Jump to content
IGNORERAD

13 poliser tillsatta för att förfölja oppositionen i Thailand


MaiChai

Recommended Posts

Du har helt rätt att folk varken i norr eller söder glömmer.

De glömmer aldrig när han sade att de provinser som röstat på honom skall få hjälp först.

Folk dog i översvämningar i Hat Yai medan han prioriterade att ersätta flodskador i Chiang Mai (som var torrt)

Det är därför vi har den konflikten idag, skapad av Thaksin.

Thaksin gör allt för att få tillbaka sitt "förlorade" ansikte.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    33

  • Khun Ken

    24

  • måne

    17

  • MaiChai

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Hoppas att du lika självklart kommer att anse Abhisit och Suthep som rättvist dömda brottslingar efter det att DSI, Polis och åklagare har slutfört utredningarna om deras inblandning i övervåldet i Bangkok 2010?

Du borde börja inse att vilka som utreds, dömms och fängslas inte bara bestäms av domstolarna, utan även påverkas av sittande regeringar, makthavare utanför regeringen och inte minst dom kungligt närstående, själv har jag hela tiden hävdat att domstolara i Thailand kan få i princip vem som helst fälld för vad som helst bara "rätt" personer vill ha det så, och det gällde när Abhisit var PM och gäller nu när Yingluck är PM.

Det faktum att PM rollerna nu är ombytta betyder nog mer än vilket ev. brott som egentligen har begåtts, så ofritt och osjälvständigt är det Thailändska rättsväsendet.

Mvh Isan lover

Vilken Regering satt vid makten när Thaksin dömdes????
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hoppas att du lika självklart kommer att anse Abhisit och Suthep som rättvist dömda brottslingar efter det att DSI, Polis och åklagare har slutfört utredningarna om deras inblandning i övervåldet i Bangkok 2010?

Mvh Isan lover

Så utredningarna ska bara göras färdiga, målet ska inte prövas av en domstol?

Det är det normala processen iallafall, polisen utreder, åklagaren lägger fram bevisen inför domstolen som sedan avgör ifall de är skyldiga eller oskyldiga.

Eller de är redan skyldiga enligt den röda "demokratirörelsen" och därmed är det onödigt att slösa tid på en rättegång?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon fick inte bara en. Hon fick två. Och den trogna rojalisten/kuppmakaren Thaksin har hela 9 st.

Hela familjen blev dekorerade.

post-9848-0-31345500-1351523947.jpg

post-9848-0-31345500-1351523947.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hela familjen blev dekorerade.

Vad hade dom gjort som förtjänade att dom blev dekorerade?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade dom gjort som förtjänade att dom blev dekorerade?

har dom gjort något så måste jag ha missat det, precis som resten av Världen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade dom gjort som förtjänade att dom blev dekorerade?

Dom har snott så mycket pengar ur statskassan att de nu är superrika och då får de den respekt som den rike får i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon fick inte bara en. Hon fick två. Och den trogna rojalisten/kuppmakaren Thaksin har hela 9 st.

Men Dr T har väl skickat tillbaka sina som den republikan han är?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst kommer jag acceptera om en domstol dömer PM Abhisit eller någon annan ledande befattningshavare för något brott. Jag tar gärna den diskussionen om vi hamnar i den situationen. Tycker du det ser ut så nu?

Där är det en skillnad mellan dig och mig. Jag håller domstolarna som oantastliga (även om det förstås finns svagheter i hur lagar hanteras i Thailand) medan du ser att dom är partiska när dom dömt din gud och annars är dom opartiska.

Som du kanske sett så överväger domstolar att åtala taxen för nya brott trots att hans lillasyster är proxy för honom. OM det sker så påvisar det väl en viss form av opartiskhet, eller hur?

Edit: det65 är också intressant att se att även du håller med om att en eventuell dom mot PM Abhisit blir politisk och inte förankrad i fakta. Detta stödjer de flesta av oss här som argumenterat för att PM Abhisit inte gjorde något olagligt under terrorangreppet på Thailand 2010. Ytterligare en sak vi är överens om! Du kommer mer och mer till insikt märker jag.

Hej

Jag önskar att jag kunde hålla med din om domstolarnas oantastlighet, men för mig är dom mer att se som ett av verktygen för dom traditionella makthavarna och dom håller väl ungefär samma moraliska, etiska och korruptionsmässiga nivå som polisväsendet, och mitt förtroende för dom är absolut inte större än det är för polis och militär, och normalt brukar sittande regering få fördelar hos dessa korrumperade och ofria domstolar.

Men domstolarna kanske fortsätter att jaga landets populäraste politiker om Prem och kuppmakarna vill ha det så, det är nog knappast domstolarna själva som bestämmer detta, dom utför väl bara lydigt det som kuppvännerna vill att dom ska göra, det är ju historiskt deras uppgift att agera politiska verktyg åt dom traditionella makthavarna, och om Prem och kuppmakarna vill sätta åt Thaksin, någon annan politiker eller person i landet som dom vill ha oskadliggjord så är det bara för dessa att påtala det för domstolarna så agerar dom lydigt t.ex med hjälp av LM-lagarna.

Så mitt förtroende för Thailändska domstolar är nog ungefär på samma nivå som t.ex Burmas, Liberias, Sierra Leones och Somalias, och i länder som dessa säger ett friande eller fällande domstolsutslag ingenting om hurvida personen verkligen är skyldig eller oskyldig.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilken Regering satt vid makten när Thaksin dömdes? ???

Hej

På papper eller menar du dom som verkligen styrde både landet och domstolarna?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

På papper eller menar du dom som verkligen styrde både landet och domstolarna?

Mvh Isan Lover

På papper????? Vem styr Landet idag idag då?????
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På papper? ???? Vem styr Landet idag idag då ?????

Hej

Regeringen har ju makten officiellt, men dom har bakbundna händer i många frågor och det är fortsattt kuppmakarna som med militärens hjälp har den egentliga makten.

Så det regeringen sysslar med är en svår balans på slak lina, och dom vågar och kan bara förändra till en viss del, dom traditionella makthavarna kan avsätta dom när dom vill, några ord ifrån "rätt" håll så rullar stridsvagnarna garanterat in igen, då installeras väl militären Abhisit igen, och Abhisit själv blir väl än en gång förvånad över att folket inte gillar honom.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska intressant emellan varven att följa de politiska diskussionerna här på MPR, polariseringen mellan de mest frekventa debattörerna här är på samma gång fascinerande som irriterande.

I den här tråden är nu t.ex. rättsväsendet i det här landet i det närmaste oantastligt enligt den gula sidan. Om man tar ett steg tillbaka och funderar över det, så vet vi väl ändå alla att så inte är fallet? Exemplen på personer såväl Thailändare som Faranger som köpt sig helt fria från allvarliga brott, eller snabbt är ute på borgen är väl otaliga, eller hur? Likaså att man hittat syndabockar att stå till svars för brott de inte begått (i alla fall inte ensamma). Tycker själv det känns givet att det finns en politisk dimension bakom domarna av Thaksin.

Samtidigt, att Thaksin berikat sig på bekostnad av det folk som valt honom torde väl, domstolsutslag eller inte, vara självklart för alla. Och att han bedriver svågerpolitik kan väl ingen förneka?

Att aristokratin, representerad politiskt av främst Demokraterna, under många år gjort samma sak (berikat sig på folkets bekostnad) är väl också svårt att förneka. Min kunskap om vilka som faktiskt dömts för detta ur aristokratin är högst begränsad. Låt vara att de kanske agerat något mer diskret (eller kanske inte, militärkupper är inte särskilt diskreta).

Även om det inte är överväldigande, så väljer trots allt majoriteten av det thailändska folket att i ett demokratiskt val, rösta på Shinawatraklanen med anhang. P.g.a. av rena röstköp och fagra vallöften i from av stödköp av ris, billig första bil, höjning av minimilönen, etc, etc. Röstköp klart känsligt för oss med västerländska demokrativärderingar (mig med), men att individen är sig själv närmast och röstar på den som erbjuder bäst villkor för ett bättre liv….whats new? Så ser det ut i Sverige också.

Nä, som boende eller gästande i det här i mångt och mycket alldeles fantastiska landet, tycker jag att vi, när vi diskuterar politik kan vara något mer nyanserande. Och oroa oss över den klyfta som trots allt finns och som ur ett geografiskt perspektiv är norr mot söder, givet hur det röstades i senaste valet. Och som knappast någon politiker, röd eller gul eller annan färg, är särskilt intresserade av att lösa, Snarare utnyttja i egna syften.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag önskar att jag kunde hålla med din om domstolarnas oantastlighet, men för mig är dom mer att se som ett av verktygen för dom traditionella makthavarna och dom håller väl ungefär samma moraliska, etiska och korruptionsmässiga nivå som polisväsendet, och mitt förtroende för dom är absolut inte större än det är för polis och militär, och normalt brukar sittande regering få fördelar hos dessa korrumperade och ofria domstolar.

Domstolarna är inte alls oantastliga, dom styrs till stor del av de som regerar politiskt, dvs. sittande regering och lokala politiker. Den nu sittande regeringen kommer ha stora fördelar av dessa domstolar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ganska intressant emellan varven att följa de politiska diskussionerna här på MPR, polariseringen mellan de mest frekventa debattörerna här är på samma gång fascinerande som irriterande.

I den här tråden är nu t.ex. rättsväsendet i det här landet i det närmaste oantastligt enligt den gula sidan. Om man tar ett steg tillbaka och funderar över det, så vet vi väl ändå alla att så inte är fallet? Exemplen på personer såväl Thailändare som Faranger som köpt sig helt fria från allvarliga brott, eller snabbt är ute på borgen är väl otaliga, eller hur? Likaså att man hittat syndabockar att stå till svars för brott de inte begått (i alla fall inte ensamma). Tycker själv det känns givet att det finns en politisk dimension bakom domarna av Thaksin.

Samtidigt, att Thaksin berikat sig på bekostnad av det folk som valt honom torde väl, domstolsutslag eller inte, vara självklart för alla. Och att han bedriver svågerpolitik kan väl ingen förneka?

Att aristokratin, representerad politiskt av främst Demokraterna, under många år gjort samma sak (berikat sig på folkets bekostnad) är väl också svårt att förneka. Min kunskap om vilka som faktiskt dömts för detta ur aristokratin är högst begränsad. Låt vara att de kanske agerat något mer diskret (eller kanske inte, militärkupper är inte särskilt diskreta).

Även om det inte är överväldigande, så väljer trots allt majoriteten av det thailändska folket att i ett demokratiskt val, rösta på Shinawatraklanen med anhang. P.g.a. av rena röstköp och fagra vallöften i from av stödköp av ris, billig första bil, höjning av minimilönen, etc, etc. Röstköp klart känsligt för oss med västerländska demokrativärderingar (mig med), men att individen är sig själv närmast och röstar på den som erbjuder bäst villkor för ett bättre liv….whats new? Så ser det ut i Sverige också.

Nä, som boende eller gästande i det här i mångt och mycket alldeles fantastiska landet, tycker jag att vi, när vi diskuterar politik kan vara något mer nyanserande. Och oroa oss över den klyfta som trots allt finns och som ur ett geografiskt perspektiv är norr mot söder, givet hur det röstades i senaste valet. Och som knappast någon politiker, röd eller gul eller annan färg, är särskilt intresserade av att lösa, Snarare utnyttja i egna syften.

Hej

Du fick med många sanningar i detta inlägg, och jag är precis som du förvånad över att fler inte inser hur det hänger ihop och fungerar i Thailand, många verkar tro att Svenska värderingar, Svenskt rättssystem och Svenska traditioner gäller, när det i själva verket är så att nästan inget av det som man har med sig i bagaget ifrån Sverige visar sig inte stämma, inte fungera och i många fall vara helt ovidkommande i Thailand.

Och det stora problemet är precis som du säger landets stora klyftor och det är naturligtvis dom som är största orsaken till landets konflikter, att 10% av befolkningen äger 90% av tillgångarna i ett land säger ju det mesta, och när sen dessa 10% kontrollerar landets militär, domstolar och använder dessa för att hindra en demokratisk utveckling som skulle innebära stora förändringar och förlorat inflytande för dessa 10% så är ju katastrofen ett faktum, att så många Svenskar tar ställning för dessa 10%, militären och domstolarna är tragiskt enligt mig, det är naturligtvis dom 90% som vill få det bättre genom minskade klyftor, reformerade domstolar, civil konstitution och en opolitisk militär som man ska stödja.

Att folk gå på elitens försök att utmåla dom fattiga som terrorister i ett land som är så ojämlikt och oträttvist är otroligt enligt mig.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du fick med många sanningar i detta inlägg, och jag är precis som du förvånad över att fler inte inser hur det hänger ihop och fungerar i Thailand, många verkar tro att Svenska värderingar, Svenskt rättssystem och Svenska traditioner gäller, när det i själva verket är så att nästan inget av det som man har med sig i bagaget ifrån Sverige visar sig inte stämma, inte fungera och i många fall vara helt ovidkommande i Thailand.

Och det stora problemet är precis som du säger landets stora klyftor och det är naturligtvis dom som är största orsaken till landets konflikter, att 10% av befolkningen äger 90% av tillgångarna i ett land säger ju det mesta, och när sen dessa 10% kontrollerar landets militär, domstolar och använder dessa för att hindra en demokratisk utveckling som skulle innebära stora förändringar och förlorat inflytande för dessa 10% så är ju katastrofen ett faktum, att så många Svenskar tar ställning för dessa 10%, militären och domstolarna är tragiskt enligt mig, det är naturligtvis dom 90% som vill få det bättre genom minskade klyftor, reformerade domstolar, civil konstitution och en opolitisk militär som man ska stödja.

Att folk gå på elitens försök att utmåla dom fattiga som terrorister i ett land som är så ojämlikt och oträttvist är otroligt enligt mig.

Mvh isan Lover

Att du skriver som du skriver här är nog ganska verklighetsfrämmande för 99% av oss övriga på MPR

Vaddå "utmåla landets fattiga som terrorister" t.ex ?

Ditt inlägg är så fullt med blåögda fel och rena lögner så man blir alldeles chockad hur en välutbildad västerlänning kan vara så blind och förljugen i sina påståenden om de som inte delar dina åsikter..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du fick med många sanningar i detta inlägg, och jag är precis som du förvånad över att fler inte inser hur det hänger ihop och fungerar i Thailand, många verkar tro att Svenska värderingar, Svenskt rättssystem och Svenska traditioner gäller, när det i själva verket är så att nästan inget av det som man har med sig i bagaget ifrån Sverige visar sig inte stämma, inte fungera och i många fall vara helt ovidkommande i Thailand.

Och det stora problemet är precis som du säger landets stora klyftor och det är naturligtvis dom som är största orsaken till landets konflikter, att 10% av befolkningen äger 90% av tillgångarna i ett land säger ju det mesta, och när sen dessa 10% kontrollerar landets militär, domstolar och använder dessa för att hindra en demokratisk utveckling som skulle innebära stora förändringar och förlorat inflytande för dessa 10% så är ju katastrofen ett faktum, att så många Svenskar tar ställning för dessa 10%, militären och domstolarna är tragiskt enligt mig, det är naturligtvis dom 90% som vill få det bättre genom minskade klyftor, reformerade domstolar, civil konstitution och en opolitisk militär som man ska stödja.

Att folk gå på elitens försök att utmåla dom fattiga som terrorister i ett land som är så ojämlikt och oträttvist är otroligt enligt mig.

Mvh isan Lover

Du glömmer alltid att Thaksin och samtliga röda ledare tillhör dina 10% elit.

Ingen utmålar de fattiga som terrorister, det gäller bara Thaksin och hans legosoldater.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du fick med många sanningar i detta inlägg, och jag är precis som du förvånad över att fler inte inser hur det hänger ihop och fungerar i Thailand, många verkar tro att Svenska värderingar, Svenskt rättssystem och Svenska traditioner gäller, när det i själva verket är så att nästan inget av det som man har med sig i bagaget ifrån Sverige visar sig inte stämma, inte fungera och i många fall vara helt ovidkommande i Thailand.

Och det stora problemet är precis som du säger landets stora klyftor och det är naturligtvis dom som är största orsaken till landets konflikter, att 10% av befolkningen äger 90% av tillgångarna i ett land säger ju det mesta, och när sen dessa 10% kontrollerar landets militär, domstolar och använder dessa för att hindra en demokratisk utveckling som skulle innebära stora förändringar och förlorat inflytande för dessa 10% så är ju katastrofen ett faktum, att så många Svenskar tar ställning för dessa 10%, militären och domstolarna är tragiskt enligt mig, det är naturligtvis dom 90% som vill få det bättre genom minskade klyftor, reformerade domstolar, civil konstitution och en opolitisk militär som man ska stödja.

Att folk gå på elitens försök att utmåla dom fattiga som terrorister i ett land som är så ojämlikt och oträttvist är otroligt enligt mig.

Mvh isan Lover

Det är sådana här vridna inlägg från dig som polariserar debatten på MPR tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sådana här vridna inlägg från dig som polariserar debatten på MPR tror jag.

Det är just hans enögdhet som är så frustrerande,han läser inte länkar eller inlägg som ifrågasätter de röda.De är gudar som aldrig gör fel,alla andra är demoner som bara vill sko sig på de fattiga.Det finns INGEN här på forumet som inte vill att de fattiga ska få det bättre,de finns INGEN här som förespråkar militärkupper,det finns INGEN här som är för väpnad kamp.Ändå håller denna fanatiker på att häva ur sig floskler om allt och inget.Han upprepar sina mantran som en bandspelare och hans insikt visar på en hjärntvättad kommunistsjäl.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

IL# Du fick med många sanningar i detta inlägg, och jag är precis som du förvånad över att fler inte inser hur det hänger ihop och fungerar i Thailand,

Il du verkar ju ha monopol på att veta hur det hänger ihop och fungerar i "det här landet" Ditt tyckande är den absoluta sanningen.?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sådana här vridna inlägg från dig som polariserar debatten på MPR tror jag.

Tänk om det är tvärtom :not_i::not_i:
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...