Jump to content
IGNORERAD

Jag har slutat att waiia


chiangmai

Recommended Posts

jag waiar inte utan nickar eller sträcker handen, men den dan jag har lärt mig hur man gör , så kommer jag följa denna tradition . men här på forument verkar inte nivån på kunskaper vara lika med noll fast det finns så kallade "experter".

Skit nu i waiandet bror, och uppdatera oss hur det blir med den gigantiska Pattaya-träffen i vinter...hur går det med förberedelserna?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Glenn Phuket

    17

  • Moipenyang

    7

  • Herr Chang

    6

  • Soengsang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

JA jag har aldrig slutats förvånats över dessa krypande männen som besöker den ena buddistiska helgedomen efter den andra eftersom dom är som knä hundar efter sina damer.

Jag slutade att besöka dessa buddistiska helgedomar redan efter 2:ra eller 3:de resan när jag träffade min fru. Hon blev sur men det kan jag leva med och nu vill hon inte ens ha med mig eftersom jag visat vart munkar surfar och vad om pysslar med när vi inte ser på.

Jag brukar faktiskt gå in i kyrkor här på Gotland ibland enbart för att njuta av lugnet, tystnaden och själva byggnaden. Det gör jag trots att jag är starkt antireligiös och det skulle inte falla mig in att bevista en gudstjänst eller dylikt (bortsett från begravningar då jag går för att säga farväl och visa mitt stöd för de kvarlevande släktingarna).

Så om jag av samma skäl går in i ett thailändskt tempel och min fru råkar vara med är jag en krypande man och knähund ?

Visserligen är det lite svårare att hitta lugn och tystnad i ett thailändskt tempel, förmodligen mest beroende på att de är välbesökta, till skillnad från svenska kyrkor, men det hindrar inte att jag gillar att titta på byggnad och utsmyckningar även om jag enligt dig kryper omkring...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var är lägsta nivån till den man gör det till ?

Jag kan göra det det till den burmenska städerskan utan problem om hon gör ett okej jobb.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag heter Glenn o e bergvärmeborrare o håller till i Kamala Phuket och min "dam " e hen.

och

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit nu i waiandet bror, och uppdatera oss hur det blir med den gigantiska Pattaya-träffen i vinter...hur går det med förberedelserna?

Sorry Pattaya är inte mina domäner men kommer du ner till Kamala Phuket så finns det stenbord utanför nån 7 där vi kan ha mötet---

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju lite onaturligt som svensk att Waiia, men man tar ju seden dit man kommer, har även hört att man Waiiar dom som har högre position än sig själv etc.

Första gången jag var i Thailand så Waiiade jag tillbaka till alla för att visa att jag respekterade dom också m.m.!

Numera så ser man ju inte många thai som Waiia.

Kommer att tänka på en tjej som jobbade på ett hotell i pattis där ingen Waiia:de i receptionen men när jag mötte henne på gatan och hälsade så Waiia:de hon nästan ner under knäna, kändes lite konstigt för mig själv/ på gränsen till obehagligt eftersom jag dessutom ...

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag waiar inte utan nickar eller sträcker handen, men den dan jag har lärt mig hur man gör , så kommer jag följa denna tradition . men här på forument verkar inte nivån på kunskaper vara lika med noll fast det finns så kallade "experter".

Du har alldeles rätt i att nivån på kunskaper här inte är lika med noll...:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl självklart att man inte waiar all sorts servicepersonal, typ affärsbiträden, receptionister, dörrvakter etc. De må waia dig, men det räcker ju med en nick och ett litet leende som svar på det.

Vad gäller thaidamens släkt blir det svårare. Jag initierar wai med de som jag vet är äldre än mig. Vad gäller de yngre väntar jag på att de waiar först, och då besvarar jag. Waiar de inte bekymrar det mig inte speciellt. Tveksamt om jag besvarar wai från barn.

Varför tror ni thailändare är så ogenerat intresserade av hur gammal man är?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fötydligande... Det som har fått mig att fundera lite...är att då farang ger waii.ser lite löjligt ut..kanske en icke politiskt rätt åsikt,,, men jag har tänkt på det ibland.. Har mer och mer slutat att waiia..Bara buga till äldre personer.och munkar..

Hmmm.. Nu har jag inte läst hela tråden men vänd på situationen-

Efter 4 år tillsammans i Sverige vägrar din hustru plötsligt att ta folk i hand när man hälsar vilket hon tidigare gjort, hur skulle detta då uppfattas?

Wai är ett sätt att visa vanlig sund hövlighet, tycker man att manär förmer än andra så låt bli, eljest tycker jag att det är nonchallant och ohövligt samt inte minst egoistiskt att tro att det som är sed o bruk i det land man gästar är mindre värt än ens egen person!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.. Nu har jag inte läst hela tråden men vänd på situationen-

Efter 4 år tillsammans i Sverige vägrar din hustru plötsligt att ta folk i hand när man hälsar vilket hon tidigare gjort, hur skulle detta då uppfattas?

Wai är ett sätt att visa vanlig sund hövlighet, tycker man att manär förmer än andra så låt bli, eljest tycker jag att det är nonchallant och ohövligt samt inte minst egoistiskt att tro att det som är sed o bruk i det land man gästar är mindre värt än ens egen person!

Så då waiar du ett 7/11 affärsbiträde när hon waiar dig?

Inser du hur pinsamt det är för henne när du besvarar waien?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då waiar du ett 7/11 affärsbiträde när hon waiar dig?

Inser du hur pinsamt det är för henne när du besvarar waien?

Herr Chang har talat.

Sluta med dina egna funderingar om lägre stående varelser och dra inte så jävla korkade slutsatser för så dum är du inte att du verkligen tror det du just skrev, i varje fall hoppas jag att du inte är det!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då waiar du ett 7/11 affärsbiträde när hon waiar dig?

Inser du hur pinsamt det är för henne när du besvarar waien?

Herr Chang har talat.

Tjena!

Vilket j-a skitsnack. Klart det uppskattas om du waiar tbx. Det är ju upp till personen som handlar. Ser ofta thaiare som

waiar tbx. till personal på 7/11,restuaranger m.m utan att se dom som lägre stående människor. Du får ofta ett stort leende tbx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vilket j-a skitsnack. Klart det uppskattas om du waiar tbx. Det är ju upp till personen som handlar. Ser ofta thaiare som

waiar tbx. till personal på 7/11,restuaranger m.m utan att se dom som lägre stående människor. Du får ofta ett stort leende tbx.

Inte min erfarenhet i Thailand.

Trevligt att du kallar den skitsnack...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta med dina egna funderingar om lägre stående varelser och dra inte så jävla korkade slutsatser för så dum är du inte att du verkligen tror det du just skrev, i varje fall hoppas jag att du inte är det!

Det är inga funderingar om lägre stående varelser. Du om någon borde veta att det finns klassystem i Thailand med en viss hierarki. Därmed inte sagt att de som är i botten är mindre värda på något sätt, bara att det finns ett etablerat sätt att umgås med dom.

Stoppa nu undan dina svenska politiskt korrekta värderingar och medge att så går det till i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min erfarenhet i Thailand.

Trevligt att du kallar den skitsnack...

Herr Chang har talat.

Vadå, tycker du verkligen det va konstigt att det kallas för skitsnack om du beskriver andras betéende utefter dina egna ogrundade, ofta nedvärderande, påståenden, det är och förblir kallat skitsnack så länge du inte inser att du snuddar jävligt nära det jag kallar patetiskt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite förvånande rubrik "Jag har slutat waiia". Lite som att jag har slutat hälsa. Om jag befinner mig i Sverige och nån räcker fram handen så tar jag givetvis den. Skulle nog uppfattas som förbannat oartigt att inte göra det. Och att inte besvara en "hälsningswai" i Thailand är också oartigt.

Att det sen finns en massa olika varianter på wai i Thailand gör det hela lite mer knepigt. Besöker jag en restaurang möts jag normalt först av en (eller flera) "välkomstwaier", när jag betalat notan kommer en "tack för dricksen wai" och när jag går av en "tack för besöket wai". Och dessa ska givetvis normalt sett inte besvaras.

Men om jag besöker mitt stamlokus så kommer oftast även de servitriser som serverar vid andra bord men känner mig fram till mig och waiar. En wai som jag artigt besvarar.

Sen är det nog inte nån som förutsätter att faranger ska känna till allt i det "regelverk" som finns i Thailand om vem som ska waia först och på vilken höjd som waien ska utföras. Så om det blir lite fel i det avseendet uppfattas det knappast som oartigt. I princip gäller att den mest lägst status hälsar först. Och ålder ger status så oftast betyder det att den yngsta ska vaja först. Och för en gammal gubbe som mej betyder det att jag normalt sett bara behöver besvara waier. Och med ålderns rätt behöver jag inte ens lyfta händerna speciellt högt heller. Låg status = hög wai. Hög status = låg wai.

På turistorterna med gott om faranger gäller lite andra regler och där händer det allt som oftast att man inte möts av en wai utan en utsträckt hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga funderingar om lägre stående varelser. Du om någon borde veta att det finns klassystem i Thailand med en viss hierarki. Därmed inte sagt att de som är i botten är mindre värda på något sätt, bara att det finns ett etablerat sätt att umgås med dom.

Stoppa nu undan dina svenska politiskt korrekta värderingar och medge att så går det till i Thailand.

Herr Chang har talat.

Ja, jag vet MYCKET väl hur det går till i Thailand OCH jag har inga till skillnad mot dig inte högre tankar om mig som människa än de jag lever nära inpå, och att du påstr att jag skulle gå omkring och Waia till höger o vänster är tamefan patetiskt, och du borde med din egen påstådda intelligens vara klok nog att inte kommentera andras betéende om du inte VET hur de förhåller sig i verkligheten.

Alltså...KVALIFICERAT SKITSNACK!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar nej men 17års erfarenhet i Thailand , o då snackar vi inte om isaanska lampäffärs biträden...

En äkta stenbordsexpert med andra ord. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga funderingar om lägre stående varelser. Du om någon borde veta att det finns klassystem i Thailand med en viss hierarki. Därmed inte sagt att de som är i botten är mindre värda på något sätt, bara att det finns ett etablerat sätt att umgås med dom.

Stoppa nu undan dina svenska politiskt korrekta värderingar och medge att så går det till i Thailand.

Herr Chang har talat.

Väldigt förenklat kan man ju säga att du har rätt men det finns också mängder av undantag där Baa och thomas001 ligger närmare sanningen. Jag tror inte många thailändare waiar tillbaka när de kommer in på en helt okänd restaurang eller 7/11 men besöker man en gammal stamrestaurang där man inte varit på ett tag så är det helt naturligt likaså om man stöter på den lokala 7/11 tjejen utanför butiken. Det är nog ovanligt att man waiar 7/11 biträdet inne i butiken men att hon skulle tycka det är pinsamt tror jag inte alls, möjligen något överraskande.

I Atoms skola ser jag ofta thailändare ur den absoluta "eliten" waia tillbaka till kvinnor som jobbar i skolbespisningen, som städerskor mm och kan dessa thailändare som står högst upp på pyramiden "sänka sig" till lite hövlighet så borde väl en enkel snickarson från Tibro kunna göra det så jag följer deras beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet MYCKET väl hur det går till i Thailand OCH jag har inga till skillnad mot dig inte högre tankar om mig som människa än de jag lever nära inpå, och att du påstr att jag skulle gå omkring och Waia till höger o vänster är tamefan patetiskt, och du borde med din egen påstådda intelligens vara klok nog att inte kommentera andras betéende om du inte VET hur de förhåller sig i verkligheten.

Alltså...KVALIFICERAT SKITSNACK!

Var har jag påstått något om ditt waiande? Jag ställde en fråga...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då waiar du ett 7/11 affärsbiträde när hon waiar dig?

Inser du hur pinsamt det är för henne när du besvarar waien?

Herr Chang har talat.

Om du kallar detta för en fråga när du först efter ett korkat påpekande sätter ett frågetecken för att i nästa mening fråga hur det du kallar för fråga skulle genera vederbörande.Skärp dig för fan!

Lägga nu lite mer tid på sånt du fattar, dina äpplen t.ex!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen en het potatis det här med waiande eller inte. haha :) Och självklart kan man väl, om man vill waia åt allt och alla, göra det. Är väl inget större problem med det förutom att thailändare tycker det ser lite märkligt ut. Ungefär som om vi såg utlänningar i Sverige sträcka fram kardan för att hälsa kassabiträdet på konsum, receptionisten eller städerskan på hotellet. Ett wai för mycket är ju ingen skymf trots allt så det spelar ju ingen roll.

Har med tanke på tråden suttit och funderat lite närmare på det där med när och vilka man ska waia, hur högt eller lågt man ska hålla sina händer osv i olika situationer och kommit fram till att det där är ett praktexempel på något man lär sig bäst helt omedvetet.

Hur man ska gå tillväga finns förvisso beskrivet i diverse texter om fenomenet men jag tror det är ungefär lika många thailändare som har tagit del av de reglerna som det är svenskar som läst instruktioner om när, hur och vilka man bör handhälsa i Sverige. Att läsa om reglerna är bara att krångla till allt tror jag.

Det där med i vilken höjd man ska hålla händerna i olika sammanhang, vilka man ska waia, när man ska göra det osv är nog egentligen bättre att lära sig med tid och erfarenhet. Modern forskning har visat att människor faktiskt lär sig snabbare om man från början inte känner till att det finns några regler överhuvudtaget.

Jag har tillbringat sammanlagt 5 år i Thailand (under 15 års tid) och redan från de första resorna umgåtts till absolut övervägande del med thailändare och i olika thailändska sammanhang, vilket när jag tänker efter, gjorde att jag utan att veta det faktiskt under tiden snappat upp allt det där om hur waiandet går till bland thailändare, vilka de waiar, vid vilka tillfällen de waiar, hur de waiar (vilken höjd osv). Men inte förrän jag långt senare läst om hur det ska gå till har jag faktiskt reflekterat över det osynliga regelverket som finns och börjat kunna klä det i ord. Fast även om jag tidigare inte hade orden för att förklara hur det skulle gå till så visste jag ändå exakt hur de gör. Lite märkligt hur effektivt vi människor lär oss saker undermedvetet.

Och därför tror jag trådar som den här, som tar upp regelverket, egentligen stjälper mer än de hjälper även om de är intressanta i sig. Undermedvetet lär sig nog alla ändå med tiden när, hur och varför och enligt forsknigen så går det som sagt var, otroligt nog, faktiskt fortare om man från början inte ens känner till att det finns några regler.

Att man waiar vid lite "fel" tillfällen i början har ju mindre betydelse, hela förståelsen kommer så småningom med automatik.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

KIM. WORD!

Själv umgås jag i mixade kretsar i Bangkok. Lokala faranger med medlklassthai, luk krung och hi-so thai som servas av thaiare i mindre rang. Och det är verkligen blandad mix av waiar, puss på kinden, hälsning, nickningar. Det är väl mest: Sawatdee (eller den allt mer populärare kortare varianten Watdee) och How are you?

Det beror just på att det är mixat och att de flesta in vet eller bryr sig om att vara politiskt korrekt i alla lägen. Visst waiar serveringspersonal, managers på mig, men ibland inte...waiar tillbaka när det känns befogat. Man får väl läsa av läget. Tror det modernare Bangkok inte är så styrt i dess kretsar så länge det inte är person av väldigt viktig rang.

Får några månader sen var en prinsessa på samma bar/klubb som mig. Inget med det. alla parta på, dock ett antal grabbar i brunt som var trevliga och höll sig i bakgrunden...När prinsessan skulle gå hem så ställde sig dock alla upp och visade respekt. Bara haka på.

På samma ställe för några veckor sen var en väldigt impopulär politiker där. Då var det tryckt stämning och jag såg många thaiare som gick faktiskt. Säkerthetspolisen skötte dock sitt job smidigt får man väl säga.

Tror det är väldigt blandat som sagt var!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...