Det påståendet i sig visar på att du inte läst situationen särskilt väl eller att du låter ditt hjärta tala för din hjärna. Opinionsundersökningarna är tydliga; stödet är detsamma som vid senaste valet. Jag föraktar Shin Corp klanen av hela mitt hjärta och hjärna men det förändrar inte situationen; de är fortfarande populärast och kommer, om de inte helt kollrar bort sig själva, att så vara också vid nästa val.

Du behöver inte ursäkta dig det är din rättighet att skriva precis vad du vill. Jag läste ditt inlägg men inget av det du nämde var något nytt, därav min fråga.

Hur jag läst situationen som är i Bangkok idag behöver nog inte förtydligas ytterligare, det framgår ganska tydligt i de inlägg jag skrivit i den här tråden och som kan samanfattas med -det thailändska folkets besvikelse med den sittande regeringen.

Opinionsundersökningar är beställda från någon och gjorda bland ett litet urval människor, alltså är värdet i princip lika med noll.

Situationen idag i BKK är ett faktum och uttrycker folkets missnöje med Shinawatras maffiaregering, om det sen är mitt hjärta eller min hjärna som talar. tycker snarare det är det thailändska folket som talar.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Video från Kaosod newspaper

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enligt artiklen som var skriven av en av ANFREL´s valobservatörer vid valet 2011 så fick man 300 baht för att rösta på ett speciellt parti, i det här fallet Phalang Chon. Du tycker det är en liten och obetydlig gåva men det är trots det 2 dagslöner för en knegare.

Skulle man överföra detta till svenska förhållanden så blir det ungefär 1500 kronor. Tycker du att 1500 spänn i näven är en liten obetydlig gåva eller ett klart fall av röstköp?

Hej

Eftersom mer eller mindre samtliga delar ut pengar och man ändå röstar på vem man vill så är det hela meningslöst, speciellt om man tar emot pengar av alla som vill ge, nyttan av detta för partierna är nog högst obetydlig och personligen tycker jag att dom mer eller mindre slänger pengarna i sjön, men löften om en ny väg, ny skola, en läkarstation eller något annat som kommer samhället till nytta har nog betydligt större verkan, denna sedvänja kommer att dö ut av sig själv, var så säker.

1500 är väl nästan exakt vad sveriges näst stärsta parti utlovade till alla vid ett val och mig lockade det inte, men det fanns säkert folk som nappade på detta.

Numera räcker 300 nästan till en dags arbete för en daglönare, jag har svårt att tänka mig att det påverkar någon speciellt mycket, men det är klart blir man påhälsad av 5 partier blir det ju 1500 baht och då kan man ju ändå välja vem som ska få rösten.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom mer eller mindre samtliga delar ut pengar och man ändå röstar på vem man vill så är det hela meningslöst, speciellt om man tar emot pengar av alla som vill ge, nyttan av detta för partierna är nog högst obetydlig och personligen tycker jag att dom mer eller mindre slänger pengarna i sjön, men löften om en ny väg, ny skola, en läkarstation eller något annat som kommer samhället till nytta har nog betydligt större verkan, denna sedvänja kommer att dö ut av sig själv, var så säker.

1500 är väl nästan exakt vad sveriges näst stärsta parti utlovade till alla vid ett val och mig lockade det inte, men det fanns säkert folk som nappade på detta.

Mvh isan lover

Har inte febern gått ner än ??

Du halucinerar !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom mer eller mindre samtliga delar ut pengar och man ändå röstar på vem man vill så är det hela meningslöst, speciellt om man tar emot pengar av alla som vill ge, nyttan av detta för partierna är nog högst obetydlig och personligen tycker jag att dom mer eller mindre slänger pengarna i sjön, men löften om en ny väg, ny skola, en läkarstation eller något annat som kommer samhället till nytta har nog betydligt större verkan, denna sedvänja kommer att dö ut av sig själv, var så säker.

1500 är väl nästan exakt vad sveriges näst stärsta parti utlovade till alla vid ett val och mig lockade det inte, men det fanns säkert folk som nappade på detta.

Numera räcker 300 nästan till en dags arbete för en daglönare, jag har svårt att tänka mig att det påverkar någon speciellt mycket, men det är klart blir man påhälsad av 5 partier blir det ju 1500 baht och då kan man ju ändå välja vem som ska få rösten.

Mvh isan lover

IL, ser du ingen skillnad på en utlovad reform av ett parti inför ett val och att ge 300 bath kontant i hand. Du dumförklarar dig själv med sådana inlägg. Har du inget bättre argument är det bättre att vara tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började läsa tråden men efter att ha sett IL referera till "dinosaurer", "gamla tandlösa dinosaurer", "gamla tandlösa generaler" fan vet hur många gånger på de första 5 sidorna så gav jag upp eftersom det bara blev löjligt.

Fattar inte du IL, att genom att du ständigt rapar upp floskler av den sorten så gör du dig själv enbart löjlig och inte det minsta trovärdig och då är halva diskussionen redan förlorad vare sig dina argument i övrigt är riktiga i sak eller inte ?

Någon som själv tycker att han/hon kommit på ett bra uttryck och sen inte kan sluta använda det ger knappast intryck av att ha ett rörligt intellekt...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte du IL, att genom att du ständigt rapar upp floskler av den sorten så gör du dig själv enbart löjlig och inte det minsta trovärdig och då är halva diskussionen redan förlorad vare sig dina argument i övrigt är riktiga i sak eller inte ?

Hmmm, vem av de övriga aktörerna i debatten skall ses som trovärdig då?

Jag är inte så insatt att jag kan avgöra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den nuvarande regeringen ger nog mest till dom som har minst och därför vinner dom valen, svårare än så är det nog inte, sen finns det säkert mycket dom kunde göra bättre , men läget är ganska låst och viktiga reformer som t.ex ändring av LM-lagar, civil konstitution, o.s.v är svåra att genomföra, risstödet ser ju skakigt ut och kan bli ett bakslag för dom.

Men dom är smarta och lyckas hålla sina väljare hyfsat nöjda trots oppsitionens våldsamma kritik

Men även det faktum att dom mer eller mindre konstant (med korta undatag) är emot dom som ogillas av landets gräsrötter och t.o.m motarbetas av t.ex Prem, PAD och landets ledande generaler och som nu Pitak Siam som vill baka landet i tiden och åtminstone tillfälligt avskaffa demokratin gör ju att dom framstår i en ännu bättre dager än dom förmodligen är värda, hade alla dessa grupper varit för PT och öppet arbetat emot Demokraterna så hade nog dessa vunnit kommande val.

Jag tror att vanligt folk är mycket smartare än vad kritiker tror, Ammart har varit större delen av befolkningens fiende i hundratals år och dom vill näst intill till varje pris inte lägga sin röst på vad dom uppfatar som Ammart, så dom rojalist och elit grupper som vill hjälpa demokraterna till makten stjälper nog i själva verket dessa, dom är väl egentligen PT,s bästa tänkbara draghjälp inför kommande val och den viktigaste ingridiensen för att säkerställa en seger i kommande val.

Mvh isan lover

Fel där. Dom LOVAR mest innan valen. Sedan kan dom göra vad dom känner för när dom sitter på sina poster.

Din syn på demokrati är ju att när man blivit vald behöver man inte hålla vad man lovat eller tänka på landets bästa under mandatperioden.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom mer eller mindre samtliga delar ut pengar och man ändå röstar på vem man vill så är det hela meningslöst, speciellt om man tar emot pengar av alla som vill ge, nyttan av detta för partierna är nog högst obetydlig och personligen tycker jag att dom mer eller mindre slänger pengarna i sjön, men löften om en ny väg, ny skola, en läkarstation eller något annat som kommer samhället till nytta har nog betydligt större verkan, denna sedvänja kommer att dö ut av sig själv, var så säker.

1500 är väl nästan exakt vad sveriges näst stärsta parti utlovade till alla vid ett val och mig lockade det inte, men det fanns säkert folk som nappade på detta.

Numera räcker 300 nästan till en dags arbete för en daglönare, jag har svårt att tänka mig att det påverkar någon speciellt mycket, men det är klart blir man påhälsad av 5 partier blir det ju 1500 baht och då kan man ju ändå välja vem som ska få rösten.

Mvh isan lover

Inte visste jag att moderaterna delade ut 1500 i cash utanför vallokalerna i Sverige... Du förstår skillnaden mellan vallöften och röstköp med kontanter? För jag tror ganska många svenskar hade sålt sin röst för 1500 i kontanter.

Det är 7 av 77 provinser som 16 månader in i Yinglucks regeringsperiod som har fått den utlovade minimilänen så för de som bor i Phayao provinsen så är 300 baht två dagslöner.

För dig och mig är 300 baht småpengar men ifall man sätter det i relation så inser man att det inte är det för en thai.

Sen finns där fortfarande inga som helst bevis för att exempelvis demokratenra köper röster på samma sätt som PTP gör, men det har vi ju försökt behandla i en annan tråd.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

och på vems sida, står nu polis och militär?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

och på vems sida, står nu polis och militär?

Polisen står ju klart på Thaksins sida-militären verkar vara avvaktande för tillfället iallafall.

Får se vad som händer, kunde Pitak Siam få till en sådan här överreaktion från PTP och regeringshåll så lär det bli fler demonstrationer som regeringen gör allt för att stoppa och förbjuda. Men tror det blir lugnt till efter den 5:e december iallafall.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, vem av de övriga aktörerna i debatten skall ses som trovärdig då?

Jag är inte så insatt att jag kan avgöra det.

Det kan jag inte avgöra med mina elementära kunskaper i thailändsk politik, men att köra med floskler borde vara förbehållet politikerna för dem är det ändå ingen som tror på...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tror det blir lugnt till efter den 5:e december

Vad?????

Jag checkar in i Bkk, 16 december. till efter??

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fel där. Dom LOVAR mest innan valen. Sedan kan dom göra vad dom känner för när dom sitter på sina poster.

Din syn på demokrati är ju att när man blivit vald behöver man inte hålla vad man lovat eller tänka på landets bästa under mandatperioden.

Hej

Din taktik skulle nog gå bra en gång men knappast räcka för att ta hem alla val som har hållits på 2000 talet.

Hur dom har skött sig och om tillräckligt många vallöften har hållits är det upp till väljarna att ta ställning till vid nästa val, det är absolut inget som militären ska ta ställning till under mandatperioden.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur dom har skött sig och om tillräckligt många vallöften har hållits är det upp till väljarna att ta ställning till vid nästa val, det är absolut inget som militären ska ta ställning till under mandatperioden.

Mvh Isan lover

Det var inte tiotusentals militärer ute på gatorna i Bangkok idag...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var inte tiotusentals militärer ute på gatorna i Bangkok idag...

Hej

Dom hörsammade ju som tur var inte den gamle generalens vädjan om en militärkupp, den här gången är väl bäst att tillägga.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom hörsammade ju som tur var inte den gamle generalens vädjan om en militärkupp, den här gången är väl bäst att tillägga.

Mvh isan lover

Så bara för att röstande demonstrerar mot en regering man är missnöjd med börjar du hymla om militärkupp ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju militär och polis tagit rätt ställning och försvarar demokratin, mot demostranterna för demokrati.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Din taktik skulle nog gå bra en gång men knappast räcka för att ta hem alla val som har hållits på 2000 talet.

Hur dom har skött sig och om tillräckligt många vallöften har hållits är det upp till väljarna att ta ställning till vid nästa val, det är absolut inget som militären ska ta ställning till under mandatperioden.

Mvh Isan lover

Har Thaksin vunnit 5 val på 2000-talet?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...