Jump to content
IGNORERAD

Vilken "surfplatta" skall vi välja?


Tommy

Recommended Posts

Den skulle jag vilja ha, viktiga saker som Hdmi och minneskortsplatts har ju knappt någon av dom finare plattorna :)

Den skulle jag inte vilja ha. Det går ju knappt att föreställa sig vad det är för mediokert skräp om det kan säljas för 699.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 316
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    48

  • Tommy

    37

  • pigge01

    23

  • Songkran

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

mamma bäng fan pappa käng

atemyma8.jpg

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skulle jag inte vilja ha. Det går ju knappt att föreställa sig vad det är för mediokert skräp om det kan säljas för 699.

Herr Chang har talat.

Kan va ?

Men bara att den har hdmi och minnet går bygga ut är ju grymt. Tänkte att ha den till att ladda ner filmer från Piraten och se dom på TV'n, vad ska man ha för platta för att klara av det som är bättre tycker du ?

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan va ?

Men bara att den har hdmi och minnet går bygga ut är ju grymt. Tänkte att ha den till att ladda ner filmer från Piraten och se dom på TV'n, vad ska man ha för platta för att klara av det som är bättre tycker du ?

Kvalitet ala Apple består just i att förhindra att du skall kunna ägna dig åt "hubbsnylteri" eller alla andra former av "ta-för-sig-verksamheter" utan att betala för sig. Är iPaden försedd med hänglås och jättekedja av svensk kvalitetsstål ökar man den fysiska kvaliten med 500% eftersom innehållet (komponenterna) i en surfplatta idag knappast kan motivera de stora prisskillnaderna.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalitet ala Apple består just i att förhindra att du skall kunna ägna dig åt "hubbsnylteri" eller alla andra former av "ta-för-sig-verksamheter" utan att betala för sig. Är iPaden försedd med hänglås och jättekedja av svensk kvalitetsstål ökar man den fysiska kvaliten med 500% eftersom innehållet (komponenterna) i en surfplatta idag knappast kan motivera de stora prisskillnaderna.

//Singha711

Komponenterna som används för en iPad mini kostar enligt mångas bedömningar cirka $168. Vad tycker du då är ett rimligt pris efter att man lagt på kostnader för tillverkning, frakt, R&D, butikens marginal etc? Apple tar 2995 kronor inklusive moms.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Komponenterna som används för en iPad mini kostar enligt mångas bedömningar cirka $168. Vad tycker du då är ett rimligt pris efter att man lagt på kostnader för tillverkning, frakt, R&D, butikens marginal etc? Apple tar 2995 kronor inklusive moms.

Herr Chang har talat.

Dessa 168$ stämmer kanske. Sedan ska man lägga till 25%moms till svensk kund, vilket blir 210$.

Och som sagt så ska man tjäna pengar till framtida utveckling och samtidigt få betalt för den utveckling som är gjord.

Och ± 0-summespel är det ingen som driver med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra uppfattning om Apples rövarpriser får man om man tittar på iPhone5 16 GB och jämför den med dito på 32 GB. Prisskillnad 1000kr. Prisskillnad på ett minne på 16GB och 32 GB är max 100kr. Resten är Apples övervinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra uppfattning om Apples rövarpriser får man om man tittar på iPhone5 16 GB och jämför den med dito på 32 GB. Prisskillnad 1000kr. Prisskillnad på ett minne på 16GB och 32 GB är max 100kr. Resten är Apples övervinst.

Vad är en "övervinst"?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en "övervinst"?

Vinst långt över vad som är vanligt för liknande verksamheter. Tillverkarna av minnen kan sälja 32GB minnen med ett pris som är mindre än 100 kr mer än 16GB och ändå gå med vinst. Vinst långt utöver det är övervinst.

Däremot är som sagt det bara att gratulera Apple att de kan kan sälja minnen minst 10 ggr dyrare än marknadspris. Och man förstår varför de inte vill ha minnesfack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så dumt att ens försvara sektens produkter, då de flesta produkter generera en vinst på 50%. Barnarbete är väldigt lönade för sekten.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinst långt över vad som är vanligt för liknande verksamheter. Tillverkarna av minnen kan sälja 32GB minnen med ett pris som är mindre än 100 kr mer än 16GB och ändå gå med vinst. Vinst långt utöver det är övervinst.

Däremot är som sagt det bara att gratulera Apple att de kan kan sälja minnen minst 10 ggr dyrare än marknadspris. Och man förstår varför de inte vill ha minnesfack!

Kan man sälja en produkt med "övervinst", så är det ju ett pris som marknaden är beredd att betala, alltså marknadspris.

Ja, det kan tyckas som hårklyverier, men jag har inte gillat begreppet "övervinster" sedan sossarna införde det för ca 35 år sedan. Underförluster har jag däremot aldrig hört. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skulle jag vilja ha, viktiga saker som Hdmi och minneskortsplatts har ju knappt någon av dom finare plattorna :)

Sen har den en normalstor USB-port (förutom en mini-USB) så att man kan använda vanliga USB-minnen/stickor, projektorer, eller tangentbord osv, utan adapter (tangenbord har jag inte provat ännu), den laddar antingen via mini-USB om den är ihopkopplad med datorn, eller en med följande "snabbladdare" från vägguttag.

En annan bra grej är att den har ett förmonterat "gummiskal" som sitter fast, lite stötsäkrad från början, dessutom fanns den i 4 färger, den första vi köpt var Cerise, den andra Ljusblå, trevligt, finns i Svart och Vitt oxå

MVH Tommy

PS Jula kommer att sälja en 7-tums Denver http://www.ellos.se/...kValue5|1&Nao=1 för 699:- strax... Har 1 klar fördel, och några nackdelar. fördelen är direkt fungerande Google Play Butik/store, jag har laddat ner via1mobile istället, funkar fint.

Nackdelar är portarna, ingen stor USB eller mini-HDMI

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skulle jag inte vilja ha. Det går ju knappt att föreställa sig vad det är för mediokert skräp om det kan säljas för 699.

Herr Chang har talat.

Gud vad du är negativ.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är konstigt att det flesta Surfplattor är som en mobiltelefon inte en dator.

Det skulle nog gå att sälja en surfplatta som är lik en dator.

Med samma anslutningar som en PC-dator. + telefon,

USB, 4i en Kortläsare, LAN, Micro-usb, mm, mm,

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat en vettig Surfplatta!

Acer Iconia Tab A511 32GB

http://www.komplett.36-284FB69F5D76

Hälsar pigge01

Lägg på en tusenlapp och du får en riktig hybriddator (=surfplatta och laptop) med ett riktigt operativsystem (Windows 8).

Kolla här: https://www.inet.se/produkt/1971195/acer-iconia-w510-32gb-windows-8

Du kan då koppla ihop alla dina media och dokument som du har i ditt hemmanätverk eller i dina andra datorer helt automatiskt.

Du får även tillgång till ett mycket större antal appar därav väldigt många är gratis eller kan köpas till ett mycket lägre pris.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg på en tusenlapp och du får en riktig hybriddator (=surfplatta och laptop) med ett riktigt operativsystem (Windows 8).

Kolla här: https://www.inet.se/...-32gb-windows-8

Du kan då koppla ihop alla dina media och dokument som du har i ditt hemmanätverk eller i dina andra datorer helt automatiskt.

Du får även tillgång till ett mycket större antal appar därav väldigt många är gratis eller kan köpas till ett mycket lägre pris.

//Singha711

Den verkar bra men USB3 saknas!!

Klart bättre än iPad 2 jag är påtvingad från jobbet.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man sälja en produkt med "övervinst", så är det ju ett pris som marknaden är beredd att betala, alltså marknadspris.

Ja, det kan tyckas som hårklyverier, men jag har inte gillat begreppet "övervinster" sedan sossarna införde det för ca 35 år sedan. Underförluster har jag däremot aldrig hört. :)

Tack för det inlägget!

Jag har aldrig förstått det där resonemanget att företag ska sälja sina produkter till självkostnadspris, helst billigare.

Det är inte sunt i en marknadsekonomi, och de som förespråkar det har sannolikt aldrig själva drivit ett företag.

För övrigt anser jag att om man ska diskutera överpriser så är Microsoft ett betydligt bättre exempel.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har den en normalstor USB-port (förutom en mini-USB) så att man kan använda vanliga USB-minnen/stickor, projektorer, eller tangentbord osv, utan adapter (tangenbord har jag inte provat ännu), den laddar antingen via mini-USB om den är ihopkopplad med datorn, eller en med följande "snabbladdare" från vägguttag.

En annan bra grej är att den har ett förmonterat "gummiskal" som sitter fast, lite stötsäkrad från början, dessutom fanns den i 4 färger, den första vi köpt var Cerise, den andra Ljusblå, trevligt, finns i Svart och Vitt oxå

MVH Tommy

PS Jula kommer att sälja en 7-tums Denver http://www.ellos.se/...kValue5|1&Nao=1 för 699:- strax... Har 1 klar fördel, och några nackdelar. fördelen är direkt fungerande Google Play Butik/store, jag har laddat ner via1mobile istället, funkar fint.

Nackdelar är portarna, ingen stor USB eller mini-HDMI

Varfor fraga om du vet vilken Platta du vill ha och vilken ar bast??
Link to comment
Dela på andra sajter

Den verkar bra men USB3 saknas!!

...

Men USB 2.0 (1 micro-USB+1 vanlig USB) finns i dockan.

Det är alltså bara hastighet (USB 2.0 jämfört med USB 3.0) som man få avstå och det märks knappast när det inte är frågan om större program/filer.

Och vill man köra från samma USB-stickan om och om igen så kan man ju kopiera innehållet till minnet en gång för att köra innehållet därifrån.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Men USB 2.0 (1 micro-USB+1 vanlig USB) finns i dockan.

Det är alltså bara hastighet (USB 2.0 jämfört med USB 3.0) som man få avstå och det märks knappast när det inte är frågan om större program/filer.

Och vill man köra från samma USB-stickan om och om igen så kan man ju kopiera innehållet till minnet en gång för att köra innehållet därifrån.

//Singha711

Min externa hårddisk klarar USB3

Samt att jag vill resa utan dockan

Jag vill ha det jag har i en dator men som en platta!

Att köpa något nytt utan USB3 kännes fel.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det inlägget!

Jag har aldrig förstått det där resonemanget att företag ska sälja sina produkter till självkostnadspris, helst billigare.

Det är inte sunt i en marknadsekonomi, och de som förespråkar det har sannolikt aldrig själva drivit ett företag.

För övrigt anser jag att om man ska diskutera överpriser så är Microsoft ett betydligt bättre exempel.

Herr Chang har talat.

När jag började i branschen var hatobjektet IBM.

Sedan blev det Microsoft.

Nu är det Apple.

Alla har gått i samma fälla.

Sluta med innovation och försvara sig mot innovation genom stämningar.

Alla tre är Amerikanska företag.

Hoppas inte asiaterna slutar i samma hål.

Överpris är när du blockerar billigare alternativ.

Jag kommer ihåg min första SAAB som 18 åring, nytt avgassystem skulle kosta tre ggr mer som original än jag kunde köpa som "pirat del".

Om Apple hade ett elbolag i Sverige skulle du köpa ström där för dubbla priset för att det skulle bli kompatibelt med Apple.

Om jag skulle köpa en Apple produkt så vill jag kunna byta delar själv dvs uppgradera från 16 GB till 32 GB för 100 kr istället för att betala Apple 1000 kr, det är överpris.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jula har två olika:MarQuant

Surfplatta 7"

Surfa, videochatta, titta på film och hitta dina favorit-appar bland hundratusentals! Perfekt pryl för stora som små! Inbyggt WiFi. 0,3MP frontkamera. Laddas via USB eller nätadapter. Android 4.0. Övriga anslutningsmöjligheter: USB 2.0, mini-HDMI, mini-USB, micro-sd och 3,5 mm hörlursutgång. Processor: BOXchip A10 1,5 GHz Cortex A8. Internminne: 512 MB DDR3. Lagringsutrymme: 4 GB (möjligt att bygga ut med extra microSD-kort). Trådlöst nätverk: 802.11b/g. Skärmtyp: 7" kapacitiv pekskärm. Upplösning: 800x480. Batteritid: 5,5 h.. Vikt: 305 g. L193xB116 mm. Tjocklek: 11 mm. Kapacitet: 3200 mAh.

och Denver:

Surfplatta 7" TAC-70031

Hämta appar från Google Play®!

Ladda hem appar från Google Play®, surfa trådlöst med snabbast möjliga hastighet och sätt in ett MicroSD-kort som ger plats åt mängder av filmer och bilder! Surfplattan är en given följeslagare i soffa, säng, flygstol samt bilsäte, och är ett lysande mellanting istället för laptop-, mobiltelefon- eller kameraskärmen! Du navigerar enkelt via OS:et Android 4.0 och en 7" kapacitiv touchskärm med 16:9-format och g-sensor. Kamera på framsidan för videosamtal via t.ex. Skype®. 3G-donglar för mobilt bredband kan anslutas via Micro-USB-ingången, men behöver drivrutiner för Linux/Android. Anslutningar: 3,5 mm AUX-ingång och Micro-USB. Lagringskapacitet: 4 GB lagring och MicroSD-kortplats (MicroSD ingår ej). Processor: 1,2 GHz A13. Internminne: 512 MB DDR3. Skärmupplösning: 800x480 (16:9). Trådlöst gränssnitt: 802.11 b/g/n. Operativsystem: Android ICS 4.0. Batterityp: Li-Po. 3,7/230 V. Kapacitet: 2400 mAh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...