Jump to content
IGNORERAD

Här finns en saknad länk i BTT:s teorier eller?


svarten

Recommended Posts

Vad gäller BTT, tror jag att han efter att ha blivit bränd ställer orimligt höga krav på "renhet i kärleken" och därför kommer att ha svårt att finna den rätta. Det är synd. Jag tror inte det är något större fel på honom egentligen. Och den här tråden ligger snubblande nära mobbing, eftersom det är så ojämnt förhållande mellan antalet personer på de två sidorna av debatten..

Bara lite dumma åsikter från mitt hörn av ankdammen..

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    16

  • Joints

    12

  • broder tuk tuk

    7

  • andrejsdenruskige

    7

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej Svarten

PROJICERINGAR

Om detta är ditt problem.

När du tar känslor som du själv bär på och projicerar det på nån/några/nåt annat. Dvs. är du själv deprimerad så tror du dig se att det är alla andra som är deprimerade.

I all välmening sök hjälp

Hej vännen!

Kul att du verkar vara lite lugnare sedan ditt utbrott över min Metro artikel. Jag har sett att du till och med har börjat skriva i andra trådar.

Men du är nog fortfarande så pass upprörd att du inte kan förklara vad det är som är så dålig med min tråd. Jag fattar ingenting!

Intressant att du tror att jag drabbas av depression för att jag har läst om de flesta goda förhållanden och några dåliga här, tror på dem och bildar uppfattningen är thaikvinnan inte är enbart efter pengar – inte värst mer än svenskor i alla fall. Själv tycker jag att jag känner mig glad och trivs jättebra med att skämta och debattera med alla vänner på MPR.

Du måste nog hänga med när jag söker hjälp för att förklara vad det skulle behövas till. Skicka ett PM när du har tid! Intressant att du tycker att det är helt normalt att flippa ut mer än vad någon har gjort här utan att ha någon som helst anledning. Tack för meningsutbytet! Det var en intressant upplevelse.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Skulle jag själv börja dejta två tvillingsystrar som är identiska till både sätt och utseende men där den ene just vunnit 20 miljoner på lotto och den andre systern är fattig och jobbar på Mc Donalds så hade jag med största sannolikhet valt syrran som vunnit på lotto! :intello:

...

Hej Swippe!

Tack för genomtänkt och välskivet svar!

Jag tror inte att du hade valt tvillingen som vann på lotto. Du hade väl försökt att ta båda!  :crazy::crazy::crazy:

Det finns naturliga gränser som gör en grundlig undersökning av hur ofta kvinnor väljer rika män framför fattiga. Det finns helt enkelt inte miljardärsinglar överallt. Det är klart att det inte finns så många 20-åriga svenskor som bor ihop med en ful blekfet 90-årig rik snubbe. Det finns helt enkelt inte så pass många som räcker till alla 20-åringar. Det är klart att det finns flera 20-årigar som skulle vilja gifta sig rikt men som inte hittar någon rik man att gifta sig med.

Samma gäller i Thailand. Vi västerlänningar är en droppe i havet bland Thailands 65 miljoner människor. Det finns en hel del rika thailändare men dessa är förstås en liten minoritet. De flesta får nöja med en man inom samma socioekonomiska grupp. Vi kommer alltså aldrig att vet hur många som verkligen vill gifta sig rikt men som inte lyckats och i vilket land denna önskan är störst.

Tänk att din tjej dumpade dig och du bestämde att nästa partner måste ha en inkomst av minst 40 000 kronor i månaden. Tror du inte att du skulle ha en mycket en större chans om du bytte kön (jag tror att du skulle kunna bli en söt tjej :crazy: )? Hur många kvinnliga chefer eller läkare tror du väljer en man som städar eller jobbar i restaurang? Det finns dock ganska många manliga chefer eller läkare som är ihop med en kvinna som städar eller jobbar i restaurang. Under mitt liv har jag hunnit känna ganska många framgångsrika kvinnor – chefer, mellan- och toppchefer, kvalificerade utredare, läkare, docenter, m.fl. - något som när. Nästan alla har män som har en ännu bättre position. De männen som jag känner till med motsvarande positioner har kvinnor vars inkomst varierar från noll till drygt mannens lön. Män tycks inte vara lika noga med om att hitta en kvinna med en viss inkomst.

Det ekonomiska förhållandet mellan män och kvinnor i västerlandet är ett stort område inom bland annat sociologi. De som har satt sig in skillnaderna mellan män och kvinnors olika socioekonomiska status konstaterar att kvinnornas socioekonomiska rörlighet tenderar att röra uppåt vid parbildning. För männen kan däremot inte någon trend urskiljas. Männens huvudmöjlighet att uppnå högre inkomst är genom den egna arbetslivsutvecklingen. Kvinnans är däremot genom äktenskap (även om detta har minskat under senare år).

Kvinnorna i Thailand må i stor utsträckning tänka på mat på bordet när de väljer partner men kvinnorna i Sverige tänker i stor utsträckning på en trygg materiell standard när de väljer livskamrat. Och kvinnorna i södra Kalifornien tänker i stor utsträckning på strandvilla med swimming pool och betjänta vid val av man!

Det finns säkert skillnader bland olika kulturer när det gäller hur ofta pengar är viktigare än kärlek vid val av partner för både män och kvinnor men än så länge vi inte behärskar telepati är det ingen som vet var dessa skulle finnas!

Hälsning

Svarten som hade letat efter rik kvinna för att kunna pensionera sig och softa om inte han hade träffa sina kära Magrood först!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man känner på sig att nåt är fel, så är det i regel åt helvete. Om det nu är så att man tror att man blir utnyttjad, så är nog fallet så.

Att sitta och älta detta ämne kan ni göra till fan tar hem er! För ingen av er kommer lyckas övertyga den andra om att just DU har rätt.

Och vad är det som får folk att älta detta? Försöker ni övertyga er själva, eller vad?

Qui Vivra Verra!

Chock Dee!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När man känner på sig att nåt är fel, så är det i regel åt helvete. Om det nu är så att man tror att man blir utnyttjad, så är nog fallet så.

Att sitta och älta detta ämne kan ni göra till fan tar hem er! För ingen av er kommer lyckas övertyga den andra om att just DU har rätt.

Och vad är det som får folk att älta detta? Försöker ni övertyga er själva, eller vad?

Qui Vivra Verra!

Chock Dee!

Hej wUThai!

För mig gäller detta inte att älta. Jag har inte tidigare varit med om någon diskussion om att det även i västerlandet är mycket vanligt att kvinnor och även ofta män tänker på pengar när de väljer ett partner. Det är inte säkert att Thailand och Sverige är så annorlunda. För mig är att det en ny diskussion som är intressant.

Chock Dee!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det säger ju sig själv. I västvärlden är vi inte lika beroende av pengar då de flesta har mat och tak över huvudet.

Det krävs väl ingen raketforskare att folk i fattigare länder önskar sig en bättre tillvaro! Därav att dom hellre väljer en med pengar är ju en självklarhet, och att alla tjejer i Thailand gör det är ju bara befängt att tro. Men att det inte sker är ju också idi*tiskt att tro.

Sen kan man ju vända på det, hur många våp i västvärlden gör inte allt för att få ett bättre yttre och exploatera sig och gör kosmetiska ingrepp av ett enda syfte, att fånga en rik man som i sin tur vill ha ett litet våp att visa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Nej, det säger ju sig själv. I västvärlden är vi inte lika beroende av pengar då de flesta har mat och tak över huvudet.

Det krävs väl ingen raketforskare att folk i fattigare länder önskar sig en bättre tillvaro! Därav att dom hellre väljer en med pengar är ju en självklarhet, och att alla tjejer i Thailand gör det är ju bara befängt att tro. Men att det inte sker är ju också idi*tiskt att tro.

Sen kan man ju vända på det, hur många våp i västvärlden gör inte allt för att få ett bättre yttre och exploatera sig och gör kosmetiska ingrepp av ett enda syfte, att fånga en rik man som i sin tur vill ha ett litet våp att visa upp.

Kort och koncist och rakt.

Nu ska ju  även tillföras att de flesta av oss också skulle vela ha en bättre tillvaro, även om det är oförskämt bra.

Antal % golddiggers i olika länder lär vi aldrig få några siffror på.

Men tror att Svarten har rätt i att "gold diggers" är oftare kvinnor än män

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kort och koncist och rakt.

Nu ska ju  även tillföras att de flesta av oss också skulle vela ha en bättre tillvaro, även om det är oförskämt bra.

Antal % golddiggers i olika länder lär vi aldrig få några siffror på.

Men tror att Svarten har rätt i att "gold diggers" är oftare kvinnor än män

Ja, det är ju självklart! Procentuellt sett så tjänar männen mer än kvinnor, oavsett världsdel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ekonomiska förhållandet mellan män och kvinnor i västerlandet är ett stort område inom bland annat sociologi. De som har satt sig in skillnaderna mellan män och kvinnors olika socioekonomiska status konstaterar att kvinnornas socioekonomiska rörlighet tenderar att röra uppåt vid parbildning. För männen kan däremot inte någon trend urskiljas. Männens huvudmöjlighet att uppnå högre inkomst är genom den egna arbetslivsutvecklingen. Kvinnans är däremot genom äktenskap (även om detta har minskat under senare år).

Sociologi är ett fint ämne! Jag skulle dock vilja påstå att du bara har till hälften rätt. Enligt undersökningar jag läst tenderar män att gifta sig nedåt ekonomiskt. Utan att med säkerhet veta så tror jag att ganska många män fortfarande har en viss motvilja till att gifta sig med kvinnor som tjänar mer än de själva. Något som uppenbarligen saknas hos kvinnor. Man kan ju också spekulera i varför män satsar på yrken som ger mer betalt och varför detta inte är lika viktigt för kvinnor?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jo. Dessutom tror jag att mannen skäms över att frugan har "högre status".

Har hört många tjejer både thai och svenska, som snackar om att mannen deras tjänar så mycket pengar. Och dessutom är dom små lyriska över det   :crazy: . Tror däremot att en man skulle närmast skämmas att "skryta" över att frun hans tjänar så himla mycket. Speciellt om han skulle vara låginkomsttagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sociologi är ett fint ämne! Jag skulle dock vilja påstå att du bara har till hälften rätt. Enligt undersökningar jag läst tenderar män att gifta sig nedåt ekonomiskt. Utan att med säkerhet veta så tror jag att ganska många män fortfarande har en viss motilja till att gifta sig med kvinnor som tjänar mer än de själva. Något som uppenbarligen saknas hos kvinnor. Man kan ju också spekulera i varför män satsar på yrken som ger mer betalt och varför detta inte är lika viktigt för kvinnor?

Jag tror säkert att det är viktigt för kvinnor, men männen tillåter inte dom. Kvinnan ses som det svagare könet och så har det sett ut i generationer och kommer nog att fortgå lång tid framöver, om "vi" män får bestämma. Så jag tror nog inte det handlar så mycket om vad kvinnor vill, utan om det finns vilja och kraft att kämpa för samma jobb/lön som män har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo. Dessutom tror jag att mannen skäms över att frugan har "högre status".

Har hört många tjejer både thai och svenska, som snackar om att mannen deras tjänar så mycket pengar. Och dessutom är dom små lyriska över det   :crazy: . Tror däremot att en man skulle närmast skämmas att "skryta" över att frun hans tjänar så himla mycket. Speciellt om han skulle vara låginkomsttagare.

Jag skulle vilken dag som helst bli hemmaman, skulle inte tveka en sekund. Om min käraste tjänar mer pengar än mig, skulle jag bli överlycklig! Bring me the money, baby! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror säkert att det är viktigt för kvinnor, men männen tillåter inte dom. Kvinnan ses som det svagare könet och så har det sett ut i generationer och kommer nog att fortgå lång tid framöver, om "vi" män får bestämma. Så jag tror nog inte det handlar så mycket om vad kvinnor vill, utan om det finns vilja och kraft att kämpa för samma jobb/lön som män har.

Du menar att män förbjuder kvinnor att välja yrken med högre lön? Jag tror att lönen är viktig för båda könen men viktigare för män, rent generellt alltså.

Din sista mening förstår jag inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten

lägg av med dina PROJICERINGAR.

Synd att du fortsätter o försöker göra mig arg, upprörd, osv. Jag tar inte åt mig.

Ditt uppförande verkar på att du är PSYKOPAT.

Vältalig och manipulativ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du menar att män förbjuder kvinnor att välja yrken med högre lön? Jag tror att lönen är viktig för båda könen men viktigare för män, rent generellt alltså.

Din sista mening förstår jag inte riktigt.

Jag tycker det är ganska tragiskt att du tror att det är det jag säger!? Handlar inte om inte att dom förrdjuder det, trodde du fattade det?! Handlar om vilka männen släpper in i toppen. Doh!

Lixom, hålla?!?!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten

lägg av med dina PROJICERINGAR.

Synd att du fortsätter o försöker göra mig arg, upprörd, osv. Jag tar inte åt mig.

Ditt uppförande verkar på att du är PSYKOPAT.

Vältalig och manipulativ

Hej erik-sson,

Det där var väl onödigt? Argumenten tryter ser jag... Svarten för fram sina åsikter, tror knappast det var riktat mot dig. Detta är ett diskussionsforum, och här diskuterar vi. Jag tycker det är lite skrattretande att du tror Svarten lägger ner en massa energi bara för att reta upp dig. Universum roterar inte kring dig.

Hur skulle det vara om du bemötte Svartens åsikter istället för att snacka skit om hans person? I och för sig har du redan förlorat eventuell diskussion om du sjunker så lågt som att kalla någon för psykopat.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Svarte`n du ställer frågan varför så många välutbildade thailändska kvinnor kommer till Sverige.

Svaret ges väl av sig självt.

ISverige tjänar en kvinnlig civilingenjör tre gånger så mycket per år än hennes kompanjon gör i Thailand.

Att dessa thai kvinnor då kanske ser sig om efter en snäll och yngre falang är väl inget konstigt.

Men jag vidmakthåller fortfarande att civilingenjörskan är en udda figur och att de tjejer som vistas i Sverige är färeträdesvis fattiga Issan med omnejdflickor.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ISverige tjänar en kvinnlig civilingenjör tre gånger så mycket per år än hennes kompanjon gör i Thailand.

Att dessa thai kvinnor då kanske ser sig om efter en snäll och yngre falang är väl inget konstigt.

BTT

Hoppsan, vart tog den fete fule gamle mannen vagen, han med pengar Du vet. Annars haller jag med, sjalvklart vill alla ha en sa bra avkastning som mojligt pa sin utbildning.

BTT

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker det är ganska tragiskt att du tror att det är det jag säger!? Handlar inte om inte att dom förrdjuder det, trodde du fattade det?! Handlar om vilka männen släpper in i toppen. Doh!

Lixom, hålla?!?!?!?

Ojdå, förlåt att jag skrev förbjuder istället för tillåter. Men jag pratar inte om toppjobb utan jobb generellt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ojdå, förlåt att jag skrev förbjuder istället för tillåter. Men jag pratar inte om toppjobb utan jobb generellt sätt.

Men i generella jobb har man väl knappast några topplöner. Det är väl det detta handlar om? Att man väljer sin partner p.g.a. ekonomisk vinning?

Men om vi snackar om att falanglön kontra thailön, så har du ju rätt i sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Vad kul att en häftig debatt har uppstått i denna tråd efter den stökiga början! Jag har lusläst och kan knappt bärga mig med att läsa alla inlägg ordentligt och svara. Men tyvärr har jag annat att göra i livet än att ständigt umgås med mina MPR-kompisar! Får återkomma!

Under tiden vill jag dock betona att jag inte menade något ont med denna tråd. Jag har ju blivit anklagat för klassmobbning, uppvigning, psykopati, m.m. Meningen var faktiskt att diskutera att männens lön är en viktigt faktor vid kvinnans (inte alla förstås) val av partner överallt i världen. Detta eftersom hennes position inom näringslivet inte är lika stark som männens.

Att jag blandade in BTT i detta var skämtsam från min sida. Jag hade bara tänkte honom med några ord men skrev några till och några till osv. tills det såg ut att det enbart handlade om honom. Min barnsliga humor går överstyr ibland. Ledsen att detta ledde till en onödig hetsig stämning mot BTT.

Tack Baa och Herr Chang med era fina ord till Erik-sson! Jag hoppas att han förstår att jag inte tänker jävlas med någon här. Det kan ju tyckas att jag är manipulativ. Men det faktum att även Sveriges kvinnor tänker mycket ofta på pengar är mycket starkt belagt. Det är inget jag själv har kommit på! Det måste vara ett missförstånd att jag försöker göra honom arg. Han ger mig 5 minuskarma för ett inlägg och säger att jag måste söka hjälp för psykopati. Det har väl hänt att folk har flippat ut lika mycket tidigare men då handlade om folk som upplevde obehag BTT:s skriverier i somras eller om klagomål mot allas vår favorita clown. Det är inget konstigt att jag frågar vad som stör honom så våldsamt så att jag kan ta mig vad jag har gjort!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nä det är väl bara nyttigt att bolla sina tankar.

Vi som inte böir hjärntvättade klarar av sådana inlägg. Och tråkigt skulle det ju vara om alla var totalt eniga.

Har man tur så kanske man får lättare att förstå hur andra tänker och reagerar

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Svarten! mitt inlägg kanske var en smula hårt,jag gillar inte er osämja du och BTT ,men jag gillar er båda. Att kalla dej psykopat är ett stort övertramp,och jag hoppas att detta är en engångsföreteelse från eriksson,antalet negativa omdömen faller väl tillbaka på honom själv,som du vet har jag själv blivit utsatt för sådana attacker så jag är luttrad. Men ändå så sätter det sina spår.Jag hoppas all välgång till dej och Magrood

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men i generella jobb har man väl knappast några topplöner. Det är väl det detta handlar om? Att man väljer sin partner p.g.a. ekonomisk vinning?

Men om vi snackar om att falanglön kontra thailön, så har du ju rätt i sak.

Vi pratar om lite olika saker. Jag svarade på Svarten och håller med honom om att svenska kvinnor generellt sätt väljer män med högre inkomst än vad de själva har. Om det är topplöner eller inte spelar ingen roll. Jag tror absolut inte att de sitter hemma med miniräknaren och funderar fram ett val utan det är nog andra orsaker som spelar roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi pratar om lite olika saker. Jag svarade på Svarten och håller med honom om att svenska kvinnor generellt sätt väljer män med högre inkomst än vad de själva har. Om det är topplöner eller inte spelar ingen roll. Jag tror absolut inte att de sitter hemma med miniräknaren och funderar fram ett val utan det är nog andra orsaker som spelar roll.

Ursäkta en enkel Forumists fundering men är inte detta bara en sannolik kosekvens av att kvinnor har en lägre medellön än män.

En konsekvens av de båda könens medellöner blir ju att en majoritet av dessa föhållanden har en kvinna som valt en man med högre lön .

Medel-Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...