Jump to content
IGNORERAD

Bankavgifter


Olinen

Recommended Posts

Skumt, jag gjorde så för en tid sedan visserligen på ett par olika kontor.

Jag sade åt dem att jag skulle komma in 3 dagar i följd och sätta in 10 000:- varje gång men det gick inte alls sade de.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    10

  • goodolle

    9

  • Olinen

    5

  • sarne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag sade åt dem att jag skulle komma in 3 dagar i följd och sätta in 10 000:- varje gång men det gick inte alls sade de.

Jag har vi tillfälle gått in på ett par olika SEB kontor och satt in pengar, vid annat tillfälle i ett par olika ICA-butiker, inga som helst problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan!

Vi har ett ICA-kort nere på plats och sedan tar vi ut på AEON bank = inga 150 baht i uttagsavgift i ATM och 0% på ICA-kortet.

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Något att tänka på om man skall flytta stora summor till Thai. Handelsbanken tar 30 öre extra på 100 B jämfört  fixing kursen så om den är 21.50 så tar HB 21.80 plus 40 kr och TEX K.bank tar 200-500 B vid insättning där. SEB tar 150 kr och inget extra jämfört fixingen. Forex är dyrast och Skandiabanken vid utförande av valuta. 150000 kr regeln finns men man kan undra på hur lång tid. en gång per år?

Sen att vissa myndighetsbanker tror att 10000 kr regeln att sätta in pengar på sitt konto visa vilka idi*ter som jobbar inom bankväsendet. Det är 10000 € det gäller. Över detta belopp skall du redovisa var beloppet kommer ifrån. Man skall bara visa leg när man sätter in över 10000 kr SEB har insättningsautomater där du kan sätta in 40000 dagligen om du vill.

 

Hälsningar goodolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Något att tänka på om man skall flytta stora summor till Thai. Handelsbanken tar 30 öre extra på 100 B jämfört  fixing kursen så om den är 21.50 så tar HB 21.80 plus 40 kr och TEX K.bank tar 200-500 B vid insättning där. SEB tar 150 kr och inget extra jämfört fixingen. Forex är dyrast och Skandiabanken vid utförande av valuta. 150000 kr regeln finns men man kan undra på hur lång tid. en gång per år?

Sen att vissa myndighetsbanker tror att 10000 kr regeln att sätta in pengar på sitt konto visa vilka idi*ter som jobbar inom bankväsendet. Det är 10000 € det gäller. Över detta belopp skall du redovisa var beloppet kommer ifrån. Man skall bara visa leg när man sätter in över 10000 kr SEB har insättningsautomater där du kan sätta in 40000 dagligen om du vill.

 

Hälsningar goodolle

 

 

SEB tar bara 50:-(via internetbanken) om du väjer att mottagande bank tar sina avgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, skall kolla med banken.

Det gick inte utan jag måste vänta en månad när jag uppnått 10 000:-

Byt bank!!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog ut på 6000bath, Big C Extra på Aeon bankens ATM.

På Pattaya Klang.

Inga avgifter

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrisnils075

Någon som vet vad det kostar om man skickar andra vägen? alltså från ett Thaikonto till ett Svenskt konto!

Link to comment
Dela på andra sajter

SEB tar bara 50:-(via internetbanken) om du väjer att mottagande bank tar sina avgifter.

Ja Tackar.,Och jag menade också internetbanken. 50 kr då är nog SEB blad de billigaste att föra över pengar till utlandet.. För något år sedan så tog inte Handelsbanken mer än de vanliga 40 kr, men men, Man måste ju kolla bankerna och deras avgifter ofta och byta till den banken som har lägst avgifter

 

Hälsningar goodolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Regler för utlandsöverföring via interent hos HB:

 

Beloppsregler, kontrolluppgift

Vid avgående utlandsbetalning via Internettjänsten (för privatpersoner) är högsta tillåtna belopp 100 000 SEK per dag och person. Beloppsgräns för företag anges i fullmakt som företaget lämnat till banken.

För en i Sverige obegränsat skattskyldig fysisk person, dödsbo eller annan juridisk persons betalningar till utlandet ska kontrolluppgift lämnas till Skatteverket för varje uppdrag - eller sammantaget vid flera uppdrag - som överstiger av Skatteverket fastställt belopp, f n 150 000 SEK, eller motvärdet därav i utländsk valuta

 

Så har det också varit för mej. Satt in 99.999:- flera dagar i rad när mer har behövts. Inga problem alls. Det som talas om 10.000 är väl att ta ut kontanter? Behöver man mer måste man ringa och säga till först.

 

/cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Något att tänka på om man skall flytta stora summor till Thai. Handelsbanken tar 30 öre extra på 100 B jämfört  fixing kursen så om den är 21.50 så tar HB 21.80 plus 40 kr och TEX K.bank tar 200-500 B vid insättning där. SEB tar 150 kr och inget extra jämfört fixingen. Forex är dyrast och Skandiabanken vid utförande av valuta. 150000 kr regeln finns men man kan undra på hur lång tid. en gång per år?

Sen att vissa myndighetsbanker tror att 10000 kr regeln att sätta in pengar på sitt konto visa vilka idi*ter som jobbar inom bankväsendet. Det är 10000 € det gäller. Över detta belopp skall du redovisa var beloppet kommer ifrån. Man skall bara visa leg när man sätter in över 10000 kr SEB har insättningsautomater där du kan sätta in 40000 dagligen om du vill.

 

Hälsningar goodolle

 

Man skall väl skicka SEK, låta mottagande Thaibank växla till THB?  Menar du att du låter Handelsbanken växla? Var hittar du den sk fixingkursen?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Man skall väl skicka SEK, låta mottagande Thaibank växla till THB?  Menar du att du låter Handelsbanken växla? Var hittar du den sk fixingkursen?

Just Handelsbanken och numer även Swedbank har en ganska bra växelkurs om man väljer att skicka THB istället. Sist jag skickade låg diffen på 0,02 thb per kr. 

Problemet är att kursen ändras flera gånger om dagen så det sätt man kan få just nu gällande kurs är att göra en överföring men inte avsluta och singera med dosan. 

 

Sedan är det ju för och nackdelar att överföra THB resp SEK. 

Om man skickar SEK skall ju växlingen ske i Thailand. Och det sker då oftast 2 bankdagar efter man skickat. Och kursen kan ju ändras både upp och ner under dessa dagar. Mitt rekord är att jag fick 0,3 thb sämre 2 dagar senare och eftersom jag skickade 100000:- så gjorde det altså 30000 thb.  . Å andra sidan har jag vunnit lika mycket en annan gång. Det var för några år sedan när kronan svajade rejält. 

 

Vill man slippa denna osäkerhet så skickar man THB och låter då svenska banken växla. Och då är Handelsbanken resp Swedbank att föredra. Och Skandiabanken är någonstans i källaren.

 

Ex har Swedbank nu 4,608  , Bangkok Bank 4,618 och Skandiabanken 4,433 . Så jag Skandiabanken är ju skit i just detta avseende och särskilt då man inte kan skicka SEK så lär dom falla bort direkt trots sina 0:- i avgift. 

 

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Just Handelsbanken och numer även Swedbank har en ganska bra växelkurs om man väljer att skicka THB istället. Sist jag skickade låg diffen på 0,02 thb per kr. 

Problemet är att kursen ändras flera gånger om dagen så det sätt man kan få just nu gällande kurs är att göra en överföring men inte avsluta och singera med dosan. 

 

Sedan är det ju för och nackdelar att överföra THB resp SEK. 

Om man skickar SEK skall ju växlingen ske i Thailand. Och det sker då oftast 2 bankdagar efter man skickat. Och kursen kan ju ändras både upp och ner under dessa dagar. Mitt rekord är att jag fick 0,3 thb sämre 2 dagar senare och eftersom jag skickade 100000:- så gjorde det altså 30000 thb.  . Å andra sidan har jag vunnit lika mycket en annan gång. Det var för några år sedan när kronan svajade rejält. 

 

Vill man slippa denna osäkerhet så skickar man THB och låter då svenska banken växla. Och då är Handelsbanken resp Swedbank att föredra. Och Skandiabanken är någonstans i källaren.

 

Ex har Swedbank nu 4,608  , Bangkok Bank 4,618 och Skandiabanken 4,433 . Så jag Skandiabanken är ju skit i just detta avseende och särskilt då man inte kan skicka SEK så lär dom falla bort direkt trots sina 0:- i avgift. 

 

hf

 

Tack för informationen, bra att veta att vid växling i svensk bank gäller alltså kursen vid själva växlingsögonblicket. Då får man hålla ett öga på kursen, besluta slå till (skicka THB) eller chansa (skicka SEK).   

Swedbank skickar numera inte SEK via Internetbanken, man måste växla till THB. Därför (plus dålig service, fick ej ta ut (egna) kontanter över 10.000 kr, långa köer) bytte jag till Handelsbanken.  

Skandiabanken har mycket dålig kurs, kan bara användas till mindre belopp. 

 

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Här är en länk till thaibankernas aktuella växelkurser.  Finns det motsvarande för svenska banker?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall väl skicka SEK, låta mottagande Thaibank växla till THB?  Menar du att du låter Handelsbanken växla? Var hittar du den sk fixingkursen?

Det lättaste är SVT text Tv sid 230

Ibland så är det bättre att skick B, det får man själva komma underfund med den banken man har i Thailand. Växlings kursen varierar mycket mellan bankerna i Thai

 

Hälsningar goodolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Just Handelsbanken och numer även Swedbank har en ganska bra växelkurs om man väljer att skicka THB istället. Sist jag skickade låg diffen på 0,02 thb per kr.

Problemet är att kursen ändras flera gånger om dagen så det sätt man kan få just nu gällande kurs är att göra en överföring men inte avsluta och singera med dosan.

Sedan är det ju för och nackdelar att överföra THB resp SEK.

Om man skickar SEK skall ju växlingen ske i Thailand. Och det sker då oftast 2 bankdagar efter man skickat. Och kursen kan ju ändras både upp och ner under dessa dagar. Mitt rekord är att jag fick 0,3 thb sämre 2 dagar senare och eftersom jag skickade 100000:- så gjorde det altså 30000 thb. . Å andra sidan har jag vunnit lika mycket en annan gång. Det var för några år sedan när kronan svajade rejält.

Vill man slippa denna osäkerhet så skickar man THB och låter då svenska banken växla. Och då är Handelsbanken resp Swedbank att föredra. Och Skandiabanken är någonstans i källaren.

Ex har Swedbank nu 4,608 , Bangkok Bank 4,618 och Skandiabanken 4,433 . Så jag Skandiabanken är ju skit i just detta avseende och särskilt då man inte kan skicka SEK så lär dom falla bort direkt trots sina 0:- i avgift.

hf

Handelsbanken tar 30 öre mer per 100 B när man skickar B, när man skickar SEK så tycker jag att de använder B kursen de har och man vinner inget tycker jag. SEB låter fixing kursen stå så de är för tillfället billigast att skicka med internetbank. skiljer 300 kr på 100000 B

230 SVT Text Lördag 05 jan 2013

3(3)

VALUTAKURSER Källa: SIX

Fixing

1 sydafr rand -0.0052 0.7582

1 thail baht 0.0003 0.2147

100 tjeck koruna -0.1914 33.7023

1 turk lira 0.0023 3.6566

100 unger forint 0.0103 2.9450

Kurslista SEK Handelsbanken

Daglig kurslista mot SEK per 2013-01-04, kurserna uppdateras bankdagar kl 11.00.

Köp/Sälj avser att banken köper eller säljer. Denna lista är informativ och användes

inte för betalningar. För betalningar användes vid varje tillfälle gällande marknadskurs.

Land

Valuta-

kod Antal

Betalningar

Köp Betalningar

Sälj Sedlar

Köp Sedlar

Sälj Check

Köp

Euroland EUR 1 8,4832 8,5532 8,1332 8,9032

Storbritannien GBP 1 10,4659 10,5459 10,0959 10,9959

USA USD 1 6,4920 6,5920 6,1920 6,8420 6,4820

Australien AUD 1 6,8132 6,8432 6,6132 7,1432

Kanada CAD 1 6,5843 6,6243 6,3343 6,8243 6,5743

Danmark DKK 100 113,81 114,61 110,81 117,11

Island ISK 100 4,80 5,10

Japan JPY 100 7,4019 7,4319 7,2619 7,7319

Lettland LVL 1 12,0566 12,3566

Litauen LTL 1 2,4576 2,4776 2,2936 2,6076

Norge NOK 100 116,35 117,35 113,35 119,45

Nya Zeeland NZD 1 5,3665 5,4065 5,0865 5,7065

Polen PLN 1 2,0621 2,0921 1,9421 2,2121

Schweiz CHF 100 702,06 707,06 682,06 727,06

Tjeckien CZK 100 33,45 33,95 31,35 35,95

Ungern HUF 100 2,9200 2,9700 2,7200 3,1700

Sydafrika ZAR 1 0,7482 0,7682 0,6682 0,8232

Thailand THB 1 0,2127 0,2167 0,1877 0,2287

Turkiet TRY 1 3,6066 3,7066 3,3566 3,9066

Hälsningar goodolle

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det lättaste är SVT text Tv sid 230

Ibland så är det bättre att skick B, det får man själva komma underfund med den banken man har i Thailand. Växlings kursen varierar mycket mellan bankerna i Thai

 

Hälsningar goodolle

Den kursen du ser på text-tv får inte du som bankkund del av

Det är vad bankerna får för kurs gentemot riksbanken och 

bankerna emellan när de köper och säljer bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Regler för utlandsöverföring via interent hos HB:

 

Beloppsregler, kontrolluppgift

Vid avgående utlandsbetalning via Internettjänsten (för privatpersoner) är högsta tillåtna belopp 100 000 SEK per dag och person. Beloppsgräns för företag anges i fullmakt som företaget lämnat till banken.

För en i Sverige obegränsat skattskyldig fysisk person, dödsbo eller annan juridisk persons betalningar till utlandet ska kontrolluppgift lämnas till Skatteverket för varje uppdrag - eller sammantaget vid flera uppdrag - som överstiger av Skatteverket fastställt belopp, f n 150 000 SEK, eller motvärdet därav i utländsk valuta

 

Så har det också varit för mej. Satt in 99.999:- flera dagar i rad när mer har behövts. Inga problem alls. Det som talas om 10.000 är väl att ta ut kontanter? Behöver man mer måste man ringa och säga till först.

 

/cpo

 jag skickar 149.950:- sek + 50Kr i avgift med swedbank-internet och det är inga problem , skickar du mera är det blanketter som skall fyllas i

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kursen du ser på text-tv får inte du som bankkund del av

Det är vad bankerna får för kurs gentemot riksbanken och 

bankerna emellan när de köper och säljer bath

Det får du visst det. Men bankerna tar ut extra avgifter genom att lägga på fixings kursen som jag berättat om at Handelsbanken iförde för något år sedan så att bonusarna ökar till bankdirektörerna.Svenska Enskilda Banken får du fortfarande fixnings kursen utan tillägg. det du egentligen skall betala är fixings kursen plus avgift inget mera. Men som du vet så har vi ett bank oligopol i SV så bankerna kan göra vad de vill. Du måste hela tiden vara på din vakt emot banken som hela tiden ändrar sina avgifter för de vet att över 90% av bankkunderna är inte intresserade av att se på avgifterna utan glatt betala vad som räkningen ser ut.Titta på forex tex de skryter att de har inga växlingsavgifter men det får du betala på kursen istället. En kurs på 23.84, svindyr

10 000,00 THB säljs för

2 384,00 SEK

Valuta select
 

10 000,00 SEK ger dig

41 946,31 THB

 

Hälsningar goodolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Tackar.,Och jag menade också internetbanken. 50 kr då är nog SEB blad de billigaste att föra över pengar till utlandet.. För något år sedan så tog inte Handelsbanken mer än de vanliga 40 kr, men men, Man måste ju kolla bankerna och deras avgifter ofta och byta till den banken som har lägst avgifter

 

Hälsningar goodolle

Jag har skyfflat iväg 100 000 SEK från Handelsbanken vid fyra tillfällen under senaste månaden och vad jag vet så har det bara kostat 40:- per gång. Senaste gången anlände pengarna i går och kursen jag fick var 4.61 (Bangkok Bank).

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så har det också varit för mej. Satt in 99.999:- flera dagar i rad när mer har behövts. Inga problem alls. Det som talas om 10.000 är väl att ta ut kontanter? Behöver man mer måste man ringa och säga till först.

 

/cpo

Om det är mina 10 000 du menar så handlade det om insättning på Swedbank. Om jag ville sätta in mer än 10 000 så var jag tvungen att fylla i en hel A4 och lämna in 2 dagar i förväg.

Handelsbanken krävde bara att jag skrev på insättningsblanketten varför jag satte in pengarna så jag skrev "besparingar" och satte in 30 000:-.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skyfflat iväg 100 000 SEK från Handelsbanken vid fyra tillfällen under senaste månaden och vad jag vet så har det bara kostat 40:- per gång. Senaste gången anlände pengarna i går och kursen jag fick var 4.61 (Bangkok Bank).

Ja nu vet jag inte om du skickade B eller KR. Skickade du B så har du en förlust på drygt 5000 kr, spelar kanske ingen roll men banken blir glad vilket jag vill betona. HB tar 30 öre per 100 B mer än fixingen vilket inte ser mycket ut men vid större summer så märks det betydligt. SEB tar inte det.

 

Hälsningar goodolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu vet jag inte om du skickade B eller KR. Skickade du B så har du en förlust på drygt 5000 kr, spelar kanske ingen roll men banken blir glad vilket jag vill betona. HB tar 30 öre per 100 B mer än fixingen vilket inte ser mycket ut men vid större summer så märks det betydligt. SEB tar inte det.

 

Hälsningar goodolle

Eftersom jag skrev att jag skickade SEK och dessutom angav att jag fick växelkursen hos Bangkok Bank så trodde jag att det med all önskvärd tydlighet framgick att jag skickade SEK och fick växelkursen hos Bangkok Bank. Men jag kan ju ha fel...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tack för informationen, bra att veta att vid växling i svensk bank gäller alltså kursen vid själva växlingsögonblicket. Då får man hålla ett öga på kursen, besluta slå till (skicka THB) eller chansa (skicka SEK).   

Swedbank skickar numera inte SEK via Internetbanken, man måste växla till THB. Därför (plus dålig service, fick ej ta ut (egna) kontanter över 10.000 kr, långa köer) bytte jag till Handelsbanken.  

Skandiabanken har mycket dålig kurs, kan bara användas till mindre belopp. 

 

http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Här är en länk till thaibankernas aktuella växelkurser.  Finns det motsvarande för svenska banker?

 

 

http://www.xe.com/ucc/convert/?Amount=1&From=SEK&To=THB

 

Denna stämmer ganska väl med faktisk summa vid uttag med ICA-kortet hos AEON

Link to comment
Dela på andra sajter

  https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/index.html

 

Här en länk till Master Cards officiella växelkurs. Då Icabanken har Master Card (ivarjefall mitt) bör väl denna kurs stämma med vad som kommer ut i Aeons ATM i Thailand?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...