Jump to content
IGNORERAD

Bankavgifter


Olinen

Recommended Posts

Jag har skyfflat iväg 100 000 SEK från Handelsbanken vid fyra tillfällen under senaste månaden och vad jag vet så har det bara kostat 40:- per gång. Senaste gången anlände pengarna i går och kursen jag fick var 4.61 (Bangkok Bank).

Gissar att du också är på väg att flytta till Thailand?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    10

  • goodolle

    9

  • Olinen

    5

  • sarne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Gissar att du också är på väg att flytta till Thailand?

Nästan rätt.

Jag bor i Thailand sedan 1:a december...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag skrev att jag skickade SEK och dessutom angav att jag fick växelkursen hos Bangkok Bank så trodde jag att det med all önskvärd tydlighet framgick att jag skickade SEK och fick växelkursen hos Bangkok Bank. Men jag kan ju ha fel...

Fel av mig, men Bankok bank ger ju inte den bästa ratingen så att säga. Då förlorar du lite på växlingskursen i stället vilket man gör på alla Thaibanker. Nu har jag sett att SEB har blivit dyr med sin växlingskurs på överföringar 

Thailand THB säljkurs   ,219200  4/1 det är ca 45 öre dyrare än fixingen. fick reda på att SEB höjde sin rating i höstas Då blir det till att leta billig bank igen men bank oligopolet

                                                    

sluter sig sakta men säkert om kunden SEB har inte meddelat kunderna om det och det gjorde inte Handelsbanken heller när de smyghöjde valutakursen

 

 

Hälsningar goodolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
  https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/index.html

 

Här en länk till Master Cards officiella växelkurs. Då Icabanken har Master Card (ivarjefall mitt) bör väl denna kurs stämma med vad som kommer ut i Aeons ATM i Thailand?

 

 

Nix, för stor skillnad mot vad jag får i förhållande till XE.

Mastercard är VÄL om jag kritar?

Jag tar alltid option savings.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Ja nu vet jag inte om du skickade B eller KR. Skickade du B så har du en förlust på drygt 5000 kr, spelar kanske ingen roll men banken blir glad vilket jag vill betona. HB tar 30 öre per 100 B mer än fixingen vilket inte ser mycket ut men vid större summer så märks det betydligt. SEB tar inte det.

 

Hälsningar goodolle

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om.

 

Men jag har skickat med Handelsbanken runt 20 gånger dom senaste 2,5 åren. Och när man lägger upp transaktionen på i HB's internetbank får man en preliminär kurs som sedan låses när transaktionen genomförs (vilket normalt är 10-15 minuter efter godkännande i internetbanken) .  Den kurs som HB använder när dom växlar finns inte upplagd på någon av företagets hemsidor. Och den ändras minut för minut under dagen.  

 

Och till sist. Jag har under dessa 20 transaktioner alltid kollat den kurs som HB erbjuder och den har aldrig varierat särskilt mycket från ex den TT kurs som ligger på Bangkok Banks hemsida. I sämsta fall har den legat på 2 promille.  (ca 1000 thb på 100000:-)

 

Jag har dessutom gjort ett antal transaktioner under 2005-2010 (tiden då min fru byggde huset i Thailand) då jag alltid skickade SEK för växling hos Bangkok Bank. Och här har jag som tidigare nämnt råkat ut för att Svenska kursen ändrats ganska mycket från dagen jag skickade tills transaktionen genomfördes i Bangkok Bank 2 dagar senare. I ett fall gjorde det 30000 thb på en sändning av 100000:- 

 

Jag har därför på senare tid konsekvent använt HB och skickat THB för då slipper man osäkerheten på hur Svenska Kronan går under dessa 2 dagar. 

Sedan har ju Swedbank tagit bort möjligheten att skicka SEK utan man skickar THB. Men samtidigt ändrade dom sin växelkurs att motsvara HB och Bangkok Bank.  

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
http://www.xe.com/ucc/convert/?Amount=1&From=SEK&To=THB

 

Denna stämmer ganska väl med faktisk summa vid uttag med ICA-kortet hos AEON

Nej XE är ju den kurs som är utan tillägg. Och eftersom när man tar ut hos AEON med ett ICA kort använder MasterCards . 

ICA lägger ju sedan inte på något mer tillägg förutom MC. 

 

Sedan är det ju dessutom så att kursen som tas fixeras 2 arbetsdagar efter själva uttaget så det är MC's kurs som slutligen hamnar på kontoutdraget .

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Jag har skyfflat iväg 100 000 SEK från Handelsbanken vid fyra tillfällen under senaste månaden och vad jag vet så har det bara kostat 40:- per gång. Senaste gången anlände pengarna i går och kursen jag fick var 4.61 (Bangkok Bank).

Om nu pengarna anlände Igår så borde det ju vara fredag. Och då borde ju pengarna skickats av dig i Onsdags. 

 

Och du fick ju som du skriver 4,61 i kurs. Allt är ju helt riktigt. 

 

Men om du istället låtit HB genomföra växlingen som dom gjorde för mig som skickade 20000:- denna dag så hade du troligen växlat hos HB för 4,65. Så ca 4 satang mer per krona . Eller 4000 THB på hela sändningen. Å andra sidan hade ju kursen kunnat gå åt andra hållet också.  Min beställning skedde ons 2/1 kl 10:24 och jag skickade altså THB. Och fick 4,6575 i kurs av HB. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om.

 

Men jag har skickat med Handelsbanken runt 20 gånger dom senaste 2,5 åren. Och när man lägger upp transaktionen på i HB's internetbank får man en preliminär kurs som sedan låses när transaktionen genomförs (vilket normalt är 10-15 minuter efter godkännande i internetbanken) .  Den kurs som HB använder när dom växlar finns inte upplagd på någon av företagets hemsidor. Och den ändras minut för minut under dagen.  

 

Och till sist. Jag har under dessa 20 transaktioner alltid kollat den kurs som HB erbjuder och den har aldrig varierat särskilt mycket från ex den TT kurs som ligger på Bangkok Banks hemsida. I sämsta fall har den legat på 2 promille.  (ca 1000 thb på 100000:-)

 

Jag har dessutom gjort ett antal transaktioner under 2005-2010 (tiden då min fru byggde huset i Thailand) då jag alltid skickade SEK för växling hos Bangkok Bank. Och här har jag som tidigare nämnt råkat ut för att Svenska kursen ändrats ganska mycket från dagen jag skickade tills transaktionen genomfördes i Bangkok Bank 2 dagar senare. I ett fall gjorde det 30000 thb på en sändning av 100000:- 

 

Jag har därför på senare tid konsekvent använt HB och skickat THB för då slipper man osäkerheten på hur Svenska Kronan går under dessa 2 dagar. 

Sedan har ju Swedbank tagit bort möjligheten att skicka SEK utan man skickar THB. Men samtidigt ändrade dom sin växelkurs att motsvara HB och Bangkok Bank.  

 

hf

För fick man fixingskursen plus avgiften när man skickade pengar via internet till utlandet.. Idag har bankerna infört en egen valutakurs som är dyrare än fixingskursen som man kan se på SVT text sid 230 och jämföra. Allt för att bankernas  skall kunna delas ut feta bonusar. SEB var den banken jag visste som innan använde fixingskursen plus avgiften tills i höstas. De har nu infört en egen kurs de också precis som Handelsbanken gjorde efter 2008 krisen. Nu påstår vissa att ICA och IKANO bankerna inte tar ut en dyrare kurs än fixingskursen. Jag vet inte det. Handelsbanken är 30 öre dyrare på B än fixingskursen och det är de Thailändska bankerna också idag därför får men en snarlikt kurs hur man än gör om mat skickar KR eller B.

 

Hälsningar goodolle

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har skickat med Handelsbanken runt 20 gånger dom senaste 2,5 åren. Och när man lägger upp transaktionen på i HB's internetbank får man en preliminär kurs som sedan låses när transaktionen genomförs (vilket normalt är 10-15 minuter efter godkännande i internetbanken) .  Den kurs som HB använder när dom växlar finns inte upplagd på någon av företagets hemsidor. Och den ändras minut för minut under dagen.  

 

Och till sist. Jag har under dessa 20 transaktioner alltid kollat den kurs som HB erbjuder och den har aldrig varierat särskilt mycket från ex den TT kurs som ligger på Bangkok Banks hemsida. I sämsta fall har den legat på 2 promille.  (ca 1000 thb på 100000:-)

 

 

Jag har därför på senare tid konsekvent använt HB och skickat THB för då slipper man osäkerheten på hur Svenska Kronan går under dessa 2 dagar. 

 

hf

Detta betyder att det finns ett "direktväxlingsalternativ" till den "gamla" modellen att skicka SEK på tisdag då kursen SEK-THB så gott som alltid är högst på torsdag-fredag (Månes teori:-). Tittar man på historiska växelkurser kan man tro att det är en kalender som visas, så regelbundet går SEK ned i förhållande till THB vid varje veckoslut.

Genom att som du skriver låta HB växla till THB så får man kursen som gäller just då. Precis som andra skriver blir det ju stora skillnader vid överföringar av hundratusen SEK.   

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har ju Swedbank tagit bort möjligheten att skicka SEK utan man skickar THB. Men samtidigt ändrade dom sin växelkurs att motsvara HB och Bangkok Bank.

 

Jag har för mig att man fortfarande kan skicka SEK från Swedbank men då måste man gå via deras telefonbank och då kostar det 100 kronor om jag minns rätt.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det generellt bättre att överföra THB istället för SEK via SHB eller varierar det? Har precis börjat med att föra över pengar via SHB, gjorde det via ICA Banken tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek är bäst.Mvh Jan

Har varit så, men jag tycker nog att jag föredrar skicka i Thaibath numera. Bra kurs numera, och jag vet min kurs just den dagen.

Skicka Sek och du får kursen om dagar. För riskabelt tycker jag.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...