Jump to content
IGNORERAD

Hur man köper sig en valseger...


MaiChai

Recommended Posts

OK då vet jag på vilken nivå vi skall hålla debatten. Äter barn är väl ändå ett lågvattenmärke?

Ja det är ingen brist på fantasi när vi hittar på om de röda byarna här på Mpr.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 579
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    82

  • andersbangkok

    59

  • måne

    49

  • MaiChai

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

...och likställs med t-shirts och baseballkepsar med partiets namn på.

Hej

Ja handlar det om 100-300 baht som dom som ställer upp i valen betalar så är det i högsta grad jämförbart med t-shirts och baseballkepsar, men när det handlar om husbyggen är det något helt annat och på en annan nivå.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ingen brist på fantasi när vi hittar på om de röda byarna här på Mpr.

Det råder tydligen delade meningar och vän av ordning funderar om det verkligen är så illa. Har de lojala röda byarna fått ekonomiska fördelar från den röda regeringen via stamhövdingen?

Oavsett vad så gör det gott i själen att se att en modernisering och upprustning skett ute på landsbygden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det råder tydligen delade meningar och vän av ordning funderar om det verkligen är så illa. Har de lojala röda byarna fått ekonomiska fördelar från den röda regeringen via stamhövdingen?

Oavsett vad så gör det gott i själen att se att en modernisering och upprustning skett ute på landsbygden.

Hej

Ja håller med och njuter av att se Thailands mest eftersatta och fattigaste områden formligen explodera utvecklingsmässigt, och jag ser fram emot en liknande utveckling i dom röda byar som har bildats även i södra Thailand, drar alla åt samma håll (regering, myndigheter, bychef och bybor) så kan man uppnå fina resultat, jag är förvånad att inte fler byar och områden har hängt på när denna möjlighet när den gavs, med bylån, möjlighet att låna och regeringens och myndigheternas hjälp kan man utföra en hel del.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja håller med och njuter av att se Thailands mest eftersatta och fattigaste områden formligen explodera utvecklingsmässigt, och jag ser fram emot en liknande utveckling i dom röda byar som har bildats även i södra Thailand, drar alla åt samma håll (regering, myndigheter, bychef och bybor) så kan man uppnå fina resultat, jag är förvånad att inte fler byar och områden har hängt på när denna möjlighet när den gavs, med bylån, möjlighet att låna och regeringens och myndigheternas hjälp kan man utföra en hel del.

Mvh Isan Lover

Nej,nu är du ute och cyklar-inte fasen skall endast de röda byarna åtnjuta förändringar på bekostnad av andra byar. Röda byar är en skrämmande företeelse som omgående måste upphöra i demokratins namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej,nu är du ute och cyklar-inte fasen skall endast de röda byarna åtnjuta förändringar på bekostnad av andra byar. Röda byar är en skrämmande företeelse som omgående måste upphöra i demokratins namn.

Hej

Det tycker jag inte alls, däremot tycker jag synd om dom människor som har lokala ledare som inte har lyckats utveckla sina väljares byar och områden under denna period, jag tror att dom byar som tillåtits utvecklas kan tjäna som bra exempel och leda till press ifrån människorna i fler byar och områden där att få det lika bra, och kan man bara få till en liknande utveckling i några byar t.ex i södra Thailand kräver säkert övriga i området också detta och sätter press på sina ledare.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tycker jag inte alls, däremot tycker jag synd om dom människor som har lokala ledare som inte har lyckats utveckla sina väljares byar och områden under denna period, jag tror att dom byar som tillåts utvecklas kan tjäna som bra exempel och leda till press ifrån människorna i fler byar och områden där att få det lika bra, och kan man bara få till en liknande utveckling i några byar t.ex i södra Thailand kräver säkert övriga i området också detta och sätter press på sina ledare.

Mvh Isan Lover

Håller inte med dig i demokratins namn för det är hemska åsikter du för fram som mer för tankarna till gamla Stalin tiden. Bortsett från det så tycker jag det vore smart att även ge en skärva till "icke röda byar" för att säkra nästa valresultat om jag vore Thaksin..

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med dig i demokratins namn för det är hemska åsikter du för fram som mer för tankarna till gamla Stalin tiden.

Men Kjell!

Det förstår du väl att demokratiförespråkaren IL inte förespråkar demokrati för alla, bara för de som tycker rätt samt bor i rätt landsända.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller inte med dig i demokratins namn för det är hemska åsikter du för fram som mer för tankarna till gamla Stalin tiden. Bortsett från det så tycker jag det vore smart att även ge en skärva till "icke röda byar" för att säkra nästa valresultat om jag vore Thaksin..

Hej

Tror du inte att röda byar med en utveckling liknande den i Isaan skulle kunna tjäna som bra exempel även i södra Thailand och att följden skulle bli att dom andra i området skulle kräva de samma av sina lokala ledare, vem skulle förlora på detta?

Själv ser jag bara vinnare på detta.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja handlar det om 100-300 baht som dom som ställer upp i valen betalar så är det i högsta grad jämförbart med t-shirts och baseballkepsar, men när det handlar om husbyggen är det något helt annat och på en annan nivå.

Mvh Isan lover

Det handlar om 1-3 dagslöner. Det måste vara förbannat dyra tröjor och kepsar som de svenska partierna delar ut numera. Under de 55 år jag bodde i Sverige fick jag inte en endaste varken keps eller tröja så det här med allmänna mutor vid val även i Sverige måste vara något nytt påfund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tror du inte att röda byar med en utveckling liknande den i Isaan skulle kunna tjäna som bra exempel även i södra Thailand och att följden skulle bli att dom andra i området skulle kräva de samma av sina lokala ledare, vem skulle förlora på detta?

Själv ser jag bara vinnare på detta.

Mvh Isan lover

Ett inlägg som fullkomligt diskvalificerar dig som demokratiskt företrädare, varför inte bara skriva, alla som tycker som jag skall ha det bra, alla andra kan dra åt...

Omsatt till Sverige, varför kan vi inte göra så att alla röstar på C, de som gör det får det bra och de som inte gör det får ingenting, det blir väl bra tycker jag...

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tror du inte att röda byar med en utveckling liknande den i Isaan skulle kunna tjäna som bra exempel även i södra Thailand och att följden skulle bli att dom andra i området skulle kräva de samma av sina lokala ledare, vem skulle förlora på detta?

Själv ser jag bara vinnare på detta.

Mvh Isan lover

När man läser om dina åsikter undrar man om det är det som är framtids demokrati ala Thaksin :nono: Du borde skämmas för dina åsikter,IL

Undrar jag var jag kan skicka en slant till militären så de omgående gör en militärkupp och återställer den gula regeringen genast.. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Diktaturförespråkare är kanske rätta ordet..

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det handlar om 1-3 dagslöner. Det måste vara förbannat dyra tröjor och kepsar som de svenska partierna delar ut numera. Under de 55 år jag bodde i Sverige fick jag inte en endaste varken keps eller tröja så det här med allmänna mutor vid val även i Sverige måste vara något nytt påfund.

Hej

I vårt område finns det numera ingen som jobbar för 100 baht om dagen, det börjar vid 200 baht för okvalificerad arbetskraft och yrkesutbildade tar 300 baht och uppåt per dag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

När man läser om dina åsikter undrar man om det är det som är framtids demokrati ala Thaksin :nono: Du borde skämmas för dina åsikter,IL

Undrar jag var jag kan skicka en slant till militären så de omgående gör en militärkupp och återställer den gula regeringen genast.. :14:

Hej

Jag förstår faktiskt inte denna din oro, utveckling och bättre livsvillkor för fattiga är ju något som verkligen borde prioriteras.

Kanske missförstod du mig och tror att jag bara vill se en utveckling i röda byar eller att en anslutning till dessa skulle vara nödvändig för att få ta del av förbättringarna?

Det var inte min tanke, utan bara att dom röda byarna skulle kunna ses som föredömmen av andra byar och dra dom andra i området med sig, om några lyckas med att utveckla sina byar borde fler ju kunna lyckas, det var min tanke och i så fall skulle dom ju kunna lyfta hela området.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl knappast så att det är endast dom röda som vill att dom fattiga får det bättre vilket vissa ger sken av. Jag är tämligen säker på (för att använda beprövad retorik) att alla skriver under på att kunde man ge människor en bättre levnadsstandard så ska man göra det.

Innan valet var det ju mycket snack om att höja minilönen. BRA! Men vad dom verkar ha glömt att tala om var att med det följer högre priser. Mat, kläder, ja det mesta kostar mer att producera. Nu är jag inte det minsta ekonomiskt skolad men det känns som det behövs en nivå till innan man kan dra igång hejarklacken.

Och när det skrivs om det fantastiska med bylån som höjer standarden så får jag rysningar. Visst, jättebra att man kan bygga nya hus. Jag är den första att applådera.

Kanske är jag gammalmodig men för mej är ett lån något man måste betala tillbaka. Vet inte varför, men jag tänker direkt på den bostadsbubbla som finns här i Stockholm där folk gladeligen lånar 3 miljoner för att köpa en lägenhet. Återbetalningen blir ett senare problem. När (inte om) bubblan spricker här kommer jag, om inte vara skadeglad, så åtminstone småle en aning.

Skulle det däremot gå åt skogen i Thailand kommer jag lida med dom som blir drabbade. Nu vet jag inte hur dom där bylånen är upplagda men vad händer om det blir räntehöjning eller att återbetalningstakten höjs? Och hur skulle den demokratiskt valda regeringen agera? Frågan är om folk då inte har en ännu jobbigare situation trots nybyggda hus.

Som sagt, det behövs ytterligare saker för att verkligen kunna säga att man höjt standarden för dom mest fattiga.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja handlar det om 100-300 baht som dom som ställer upp i valen betalar så är det i högsta grad jämförbart med t-shirts och baseballkepsar, men när det handlar om husbyggen är det något helt annat och på en annan nivå.

Mvh Isan lover

Så att ge sedlar som du kan gå till lokala bybutiken och köpa LaoKao med jämställs med när ett parti ger bort en t-shirt med partiets färg och logo på som när man bär den gör reklam för Partiet ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja håller med och njuter av att se Thailands mest eftersatta och fattigaste områden formligen explodera utvecklingsmässigt, och jag ser fram emot en liknande utveckling i dom röda byar som har bildats även i södra Thailand, drar alla åt samma håll (regering, myndigheter, bychef och bybor) så kan man uppnå fina resultat, jag är förvånad att inte fler byar och områden har hängt på när denna möjlighet när den gavs, med bylån, möjlighet att låna och regeringens och myndigheternas hjälp kan man utföra en hel del.

Mvh Isan Lover

Ser du fram emot sådan utveckling i de byarna som INTE är röda också eller skiter du i dom ?

Man kan få den uppfattningen när man läser det du skriv er nu..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tror du inte att röda byar med en utveckling liknande den i Isaan skulle kunna tjäna som bra exempel även i södra Thailand och att följden skulle bli att dom andra i området skulle kräva de samma av sina lokala ledare, vem skulle förlora på detta?

Själv ser jag bara vinnare på detta.

Mvh Isan lover

Finns bara en vinnare av det och det är Thaksin

Demokratin är den som förlorar mest..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är det väl knappast så att det är endast dom röda som vill att dom fattiga får det bättre vilket vissa ger sken av. Jag är tämligen säker på (för att använda beprövad retorik) att alla skriver under på att kunde man ge människor en bättre levnadsstandard så ska man göra det.

Innan valet var det ju mycket snack om att höja minilönen. BRA! Men vad dom verkar ha glömt att tala om var att med det följer högre priser. Mat, kläder, ja det mesta kostar mer att producera. Nu är jag inte det minsta ekonomiskt skolad men det känns som det behövs en nivå till innan man kan dra igång hejarklacken.

Och när det skrivs om det fantastiska med bylån som höjer standarden så får jag rysningar. Visst, jättebra att man kan bygga nya hus. Jag är den första att applådera.

Kanske är jag gammalmodig men för mej är ett lån något man måste betala tillbaka. Vet inte varför, men jag tänker direkt på den bostadsbubbla som finns här i Stockholm där folk gladeligen lånar 3 miljoner för att köpa en lägenhet. Återbetalningen blir ett senare problem. När (inte om) bubblan spricker här kommer jag, om inte vara skadeglad, så åtminstone småle en aning.

Skulle det däremot gå åt skogen i Thailand kommer jag lida med dom som blir drabbade. Nu vet jag inte hur dom där bylånen är upplagda men vad händer om det blir räntehöjning eller att återbetalningstakten höjs? Och hur skulle den demokratiskt valda regeringen agera? Frågan är om folk då inte har en ännu jobbigare situation trots nybyggda hus.

Som sagt, det behövs ytterligare saker för att verkligen kunna säga att man höjt standarden för dom mest fattiga.

Hej

Vad det gäller återbetalningen av bylånen så låg återbetalningarna på ca 85% - 90% när siffror på detta publicerades under TRT,s tid och det ansågs vara ok, så farhågorna som kritikerna framförde kom väl i stort sett på skam, sedan blev det ju också möjligt att belåna hus och mark även på landet, och dessa båda saker ledde bl.a till husbyggen, bilköp, lastbilar och traktorer m.m

Men minst lika viktigt var väl att folk köpte mark, planterade bl.a gummiträd, startade små rörelser som butiker, internetcafe, plantskolor, bensinstationer, serveringar, fiskodlingar, kräftodlingar och boskap, allt detta sammantaget ledde väl till att pengar kom i omlopp i dessa områden vilket ledde till att arbetstillfällen skapades och att en positiv utveckling kom igång och rullade på lite av sig själv.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med röda byar vet jag inget om annat än de få rader skvaller jag läst här på Mpr.

När uppstod de egentligen, och vilka speciella regler kan de åtnjuta?

Min magkänsla säger mig att dess betydelse överdrivs kraftigt i diskussionen här på Mpr. Jag har nämligen aldrig hört om detta utanför Mpr men jag är minst sagt skeptisk till uppgifter som att det "har slängts ut kreditkort till höger och vänster" i sk röda byar.

Vad gäller vår gränsby så har jag ingen aning om den är röd eller inte, jag har heller ingen statistik över hur rösterna i byn las men en gissning är väl att rött dominerar iallafall, det gör det ju i provinsen som helhet åtminstone. Men vad gäller utvecklingen i byn de senaste 10 åren så är det ju inte staten som står för den utan privatpersoner. Några kilometer kommunal betongväg längs soi:erna i byn är ju inte mycket att skryta med på 10 år.

T ex den nya fina muren runt skolan är byggd helt med ihopsamlade medel från byborna, även jag har gett några tusingar, staten har nog inte skjutit till en enda baht. Och alla hus och nästan alla investeringar gjorda i byns stora ekonomiska motor gränsmarknadsplatsen är byggt med privata pengar. Staten står för väg, tullmyndighetsbyggnader, polisboxar etc, resten, t o m parkeringsytor, toaletter mm är privatfinansierade. Däremot så har nog möjligheten för innevånarna att låna från banker istället för som tidigare ockrare spelat väldigt stor roll för utvecklingen.

Men bara för att någon fått lån för att bygga upp sin affärsrörelse så innebär det ju inte att staten betalar.

Dessutom kommer det nog in en hel del pengar till bygden från alla unga människor födda i byn men som bor och arbetar i centrala Thailand. Enda gången man egentligen ser alla bybor i arbetsför ålder är vid nyår och songkran. Deras barn och deras föräldrar är de som permanent finns i byn medan de slavar ihop pengar på annat håll. Men mycket av deras pengar landar förstås i byn så småningom ändå.

Så tillväxten i stort är nog helt enkelt ett resultat av att allt fler människor har arbeten som ger lön.

Enligt min mening så är utvecklingen i Isaan mycket anmärkningsvärd och snabb, det händer verkligen otroligt mycket. Det gäller dock att komma ihåg att den utvecklingen är en piss i missisippi jämfört med hur utvecklingen i t ex centrala och södra Thailand har sett ut under samma tidsperiod. Industriprovinserna utanför huvudstaden, Bangkok själv och alla kustprovinser har ju förändrats fruktansvärt fort och blivit rika. Och det är ju inte så märkligt att det går ännu snabbare där, ju mer pengar, desto snabbare utveckling.

Utvecklingen över landet sker nog snarare trots den genomförda politiken än på grund av den tyvärr. Politiker i Thailand tenderar ju bara att se till att själv få tillgång till statens kassakistor och utnyttjar dessutom folkets privata tillgångar helt skamlöst genom att kräva in mutor för tjänster. Gangsters är vad de är hela bunten.

Kjell och Vaxet, vad vet ni om röda byar som ni inte läst här på Mpr? Jag vet i alla fall inte ett smack så jag väntar nog lite med att tycka i frågan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

"Röda byar" är ett nytt påfund. Infördes, eller i alla fall blev ett begrepp, först förra året i ett led att stärka personkulten kring Thaksin.

post-5577-0-54860500-1352536678.jpg

post-5577-0-54156600-1352536699.jpg

Den "röda rörelsen" alltså UDD tog från början helt avstånd från "röda byar" och har ingenting med de "Röda Thaksinbyarna" att göra. De har dock tydligen känns sig tvingade att göra nåt för att förhindra splittringen inom "de röda" och har börjat med egna "röda byar". Dock utan någon hyllning till Thaksin, och utan bilder av honom. Förhållandet mellan UDD och Thaksin är något "frostigt" f.n.

Än så länge lär röda byar enbart ha haft betydelse för varumärket Thaksin och lär hittills inte inneburit någonting rent konkret. Förutom jättegratisfesten när byn proklamerades "röd".

Själv är jag, milt uttryckt, ingen större älskare av att det byggs upp personkulter kring vissa personer. Vare sig de är politiker eller kungar.

post-5577-0-54860500-1352536678.jpg

post-5577-0-54156600-1352536699.jpg

Ändrades av Poffa
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med röda byar vet jag inget om annat än de få rader skvaller jag läst här på Mpr.

När uppstod de egentligen, och vilka speciella regler kan de åtnjuta?

Min magkänsla säger mig att dess betydelse överdrivs kraftigt i diskussionen här på Mpr. Jag har nämligen aldrig hört om detta utanför Mpr men jag är minst sagt skeptisk till uppgifter som att det "har slängts ut kreditkort till höger och vänster" i sk röda byar.

Vad gäller vår gränsby så har jag ingen aning om den är röd eller inte, jag har heller ingen statistik över hur rösterna i byn las men en gissning är väl att rött dominerar iallafall, det gör det ju i provinsen som helhet åtminstone. Men vad gäller utvecklingen i byn de senaste 10 åren så är det ju inte staten som står för den utan privatpersoner. Några kilometer kommunal betongväg längs soi:erna i byn är ju inte mycket att skryta med på 10 år.

T ex den nya fina muren runt skolan är byggd helt med ihopsamlade medel från byborna, även jag har gett några tusingar, staten har nog inte skjutit till en enda baht. Och alla hus och nästan alla investeringar gjorda i byns stora ekonomiska motor gränsmarknadsplatsen är byggt med privata pengar. Staten står för väg, tullmyndighetsbyggnader, polisboxar etc, resten, t o m parkeringsytor, toaletter mm är privatfinansierade. Däremot så har nog möjligheten för innevånarna att låna från banker istället för som tidigare ockrare spelat väldigt stor roll för utvecklingen.

Men bara för att någon fått lån för att bygga upp sin affärsrörelse så innebär det ju inte att staten betalar.

Dessutom kommer det nog in en hel del pengar till bygden från alla unga människor födda i byn men som bor och arbetar i centrala Thailand. Enda gången man egentligen ser alla bybor i arbetsför ålder är vid nyår och songkran. Deras barn och deras föräldrar är de som permanent finns i byn medan de slavar ihop pengar på annat håll. Men mycket av deras pengar landar förstås i byn så småningom ändå.

Så tillväxten i stort är nog helt enkelt ett resultat av att allt fler människor har arbeten som ger lön.

Enligt min mening så är utvecklingen i Isaan mycket anmärkningsvärd och snabb, det händer verkligen otroligt mycket. Det gäller dock att komma ihåg att den utvecklingen är en piss i missisippi jämfört med hur utvecklingen i t ex centrala och södra Thailand har sett ut under samma tidsperiod. Industriprovinserna utanför huvudstaden, Bangkok själv och alla kustprovinser har ju förändrats fruktansvärt fort och blivit rika. Och det är ju inte så märkligt att det går ännu snabbare där, ju mer pengar, desto snabbare utveckling.

Utvecklingen över landet sker nog snarare trots den genomförda politiken än på grund av den tyvärr. Politiker i Thailand tenderar ju bara att se till att själv få tillgång till statens kassakistor och utnyttjar dessutom folkets privata tillgångar helt skamlöst genom att kräva in mutor för tjänster. Gangsters är vad de är hela bunten.

Kjell och Vaxet, vad vet ni om röda byar som ni inte läst här på Mpr? Jag vet i alla fall inte ett smack så jag väntar nog lite med att tycka i frågan.

Nu kan jag hålla med dig :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla på "Thailand red villages" så får du hur många träffar som helst och hur mycket information som helst. Och då inte från MPR

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...