Jump to content
IGNORERAD

Två Demokratiska f.d Ministrar utreds för korruption av DSI.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Och vad är en "oberoende kommission" för något och hur skulle det fungera ?

Har du sett sådan någon annan stans eller är det ditt eget påhitt ?

Hur skulle den juridisk fungera t.ex ? Vilka lagar och regler skulle den följa ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    11

  • andersbangkok

    10

  • Vaxet

    5

  • Poffa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Och vad är en "oberoende kommission" för något och hur skulle det fungera ?

Har du sett sådan någon annan stans eller är det ditt eget påhitt ?

Hur skulle den juridisk fungera t.ex ? Vilka lagar och regler skulle den följa ?

Hej

Det är inte något nytt påfund, FN medverkar t.ex ibland när länder är oförmögna att utreda brott begågna vid konflikter, jag tror att det är ett mycket bra sätt att hantera sånt här på, som läget är nu i Thailand finns det inga förutsättningar alls att hantera detta opartiskt och neutralt på ett sätt som båda sidor skulle acceptera, och vill man verkligen försonas är det nog helt nödvändigt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte något nytt påfund, FN medverkar t.ex ibland när länder är oförmögna att utreda brott begågna vid konflikter, jag tror att det är ett mycket bra sätt att hantera sånt här på, som läget är nu i Thailand finns det inga förutsättningar alls att hantera detta opartiskt och neutralt på ett sätt som båda sidor skulle acceptera, och vill man verkligen försonas är det nog helt nödvändigt.

Mvh Isan Lover

Intressant. Kan du ge exempel på när detta gjorts från FN ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte något nytt påfund, FN medverkar t.ex ibland när länder är oförmögna att utreda brott begågna vid konflikter, jag tror att det är ett mycket bra sätt att hantera sånt här på, som läget är nu i Thailand finns det inga förutsättningar alls att hantera detta opartiskt och neutralt på ett sätt som båda sidor skulle acceptera, och vill man verkligen försonas är det nog helt nödvändigt.

Mvh Isan Lover

Jättebra om FN börjar med att sätta herr Shinawatra i bur så han inte rymmer igen under tiden de utreder hans brott. Det lär ta lång tid innan de gått igenom hela hans brottsregister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns sanningskommissionen i Sydafrika. Men den användes inte för att utreda ekonomisk brottslighet.

Det finns även en "sanningskommision i Rwanda.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte något nytt påfund, FN medverkar t.ex ibland när länder är oförmögna att utreda brott begågna vid konflikter, jag tror att det är ett mycket bra sätt att hantera sånt här på, som läget är nu i Thailand finns det inga förutsättningar alls att hantera detta opartiskt och neutralt på ett sätt som båda sidor skulle acceptera, och vill man verkligen försonas är det nog helt nödvändigt.

Mvh Isan Lover

som läget är nu i Thailand finns det inga förutsättningar alls att hantera detta opartiskt och neutralt på ett sätt som båda sidor skulle acceptera, och vill man verkligen försonas är det nog helt nödvändigt.

Helt enkelt för enligt dom röda så är det "vår väg" eller "fel väg"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det fanns sanningskommissionen i Sydafrika. Men den användes inte för att utreda ekonomisk brottslighet.

Hej

Det stämmer att s.k sanningskommisioner i första hand utreder andra brott, men jag ser inget egentligt problem med att utöka en ev. försoning och kommissions arbete med att även innefatta ekonomiska oegentligheter eftersom det i Thailands fall är en del i denna konflikt, absolut värt ett försök tycker jag, fick inte t.ex länderna på Balkan hjälp ifrån EU på plats med både polis och domstolar efter deras konflikt?.

Att som nu bara utreda rödas fel och sopa allt annat under mattan med en gul regering och det omvända med en röd regering är ju helt förkastligt och det visar ju både hur ofri och hur dåligt det Thailändska rättsväsendet fungerar, och jag har inga förhoppningar alls om att dom själva ska kunna lösa detta på ett sätt som båda parter i Thailand accepterar.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det stämmer att s.k sanningskommisioner i första hand utreder andra brott, men jag ser inget egentligt problem med att utöka en ev. försoning och kommissions arbete med att även innefatta ekonomiska oegentligheter eftersom det i Thailands fall är en del i denna konflikt, absolut värt ett försök tycker jag, fick inte t.ex länderna på Balkan hjälp ifrån EU på plats med både polis och domstolar efter deras konflikt?.

Att som nu bara utreda rödas fel och sopa allt annat under mattan med en gul regering och det omvända med en röd regering är ju helt förkastligt och det visar ju både hur ofri och hur dåligt det Thailändska rättsväsendet fungerar, och jag har inga förhoppningar alls om att dom själva ska kunna lösa detta på ett sätt som båda parter i Thailand accepterar.

Mvh isan lover

Helt enkelt för enligt dom röda så är det "vår väg" eller "fel väg"
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Thailand har som bekant inget fungerande oberoende rättsväsen, detta innebär att kuppmakarna (kungligt närstående), generaler och sittande regeringar kan påverka dessa, vilket innebär att när gula regerar jagas och fälls röda, och när röda regerar jagas och fälls gula, så ska det naturligtvis inte vara, rättssystemet ska ju nara neutralt och granska både gula, röda generaler och kuppmakare oavsett vem som regerar.

Och eftersom Thailands rättssystem anses vara och är oförmöget att klara av detta själva vilket för övrigt både Amnesty, HRW, ICC och FN anser, och då inte minst därför att ingen historiskt har ställts till svars för landets ca 20 militärkupper och många massakrer på oppositionella, studenter, etniska minoriteter och vänstersympatisörer, så vore naturligtvis en oberoende kommission med stöd ifrån utländsk expertis det enda vettiga om man verkligen vill lösa problemet.

Men dom traditionella makthavarna fasar nog för en sån utveckling som skulle minska deras inflytande och stärka demokratin i landet.

Mvh Isan Lover

Utmärkt! Jag håller med dig. Då ska förstås även de nu pågående häxprocesserna hanteras av oberoende juridiska instanser.

Jag tror att bägge sidor skulle få en rejäl omgång smisk om man tillsatte en internationell, oberoende utredning kring alla domar.

Det skulle jag verkligen vilja se!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det stämmer att s.k sanningskommisioner i första hand utreder andra brott, men jag ser inget egentligt problem med att utöka en ev. försoning och kommissions arbete med att även innefatta ekonomiska oegentligheter eftersom det i Thailands fall är en del i denna konflikt, absolut värt ett försök tycker jag, fick inte t.ex länderna på Balkan hjälp ifrån EU på plats med både polis och domstolar efter deras konflikt?.

Att som nu bara utreda rödas fel och sopa allt annat under mattan med en gul regering och det omvända med en röd regering är ju helt förkastligt och det visar ju både hur ofri och hur dåligt det Thailändska rättsväsendet fungerar, och jag har inga förhoppningar alls om att dom själva ska kunna lösa detta på ett sätt som båda parter i Thailand accepterar.

Mvh isan lover

Förbannat! Vi är trots allt tjafs överens om detta. det är kul att du närmar dig det faktum att din jesus är den förste att utredas av (gärna en oberoende) instans. Frågan är bara; skulle han tillåta det? Jag är ganska övertygad om att han inte vill tillåta det för då komemr helvetet att ramla ner över honom.

Men...bra att du nu ansluter dig till vad vi andra argumenterat för i flera år!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbannat! Vi är trots allt tjafs överens om detta. det är kul att du närmar dig det faktum att din jesus är den förste att utredas av (gärna en oberoende) instans. Frågan är bara; skulle han tillåta det? Jag är ganska övertygad om att han inte vill tillåta det för då komemr helvetet att ramla ner över honom.

Men...bra att du nu ansluter dig till vad vi andra argumenterat för i flera år!

Thaksin vet mycket väl att han inte kan utsättas för en granskning. Han kommer att göra allt vad som står i hans makt för att undvika att det händer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Utmärkt! Jag håller med dig. Då ska förstås även de nu pågående häxprocesserna hanteras av oberoende juridiska instanser.

Jag tror att bägge sidor skulle få en rejäl omgång smisk om man tillsatte en internationell, oberoende utredning kring alla domar.

Det skulle jag verkligen vilja se!

Hej

Det tror jag också och jag tror aldrig att dom kan lösa detta själva, nya kupper och massakrer är bara en tidsfråga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Förbannat! Vi är trots allt tjafs överens om detta. det är kul att du närmar dig det faktum att din jesus är den förste att utredas av (gärna en oberoende) instans. Frågan är bara; skulle han tillåta det? Jag är ganska övertygad om att han inte vill tillåta det för då komemr helvetet att ramla ner över honom.

Men...bra att du nu ansluter dig till vad vi andra argumenterat för i flera år!

Hej

Jag vill utreda allas brott neutralt och inte bara Thaksins som en del verkar vara inne på t.ex generalernas, kuppmakarnas, Thaksins, Apishits, PAD,s och UDD,s, först då tror jag att det kan bli någon slags ordning på detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det tror jag också och jag tror aldrig att dom kan lösa detta själva, nya kupper och massakrer är bara en tidsfråga.

Mvh Isan Lover

Så länge UDD leder de röda gänget vid makten så komemr inget hända. När UDD inte får detta inflytande så finns förstås risken att några av de extremister som startade upploppen 2010, gör det igen.

Skillnaden är förstås att eftersom lillasyster sitter vid makten så denna gång kommer inte Thaksin stödja dem som han gjorde förra gången.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge UDD leder de röda gänget vid makten så komemr inget hända. När UDD inte får detta inflytande så finns förstås risken att några av de extremister som startade upploppen 2010, gör

det igen.

Skillnaden är förstås att eftersom lillasyster sitter vid makten så denna gång kommer inte Thaksin stödja dem som han gjorde förra gången.

Thaksin har fått Thailamd dit han vill och har planerat för sedan han flydde landet.

Nu kan och hans lakejer mjölka landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vill utreda allas brott neutralt och inte bara Thaksins som en del verkar vara inne på t.ex generalernas, kuppmakarnas, Thaksins, Apishits, PAD,s och UDD,s, först då tror jag att det kan bli någon slags ordning på detta.

Mvh Isan Lover

Du lyckades inte lära dej att stava till förra PM:s namn trots att du länkade till en korrekt stavning igår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så länge UDD leder de röda gänget vid makten så komemr inget hända. När UDD inte får detta inflytande så finns förstås risken att några av de extremister som startade upploppen 2010, gör det igen.

Skillnaden är förstås att eftersom lillasyster sitter vid makten så denna gång kommer inte Thaksin stödja dem som han gjorde förra gången.

Hej

Det spelar ingen roll om regeringen är röd eller gul när man bara utreder motståndarnas oegentligheter, för att landet ska kunna utvecklas beöver rättsväsendet bli fristående och arbeta neutralt oavsett vilken färg regeringarna har.

Självklart ska även gamla generaler och kuppivrare ha rätt att framföra sina odemokratiska åsikter om dom inte bryter mot några lagar och lika självklart är det att risken för nya sammandrabbningar ökar i.o.m detta, Thailand har ju inte direkt någon tradition av att hantera sånt här på ett bra sätt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Självklart ska även gamla generaler och kuppivrare ha rätt att framföra sina odemokratiska åsikter om dom inte bryter mot några lagar och lika självklart är det att risken för nya sammandrabbningar ökar i.o.m detta, Thailand har ju inte direkt någon tradition av att hantera sånt här på ett bra sätt.

Nej ett bra exempel är det som nuvarande gäng vid makten tillämpar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...