Jump to content
IGNORERAD

Vilken "surfplatta" skall vi välja?


Tommy

Recommended Posts

Herr Jochen Flasbarth verkar inte ha fattat mycket... sanningen är att om man kan köpa nytt bytteri så slänger de flesta det gamla bland alla andra sopor. Miljövänligt värre!

Herr Chang har talat.

Är denna "sanning" vad du tror eller har du mer fakta bakom den åsikten ?

Svenskarna t.ex är världens duktigaste folk på att återvinna och sortera sopor

Varje gång jag kommer till återvinningscentralen ser jag folk som kastar gammal elektronik med laddningsbara batterier i de för detta avsedda platserna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 316
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    48

  • Tommy

    37

  • pigge01

    23

  • Songkran

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Anledningen varför man ej kan byta batteri på Apples prylar är att det skulle vara enkelt att sätta in ett "pirat batteri".

Nej, sannolikt är det utrymmeskrävande

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, sannolikt är det utrymmeskrävande

Ett nytt batteri skulle ta mer plats?

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nytt batteri skulle ta mer plats?

Att ha utbytbart batteri är mer utrymmeskrävande, ja. Det gör också mobilen mindre stabil rent mekaniskt. Luckor som trillar av...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fördjävligt att det inte går att byta batteri till ett rimligt pris, på en pryl som kostar flera tusen spänn.

2 års "livslängd" på en surfplatta eller bärbar dator är kass.

Vi har 2 bärbara PC som är fullt fungerande efter ca 5 års användande, men nu är de knappast flyttbara längre eftersom batterierna bara håller laddning i nån minut, och nya batterier är dyrare än vad datorerna är värda...

Tänk om Nikon, Canon eller nån annan kamera tillverkare gjorde likadant, tror ni de skulle sälja nåt då?

Jag är inne på mitt tredje (eller fjärde?) batteri på min första Canon powershot och den funkar fortfarande fint efter 10 år, är bara lite klumpig.

Tror batteriet kostade 175 kronor på "batterilagret" vid Feskekörrkan..

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha utbytbart batteri är mer utrymmeskrävande, ja. Det gör också mobilen mindre stabil rent mekaniskt. Luckor som trillar av...

Herr Chang har talat.

Jovisst kan luckor ramla av, men det har tex leksakstillverkare löst genom att skruva fast luckorna, tror det är ett EU krav, borde funka på en platta eller telefon också.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

"Batteri är något som artilleriet har.

Bly ackumulator heter det."

Citat från min gamla kapten 1JK NylBr

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kunna byta batteri kan ju inte annat att ses som positivt. Ja, om man nu inte lyssnar på sekten och tror på allt dom säger såklart. Man slutar aldrig förvånas över de små vilseleda lärjungarna. :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha utbytbart batteri är mer utrymmeskrävande, ja. Det gör också mobilen mindre stabil rent mekaniskt. Luckor som trillar av...

Herr Chang har talat.

Apple har inte fått patent på utbytbart batteri.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM det som påstås i följande artikel stämmer, blir det kanske en iPad, för mej, nån gång...

http://www.engadget.just-sends-ano/

Apple byter ut din iPad, om batteriet är kass, för endast 99 Dollar!!! 700spänn är mycket rimligt för ett såpass stort batteri.

Synd att datan på plattan inte flyttas, undrar varför de inte byter batteri i "Din" iPad?

Det kan inte stämma? Finns detta idag, i Sverige?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade samma påstående om "batteribyte" i Apple produkter i en färskare artikel...

http://gizmodo.com/5...sh-ipad-for-100

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Synd att datan på plattan inte flyttas

Icloud och säkerhetskopior finns. All data behöver inte finnas på den fysiska enheten

Link to comment
Dela på andra sajter

OM det som påstås i följande artikel stämmer, blir det kanske en iPad, för mej, nån gång...

http://www.engadget.just-sends-ano/

Apple byter ut din iPad, om batteriet är kass, för endast 99 Dollar!!! 700spänn är mycket rimligt för ett såpass stort batteri.

Synd att datan på plattan inte flyttas, undrar varför de inte byter batteri i "Din" iPad?

Det kan inte stämma? Finns detta idag, i Sverige?

MVH Tommy

Antagligen är det billigare för Apple att ge dig en ny iPad än att byta batteriet i din befintliga. Apples underleverantörer limmar fast batteriet, och det är inte trivialt att få loss det.

Kolla den här sajten... iFixit vill kunna reparera allt och gnäller alltid när det kommer en ny Appleprodukt. Ett visst egenintresse kanske...

http://www.ifixit.com/Guide

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Icloud och säkerhetskopior finns. All data behöver inte finnas på den fysiska enheten

Precis som apple vill ha det. Vafrihet är av ondo.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som apple vill ha det. Vafrihet är av ondo.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Låter lite som dig själv. Att valfrihet är av ondo. Du känns ganska rabiat när det gäller val av datorer, mobiler och surfplattor.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som dig själv. Att valfrihet är av ondo. Du känns ganska rabiat när det gäller val av datorer, mobiler och surfplattor.

Hur tänkte du här? Eller det var nog det du inte gjorde. För du har ju apple som sköter det åt dig.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen är det billigare för Apple att ge dig en ny iPad än att byta batteriet i din befintliga. Apples underleverantörer limmar fast batteriet, och det är inte trivialt att få loss det.

Kolla den här sajten... iFixit vill kunna reparera allt och gnäller alltid när det kommer en ny Appleprodukt. Ett visst egenintresse kanske...

http://www.ifixit.com/Guide

Herr Chang har talat.

I min andra länk stod det att man får en nyservad Platta, inte en ny. Antar att det går snabbare att göra så än att skicka en gammal på lagning nånstans i Kina, och så blir det billigare om de samlar på sej en bunt plattor innan de skickar?

Men jag undrar om servicen finns i Sverige, eller någonstan alls längre, och hur gammal platta kan man komma dragandes med?

Det är en "dealbreaker" för mej, finns det kan jag nog tänka mej att prova en Mini.

Skall höra med en gammal kompis som har en iPad1 om han vet eller vill testa, han är väldigt positiv till Apples service i övrigt.

Eller Applebutiken i Allum, Partille kanske vet...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man lämnar in den på närmaste ställe som säljer Apple. Det är gratis.

http://www.apple.com/se/recycling/

Det är inte rocket science att separera batteriet från resten av komponenterna om man vet hur man ska göra.

Herr Chang har talat.

Det är inte "rocket science" att lämna batteriet i batteriholken heller(funkar bra)!

Link to comment
Dela på andra sajter

I min andra länk stod det att man får en nyservad Platta, inte en ny. Antar att det går snabbare att göra så än att skicka en gammal på lagning nånstans i Kina, och så blir det billigare om de samlar på sej en bunt plattor innan de skickar?

Men jag undrar om servicen finns i Sverige, eller någonstan alls längre, och hur gammal platta kan man komma dragandes med?

Det är en "dealbreaker" för mej, finns det kan jag nog tänka mej att prova en Mini.

Skall höra med en gammal kompis som har en iPad1 om han vet eller vill testa, han är väldigt positiv till Apples service i övrigt.

Eller Applebutiken i Allum, Partille kanske vet...

MVH Tommy

Ja, det verkar väl troligt att du får en "refurbished" i utbyte, dvs en produkt som någon lämnat tillbaka med hänvisning till ångervecka eller vad det heter nuförtiden.

Hittar ingen info om detta på apple.se, men om jag vore du skulle jag ringa till Apples support och fråga.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte "rocket science" att lämna batteriet i batteriholken heller(funkar bra)!

Nej, men underskatta inte de flestas inneboende latmask ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänka er om apple hade tillverkat bilar. Det hade sett ut ungefär såhär. Byte av däck är bara att glömma. Tanka mer än en gång går inte. :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Icloud och säkerhetskopior finns. All data behöver inte finnas på den fysiska enheten

Jag vet, men jag har inte börjat använda molntjänster än.

backup kör jag, på sånt som är viktigt för mej.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det verkar väl troligt att du får en "refurbished" i utbyte, dvs en produkt som någon lämnat tillbaka med hänvisning till ångervecka eller vad det heter nuförtiden.

Hittar ingen info om detta på apple.se, men om jag vore du skulle jag ringa till Apples support och fråga.

Herr Chang har talat.

Ringde dem, och det var ett trevligt bemötande.

Tyvärr verkar det inte finnas i Sverige, de hade hört talas om det från USA.

Den förste jag talade med kunde inte hitta nåt, och "Senioren" sa att han hört att det beror på annan lagstiftning i USA...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...