Jump to content
IGNORERAD

Kommitté tar ifrån Abhisit hans militära rank


MPR Nyheter

Recommended Posts

Wow, han är tydligen invald på militära meriter! Vad jag vet så har han aldrig använt sig av sin militära grad som en slags kukförlängare som är populärt bland politiker i Thailand sprungna r polisen och militären. Tror inte heller att han ligger sömnlös över att förlora den, jag är förmodligen inte furir i armén längre heller men jag ligger inte sömnlös över det.

Skulle han nu bli av med sin MP status så finns det ju inget som hindrar honom från att ställa upp i fyllnadsvalet och vinna tillbaka den statusen hur enkelt som helst.

För ordningens skull. Abhisit valdes in i parlamentet på partilistan så det blir ingen fyllnadsval om han avsätts utan nästa namn på listan tar av hans plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 118
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    22

  • måne

    12

  • andersbangkok

    12

  • MaiChai

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För ordningens skull. Abhisit valdes in i parlamentet på partilistan så det blir ingen fyllnadsval om han avsätts utan nästa namn på listan tar av hans plats.

Bra, tänkte inte på att han var invald på partilistan. Men då kan han ju bli sådan där partiledare på distans-det har ju visat sig att det är accepterat för en icke-vald person att styra och ställa i Thailändska partier...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan du ge något exempel på något mål som drivs/drevs av politiska motiv från Demokraterna sida?

Hej

Jag tror att i princip alla mål som som Demokraterna och PAD har drivit både före och efter kuppen riktade mot TRT, PPP och PT har haft bakom liggande politiska motiv.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att i princip alla mål som som Demokraterna och PAD har drivit både före och efter kuppen riktade mot TRT, PPP och PT har haft bakom liggande politiska motiv.

Mvh isan lover

Och "tron" baserar du på vilken information ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och "tron" baserar du på vilken information ?

Hej

Som bekant har det pågått en politisk konflikt i landet under minst 6 år nu och att granska och anmäla varandra för diverse felhandlingar och brott verkar tyvär vara en del av denna konflikt, för en utomstående känns det nog lite onaturligt och märkligt att bedriva politik på detta sätt, men här är det nog allmännt vedertaget, och jag tror att dom båda sidorna i konflikten ständigt försöker hitta nya sätt att smutskasta och anmäla varandra på.

Så jag väntar mig mer av denna vara ifrån båda håll och kanske lite extra mycket av dom som har makten för tillfället.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som bekant har det pågått en politisk konflikt i landet under minst 6 år nu och att granska och anmäla varandra för diverse felhandlingar och brott verkar tyvär vara en del av denna konflikt, för en utomstående känns det nog lite onaturligt och märkligt att bedriva politik på detta sätt, men här är det nog allmännt vedertaget, och jag tror att dom båda sidorna i konflikten ständigt försöker hitta nya sätt att smutskasta och anmäla varandra på.

Så jag väntar mig mer av denna vara ifrån båda håll och kanske lite extra mycket av dom som har makten för tillfället.

Mvh isan lover

Är det unikt för Thailand eller förekommer det i alla länder med mer än ett parti ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag tror att i princip alla mål som som Demokraterna och PAD har drivit både före och efter kuppen riktade mot TRT, PPP och PT har haft bakom liggande politiska motiv.

Mvh isan lover

Man tar sig för pannan. Nu tillämpar du sandlådeargumentation. Kom igen IL, dina svepande argument visar bara på okunskap. Gör om, gör rätt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Som bekant har det pågått en politisk konflikt i landet under minst 6 år nu och att granska och anmäla varandra för diverse felhandlingar och brott verkar tyvär vara en del av denna konflikt, för en utomstående känns det nog lite onaturligt och märkligt att bedriva politik på detta sätt, men här är det nog allmännt vedertaget, och jag tror att dom båda sidorna i konflikten ständigt försöker hitta nya sätt att smutskasta och anmäla varandra på.

Så jag väntar mig mer av denna vara ifrån båda håll och kanske lite extra mycket av dom som har makten för tillfället.

Mvh isan lover

Och för att styrka din argumentation vore det anständigt att du underbygger den med någon form av fakta...inte bara "hört i risbyn" eller "nog allmänt vedertaget"

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det unikt för Thailand eller förekommer det i alla länder med mer än ett parti ?

Hej

Jag skulle nog vilja påstå att den nu pågående politiska konflikten har påverkat detta på ett negativt sätt och att man nu går betydligt längre och gräver djupare i sin iver att hitta något att smutskasta och anmäla varandra för.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enligt uppgifter i Bangkok Post ger landets Försvars minister Sukumpol Suwanatat den f.d Premiärministern Abhisit 10 dagar på sig att inkomma med bevis som visar att han inte undvikit militärtjänst och följt alla rättsliga förfaranden, Sukumpol tecknade tidigare en order att ta bort Abhisit rang av sub-löjtnant och återkräva hans lön och andra förmåner för användning av förfalskade handlingar för att undgå värnplikt och söka lärarjobb på Chulachomklao Royal Military Academy.

Det ska bli spännande att se hur han lägger upp försvaret och försöker klara sig ur den här knipan.

http://www.bangkokpost.com/news/local/322039/abhisit-given-10-days-to-clear-himself

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt uppgifter i Bangkok Post ger landets Försvars minister Sukumpol Suwanatat den f.d Premiärministern Abhisit 10 dagar på sig att inkomma med bevis som visar att han inte undvikit militärtjänst och följt alla rättsliga förfaranden, Sukumpol tecknade tidigare en order att ta bort Abhisit rang av sub-löjtnant och återkräva hans lön och andra förmåner för användning av förfalskade handlingar för att undgå värnplikt och söka lärarjobb på Chulachomklao Royal Military Academy.

Det ska bli spännande att se hur han lägger upp försvaret och försöker klara sig ur den här knipan.

http://www.bangkokpo...o-clear-himself

Mvh isan lover

Jasså, de hade tydligen inte vattentäta bevis på att hans handlingar var förfalskade längre? Det hade de ju förra veckan enligt samme försvarsminister...

De 60 000 bahten han har fått i lön och den militära rang som han mig veterligen aldrig har använt sig av i sin roll som civilist (till skillnad från de flesta andra politiker med polis eller militärbakgrund) spelar nog ingen större roll för Abhisit, det som är intressant här är att den så tidigare bombsäkre försvarsministern nu verkar börja backa om sin bevisning, ska bli intressant att följa detta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt uppgifter i Bangkok Post ger landets Försvars minister Sukumpol Suwanatat den f.d Premiärministern Abhisit 10 dagar på sig att inkomma med bevis som visar att han inte undvikit militärtjänst och följt alla rättsliga förfaranden, Sukumpol tecknade tidigare en order att ta bort Abhisit rang av sub-löjtnant och återkräva hans lön och andra förmåner för användning av förfalskade handlingar för att undgå värnplikt och söka lärarjobb på Chulachomklao Royal Military Academy.

Det ska bli spännande att se hur han lägger upp försvaret och försöker klara sig ur den här knipan.

http://www.bangkokpo...o-clear-himself

Mvh isan lover

Anar jag lite skadeglädje här.Ska som sagt bli mycket intressant att följa dessa "halmstråssökningar".Hoppas de oxå utreder alla Shinawatras familjemedaljer och grader. Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt uppgifter i Bangkok Post ger landets Försvars minister Sukumpol Suwanatat den f.d Premiärministern Abhisit 10 dagar på sig att inkomma med bevis som visar att han inte undvikit militärtjänst och följt alla rättsliga förfaranden, Sukumpol tecknade tidigare en order att ta bort Abhisit rang av sub-löjtnant och återkräva hans lön och andra förmåner för användning av förfalskade handlingar för att undgå värnplikt och söka lärarjobb på Chulachomklao Royal Military Academy.

Det ska bli spännande att se hur han lägger upp försvaret och försöker klara sig ur den här knipan.

http://www.bangkokpo...o-clear-himself

Mvh isan lover

En karma för din stavning!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En karma för din stavning!!

Hej

Det var nog ett misstag, enligt mig är han fortfarande en shit som aldrig har valts till PM, och demokraterna borde för länge sedan ha insett att dom omöjligen kan vinna väljare i norr, nordost och i Bangkoks slum så länge han leder partiet, han är körd som politiker i Thailand i.o.m händelserna 2010, och det verkar bara vara demokraterna själva deras mest fanatiska fans som inte förstår det, vill dom på allvar konkurera om regeringsmakten i landet måste dom hitta en ny ledare, bryta med PAD, Prem och generalerna, och driva frågor som gynnar en majoritet i landet, gör dom inte det så är det bara domstolar och militärkupper som kan ge dom makten i landet.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var nog ett misstag, enligt mig är han fortfarande en shit som aldrig har valts till PM, och demokraterna borde för länge sedan ha insett att dom omöjligen kan vinna väljare i norr, nordost och i Bangkoks slum så länge han leder partiet, han är körd som politiker i Thailand i.o.m händelserna 2010, och det verkar bara vara demokraterna själva deras mest fanatiska fans som inte förstår det, vill dom på allvar konkurera om regeringsmakten i landet måste dom hitta en ny ledare, bryta med PAD, Prem och generalerna, och driva frågor som gynnar en majoritet i landet, gör dom inte det så är det bara domstolar och militärkupper som kan ge dom makten i landet.

Mvh Isan Lover

Enligt många på både detta forum och annorstädes i världen så är din idol ett tasksvin, men den benämningen av hans efternamn undviks...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enligt många på både detta forum och annorstädes i världen så är din idol ett tasksvin, men den benämningen av hans efternamn undviks...

Hej

Jag försvarar folkets rätt att själv utse sina ledare via valen och jag respekterar deras val, men jag försvarar absolut inte oegentligheter begågna av folkvalda eller militärt tillsatta premiärministrar.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då tycker du de röda gör fel som vill att Thaksin ska få amnesti och komma hem och ta över igen?Eller att som nu fylla på sin kassakista på thailändarnas bekostnad,om så är så är det ett enormt framsteg du tagit.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag försvarar folkets rätt att själv utse sina ledare via valen och jag respekterar deras val, men jag försvarar absolut inte oegentligheter begågna av folkvalda eller militärt tillsatta premiärministrar.

Mvh Isan lover

Nu krossade du väl varje ruta i växthuset?

Så fort den rda sidan aka Thaksin gör oegentligheter så är det allt från skatte planering till korrumperade domstolar. Så fort någon ur den gula sidan går mot röd gubbe. Så skriker du på att rättvisa ska skipas. Helst framställer du det som dom ska straffas hårt. Utan något som helst bevis. Och skulle någon från den gula sidan bli dömd. I någon av dom *korrumperade * domstolarna. Så har minsann rättvisa skipats...

Snacka om Double standard.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu krossade du väl varje ruta i växthuset?

Så fort den rda sidan aka Thaksin gör oegentligheter så är det allt från skatte planering till korrumperade domstolar. Så fort någon ur den gula sidan går mot röd gubbe. Så skriker du på att rättvisa ska skipas. Helst framställer du det som dom ska straffas hårt. Utan något som helst bevis. Och skulle någon från den gula sidan bli dömd. I någon av dom *korrumperade * domstolarna. Så har minsann rättvisa skipats...

Snacka om Double standard.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Visst blir man trött????
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så då tycker du de röda gör fel som vill att Thaksin ska få amnesti och komma hem och ta över igen?Eller att som nu fylla på sin kassakista på thailändarnas bekostnad,om så är så är det ett enormt framsteg du tagit.

Hej

Jag anser precis det jag säger nämligen att befolkningen ska ha rätt att välja sin regering, att det finns andra som ogillar deras val förändrar inget, det förekommer väl snarare i alla demokratier.

Det är helt enkelt upp till väljarna att avgöra om dom har fått nog eller ej i nästa val, så fungerar det i en demokrati.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu krossade du väl varje ruta i växthuset?

Så fort den rda sidan aka Thaksin gör oegentligheter så är det allt från skatte planering till korrumperade domstolar. Så fort någon ur den gula sidan går mot röd gubbe. Så skriker du på att rättvisa ska skipas. Helst framställer du det som dom ska straffas hårt. Utan något som helst bevis. Och skulle någon från den gula sidan bli dömd. I någon av dom *korrumperade * domstolarna. Så har minsann rättvisa skipats...

Snacka om Double standard.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hej

Ja att domstolarna i landet inklusive EC och konstitutionsdomstol lyder under den onämnbares gäng med Prem och generalerna i spetsen är ett stort demokratskt och rättsligt problem i Thailand, inte heller det faktum att domstolarna historiskt brukar favorisera sittande regeringar styrker deras oberoende, så jag håller inte alls med dom som är övertygade om Thailändska domstolars förträfflighet, oberoende och opartiskhet, jag tror tvärtom att just domstolarnas ofrihet och partiskhet är en förutsättning för att dom egentliga makthavarna i landet som ej är valbara kan fortsätta styra landet bakom kulisserna, just dessa domstolar och generalerna med sina vapen är nog dom två enskilt största orsakerna till att landet befinner sig där det gör idag både när det gäller demokrati, korruption, mänskliga rättigheter, pressfrihet och klyftorna i landet.

Jag ser mer dessa domstolar som ett skämt och som ett varnande exempel på hur illa det kan gå om domstolarna i ett land låter sig styras och agerar som politiska verktyg, och hur illa det går om militären tillåts inneha och utöva politisk makt via kupper.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...