Jump to content
IGNORERAD

Här finns en saknad länk i BTT:s teorier eller?


svarten

Recommended Posts

Quote

Ursäkta en enkel Forumists fundering men är inte detta bara en sannolik kosekvens av att kvinnor har en lägre medellön än män.

En konsekvens av de båda könens medellöner blir ju att en majoritet av dessa föhållanden har en kvinna som valt en man med högre lön .

Medel-Arne

Inte riktigt. Skillnaden i lön mellan man och fru är mer frekvent än vad den borde vara om man enbart jämför skillnader mellan män och kvinnor. Det är också vanligare att kvinnor från arbetarklassen gifter sig med män från medelklassen än tvärtom. En tredje variabel är att kvinnor oftare gifter sig med män som är äldre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    16

  • Joints

    12

  • broder tuk tuk

    7

  • andrejsdenruskige

    7

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Inte riktigt. Skillnaden i lön mellan man och fru är mer frekvent än vad den borde vara om man enbart jämför skillnader mellan män och kvinnor. Det är också vanligare att kvinnor från arbetarklassen gifter sig med män från medelklassen än tvärtom. En tredje variabel är att kvinnor oftare gifter sig med män som är äldre.

Hmm... betyder det att högavlönade kvinnor är mindre benägna att gifta sig? Och då för all del även lågavlönade män?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm... betyder det att högavlönade kvinnor är mindre benägna att gifta sig? Och då för all del även lågavlönade män?

Herr Chang har talat.

Även om du är högavlönad kvinna så finns det ju det gott om män som tjänar mer och precis tvärtom för lågavlönade män.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Inte riktigt. Skillnaden i lön mellan man och fru är mer frekvent än vad den borde vara om man enbart jämför skillnader mellan män och kvinnor. Det är också vanligare att kvinnor från arbetarklassen gifter sig med män från medelklassen än tvärtom. En tredje variabel är att kvinnor oftare gifter sig med män som är äldre.

En fjärde variabel är väl att kvinnor idag väljer att leva ihop med andra än just män. Jag tänker spontant på Jens Orbacks kusin i Kanada... hon levde ihop med en häst..  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En fjärde variabel är väl att kvinnor idag väljer att leva ihop med andra än just män. Jag tänker spontant på Jens Orbacks kusin i Kanada... hon levde ihop med en häst..  :yes:

Det var antagligen en väldigt bra galoppkuse. Vissa kvinnor drar sig tydligen inte för något  :surprised:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En fjärde variabel är väl att kvinnor idag väljer att leva ihop med andra än just män. Jag tänker spontant på Jens Orbacks kusin i Kanada... hon levde ihop med en häst..  :yes:

Jaha, nu skall man dessutom då konkurera med djur. Tänkte åka till Tiger Zoo i Sirasha imorgon, men aldrig efter att ha läst detta.

Har alltid tyckt att Fru vax smekt våra katter väldigt mycket, nu är det alltså dax att bli svarsjuk.

Haaa, imorgon kommer 2 st hankatter att bli av med ballarna så man slipper oroa sig för dem.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte riktigt. Skillnaden i lön mellan man och fru är mer frekvent än vad den borde vara om man enbart jämför skillnader mellan män och kvinnor. Det är också vanligare att kvinnor från arbetarklassen gifter sig med män från medelklassen än tvärtom. En tredje variabel är att kvinnor oftare gifter sig med män som är äldre.

Det skulle lika gärna kunna tolkas som att kvinnor totalt bortser från mannens inkomster när de väljer partner men pga av medellöneskillnaden mellan män och kvinnor så blir det sannolikt en majoritet av förhållanden där kvinnan har en lägre inkomst.

[move]Matchmakern Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte riktigt. Skillnaden i lön mellan man och fru är mer frekvent än vad den borde vara om man enbart jämför skillnader mellan män och kvinnor. Det är också vanligare att kvinnor från arbetarklassen gifter sig med män från medelklassen än tvärtom. En tredje variabel är att kvinnor oftare gifter sig med män som är äldre.

Om det är vanligare att kvinnor från arbetarklassen gifter sig med män från medelklassen än tvärtom, måste det betyda att det är vanligare för kvinnor att tillhöra arbetarklassen, eller så finns det överskott på medelklasskvinnor och arbetarkillar som inte fått ihop det.. eller?

Annars har jag svårt att få ihop matematiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen så är den stora överklassen med i leken på något sätt.

[move]Bananklasen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm... betyder det att högavlönade kvinnor är mindre benägna att gifta sig? Och då för all del även lågavlönade män?

Herr Chang har talat.

Efter att ha funderat lite plus tjuvkikat i en sociologibok håller jag med och det gör även statistiken. Men man kan ju anta att för den högavlönade kvinnan är denna benägenhet av mer frivillig natur än för mannen i den motsatta situationen.

Quote

Det skulle lika gärna kunna tolkas som att kvinnor totalt bortser från mannens inkomster när de väljer partner men pga av medellöneskillnaden mellan män och kvinnor så blir det sannolikt en majoritet av förhållanden där kvinnan har en lägre inkomst.

[move]Matchmakern Arne[/move]

Kanske kan en enkel ekvation reda ut dina funderingar. Desto längre utbildning, högre befattning och lön en kvinna har - sjunker hennes äktenskapsmarknad. Det motsatta gäller för en man. Bara var tionde manlig tjänsteman på mellannivå och högre har aldrig varit sammanboende, jämfört med var fjärde icke-facklärd arbetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

eller så finns det överskott på medelklasskvinnor och arbetarkillar som inte fått ihop det.. eller?

Annars har jag svårt att få ihop matematiken.

Ja, så säger statistiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite skeptisk till att 25% av de icke facklärda aldrig varit sammanboende, förmodligen skulle det stå fucklärda.

[move]75%-taren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är lite skeptisk till att 25% av de icke facklärda aldrig varit sammanboende, förmodligen skulle det stå fucklärda.

[move]75%-taren Arne[/move]

Ok, hur gör man för att övertyga dig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex, bifogar en länk till SCBs statistik som visar att var 4:e maskinarbetare inte varit sammanboende ...

[move]Skepptiken Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Havsmajoren

Quote

Tex, bifogar en länk till SCBs statistik som visar att var 4:e maskinarbetare inte varit sammanboende ...

[move]Skepptiken Arne[/move]

Kanske e jag ute o seglar nu men du får fan ett plus i karman för jag e helt övertygad om att du o BTT e samma ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanske e jag ute o seglar nu men du får fan ett plus i karman för jag e helt övertygad om att du o BTT e samma ...

Du har fel, ena är från Helsingborg och andre är från Trelleborg.

Vem som är vad är 4 me 2 know and 4 you 2 find out..

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tex, bifogar en länk till SCBs statistik som visar att var 4:e maskinarbetare inte varit sammanboende ...

[move]Skepptiken Arne[/move]

Det orkar jag inte och dessutom vet jag inte om de har en sådan statistik. Jag kan istället ge dig detta;

Det sociala landskapet - Göran Ahrne mfl, Bokförlaget Korpen 2003

Kolla in sidan 124.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Havsmajoren

Quote

Du har fel, ena är från Helsingborg och andre är från Trelleborg.

Vem som är vad är 4 me 2 know and 4 you 2 find out..

okidookie.up to me than. :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Havsmajoren

Men erkänn att bananen o den lustsökande chaffisen förhållandevis svänger sej me samma vokabolär o utryck stundom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Havsmajoren

hehe.

vart tog BTT:s motståndare vägen?.va hette han nu...hmmmm...boom boom..tror jag .massa sköna lirare som försvunnit från klotterplanket...o den gamla gode teater människan Thorsten Flinck...hmmmm..uppslukade av banning kanske.vem vet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Havsmajoren

Kanske dags att man gräver i foto albumen o drygar till sej så det händer nått.

annars får vi leva med dagens humor bild från "lars 60"

ingen skugga fallen över honom ..men ni fattar

Link to comment
Dela på andra sajter

bananen..

Quote

inte heller banen.

Nä, en bild fråm Bananas would be the day. 52.gif

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...