Jump to content
IGNORERAD

Hur man köper sig en valseger...


MaiChai

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Abhisits stora problem var hans sällskap och hans fullständiga inaktivitet. Vadå bythebook? Han gjorde ju inte ett skit. Vadå röstköp? I min by var det till slut bara nr2 (Puea Pandin) som försökte köpa röster (trots utlovade pengar både från PT och D.). Abhisit är körd pga blodet som flöt i BKK. Inse det och kom med en ny fräsch kandidat för D. Jag tror inte att D är körda. Bara Abhisit och hans gula avskräde t.ex. S.

Hej

Samma här bort med slaktaren och klipp banden med kuppmakare, PAD och kunliga rådgivarna, utse en ny ledare, försök stå på egna ben och lägg fram en politik som tilltalar dom fattiga som utgör den absoluta majoriteten i landet, inget parti i symbios med PAD kan komma till makten i ett land med så stora klyftor.

Jag skulle gratulera dom till valsegern om dom fick väljarnas stöd istället för Kuppmakarnas, PAD, Generalernas och Prems.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 579
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    82

  • andersbangkok

    59

  • måne

    49

  • MaiChai

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Ibland undrar jag om du tror att alla som röstar på Pt är knähundar utan egen vilja,att alla blir hotade eller köpta att rösta rätt

Hej

Och undrar vem som hotar och betalar dom i landets många opinionsundersökningar?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag glömde få med detta i mitt tidigare inlägg 399 i denna tråd.

Själv ser jag nu fram emot järnvägssatsningarna i norr och nordost, etableringar av industriparker liknande den som är på gång i Khon Kaen och satsningar på att lyfta Universiteten i området som nu pågår, det kan bli en fin fortsättning på utvecklingen av dessa tidigare så eftersatta regioner.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte bankerna som gick ut med ett vallöfte om kreditkort. Det var PT. Och Thailändska banker delar ut inte kreditkort hela dagarna. Det är faktiskt riktigt svårt att få ett kreditkort i Thailand. Och är man inte är kreditvärdig blir det nobben direkt.

Det är staten som står som garant för kreditkorten och om jag minns rätt så var det 30% av taxichaufförerna som inte klarade av ens första månadsräkning på korten, så uppenbarligen uppfattade de det som en gåva från staten. Vilket det i slutändan också lär bli.

Och hur mycket av kreditkorts skulderna kommer senare att betalas tillbaka? Åter igen kommer notan att lämnas över till skattebetalarna. :ahh:
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte bankerna som gick ut med ett vallöfte om kreditkort. Det var PT. Och Thailändska banker delar ut inte kreditkort hela dagarna. Det är faktiskt riktigt svårt att få ett kreditkort i Thailand. Och är man inte är kreditvärdig blir det nobben direkt.

Det är staten som står som garant för kreditkorten och om jag minns rätt så var det 30% av taxichaufförerna som inte klarade av ens första månadsräkning på korten, så uppenbarligen uppfattade de det som en gåva från staten. Vilket det i slutändan också lär bli.

Och hur mycket av kreditkorts skulderna kommer senare att betalas tillbaka? Åter igen kommer notan att lämnas över till skattebetalarna. :ahh:

Ja det verkar onekligen som att den här "röda" kreditkortsaffären kan komma att dra landet i ruin. Inte bra alls!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar onekligen som att den här "röda" kreditkortsaffären kan komma att dra landet i ruin. Inte bra alls!

Och jag märker hur du brinner för att ge dig in i dessa diskutioner :crazy: Skicka in lite bildberättelser i stället din bolsjevic(stavningen)Hälsa fru och barn

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag märker hur du brinner för att ge dig in i dessa diskutioner :crazy: Skicka in lite bildberättelser i stället din bolsjevic(stavningen)Hälsa fru och barn

Bolsjevik betyder 'majoritetstalman' så det vetefan om det är en passande benämning.

Eftersom du tar upp stavningen så kan det vara läge att även kolla upp ordet diskussion. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar onekligen som att den här "röda" kreditkortsaffären kan komma att dra landet i ruin. Inte bra alls!

Nej kanske inte enbart kreditkorten, men allt sammantaget och den ökande korruptionen och med den hastighet pengarna lämnar statskassan så kommer det förr eller senare. Tyvärr.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan liksom inte fatta hur någon kan jämföra bankers utgivning av kreditkort med en regerings.

Bankerna gör en kreditbedömning, klarar man den så får man ett kort, och har man sedan inte möjlighet att betala så får banken stå för förlusten.

Thailands nuvarande regering har lovat och gett ut kreditkort till i det närmaste kreti och pleti, det har redan visat sig att de antingen inte kan eller har lust att betala.

Thailand får således betala notan för en regerings röstköp.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan liksom inte fatta hur någon kan jämföra bankers utgivning av kreditkort med en regerings.

Bankerna gör en kreditbedömning, klarar man den så får man ett kort, och har man sedan inte möjlighet att betala så får banken stå för förlusten.

Thailands nuvarande regering har lovat och gett ut kreditkort till i det närmaste kreti och pleti, det har redan visat sig att de antingen inte kan eller har lust att betala.

Thailand får således betala notan för en regerings röstköp.

Bankerna ger ut dom på Regeringens order. Regeringen står som garant.

http://Thailand-business-news.com/banking/31383-thai-farmers-to-get-credits-cards-by-november

The Yingluck governments programme to offer credit cards for farmers will be launched by Nov1, fulfilling one of the major campaign promises that the Pheu Thai Party pledged to the

grassroots that helped it win the July election.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad det gäller återbetalningen av bylånen så låg återbetalningarna på ca 85% - 90% när siffror på detta publicerades under TRT,s tid och det ansågs vara ok, så farhågorna som kritikerna framförde kom väl i stort sett på skam, sedan blev det ju också möjligt att belåna hus och mark även på landet, och dessa båda saker ledde bl.a till husbyggen, bilköp, lastbilar och traktorer m.m

Men minst lika viktigt var väl att folk köpte mark, planterade bl.a gummiträd, startade små rörelser som butiker, internetcafe, plantskolor, bensinstationer, serveringar, fiskodlingar, kräftodlingar och boskap, allt detta sammantaget ledde väl till att pengar kom i omlopp i dessa områden vilket ledde till att arbetstillfällen skapades och att en positiv utveckling kom igång och rullade på lite av sig själv.

Mvh Isan lover

Bankerna ger ut dom på Regeringens order. Regeringen står som garant.

http://Thailand-busi...rds-by-november

The Yingluck governments programme to offer credit cards for farmers will be launched by Nov1, fulfilling one of the major campaign promises that the Pheu Thai Party pledged to the

grassroots that helped it win the July election.

Mickrolån har fungerat på andra håll i världen för att t.ex. köpa en ko eller liknande för att kunna producera något som kan ge intäkter.

Vad som dock skrämmer mej i ILs idyll är beskrivningen att det har öppnats internetcaféer och serveringar m.m. Visst ger det fler arbetstillfällen och mer pengar är i rullning. Men om allt sker med lånade pengar kommer smällen förr eller senare. IL hänvisar till TRT, vilka man får anse vara part i målet, och säger att 85-90% av bylånen betalas tillbaka. Det innebär således att upp till 15% inte gör det. Siffran kan även vara högre.

Låt oss säga att en person byggde ett nytt hus för lånade pengar och glad i hågen klämde han till med ytterligare 200,000 baht för att öppna ett internetcafé med 10 datorer, möbler och lite kringutrustning. När sedan verkligheten närmade sig så visade det sig att han bara kan debitera 20 baht per kund och timme. Att kunna få någon lönsamhet i det så han kan betala lånen och ta ut någon tusing i lön får jag inte ihop, även om han skulle jobba 80 timmar i veckan.

I morse lyssnade jag på God morgon världen i P1. Och av en händelse pratade man om just skuldsättning. Då sände man även det klassiska citatet av Göran Persson:

Den som är satt i skuld är inte fri. Passar bra även i den här tråden.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickrolån har fungerat på andra håll i världen för att t.ex. köpa en ko eller liknande för att kunna producera något som kan ge intäkter.

Vad som dock skrämmer mej i ILs idyll är beskrivningen att det har öppnats internetcaféer och serveringar m.m. Visst ger det fler arbetstillfällen och mer pengar är i rullning. Men om allt sker med lånade pengar kommer smällen förr eller senare. IL hänvisar till TRT, vilka man får anse vara part i målet, och säger att 85-90% av bylånen betalas tillbaka. Det innebär således att upp till 15% inte gör det. Siffran kan även vara högre.

Låt oss säga att en person byggde ett nytt hus för lånade pengar och glad i hågen klämde han till med ytterligare 200,000 baht för att öppna ett internetcafé med 10 datorer, möbler och lite kringutrustning. När sedan verkligheten närmade sig så visade det sig att han bara kan debitera 20 baht per kund och timme. Att kunna få någon lönsamhet i det så han kan betala lånen och ta ut någon tusing i lön får jag inte ihop, även om han skulle jobba 80 timmar i veckan.

I morse lyssnade jag på God morgon världen i P1. Och av en händelse pratade man om just skuldsättning. Då sände man även det klassiska citatet av Göran Persson:

Den som är satt i skuld är inte fri. Passar bra även i den här tråden.

Jag missar aldrig Godmorgon Världen när jag är i Sverige, ett av dom bästa programmen att sedan Public Service ingår är grädde på moset.

Tillbaka till ämnet. Internet cafe´er? I vår by finns inte tele ledningar för fat telefoni jag sitter med ett AIS modem. Helt klart att vissa byar prioriteras, vissa delar av vägen till byn är så dålig och full

med "potholes" att man inte kan överstiga 10-50 km/tim.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Jag missar aldrig Godmorgon Världen när jag är i Sverige, ett av dom bästa programmen att sedan Public Service ingår är grädde på moset.

Tillbaka till ämnet. Internet cafe´er? vår by finns inte tele ledningar för fat telefoni jag sitter med ett AIS modem. Helt klart att vissa byar prioriteras, vissa delar av vägen till byn är så dålig och full

med "potholes" att man inte kan överstiga 10-50 km/tim.

Fan vad du är konspiratorisk, du låter ju som en jävla gnällgubbe ibland;) Vad är det som lockar med Thailand för dig?? allt verkar ju vara skit??

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad du är konspiratorisk, du låter ju som en jävla gnällgubbe ibland;) Vad är det som lockar med Thailand för dig?? allt verkar ju vara skit??

Coola ner dig, jag försöker förklara att vissa byar i Isaan,( vår by ligger i Isaan också) verkar vara prioriterade av PTP, och Rödskjortornas skapande av, sk. Röda Byar.

Vår by är ingen röd by, det är kanske därför som man inte ser några framsteg för dess innevånare.

För att man älskar Thailand, folket, klimatet, maten så behöver man inte älska den politik och korruption som bedrivs och okritiskt avguda den sittande Regeringen.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bolsjevik betyder 'majoritetstalman' så det vetefan om det är en passande benämning.

Eftersom du tar upp stavningen så kan det vara läge att även kolla upp ordet diskussion. :thumbsup:

Nu jobbar ju inte jag på nån fin bank så stavningen är inte prio 1 i mitt liv.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag märker hur du brinner för att ge dig in i dessa diskutioner :crazy: Skicka in lite bildberättelser i stället din bolsjevic(stavningen)Hälsa fru och barn

Här har du en gammal bildberättelse din gamle tjejtjusarkapitalist. ;)

maringne3.jpg

maringne4.jpg

maringne2.jpg

Och vad gäller kreditkortsdiskussionen så speglar den väl det trista med den politiska diskussionen i stort här på Mpr. Diskussionen fastnar alltid i någon liten obetydlig detalj som ska stötas och blötas i all oändlighet. Det fattas ju inte precis politiska detaljmissar, politiska jubelidi*ter samt diverse felbeslut att gräva ned sig i, i det politiska Thailand. På båda sidor.

Och sedan en annan jäkligt tröttsam sak... alla dessa överdrifter. Känns nästan på diskussionen som att man bör hitta gröna människor med antenner på huvudet om man åker till Isaan när det i verkligheten ser precis likadant ut överallt i Thailand. Random Mpr-medlem skulle inte kunna skilja en provinsstad i södern från en stad i centrala, norra eller nordöstra Thailand om man tog dem dit med förbundna ögeon.

Lämnar härmed den politiska diskussionen för den här gången så får ni politiknördar fortsätta väga för eller mot partipolitiskt på detaljnivå. Jag personligen struntar i om demokraterna eller PT sitter vid makten, jag är nöjd så länge den som får flest röster får makten. Bägge sidor är ju ändå inkompetenta och till sista man och kvinna korrupta ända ut i fingerspetsarna, som att välja mellan pest och kolera.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu jobbar ju inte jag på nån fin bank så stavningen är inte prio 1 i mitt liv.

Må den som aldrig stavar fel kasta första stenen. :thumbsup:
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en gammal bildberättelse din gamle tjejtjusarkapitalist. :wink:

maringne3.jpg

maringne4.jpg

maringne2.jpg

Och vad gäller kreditkortsdiskussionen så speglar den väl det trista med den politiska diskussionen i stort här på Mpr. Diskussionen fastnar alltid i någon liten obetydlig detalj som ska stötas och blötas i all oändlighet. Det fattas ju inte precis politiska detaljmissar, politiska jubelidi*ter samt diverse felbeslut att gräva ned sig i, i det politiska Thailand. På båda sidor.

Och sedan en annan jäkligt tröttsam sak... alla dessa överdrifter. Känns nästan på diskussionen som att man bör hitta gröna människor med antenner på huvudet om man åker till Isaan när det i verkligheten ser precis likadant ut överallt i Thailand. Random Mpr-medlem skulle inte kunna skilja en provinsstad i södern från en stad i centrala, norra eller nordöstra Thailand om man tog dem dit med förbundna ögeon.

Lämnar härmed den politiska diskussionen för den här gången så får ni politiknördar fortsätta väga för eller mot partipolitiskt på detaljnivå. Jag personligen struntar i om demokraterna eller PT sitter vid makten, jag är nöjd så länge den som får flest röster får makten. Bägge sidor är ju ändå inkompetenta och till sista man och kvinna korrupta ända ut i fingerspetsarna, som att välja mellan pest och kolera.

Som du ser på bilderna så är det tip inblandat :crazy: för inte skulle väl så söta damer stå bredvid en svettig och full farang gratis :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mickrolån har fungerat på andra håll i världen för att t.ex. köpa en ko eller liknande för att kunna producera något som kan ge intäkter.

Vad som dock skrämmer mej i ILs idyll är beskrivningen att det har öppnats internetcaféer och serveringar m.m. Visst ger det fler arbetstillfällen och mer pengar är i rullning. Men om allt sker med lånade pengar kommer smällen förr eller senare. IL hänvisar till TRT, vilka man får anse vara part i målet, och säger att 85-90% av bylånen betalas tillbaka. Det innebär således att upp till 15% inte gör det. Siffran kan även vara högre.

Låt oss säga att en person byggde ett nytt hus för lånade pengar och glad i hågen klämde han till med ytterligare 200,000 baht för att öppna ett internetcafé med 10 datorer, möbler och lite kringutrustning. När sedan verkligheten närmade sig så visade det sig att han bara kan debitera 20 baht per kund och timme. Att kunna få någon lönsamhet i det så han kan betala lånen och ta ut någon tusing i lön får jag inte ihop, även om han skulle jobba 80 timmar i veckan.

I morse lyssnade jag på God morgon världen i P1. Och av en händelse pratade man om just skuldsättning. Då sände man även det klassiska citatet av Göran Persson:

Den som är satt i skuld är inte fri. Passar bra även i den här tråden.

Hej

Bylånen var i vårt fall 10 000 baht per familj och år, det låter lite, men för dom som inga pengar har är det värdefullt t.ex för utsäde, ankor, grodfarm eller något annat som kan ge pengar tillbaka, större belopp blev möjliga att låna senare när man kunde belåna t.ex jordbruksmark och då kunde man bygga hus, köpa bil och starta små rörelser, m.m.

Men lån är helt riktigt alltid en risk och det gäller att satsa rätt om man lånar och det har uppenbarligen ganska många lyckats med, men det finns alltid dom som misslyckas, så är det, lånat har ju folk alltid gjort även på landet, skillnade nu är väl mer att man betalar vanlig ränta numera när bankerna lånar ut, förr var man ju hänvisad till ockrare och det var väldigt dyra lån, så läget är mycket bättre nu.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en gammal bildberättelse din gamle tjejtjusarkapitalist. :wink:

maringne3.jpg

maringne4.jpg

maringne2.jpg

Och vad gäller kreditkortsdiskussionen så speglar den väl det trista med den politiska diskussionen i stort här på Mpr. Diskussionen fastnar alltid i någon liten obetydlig detalj som ska stötas och blötas i all oändlighet. Det fattas ju inte precis politiska detaljmissar, politiska jubelidi*ter samt diverse felbeslut att gräva ned sig i, i det politiska Thailand. På båda sidor.

Och sedan en annan jäkligt tröttsam sak... alla dessa överdrifter. Känns nästan på diskussionen som att man bör hitta gröna människor med antenner på huvudet om man åker till Isaan när det i verkligheten ser precis likadant ut överallt i Thailand. Random Mpr-medlem skulle inte kunna skilja en provinsstad i södern från en stad i centrala, norra eller nordöstra Thailand om man tog dem dit med förbundna ögeon.

Lämnar härmed den politiska diskussionen för den här gången så får ni politiknördar fortsätta väga för eller mot partipolitiskt på detaljnivå. Jag personligen struntar i om demokraterna eller PT sitter vid makten, jag är nöjd så länge den som får flest röster får makten. Bägge sidor är ju ändå inkompetenta och till sista man och kvinna korrupta ända ut i fingerspetsarna, som att välja mellan pest och kolera.

Kan tillägga att det inte blev napp på nån av dom,trots dricksen :ahh: Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ja det verkar onekligen som att den här "röda" kreditkortsaffären kan komma att dra landet i ruin. Inte bra alls!

Tycker du upplägget är bra? Självklart kommer inte denna enskilda händelse dra landet i ruin...det krävs rissubventioner och andra stora stölder för att det skall hända.

Det kanske är så i Isaan att man tror att statens tillgångar ska spridas som när man sår frön i gräsmattan.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det här med att man äter barn i Isaan har faktiskt förekommit i Thailändsk gul media och deras smutskastningskampanjer, och om jag inte minns fel länkade någon av deras svenska sympatisörer på forumet in detta vansinniga påstående för flera år sedan.

Mvh isan lover

det där tycker jag du skall styrka med NÅGON form av länk eller så annars anser jag det vara dina organiserade lögner..igen

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

det där tycker jag du skall styrka med NÅGON form av länk eller så annars anser jag det vara dina organiserade lögner..igen

Hej

Du har ett väldigt selektivt minne.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har ett väldigt selektivt minne.

Mvh Isan lover

:rotfl::suicide:

Snacka om självmål..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...