Jump to content
IGNORERAD

Dagens fru (i arbete)


Issanbonde

Recommended Posts

Firar hon inte nationaldagen?

 

 

Dagen är inte slut än för att fippla med flaggan på stången.

 

 

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagen är inte slut än för att fippla med flaggan på stången.

 

 

/ENis

Aha, så det blir ett stadigt tag om stången innan dagen är över?  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

9e6yqe7e.jpg

Grilla chili!!

Jo jo! Min tant gjorde inget annat det första året i Sverige än att äta äta och,,,äta. Chili på kors och tvärs. Röda chili, gröna chili och en massa annat starkt! Det kliar fortfarande i öronen när jag tänker tillbaka :patsak:

Tack och lov är hon lite lungare nu, bara "periodare" :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

visst är hon duktig frugan o vackert blir det!!

Jag trodde att thaidamerna bara odlade sånt som går att äta! På gården i Chinag Rai där vi bor till och från, där kan jag knappt gå någonstans innan det hojtas att jag står, mitt i maten! Men inte kan jag se nån mat?! Så jag går lååångt utanför gården. Men går man för lång så tror dom att man rymt, för thailändare går ju inte mer än nödvändigt. Men hon verkar pysslig och rar din tant så det är bara att grattulera.  :wai: Min dam föredrar att fiska. Ha en trevlig sommar!

post-9424-0-57098100-1402335837.jpg

post-9424-0-18179000-1402335839.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att thaidamerna bara odlade sånt som går att äta! På gården i Chinag Rai där vi bor till och från, där kan jag knappt gå någonstans innan det hojtas att jag står, mitt i maten! Men inte kan jag se nån mat?! Så jag går lååångt utanför gården. Men går man för lång så tror dom att man rymt, för thailändare går ju inte mer än nödvändigt. Men hon verkar pysslig och rar din tant så det är bara att grattulera.  :wai: Min dam föredrar att fiska. Ha en trevlig sommar!

frugan älskar ju blommor men träd som inte bär frukt eller buskar som inte har ätliga bär är onödiga enligt henne! :ahh:

 

ha en trevlig sommar ni också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

frugan har köpt nya gardiner som hon strök innan dom sattes upp!

När jag såg att du svarat så tänkte jag på plantering av blommor Hällsa henne från mig  och ett grattis till dig som har träffat en pärla 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

frugan älskar ju blommor men träd som inte bär frukt eller buskar som inte har ätliga bär är onödiga enligt henne! :ahh:

 

ha en trevlig sommar ni också!

 

Kan ju vara kul att elda upp pinnarna åxå när det blir lite kallare. En vedeldad bastu skulle nog få henne på andra tankar om vad man ska ha träden till :)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

när frugan kom hem från jobbet satte hon igång med lite förberedelser inför midsommar!

 

västerbottenpaj..ser fantastiskt gott ut!

 

post-6750-0-01060800-1403199042_thumb.jp

 

eftersom det blir thaifolk på midsommarfirandet så gjordes även sai oua (kryddstark korv från Chiang mai).... :nyam:

 

post-6750-0-53916400-1403199066_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

när frugan kom hem från jobbet satte hon igång med lite förberedelser inför midsommar!

 

västerbottenpaj..ser fantastiskt gott ut!

 

attachicon.gifIMG_3174.JPG

 

eftersom det blir thaifolk på midsommarfirandet så gjordes även sai oua (kryddstark korv från Chiang mai). :nyam:

 

attachicon.gifIMG_3175.JPG

Den korven är en av mina favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

så gjordes även sai oua (kryddstark korv från Chiang mai)...

post-3485-0-22585400-1403201340.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

när frugan kom hem från jobbet satte hon igång med lite förberedelser inför midsommar!

 

västerbottenpaj..ser fantastiskt gott ut!

 

attachicon.gifIMG_3174.JPG

 

eftersom det blir thaifolk på midsommarfirandet så gjordes även sai oua (kryddstark korv från Chiang mai). :nyam:

 

attachicon.gifIMG_3175.JPG

 

Åfan, hemgjord korv. Lyxigt. Fick lite av "mama" dvs exets morsa att smaska på och dom var ju underbara. Men dom var lite mindre än dom på bilden, det är väl olika från mama till mama.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

när frugan kom hem från jobbet satte hon igång med lite förberedelser inför midsommar!

västerbottenpaj..ser fantastiskt gott ut!

attachicon.gifIMG_3174.JPG

eftersom det blir thaifolk på midsommarfirandet så gjordes även sai oua (kryddstark korv från Chiang mai). :nyam:

attachicon.gifIMG_3175.JPG

Kan du hänga ut ett par korvar vid vägen plockar jag upp dom vid 17 tiden i morgon mums
Link to comment
Dela på andra sajter

medans jag sov har frugan fixat midsommartårtan...ser fantastiskt gott uoch när äter Vi

och när äter Vi? :love:

Link to comment
Dela på andra sajter

när frugan kom hem från jobbet satte hon igång med lite förberedelser inför midsommar!

 

västerbottenpaj..ser fantastiskt gott ut!

 

attachicon.gifIMG_3174.JPG

 

eftersom det blir thaifolk på midsommarfirandet så gjordes även sai oua (kryddstark korv från Chiang mai). :nyam:

 

attachicon.gifIMG_3175.JPG

Tror du att frugan kan övertalas till att lägga in en bruksanvisning för hur man gör såna korvar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tror du att frugan kan övertalas till att lägga in en bruksanvisning för hur man gör såna korvar? 

Skulle vara kul att se hur det skiljer från tex http://importfood.com/recipes/norththaisausage.html

 

Så jag är åxå lite nyfiken. Tror att det jag fick av mama var sai grok för dom var mycket kortare  http://importfood.com/recipes/esan_sausage.html

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Var med frugan på ett "rehab" möte igår...För hon hade tydligen varit sjukskriven mer än 4 gånger på ett år...

Jaha och vem är du, kom frågan när jag klev in tillsammans med frugan...- Jag är här för att förklara för henne vad ni vill - Besvärade skruvade de på sig, och släppte motvilligt in mig...

- Jo jag ser att du har varit sjukskriven fler än 4 ggr. är det här verkligen ett jobb du vill arbeta med...-

 

Efter att frugan försökt förklara på att allt för snällt Asiatiskt sätt, att det både är stressande och jobbigt med bussar, då hon ofta slutar 21,45 och ska uppta arbetet 07,00 på en plats hon inte vet, förren kanske samma timme på morgonen..!

 

Jag frågade chefen på hennes arbetsplats, om hon vet vad dygnsvila är...Fick svaret att det är väl 11 timmar, tror jag...

- Och  faktum är att att facket godkännt våra scheman...-

 

Jag förklarade vad EU diriktivet innebär, vilket numera ingår i vår lagstiftning, - Jag ska hämta någon som är bättre på det här -, varpå hon försvann i 5 minuter...

- Nä hon hade inte tid att komma -, säger chefen...

 

Ja, nu har jag berättat för er vad som gäller...Denna gång var jag trevlig, och nu ger jag ett par månader att fixa era scheman...

 

 

Ja, vi får se vad som händer, antingen skärper de till sig, eller så kommer jag att blåsa till dem rejält...För nu är jag trött..!

 

Mvh. borje222

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var med frugan på ett "rehab" möte igår...För hon hade tydligen varit sjukskriven mer än 4 gånger på ett år...

Jaha och vem är du, kom frågan när jag klev in tillsammans med frugan...- Jag är här för att förklara för henne vad ni vill - Besvärade skruvade de på sig, och släppte motvilligt in mig...

- Jo jag ser att du har varit sjukskriven fler än 4 ggr. är det här verkligen ett jobb du vill arbeta med...-

 

Efter att frugan försökt förklara på att allt för snällt Asiatiskt sätt, att det både är stressande och jobbigt med bussar, då hon ofta slutar 21,45 och ska uppta arbetet 07,00 på en plats hon inte vet, förren kanske samma timme på morgonen..!

 

Jag frågade chefen på hennes arbetsplats, om hon vet vad dygnsvila är...Fick svaret att det är väl 11 timmar, tror jag...

- Och  faktum är att att facket godkännt våra scheman...-

 

Jag förklarade vad EU diriktivet innebär, vilket numera ingår i vår lagstiftning, - Jag ska hämta någon som är bättre på det här -, varpå hon försvann i 5 minuter...

- Nä hon hade inte tid att komma -, säger chefen...

 

Ja, nu har jag berättat för er vad som gäller...Denna gång var jag trevlig, och nu ger jag ett par månader att fixa era scheman...

 

 

Ja, vi får se vad som händer, antingen skärper de till sig, eller så kommer jag att blåsa till dem rejält...För nu är jag trött..!

 

Mvh. borje222

Kanske är olika avtal, på olika arbetsplatser. Men vad jag vet, så är en dygnsvila 6 timmar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är olika avtal, på olika arbetsplatser. Men vad jag vet, så är en dygnsvila 6 timmar..

 

Dygnsvila är 11 timmar på en 24 timmars period, vilan ska inkludera klockslagen 00 - 05,  enligt EU-direktiv. Efter det blev inskrivet i svensk lag, har olika fackföreningar fått kämpa emot arbetsgivarna, och trott det är förhandlingsbart..!

Avsteg från regeln, kan göras i tex. akuta fall, dock ej schemalagda sådana

 

http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Dygnsvila är 11 timmar på en 24 timmars period, vilan ska inkludera klockslagen 00 - 05,  enligt EU-direktiv. Efter det blev inskrivet i svensk lag, har olika fackföreningar fått kämpa emot arbetsgivarna, och trott det är förhandlingsbart..!

Avsteg från regeln, kan göras i tex. akuta fall, dock ej schemalagda sådana

 

http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

 

Mvh. borje222

I så fall så görs avsteg ständigt, i min verksamhet. 11 timmar varje 24-timmars period???  Jo, tjena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetstidslagen är nog bättre att kolla, speciellt 3§ som säger att det kan avtalas i kollektivavtal.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Arbetstidslag-1982673_sfs-1982-673/

 

Ska man vara petig, är det ett EU- direktiv som gäller, och inte några lokala "hokus pokus regler"

 

Allt är solklart om man är läskunnig...Avsteg får göras, under en kortare period, om så förhandlas fram...

 

http://europa.eu/legislation_summaries/employment_and_social_policy/employment_rights_and_work_organisation/c10418_sv.htm

 

vh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...