Jump to content
IGNORERAD

Köpa nu eller avvakta...


vatukarasa

Recommended Posts

Huan Hin är ju dött sedan länge så avvakta.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • vatukarasa

    5

  • Baa

    4

  • Keithan

    3

  • Nemo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Huan Hin är ju dött sedan länge så avvakta.

Nja, så värst vidare dött är det inte här.

Hua Hin växer så det knakar åt alla håll.

Nja inte österut, för där är det ju bara Siambukten.

Men om dom får allt dom bygger vetfan.

Så jag håller med, avvakta.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen är erbjuden köpa ett radhus i Hua Hin, bra standard.

De köptes nya 2008 för 560 000, men de få som är till salu är nu tydligen nere mot 300 sträcket.

I övrigt är alla bebodda.

Ägarkonstruktionen bakom markleasingen verkar ok i den utsräckning det går och han är fullt införstådd med riskerna som trots det finns.

De vill ha ett eget boende och räknar med att bo där så mycket att det i detta fallet känns ok köpa istället för hyra.

Fråga: Tror ni priserna kommer gå ner ännu mer kommande åren, eller ska han slå till nu?

Mvh

V

Du har en fråga att ställa dig!

Kan jag förlora dessa pengar utan att det gör något.

Risken att köpa i Thailand är hög.

Det blir lätt att lämna allt.

Jag avser att det är bättre att hyra sitt boende.

I Thailand.

Trivs man inte med nya grannar mm. = flytta.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för alla svar.

Jo jag kan hålla med om att priset, som allt är i kr, är lite höga. Men all trägårdsservice, pool och lease av mark ingår, likaså vakt och översyn av husen när man inte är där

Men jämför man med andra farang områden så verkar ju allting börja på 500 000 kr och uppåt.

Detta är alltså nere på 300 000 kr nu.

Skälet till att huset säljs är att just denna köparen köpte på spekulation, men istället för att gå upp i pris har det gått ner,

och de har tröttnat på att vänta ut marknaden. Huset är inte använt. Alla andra hus där är bebodda.

Däremot är det skött av förvaltaren, det ingår i avgiften, och det ska tydligen va toppskick.

Kompisen och hans tjej har bestämt sig för att åka ner och bo i ett av de andra husen, som de hyr.

Kan snacka med folk och se sig omkring.

Han har läst i detta forum har lutar åt att avvakta och hyra istället.

Ska först kolla om de trivs bra i Hua hin, han har inte varit där på länge.

Tack för alla svar!!!!!!

V

Link to comment
Dela på andra sajter

300.000 plus 1,000 kr i månaden insatt på ett bra räntebärande konto , där borde räntan täcka hyreskostnad när man är där nere.

Plus inga problem med allt man måste göra med huset. underhåll o liknande. betydligt enklare liv o ej binda upp sig

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för alla svar.

Jo jag kan hålla med om att priset, som allt är i kr, är lite höga. Men all trägårdsservice, pool och lease av mark ingår, likaså vakt och översyn av husen när man inte är där

Men jämför man med andra farang områden så verkar ju allting börja på 500 000 kr och uppåt.

Detta är alltså nere på 300 000 kr nu.

Skälet till att huset säljs är att just denna köparen köpte på spekulation, men istället för att gå upp i pris har det gått ner,

och de har tröttnat på att vänta ut marknaden. Huset är inte använt. Alla andra hus där är bebodda.

Däremot är det skött av förvaltaren, det ingår i avgiften, och det ska tydligen va toppskick.

Kompisen och hans tjej har bestämt sig för att åka ner och bo i ett av de andra husen, som de hyr.

Kan snacka med folk och se sig omkring.

Han har läst i detta forum har lutar åt att avvakta och hyra istället.

Ska först kolla om de trivs bra i Hua hin, han har inte varit där på länge.

Tack för alla svar!!!!!!

V

Känner också en här i Borås som köpte hus i Huan Hin i vinstintresse tillammans med några kompisar.

Tji fick dom och huset var svårhyrt till rätta personer.

Summan av kardemumman borde vara att skall man ha så skall man ha det för sig själv.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

En tanke som slagit mej några gånger som kan vara vara att reflektera över om du har tankar på att investera i Thailand.

Vad händer när bhumibol går bort? Med tanke på hur populär han är och att det till trots varit oroligt i landet.

Hur blir det då när hans efterträdare som är vad jag förstått är väldigt illa omtyckt bland folket. Risk för oroligheter och inbördeskrig ?

using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller annars blir det som vanligt dvs tvärtom vad de flesta tror med bättre stabilitet pga kungens föregåeende planering o kärlek till folket.En sådan högt utbildad man lämnar inte något åt slumpen efter sin bortgång tror jag.

Svaret kommer såklart lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är allafall så att det byggs för mycket enligt mig och även om dom lyckas sälja så ångrar sig några och vill sälja.

När jag flyttade hit för 6 år sedan redan då pratade jag med falanger som hade svårt att sälja.

Dom som måste sälja,ja då var det att sänka priset.Nån gång är alla intresserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner man att man har hittat sitt hus är det väl inte så mycket att fundera på men jag tror att falanger har

svårt att tjäna pengar.Utom kanske i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orsaken till att det går ner i pris verkar konstigt när allt annat går upp.

Troligen beror det på att det är leasing vilket vänder sig till utlänningar tror inte Thailändare satsar på ett leasingavtal när de skall investera i sitt boende.

Det verkar som att turismen har haft sin pik i Thailand och därför kommer just falang turistorter allmänt drabbas av prisfall på fastigheter mark och condos. Naturligt viss finns det undantag men de kan inte vara många.

När man tittar på övriga Thailand som vänder sig till Thailändare ser jag bara prisstegringar rakt över och det är ganska naturligt med de löneökningar som varit samt banker som värderar tillgångar långt över marknadsvärde som säkerhet.

Därför tycker jag att investera i Thailand är inget fel men det gäller att välja sådant som Thailändare vill ha i framtiden.

Däriemot vill man bo i HuaHin och ha sitt eget boende med alla de fördelarna varför inte det handlar ju inte om så mycket pengar.

Så vida att den största delen av de 1000kr är lesing och är fast. Det stora problemet är hur området kommer att skötas fram över när inte de andra utlängarna inte längre vill nyttja sin hus har sett så många förfallna områden och condos.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Han säger att i segmentet 5-10 miljoner är dött. Så skall man investera är det 10 miljoner eller mera som gäller. Stämmer bra med min uppfatt också att köpa där det är dyrast är alltid rätt då vänder man sig till folk som har pengar och de väljer sina grannar.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tycker svenska priser i Thailänds miljö är OK så är HuaHin helt OK, men billigt är det fan i mig inte där!

Om nu priserna på mat o dyck inte avskräcker och om man inte vill ha kritvit sandstrand med vajande palmer utan är nöjd med sitt radhus eller villaområde, då är fortfarande HuaHin OK.

Alltså måste det vara något annat som drar, jag undrar vad?

Kan det vara det påfallade stora skandinaviska inslaget i folkvimlet, tryggheten av att kunna göra sig förstådd på ens eget tungomål?

Annars finns det ju så mycket mer Thailändskt farangboende bara några mil därifrån med om inte kritvitt så i alla fall hästskitsfria stränder!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tycker svenska priser i Thailänds miljö är OK så är HuaHin helt OK, men billigt är det fan i mig inte där!

Om nu priserna på mat o dyck inte avskräcker och om man inte vill ha kritvit sandstrand med vajande palmer utan är nöjd med sitt radhus eller villaområde, då är fortfarande HuaHin OK.

Alltså måste det vara något annat som drar, jag undrar vad?

Kan det vara det påfallade stora skandinaviska inslaget i folkvimlet, tryggheten av att kunna göra sig förstådd på ens eget tungomål?

Annars finns det ju så mycket mer Thailändskt farangboende bara några mil därifrån med om inte kritvitt så i alla fall hästskitsfria stränder!

Måste få fråga varför du är så negativ till Hua Hin? Inte så billigt men inte dyrare än någon annan turistort i Thailand och långt ifrån svenska priser.

Som svensk uppfattar jag Hua Hin som väldigt "lagom". Lugnt men ett helt ok utbud gällande mat, boende och nöjen. Köper man sitt boende på plats (alltså inte via svensk mäklare) är också priserna helt ok på hus.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tycker svenska priser i Thailänds miljö är OK så är HuaHin helt OK, men billigt är det fan i mig inte där!

Om nu priserna på mat o dyck inte avskräcker och om man inte vill ha kritvit sandstrand med vajande palmer utan är nöjd med sitt radhus eller villaområde, då är fortfarande HuaHin OK.

Alltså måste det vara något annat som drar, jag undrar vad?

Kan det vara det påfallade stora skandinaviska inslaget i folkvimlet, tryggheten av att kunna göra sig förstådd på ens eget tungomål?

Annars finns det ju så mycket mer Thailändskt farangboende bara några mil därifrån med om inte kritvitt så i alla fall hästskitsfria stränder!

Undrar om du varit i Hua-Hin det verkar inte så.

post-3247-0-20417600-1352142101_thumb.jp

post-3247-0-20417600-1352142101_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alltid delade meningar om alla orter.

Jag har själv bott i 6 olika länder, och har enkelt hus på Filippinerna idag, bland cebuanos, getter och planteringar.

Men när man blir äldre så spelar andra saker in, närhet till fungerande sjukvård är inte att förakta, vi har en bekant som dog nyligen på Filippo pga transport tiden till sjukhus.

Fördelen med Filippinerna är ju att folket är mer lättillgängligt, katolskt, engelsktalande etc etc.

Största nackdelen är maten, jämför med Thailand. Ganska viktig punkt tycker jag efter ha tuggat balott tre år ha ha. (kycklingembryo)

Så vad är bra med Hua Hin?

Ja, tidningartikeln nedan är ju amerikanska ögon utifrån och säjer en del.

Jag ser inte Hua hin som svenskgetto utan som ett sant internationellt community.

På Filippinerna kan jag ibland som ensam västerlänning känna mig isolerad.

Det skulle va kul ha grannar och bekant från en massa olika länder och kulturer.

Ska åka ner med kompisen och titta på deras ev hus så får jag dömma själv..

Artikeln:

http://money.usnews.com/money/blogs/On-Retirement/2012/07/24/the-ideal-retirement-haven-youve-never-heard-of

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få fråga varför du är så negativ till Hua Hin? Inte så billigt men inte dyrare än någon annan turistort i Thailand och långt ifrån svenska priser.

Som svensk uppfattar jag Hua Hin som väldigt "lagom". Lugnt men ett helt ok utbud gällande mat, boende och nöjen. Köper man sitt boende på plats (alltså inte via svensk mäklare) är också priserna helt ok på hus.

/Krille

Hej,

Om jag var du så skulle jag skita fullkomligt om någon annan är negativ till mitt "paradis" då det är jag som ska bo där!

Har du koll på HuaHin och trivs så gör köpet om du tycker det känns bra!

Andra köper sitt paradis där de trivs.

Jag trivs i söder där det inte är långt till Andaman kusten!

Lycka till!

Inge

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Om jag var du så skulle jag skita fullkomligt om någon annan är negativ till mitt "paradis" då det är jag som ska bo där!

Har du koll på HuaHin och trivs så gör köpet om du tycker det känns bra!

Andra köper sitt paradis där de trivs.

Jag trivs i söder där det inte är långt till Andaman kusten!

Lycka till!

Inge

Hej!

Håller helt med dig. Alla har vi vårt eget "paradis" utifrån vad som är viktigt för oss. Alla behöver inte älska just "mitt paradis" men jag är uppriktigt intresserad av att veta vad det är som gör honom så negativ till just Hua Hin.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror han menar att om man kan tänka sig att bo 50 km söderut eller norrut från Huahin så hittar man bättre stränder och billigare hus.

Det är närheten till andra "falanger", som är en drivkraft för många.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få fråga varför du är så negativ till Hua Hin? Inte så billigt men inte dyrare än någon annan turistort i Thailand och långt ifrån svenska priser.

Som svensk uppfattar jag Hua Hin som väldigt "lagom". Lugnt men ett helt ok utbud gällande mat, boende och nöjen. Köper man sitt boende på plats (alltså inte via svensk mäklare) är också priserna helt ok på hus.

/Krille

Nja, inte så negativ som det kanske ser ut, har många vänner kvar där nere men tycker att finns (OBS! i mna ögon) bättre paradisstränder och inte fullt så "Kanarieölika" områden med mer Thailändsk känsla inta alls långt ifrän HUaHin centrala delar!

Om man nu vill bo där är det var o ens ensak, inget jag har den minsta anledning att lägga mig i, bara tipsa om ett alternativ i samma landsände!

Undrar om du varit i Hua-Hin det verkar inte så.

Jo, det har hänt några ggr, första gången 1986...och, fortfarande enligt mina högst personliga åsikter, har inte HuaHin åldrats med skönhet, men det blir kanske så om man tycker olika, och jag vidhåller det jag skrev, det finns betydligt lugnare och mer Thaikänsla i områden strax söderut!

Men som sagt, var o en får styra sitt liv, jag bara skriver hur jag ser det, tur att vi alla är olika, skulle bli jäkla trångt annars!

Och för att återgå till ursprungsfrågan..min magkänsla säger Köp inte!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...