Jump to content
IGNORERAD

Skaffa Thai körkort


Guest bangkokkille

Recommended Posts

Guest bangkokkille

Bott snart 2 år i Bangkok, behöver skaffa thaikörkort, hur gör jag, letat på forum men många säger olika. Har förstått att jag ska gå till svenska ambassaden som utfärdar ett "bevis" att jag har körkort men sedan? måste man göra tester eller hur går det till att skaffa körkort, tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    10

  • Mankan

    6

  • Soengsang

    5

  • BBJ

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bott snart 2 år i Bangkok, behöver skaffa thaikörkort, hur gör jag, letat på forum men många säger olika. Har förstått att jag ska gå till svenska ambassaden som utfärdar ett "bevis" att jag har körkort men sedan? måste man göra tester eller hur går det till att skaffa körkort, tacksam för svar.

Översätt ditt Svenska, verifierad översättning på ambassaden eller konsulat, eller alternativt internationellt körkort utfärdat i Swe med stöd av ditt befintliga Svenska.

-Läkarintyg för körkort

-Proof of resident

Gå till myndigheten för körkort, lämna in dina papper, gör några enkla praktiska tester, reaktion, färgseende , avståndsbedömning, "vidvinkel seende" ..bli fotad, vänta 10-20 min sen är det klart....jag fick tummen ur och gjorde det för 3 mån sedan..kostade några hundra, minns ej exakt hur mycket...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Översätt ditt Svenska, verifierad översättning på ambassaden eller konsulat, eller alternativt internationellt körkort utfärdat i Swe med stöd av ditt befintliga Svenska.

-Läkarintyg för körkort

-Proof of resident

Gå till myndigheten för körkort, lämna in dina papper, gör några enkla praktiska tester, reaktion, färgseende , avståndsbedömning, "vidvinkel seende" ..bli fotad, vänta 10-20 min sen är det klart....jag fick tummen ur och gjorde det för 3 mån sedan..kostade några hundra, minns ej exakt hur mycket...

Tackar för ett snabbt svar :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ett snabbt svar :14:

Mitt internationella körkort var mer än 2 år gammalt (de gäller bara i ett) när jag gjorde mitt Thailändska, men de var nöjda med att det stod på Thai i det och brydde eller frågade inte om några datum :)

Det är ett körkort för respektive fordon, ett för bil(inkl pickis minibuss etc etc) och för MC och så vidare, så jag gjorde 2..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Mitt internationella körkort var mer än 2 år gammalt (de gäller bara i ett) när jag gjorde mitt Thailändska, men de var nöjda med att det stod på Thai i det och brydde eller frågade inte om några datum :)

Det är ett körkort för respektive fordon, ett för bil(inkl pickis minibuss etc etc) och för MC och så vidare, så jag gjorde 2..

Mitt internationella är väl ca 1,5 år som jag kör på nu :13: vet att det inte gäller men måste ta tag i detta nu och fixa ett thaikörkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt internationella är väl ca 1,5 år som jag kör på nu :13: vet att det inte gäller men måste ta tag i detta nu och fixa ett thaikörkort.

Då kan du säkert använda det vid ansökningen, fungerade för mig.då slipper du översätta ditt ordinarie..då det internationella just egentligen bara är en godkänd översättning....som sagt mitt internationella var gammalt, och funkade till översättning till Thailändskt, så lycka till!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bott snart 2 år i Bangkok, behöver skaffa thaikörkort, hur gör jag, letat på forum men många säger olika. Har förstått att jag ska gå till svenska ambassaden som utfärdar ett "bevis" att jag har körkort men sedan? måste man göra tester eller hur går det till att skaffa körkort, tacksam för svar.

Har du intenionellt körkorså kan du byta in det. Du behöver ett intyg från svenska ambassaden om din adress samt ditt pass innehållande ett non immigrant visum, samt ett läkarintyg.

Sen är det bara att besöka körksmyndigheten för att införskaffa körkortet.Har du inget internationelt körkort så kan du skriva provet på engelska. Du får även sitta med och titta på en Thaländsk film om trafiksäkerhet numera.

Du får körkortet på plats samma dag.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du intenionellt körkorså kan du byta in det. Du behöver ett intyg från svenska ambassaden om din adress samt ditt pass innehållande ett non immigrant visum, samt ett läkarintyg.

Sen är det bara att besöka körksmyndigheten för att införskaffa körkortet.Har du inget internationelt körkort så kan du skriva provet på engelska. Du får även sitta med och titta på en Thaländsk film om trafiksäkerhet numera.

Du får körkortet på plats samma dag.

Jag hade inget intyg från den svenska ambassaden, detta intyg du menar får man från immigration.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inget intyg från den svenska ambassaden, detta intyg du menar får man från immigration.

Det fungerar även med ett sånt intyg. Det handlar bara om att man ska styrka en adress i Thailand.

Det är dock mindre krångel med ett intyg från svenska ambassaden. Bara åka dit och begära att dom ska skriva ut ett intyg mot en adress man anger att man bor på så är det klart på någon timme.

När jag skaffade Thaikörkort år 2001 så fick jag intyg från Pattaya Immigration. När jag förnyade körkortet häromåret så fixade jag ett från Svenska Ambassaden.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Bott snart 2 år i Bangkok, behöver skaffa thaikörkort, hur gör jag, letat på forum men många säger olika. Har förstått att jag ska gå till svenska ambassaden som utfärdar ett "bevis" att jag har körkort men sedan? måste man göra tester eller hur går det till att skaffa körkort, tacksam för svar.

Här har du allt du behöver veta... Tog fotot i Februari när jag "växlade" mina AB till thaikörkort. Så enkelt att jag ångrade att jag inte hade gjort det förr....

11248329.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du allt du behöver veta... Tog fotot i Februari när jag "växlade" mina AB till thaikörkort. Så enkelt att jag ångrade att jag inte hade gjort det förr....

11248329.jpg

Intressant Peter_BKK, så då behöver man inte göra någon test/uppkörning i bil/simulator när man har svenskt körkort, om man ska tolka denna skylt rätt (även om de stavat fel på exempted, det står excempted på skylten, men felstavningar är inget ovanligt iofs). I andras inlägg har de berättat om reaktionstester, mm. Var det i Bangkok du fixade ditt Thai-körkort?

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant Peter_BKK, så då behöver man inte göra någon test/uppkörning i bil/simulator när man har svenskt körkort, om man ska tolka denna skylt rätt (även om de stavat fel på exempted, det står excempted på skylten, men felstavningar är inget ovanligt iofs). I andras inlägg har de berättat om reaktionstester, mm. Var det i Bangkok du fixade ditt Thai-körkort?

Mvh

BBJ

:wai:

På skylten framgår väl bara vad du behöver ha med dig för dokument. Reaktions test, färgseende och djupseende test får nog alla göra oavsett. Tar ju inte mer än 5-10 minuter. Uppkörning och teori behöver du inte göra om du har ett Svenskt KK med giltig översättning. Alltså inget nytt om jag nu inte har missuppfattat något.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

På skylten framgår väl bara vad du behöver ha med dig för dokument. Reaktions test, färgseende och djupseende test får nog alla göra oavsett. Tar ju inte mer än 5-10 minuter. Uppkörning och teori behöver du inte göra om du har ett Svenskt KK med giltig översättning. Alltså inget nytt om jag nu inte har missuppfattat något.

OK då är jag med, tack för klargörandet Peter_BKK :thumbsup:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du allt du behöver veta... Tog fotot i Februari när jag "växlade" mina AB till thaikörkort. Så enkelt att jag ångrade att jag inte hade gjort det förr....

11248329.jpg

Synd man måste ha arbetstillstånd för att få 5 årigt körkort byter varje år och då reaktions test, färgseende och djupseende blir dit igen i februari skaffa papper på boende med tjejen och läkarintyg som köps sen klart för ett år igen

Link to comment
Dela på andra sajter

I Kumphawapi fick jag göra både teoriprov och körning fast jag hade int körkort också. Det finns nog inget alldeles korrekt svar på detta TIT :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd man måste ha arbetstillstånd för att få 5 årigt körkort byter varje år och då reaktions test, färgseende och djupseende blir dit igen i februari skaffa papper på boende med tjejen och läkarintyg som köps sen klart för ett år igen

Vadå arbetstillstånd? Jag är inne på mitt 3e 5åriga och har aldrig krävts på något arbetstilstånd ö.h.t.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå arbetstillstånd? Jag är inne på mitt 3e 5åriga och har aldrig krävts på något arbetstilstånd ö.h.t.

Arbetstillstånd kan visas istället för intyg från immigrations/ambassaden

post-7652-0-77281800-1351244193.jpg

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetstillstånd kan visas istället för intyg från immigrations/ambassaden

Jovisst. Men den jag svarade. Skrev att detta var ett exklusivt kriterium för att få 5årigt körkort.

Vilket i sig är fel.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du testen.

Eftersom att jag har defekt färgseende som många vuxna män så blir det platt fall för mig vid en sådan färgtest de har i filmen (jag ser dock färger på trafikljus o skyltar utan problem och har bättre mörkerseende än de flesta jag känner).

Någon som vet hur viktig den delen är, dvs har någon med defekt färgseende sluppit testen eller klarat den på "annat" sätt?

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd man måste ha arbetstillstånd för att få 5 årigt körkort byter varje år och då reaktions test, färgseende och djupseende blir dit igen i februari skaffa papper på boende med tjejen och läkarintyg som köps sen klart för ett år igen

Du behöver inte arbetstillstånd för att få 5-årigt körkort, bara en adress i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med "certified" om man fixar adressintyg från immigrationskontoret ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte arbetstillstånd för att få 5-årigt körkort, bara en adress i Thailand

Vad som sagts till mig är att man behöver "Non Immigrant visa" för att få 5 årigt. Att ha jag kunnat visa upp ett adressintyg har bara givit mig 1-årigt kk.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom att jag har defekt färgseende som många vuxna män så blir det platt fall för mig vid en sådan färgtest de har i filmen (jag ser dock färger på trafikljus o skyltar utan problem och har bättre mörkerseende än de flesta jag känner).

Någon som vet hur viktig den delen är, dvs har någon med defekt färgseende sluppit testen eller klarat den på "annat" sätt?

Mvh

BBJ

:wai:

När jag förlängde mitt körkort så var det ingen färgtest utan bara en reaktionstest. Den gick ut på att jag satt på en stol med en gas- och bromspedal på golvet samt ett "trafikljus" framför mig. När jag gasade lyste det grönt och när det slog över till rött skulle jag snabbt som tusan flytta över foten till bromsen. Snubben framför mig missade många ggr men till slut hamnade han inom felmarginalen och fick därmed godkänt så jag tror inte du behöver vara orolig :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...