Jump to content
IGNORERAD

Polisen sköt tårgas mot demonstranter i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Ännu ett idi*tiskt inlägg :13: Var har NÅGON skrivit att de är FÖR kupper och militär inblandning?Tänk innan du häver ur dig "dina" åsikter.

Abbesit
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    32

  • MaiChai

    24

  • Wanchai

    17

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

andersbangkok

Hej Anders, du jämför protester mot en militärkupp med protester mot en demokratisk vald regering.

Tycker inte att man behöver besvara dina inägg något mer!

1. Så du menar att man inte ska demonstrera mot en demokratiskt vald regering?

2. Om det hade varit en militärkupp med en militärt styre som protesterna 2010 handlade om, ja då hade jag hållit med dig. Nu är det så att det som föregick kuppen och det politiska förloppet efter kuppen gör att det var en demokratiskt tillsatt regering som terroristerna uppviglade mot. Därför tycker jag inte man kan göra den jämförelse du gör.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nä ved du vad, sannolikheten för att behålla din självsäkerhet, är väl att du tio gånger om dagen ställer dig framför spegeln ock säger,Anders vad jag är bra, IL o carpenter får av mig på tafsen varje dag, så nu mår jag bra. Tio andra har ju slutat, så nu är vi snart bara högern kvar.

Det där är just därför som jag uppmanar dig att skriva mer än "kass" "dåligt" "förstår inte verkligheten" och andra invektiv.

Jag tycker verkligen att diskussioner är viktiga med olika ståndpunkter och åsikter. Jag respekterar till 100 % att andra har andra åsikter än jag.

Jag respekterar inte alls när man medvetet förvrider eller ljuger i diskussionerna. Jag har dessutom svårt med "kass" "dåligt" och andra liknande ord. Då får du finna dig i bemötande likande det jag hittills skrivit.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Abbesit

Sluta nu och nalla på Chalerms öronmedicin snickarn, gå ut i den nyktra verkligheten istället.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eftersom att du håller med, att de som blivit folkvalda kan bestämma vad de vill, innebär det också att de kan besluta att nästa val sker år 3000. Eller när alla pengar är överförda till gurun, och att det är tillåtet att betala för röster.

Hej

Nu svävade du allt iväg lite, man har som folkvald rätt att fatta beslut som följer konstitution, lagar och regler, t.ex att skjuta upp ett val till år 3000 som du tog som exempel är naturligtvis inte lagligt på något sätt och därför förekommer det inte i demokratier, i övrigt är det upp till konstitutionsutskott, domstolar och övriga instanser att övervaka att regeringar inte bryter mot några lagar, men att fatta beslut som oppositionen ogillar och är emot är absolut inte olagligt eller odemokratiskt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag är övertygad om att nästan alla vill ha en demokratiskt vald regering dvs helt utan röstköp!

Hej

Då lär inte Thailand kunna ha några civila regeringar alls eftersom samtliga val sedan demokrati infördes har haft inslag av "röstköp" , men internationellt har valen ändå blivit godkända för att dom s.k röstköpen anses ha haft en väldigt liten kanske t.o.m marginell betydelse för valens utgång, och knappast någon anser nog att det vore ett bättre alternativ med en utsedd junta än folkvalda regeringar trots att allt inte är perfekt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Då lär inte Thailand kunna ha några civila regeringar alls eftersom samtliga val sedan demokrati infördes har haft inslag av "röstköp" , men internationellt har valen ändå blivit godkända för att dom s.k röstköpen anses ha haft en väldigt liten kanske t.o.m marginell betydelse för valens utgång, och knappast någon anser nog att det vore ett bättre alternativ med en utsedd junta än folkvalda regeringar trots att allt inte är perfekt.

Mvh isan lover

Om man inte fullt ut förstår att röstköp är fullständigt förödande för demokratisk utveckling i ett land; då har man missat något vitalt kring demokrati.

Inget av alternativen är att acceptera.

För formens skull; var kommer informationen kring att röstköpen vid senaste valet "...men internationellt har valen ändå blivit godkända för att dom s.k röstköpen anses ha haft en väldigt liten kanske t.o.m marginell betydelse för valens utgång" ?

Jag påstår att det inte finns belagt någonstans utan att detta är din propaganda-mkksin som arbetar för fullt tryck.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om man inte fullt ut förstår att röstköp är fullständigt förödande för demokratisk utveckling i ett land; då har man missat något vitalt kring demokrati.

Inget av alternativen är att acceptera.

För formens skull; var kommer informationen kring att röstköpen vid senaste valet "...men internationellt har valen ändå blivit godkända för att dom s.k röstköpen anses ha haft en väldigt liten kanske t.o.m marginell betydelse för valens utgång" ?

Jag påstår att det inte finns belagt någonstans utan att detta är din propaganda-mkksin som arbetar för fullt tryck.

Hej

Varför skulle Thailändaska val bli godkända internationellt om dom ansågs avgöras av röstköp och inte av hur folk röstar, ser ingen logik i detta alls, jag har själv aldrig tagit del av några seriösa opartiska anklaganden om att Thailändska val skulle avgöras via fiffel och inte av väljarna, dom enda som påstår detta är dom som folk inte röstar på i någon större omfattning, men dessa partier och grupper får oftast ungefär samma stöd i landets opinionsundersökningar och detta talar ju emot att valresultaten skulle vara felaktiga.

Och snarare är det väl så att i ganska många val som hålls i världens demokratier så uppstår det små störningar eller begås misstag eller oegentligheter men dessa behöver absolut inte ha med uttgången att göra och då godkänner man naturligtvis valet ändå.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen anledning att gå i polemik med dig.

Men så mycket kan jag säga att du och en del andra har en dålig verklighets förankring.

Man kan ju bara se på dagens händelse som kan både följas på TV samt nyhets media, med uppdateringar varje timme, om ni hade förståt detta så skulle ni med all kraft fördömt demonstranternas agerande. Nä istället skriver någon dum fan kan man inte öppna avspärrningarna för att släppa fram de demonstrerande..

Nä som sakt gå i polemik med någon som inte lever i verkligheten är lönlöst.

PS men väntar med spänning på en rapport från dig när du träffade Obama i det ovala rummet , där ni diskuterade händelserna i Thailan

Nä du är en Tomte Nisse

Grattis snickarn. Det är första gången jag läst och förstått vad du skrivit. Ska tammefan ge dig en karma för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta nu och nalla på Chalerms öronmedicin snickarn, gå ut i den nyktra verkligheten istället.

Jag tror tvärtom att snickarn har varit nykter en längre tid. Nu börjar han skriva så man förstår, det gjorde jag inte tidigare. Fortsätter han på den här vägen kan han snart få till ett innehåll i sina texter också, kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kvällsunderhållning för de tappra demokratikämparna på MPR som inte har möjlighet att befinna sig på plats i verklighetens Bangkok.

Kanske något även för de som lever i sin egen lilla fantasivärld med diverse lögner och egenkomponerade konspirationsteorier, håll till godo med verkligheten mina herrar.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Varför skulle Thailändaska val bli godkända internationellt om dom ansågs avgöras av röstköp och inte av hur folk röstar, ser ingen logik i detta alls, jag har själv aldrig tagit del av några seriösa opartiska anklaganden om att Thailändska val skulle avgöras via fiffel och inte av väljarna, dom enda som påstår detta är dom som folk inte röstar på i någon större omfattning, men dessa partier och grupper får oftast ungefär samma stöd i landets opinionsundersökningar och detta talar ju emot att valresultaten skulle vara felaktiga.

Och snarare är det väl så att i ganska många val som hålls i världens demokratier så uppstår det små störningar eller begås misstag eller oegentligheter men dessa behöver absolut inte ha med uttgången att göra och då godkänner man naturligtvis valet ändå.

Mvh isan lover

Så det var dina egna tankar du försökte framföra som att det internationellt skrivits att röstköpen inte hade betydelse.

Här kan du läsa vad en av de internationella observatörerna skrev efter senaste valet.

http://asiafoundation.org/in-asia/2011/07/13/dark-reality-to-vote-buying-in-Thailand/

Här finns mer om den som anklagas stå bakom mutorna

http://www.nationmultimedia.com/home/Kamnan-Poh-The-long-living-godfather-66927.html

Lite mer i frågan:

http://english.peopledaily.com.cn/90001/90777/90851/7396496.html

Igen; om man inte accepterar att röstköp inte hör samman med demokrati; ja då har man mycket kvar att lära sig om demokratins grundvalar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu har du nog missuppfattat det här, vi är ju emot kupper och stöder dom regeringar folket väljer gång på gång.

Mvh isan lover

Är du verkligen mot alla kupper IL?

Kuppen 2010 har du försvarat med näbbar och klor, även lögner har du använt och även blundat när det passat dig. Så någon kuppmotståndare till 100% är du inte. Man kan säga att du är emot vissa kupper men försvarar andra.

Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Möjligen?

Det råder det väl absolut ingen som helst tvekan om, jag har hållt mig på majoritetens sida sedan jag började intresera mig för eller snarare bry mig om Thailänsk politik, att ställa upp på minoritetens sida mot landets fattiga befolkning har jag självklart aldrig ens övervägt eller funderat på.

Mvh isan lover

Vad jag menade var att om "dina" idoler en dag skulle befinna sig i en minoritet så skulle du endå krampaktigt hållt dig fast vid deras ideal och hävda att de var utsatta för någon slags orättvis behandling annars hade inte en minoritetsposition varit möjlig. (ex. gula röstköpare skulle kunna vara en teori ifrån dig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är du verkligen mot alla kupper IL?

Kuppen 2010 har du försvarat med näbbar och klor, även lögner har du använt och även blundat när det passat dig. Så någon kuppmotståndare till 100% är du inte. Man kan säga att du är emot vissa kupper men försvarar andra.

Eller hur?

Hej

Jag är definitivt emot alla typer av kupper både militära och juridiska, folkets val ska avgöra vem som kommer till makten, allt annat är otänkbart för mig.

2010 års regering kom inte till makten via folkets val utan just via en militärkupp, ytterligare en tyst militärkupp där militären vägrade lyda order ifrån regeringen och juridiska kupper där landets största och populäraste parti förbjöds.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur Thailand hade röstat vid ett eventuellt val imorgon är ren spekulation och hur resultatet blivit vet du lika lite om som jag.

Vad som kan konstateras är att Thailand aldrig varit en demokrati och är det absolut inte idag heller, det som spelar stor roll är att det thailändska folket har fått nog av maffiaklanen Shinawatra och framförallt primadonnan som nu blivit tvungen och inse att det är slutlekt, deras dagar är räknade, det är ett faktum och ingen spekulation.

Visst är det spekulation men det verkar allt som att jag vet lite mer än du. Jag vill inget hellre än att hela Shin Corp klanen förpassas till historieböckerna men det finns inget som tyder på att det är något som kommer inträffa imorgon eller vid nästa ordinarie val om sådär tre år. Visst, 68% av Thailands befolkning röstade inte på PT förra gången och de ogillar dem säkert ännu mera nu men 32% av befolkningen räckte till 48% av alla röstande och nästan 60% av alla mandat och ingenting tyder på att särskilt många av dem har hittat något bättre alternativ även om de inte är särskilt nöjda med Shin Corps, förlåt Thailands, ledning.

Du säger att deras dagar är räknade och att det är ett faktum, tänk vad underbart om jag kunde se samma signaler. Diverse opinionsundersökningar visar ungefär samma sak, inte mycket har förändrats sedan senaste valet. Då ska man också komma ihåg att en nyvald regering oftast går ned i popularitet efter ett val för att sedan stärkas när de fläskar till strax innan valet. Detta var något som Demokraterna helt missade, de lät generalerna starta ett meninglöst krig med Kambodja istället för att använda statskassan till att köpa röster vilket PT gjort från dag ett.

Mycket kan givetvis hända men att PT skulle förlora nästa val så länge de kan hålla sina provinsiella feudalherrar lojala känns osannolikt och nu har ju Shin Corp fyllt dessa herrars fickor med 10-tals miljarder genom Rice Pledging System så varför skulle de byta sida?. Dessa pengar kan användas till en oändlig massa småprojekt som visar hur de förstår och bryr sig om landsbyggdens fattiga och att det egentliga är de fattigas egna pengar de fattiga får tillbaka, efter att 50+ % förskingrats, är inget som stoppar någon som alltid blivit lurad från att rösta på dem igen.

En stor del av Thailands företagselit står också på PTs sida så det finns obegränsat med pengar och kunskap för marknadsföring. PT är ett utpräglat högerparti med utstuderad vänsterpopulism; i ett land som Thailand med en outvecklad demokrati och politiskt naiva väljare är det en oslagbar kombination och en nöt som Demokraterna inte ens verkar försöka knäcka och det är väl därför Pitak Siam dyker upp som ett mer konkret alternativ; kan man inte vinna på det ena sättet får man helt enkelt försöka på ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är definitivt emot alla typer av kupper både militära och juridiska, folkets val ska avgöra vem som kommer till makten, allt annat är otänkbart för mig.

2010 års regering kom inte till makten via folkets val utan just via en militärkupp, ytterligare en tyst militärkupp där militären vägrade lyda order ifrån regeringen och juridiska kupper där landets största och populäraste parti förbjöds.

Mvh isan lover

Du är inte alls emot alla kupper när du försvarade och försvarar kuppen, som slogs tillbaka, 2010.

Regeringen var valda av parlamentet som bestod av folkvalda representanter.

Åker man fast för mutor och blir avstängd så får man skylla sig själv när man inte följer gällande lag, men jag håller med om att det var väl hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det spekulation men det verkar allt som att jag vet lite mer än du. Jag vill inget hellre än att hela Shin Corp klanen förpassas till historieböckerna men det finns inget som tyder på att det är något som kommer inträffa imorgon eller vid nästa ordinarie val om sådär tre år. Visst, 68% av Thailands befolkning röstade inte på PT förra gången och de ogillar dem säkert ännu mera nu men 32% av befolkningen räckte till 48% av alla röstande och nästan 60% av alla mandat och ingenting tyder på att särskilt många av dem har hittat något bättre alternativ även om de inte är särskilt nöjda med Shin Corps, förlåt Thailands, ledning.

Du säger att deras dagar är räknade och att det är ett faktum, tänk vad underbart om jag kunde se samma signaler. Diverse opinionsundersökningar visar ungefär samma sak, inte mycket har förändrats sedan senaste valet. Då ska man också komma ihåg att en nyvald regering oftast går ned i popularitet efter ett val för att sedan stärkas när de fläskar till strax innan valet. Detta var något som Demokraterna helt missade, de lät generalerna starta ett meninglöst krig med Kambodja istället för att använda statskassan till att köpa röster vilket PT gjort från dag ett.

Mycket kan givetvis hända men att PT skulle förlora nästa val så länge de kan hålla sina provinsiella feudalherrar lojala känns osannolikt och nu har ju Shin Corp fyllt dessa herrars fickor med 10-tals miljarder genom Rice Pledging System så varför skulle de byta sida?. Dessa pengar kan användas till en oändlig massa småprojekt som visar hur de förstår och bryr sig om landsbyggdens fattiga och att det egentliga är de fattigas egna pengar de fattiga får tillbaka, efter att 50+ % förskingrats, är inget som stoppar någon som alltid blivit lurad från att rösta på dem igen.

En stor del av Thailands företagselit står också på PTs sida så det finns obegränsat med pengar och kunskap för marknadsföring. PT är ett utpräglat högerparti med utstuderad vänsterpopulism; i ett land som Thailand med en outvecklad demokrati och politiskt naiva väljare är det en oslagbar kombination och en nöt som Demokraterna inte ens verkar försöka knäcka och det är väl därför Pitak Siam dyker upp som ett mer konkret alternativ; kan man inte vinna på det ena sättet får man helt enkelt försöka på ett annat.

Ja och vad var det som Du verkar veta lite mer om som inte jag vet?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du är inte alls emot alla kupper när du försvarade och försvarar kuppen, som slogs tillbaka, 2010.

Regeringen var valda av parlamentet som bestod av folkvalda representanter.

Åker man fast för mutor och blir avstängd så får man skylla sig själv när man inte följer gällande lag, men jag håller med om att det var väl hårt.

Hej

Om det där var en legitim regering eller ej har vi ju diskuterat i många år och det lär vi inte bli överens om.

Men självklart stödjer jag dom regeringar som befolkningen verkligen väljer och det kommer jag självklart att göra den dag när folket väljer en demokratisk regering, för mig är demokratin och folkets vilja viktigare än vem som verkligen får makten.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är en kompetent regering som lever efter lagar, regler och konstitution under mandatperioden och arbetar för HELA folkets väl det viktigaste

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och vad var det som Du verkar veta lite mer om som inte jag vet?

Ursäktar om inlägget var långt och otydligt men svåra frågor har sällan lätta svar, jag ska dock försöka.

Du är säker på att Thailändarna har tröttnat på Y och att hennes dagar är räknade och du påstår till och med att det är ett faktum. Det påståendet i sig visar på att du inte läst situationen särskilt väl eller att du låter ditt hjärta tala för din hjärna. Opinionsundersökningarna är tydliga; stödet är detsamma som vid senaste valet. Jag föraktar Shin Corp klanen av hela mitt hjärta och hjärna men det förändrar inte situationen; de är fortfarande populärast och kommer, om de inte helt kollrar bort sig själva, att så vara också vid nästa val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om det där var en legitim regering eller ej har vi ju diskuterat i många år och det lär vi inte bli överens om.

Men självklart stödjer jag dom regeringar som befolkningen verkligen väljer och det kommer jag självklart att göra den dag när folket väljer en demokratisk regering, för mig är demokratin och folkets vilja viktigare än vem som verkligen får makten.

Mvh isan lover

Tycker du dagens regering är demokratisk och duglig.Anser du att dagens regering arbetar för folkets väl och för att öka levnadsstandarden för de fattigaste?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du dagens regering är demokratisk och duglig.Anser du att dagens regering arbetar för folkets väl och för att öka levnadsstandarden för de fattigaste?

Jag kan svara för IL så kan han vila.

Stopp och belägg. De är folkvalda punkt slut. Vad de gör med makten har inte med saken att göra, bara att välja någon annan vid nästa val, om man är missnöjd alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

För mig är en kompetent regering som lever efter lagar, regler och konstitution under mandatperioden och arbetar för HELA folkets väl det viktigaste

Hej

Det är ju helt klart den optimala situationen, men minsta avvikelse ifrån ideal läget innebär ju inte att en militär kupp är nödvändig eller hur?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...