Jump to content
IGNORERAD

Hur man köper sig en valseger...


MaiChai

Recommended Posts

Alla som inte tycker och tänker som IL kommer nog in i den kategorin..

Första gången jag sett att du har rätt under några år
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 579
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    82

  • andersbangkok

    59

  • måne

    49

  • MaiChai

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja det är ju bra att du försöker gå till botten med detta, det tycker jag du ska ha cred för. Tror nog du har störst chans om du frågar de fattiga byfamiljerna i starka demokratdominerade provinser. Att muta de som redan har tillräckligt med pengar sysslar nog inga partier med, det blir nog alldeles för dyrt.

Lite generell mutinfo från min by senast. där påstod man i min svärfamilj att inte alla bybor längre blev erbjuden några pengar, bara de sk "pålitliga". Alltså de som den mutande politikern ifråga trodde sig kunna lita på verkligen röstade som de lovat och inte bara tog pengarna och sedan ändå röstade på någon annan. Så de flesta familjer i vår soi bakom skolan fick inga muterbjudande alls faktiskt.

Och när mutorna väl överlämnades så var det sen kväll, mörkt och killarna som fått i uppdrag att leverera slantarna kom gående över skolgården och tittade sig noga omkring och påstod att de andra valbara kandidaternas spioner förföljde med kamera.

Men det var alltså personval det handlade om då, vid det stora partivalet till parlamentet/riksdagen eller vad det nu kallas i Thailand så tror jag faktiskt inte det delades ut några mutor alls från någon. I så fall missade jag det helt.

En annan sak, inför personvalen så åkte det alltid runt högtalarbilar och proklamerade sin kandidats budskap och vid ett tillfälle var så gick även de olika kandidaterna runt till alla hushåll i byn, tog i hand, waiade och lät människor knyta "lyckosnören" runt deras handleder. Och de gick förstås på samma sätt genom alla byar i sina distrikt.

Med kandidaterna följde alltid en liten flock hurrande bybor eftersom alla som hängde på efteråt kunde kassera in en hundring var för att de ställde upp på rundvandringen. Det var dock inte så stor flock som man kanske skulle kunna tro för en lättförtjänt hundring, ett tjugotal eller så bara vid de två tillfällen jag såg kandidater gå byrunda.

Och slutligen en bild på ett planch jag fotade utanför en byaffär för något år sen.. "khon dee mai kai siang", är budskapet. Betyder översatt "Bra människor säljer inte sin röst".

Så visst, det körs även sådana kampanjer och jag tror faktiskt detta med mutköpta röster är något som minskar för varje val som går. I takt med att människor blir rikare så blir den där mutan på någon/några hundringar inte längre så betydelsefull. För de som lever knapert dag efter dag är givetvis en extra säck ris alltid en välkommen säck. Men för de som har 100 säckar i bodan spelar en säck mer eller mindre inte längre någon roll. Så det går nog åt rätt håll trots allt.

maikai.jpg

Var nere i det djupa södra Thailand för ett helt annat jobb för ungefär 5 år sedan och frågade då både byhövdingar och gummitappare hur det gått till där under valet 2007. Vilka hade kampanjat, hur det hade gått till osv. PPP och Demokraterna var de enda partier som ställde upp med kandidater men här verkade det som om varken det ena eller andra partiet erbjöd några pengar alls, inte till de röstande men kanske till bychefen som han i så fall inte delade ut till folket i byn. Men detta fick jag aldrig bekräftat av varken bychefen eller befolkningen och det såg inte ut som om bychefen bränt de eventuella pengarna på en pickis eller en flådig kåk.

Byn röstade klart på Demokraterna och hade gjort så så länge bychefen kom ihåg sedan början på 1970-talet. Jag undrade varför man gjorde det med tanke på att de tre sydligaste provinserna är fattigast i hela Thailand och har halkat efter på alla plan jämfört med övriga Thailand? Bychefen sade då att TRT hade ganska stort stöd i valet 2001 och hade förmodligen vunnit valet 2005 ifall Thaksin inte hade börjat skjuta ihjäl folket i södern i parti och minut från år 2004 och skylla allt elände i Thailand på dem.

Bychefen svor på att han inte tog emot pengar från något parti, men han sade också att han inte accepterade kampanjande med pengagåvor=mutor i sin by. Jag frågade honom varför han trodde att det gick snett med TRT eftersom det såg lovande ut efter valet 2001? Han menade på när Thaksin väl kom till makten och hade konsoliderat den så insåg någon ekonom i partiet (Eller Thaksin själv?) att man behövde ju bara genomföra de här kostsamma reformerna som TRT utlovade i drygt 50% av landet för att kunna bli återvalda med egen majoritet. Där kunde man ju då spara 49% av kostnaderna för att införa dessa program i hela landet.

Men jag tror också att de partier som köper röster är mer försiktiga nuförtiden, inte som på filmen i början. Ett tag skulle man fota sin röst i båset för att på så sätt kassera in 500 battingar av partirepresentanten. Det försökte EC motverka med att vända båsen så att man stod med ryggen mot valförättarna och markerade sin röst så att det skulle synas om man fotade den men det var inte förenligt med vallagen så båsen fick vändas igen.

Att som vissa gör förringa mutor som små gåvor eller jämställa det med en reklampenna får mig att undra hur det är ställt med de grundläggande demokratikunskaperna. Mutor hör inte hemma i en demokrati, inte på något plan och en regering som är invald på mutor kan inte kalla sig demokratiskt vald.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag sett att du har rätt under några år

Så du håller med att han har helt sjuka värderingar om alla som inte tycker som han ?

Har du skippat svampen till frukost idag eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har nu läst så många gånger att du skrivit om forumets kuppvänner och demokratimotståndare. Kan du inte räkna upp vilka det är, vore kul att se om jag är en sådan eftersom jag i några inlägg svarat emot dina påståenden.

MVH. flor

Hej

Kuppvän och demokrati motståndare är man enligt mina värderingar om man inte tydligt tar avstånd ifrån militärkupper som ett politiskt verktyg och t.ex utrycker sig som om att kuppen är ursäktad eller befogad p.g.a dom folkvalda regeringarna begår fel eller har brister, och då verkar en del faktiskt tycka att man kan låta militären avskaffa demokratin och tillsätta en annan reggering än den folk valde.

Enligt mig är landets val och demokratin något som ska vara okränkbart och näst intill heligt, och inga grupper i samhället ska ha någon vetorätt att ändra folkets vilja mellan mandatperioderna med militärens hjälp eller via beställningsjobb i ofria domstolar.

Här skiljer vi oss åt, jag anser inte att man kan vara för demokrati och samtidigt acceptera militärkupper som avskaffar demokratin och ogiltig förklarar ett folks fria val av regering.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var inte Kims inlägg,det var ditt skitsvar och kommunistdravel jag reagera mot.Du måste ha Stalin på väggen hemma.Du är en riktig diktaturförespråkare,sorgligt men sant.

Hej

Nu var du tydlig och hoppas att du mår bättre nu när du fick avreagera dig lite.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu var du tydlig och hoppas att du mår bättre nu när du fick avreagera dig lite.

Mvh isan lover

Tror inte nåt biter på en så missledd person som du men avreagera mig på dig nänä.Är som att banka huvudet i en betongvägg,du är hopplöst förlorad för demokratitänk har du definitivt inte.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kuppvän och demokrati motståndare är man enligt mina värderingar om man inte tydligt tar avstånd ifrån militärkupper som ett politiskt verktyg och t.ex utrycker sig som om att kuppen är ursäktad eller befogad p.g.a dom folkvalda regeringarna begår fel eller har brister, och då verkar en del faktiskt tycka att man kan låta militären avskaffa demokratin och tillsätta en annan reggering än den folk valde.

Enligt mig är landets val och demokratin något som ska vara okränkbart och näst intill heligt, och inga grupper i samhället ska ha någon vetorätt att ändra folkets vilja mellan mandatperioderna med militärens hjälp eller via beställningsjobb i ofria domstolar.

Här skiljer vi oss åt, jag anser inte att man kan vara för demokrati och samtidigt acceptera militärkupper som avskaffar demokratin och ogiltig förklarar ett folks fria val av regering.

Mvh isan lover

Tror inte jag kan kalla mig kuppvän även om jag hade hoppats att någon vettig millitär i 30 talets Tyskland hade satt stopp för galningen där.Tror dock inte att Thaksin hade lika högtstående mål om lebensraum som den då FOLKVALDE ledaren hade.Det Thaksin började att sätta i system som väl kanske var nåt liknande var att ändra lagar efter eget bevåg för att det skulle gynna honom och hans familj ekonomiskt, om detta hade fått fortsätta utan att någon satt stopp vet varken du eller jag vart det slutat, en sak som jag kan hålla med dig om är att varför inte de gula fortsatte på den inslagna vägen och fortsatte att stjäla pengar för det Thailändska folket och behållit en lite mindre del än vad Thaksin gjorde och givit BÅDE till de fattiga i Isan och även till de fattiga i södern lite mera ( kanske lite större "små gåvor") än vad Thaksin tyckte han kunde undvara, efter vad min familj såg vad de röda gjorde i Bangkok och efter att ha lyssnat till dem tror jag nog att det åtföljande valet blivit ganska annorlunda, om sedan det betyder att jag är emot den demokrati som du förespråkar att det är ok. med röda byar och att de som tycker annorlunda om de kommer dit och försöker framföra sin åsikt kanske blir misshandlade eller i värsta fall dödade och som du tycker att de får skylla sig själva. Är detta demokrati tycker du? Då har nog vi inte samma synpunkt på vad demokrati är.

Vi får väl se vad som händer, men jag hoppas att det löser sig för det Thailänska folkets skull och att inte politiken stannar vid endast ett mål att få Thaksin tillbaka utan fängelsestraff utan att det som sker är för HELA det Thailändska folkets bästa.

MVH. flor

Ändrades av flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kuppvän och demokrati motståndare är man enligt mina värderingar om man inte tydligt tar avstånd ifrån militärkupper som ett politiskt verktyg och t.ex utrycker sig som om att kuppen är ursäktad eller befogad p.g.a dom folkvalda regeringarna begår fel eller har brister, och då verkar en del faktiskt tycka att man kan låta militären avskaffa demokratin och tillsätta en annan reggering än den folk valde.

Enligt mig är landets val och demokratin något som ska vara okränkbart och näst intill heligt, och inga grupper i samhället ska ha någon vetorätt att ändra folkets vilja mellan mandatperioderna med militärens hjälp eller via beställningsjobb i ofria domstolar.

Här skiljer vi oss åt, jag anser inte att man kan vara för demokrati och samtidigt acceptera militärkupper som avskaffar demokratin och ogiltig förklarar ett folks fria val av regering.

Mvh isan lover

Det du säger, men aldrig vill erkänna, är att om man inte ÄLSKAR Thaksin så är man en kuppvän och hatar demokrati

Inser du inte själv hur sjukt det du säger är ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror inte jag kan kalla mig kuppvän även om jag hade hoppats att någon vettig millitär i 30 talets Tyskland hade satt stopp för galningen där.Tror dock inte att Thaksin hade lika högtstående mål om lebensraum som den då FOLKVALDE ledaren hade.Det Thaksin började att sätta i system som väl kanske var nåt liknande var att ändra lagar efter eget bevåg för att det skulle gynna honom och hans familj ekonomiskt, om detta hade fått fortsätta utan att någon satt stopp vet varken du eller jag vart det slutat, en sak som jag kan hålla med dig om är att varför inte de gula fortsatte på den inslagna vägen och fortsatte att stjäla pengar för det Thailändska folket och behållit en lite mindre del än vad Thaksin gjorde och givit BÅDE till de fattiga i Isan och även till de fattiga i södern lite mera ( kanske lite större "små gåvor") än vad Thaksin tyckte han kunde undvara, efter vad min familj såg vad de röda gjorde i Bangkok och efter att ha lyssnat till dem tror jag nog att det åtföljande valet blivit ganska annorlunda, om sedan det betyder att jag är emot den demokrati som du förespråkar att det är ok. med röda byar och att de som tycker annorlunda om de kommer dit och försöker framföra sin åsikt kanske blir misshandlade eller i värsta fall dödade och som du tycker att de får skylla sig själva. Är detta demokrati tycker du? Då har nog vi inte samma synpunkt på vad demokrati är.

Vi får väl se vad som händer, men jag hoppas att det löser sig för det Thailänska folkets skull och att inte politiken stannar vid endast ett mål att få Thaksin tillbaka utan fängelsestraff utan att det som sker är för HELA det Thailändska folkets bästa.

MVH. flor

Hej

Det finns inte ett enda hållbart argument eller statistiskt underlag för att påstå att korruptionen minskade efter kuppen, enligt dom korruptions mätningar som oberoende internationella organisationer utför ökade istället korruptionen efter kuppen, under Thaksins tid vid makten hade han Och eäl lägre siffror än både militärjuntan och Apishits regering?

Enligt dom mätningar som har presenterats efter det att Yingluck efterträdde Abhisit som PM har dessa mätningar visat på en ökning av 0,1%, och det får man väl anta ligger inom felmarginalen, så man bör nog ta dom pensionerade generalerna, kuppmakarnas, PAD,s och besvikna Demokraters oro för en ökande korruption med en nypa salt, när några mätbara effekter av regeringsskiftet i detta ämne kan konstateras ska jag också börja oroa mig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det du säger, men aldrig vill erkänna, är att om man inte ÄLSKAR Thaksin så är man en kuppvän och hatar demokrati

Inser du inte själv hur sjukt det du säger är ?

Hej

Nej det säger jag inte, men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga sig vara för demokrati och fria val, men samtidigt inte tar avstånd ifrån militärkupper som avskaffar demokratin och det fria valet för väljarna.

Och jag har ändå mindre förståelse för hur man kan påstå sig vara för demokrati och fria val om man samtidigt säger sig ha förståelse för militärkupper och t.o.m försöker få dom till att framstå som positiva för Thailand och demokratin.

Och jag har inte heller någon förståelse för dom demokrativänner som säger att det är tur att militären och kuppmakarna agerar när folk röstar fel och inte förstår att dom är lurade.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns inte ett enda hållbart argument eller statistiskt underlag för att påstå att korruptionen minskade efter kuppen, enligt dom korruptions mätningar som oberoende internationella organisationer utför ökade istället korruptionen efter kuppen, under Thaksins tid vid makten hade han Och eäl lägre siffror än både militärjuntan och Apishits regering?

Enligt dom mätningar som har presenterats efter det att Yingluck efterträdde Abhisit som PM har dessa mätningar visat på en ökning av 0,1%, och det får man väl anta ligger inom felmarginalen, så man bör nog ta dom pensionerade generalerna, kuppmakarnas, PAD,s och besvikna Demokraters oro för en ökande korruption med en nypa salt, när några mätbara effekter av regeringsskiftet i detta ämne kan konstateras ska jag också börja oroa mig.

Mvh isan lover

Korruptionsindex för Thailand har legat och skvalpat på 3,5 +- 0.3 de senaste 10 åren. På en skala där högst (bäst) är 10. Sverige ligger som jämförelse på 9,2-9,3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Demokratiförespråkare som stöder och hyllar privatägda partier är nog inte så vanliga., med kombinationen att tycka att den ultrablåa ägaren och enväldiga chefen för en röd politik är unikt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Nej det säger jag inte, men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga sig vara för demokrati och fria val, men samtidigt inte tar avstånd ifrån militärkupper som avskaffar demokratin och det fria valet för väljarna.

Och jag har ändå mindre förståelse för hur man kan påstå sig vara för demokrati och fria val om man samtidigt säger sig ha förståelse för militärkupper och t.o.m försöker få dom till att framstå som positiva för Thailand och demokratin.

Och jag har inte heller någon förståelse för dom demokrativänner som säger att det är tur att militären och kuppmakarna agerar när folk röstar fel och inte förstår att dom är lurade.

Mvh isan lover

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan få för sig att demokrati bara tillämpas på valdagen och därefter inte alls.

Jag har svårt att förstå hur man kan argumentera med lögner så konstant genom att glömma lämpliga delar av historien (som t. ex hur Thaksin avgick men själv valde att ta på sig en roll han inte fick ta på sig) och därigenom skapa en falsifierad bild av händelserna runt Thaksin (t.ex HUR är det möjligt att försvara och argumentera för förståelse för ett par av Thailands mörkaste händelser; WOD och Tak-Bai)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det säger jag inte, men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga sig vara för demokrati och fria val, men samtidigt inte tar avstånd ifrån militärkupper som avskaffar demokratin och det fria valet för väljarna.

Och jag har ändå mindre förståelse för hur man kan påstå sig vara för demokrati och fria val om man samtidigt säger sig ha förståelse för militärkupper och t.o.m försöker få dom till att framstå som positiva för Thailand och demokratin.

Och jag har inte heller någon förståelse för dom demokrativänner som säger att det är tur att militären och kuppmakarna agerar när folk röstar fel och inte förstår att dom är lurade.

Mvh isan lover

Det belyser ju ytterligare det många insett att du har ingen aning om vad demokrati är för något

Du tror att det är ett absolut likhetstecken mellan Thaksin och Demokrati

De flesta andra ser Thaksin och Demokrati som olika ändpunkter på en skala.

Om Thaksin har totalt dödat demokratin och grovt våldtagit den med sin maktkorruption så den inte längre existerar så kan inte en kupp för att återställa demokrati vara det du påstår..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan få för sig att demokrati bara tillämpas på valdagen och därefter inte alls.

Jag har svårt att förstå hur man kan argumentera med lögner så konstant genom att glömma lämpliga delar av historien (som t. ex hur Thaksin avgick men själv valde att ta på sig en roll han inte fick ta på sig) och därigenom skapa en falsifierad bild av händelserna runt Thaksin (t.ex HUR är det möjligt att försvara och argumentera för förståelse för ett par av Thailands mörkaste händelser; WOD och Tak-Bai)

Du är inte ensam!!!! Thaksin är inte för Demokrati inte heller är han för fri press, han ger fulla f*n i risbönderna i Issan. Han är en tvättäkta psykopat.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det säger jag inte, men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga sig vara för demokrati och fria val, men samtidigt inte tar avstånd ifrån militärkupper som avskaffar demokratin och det fria valet för väljarna.

Och jag har ändå mindre förståelse för hur man kan påstå sig vara för demokrati och fria val om man samtidigt säger sig ha förståelse för militärkupper och t.o.m försöker få dom till att framstå som positiva för Thailand och demokratin.

Och jag har inte heller någon förståelse för dom demokrativänner som säger att det är tur att militären och kuppmakarna agerar när folk röstar fel och inte förstår att dom är lurade.

Mvh isan lover

En militärkupp kan hjälpa demokratin ibland under rätta förutsättningar. T.ex en folkvald PM som våldtar sitt eget land helt oblygt inför öppen ridå och blir avsatt av armen som utlyser nyval. Armen behöver inte betyda diktatur och förtryck, de kan också ha en demokratisk kompass.

Din slutsats att herr Shinawatra avsattes för att folket röstat fel är enbart ett hjärnspöke tillverkat av dig. Som jag uppfattat det hela avsattes han pga att han helt saknade respekt för demokratin och militären ingrep när det gick för långt. Det är tråkigt men behöver inte vara fel. Tänk om de gjort likadant mot den folkvalde Hitler när han lämnade den demokratiska vägen och ledde landet i fördärv.

Alltså, en kupp är inte demokrati, men kan hjälpa ett land att hålla sig på den smala vägen och fortsätta vandringen mot ett mer demokratiserat samhälle och kunskap om vad demokrati egentligen är; det fria ordet, att tycka och säga vad man vill utan att riskera att bli förföljd eller dödad. När man kan göra det i hela Thailand utan risk för lynchning även i de röda byarna så har man kommit en bit på vägen. Nu går väl utvecklingen åt motsatt håll där bara en sanning är tillåten i t.ex de röda byarna och det är inte demokrati för mig. Demokrati är något som alla måste värna om och inte våldta i demokratins namn för att berika sig och sina nära och kära.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

En militärkupp kan hjälpa demokratin ibland under rätta förutsättningar. T.ex en folkvald PM som våldtar sitt eget land helt oblygt inför öppen ridå och blir avsatt av armen som utlyser nyval. Armen behöver inte betyda diktatur och förtryck, de kan också ha en demokratisk kompass.

Din slutsats att herr Shinawatra avsattes för att folket röstat fel är enbart ett hjärnspöke tillverkat av dig. Som jag uppfattat det hela avsattes han pga att han helt saknade respekt för demokratin och militären ingrep när det gick för långt. Det är tråkigt men behöver inte vara fel. Tänk om de gjort likadant mot den folkvalde Hitler när han lämnade den demokratiska vägen och ledde landet i fördärv.

Alltså, en kupp är inte demokrati, men kan hjälpa ett land att hålla sig på den smala vägen och fortsätta vandringen mot ett mer demokratiserat samhälle och kunskap om vad demokrati egentligen är; det fria ordet, att tycka och säga vad man vill utan att riskera att bli förföljd eller dödad. När man kan göra det i hela Thailand utan risk för lynchning även i de röda byarna så har man kommit en bit på vägen. Nu går väl utvecklingen åt motsatt håll där bara en sanning är tillåten i t.ex de röda byarna och det är inte demokrati för mig. Demokrati är något som alla måste värna om och inte våldta i demokratins namn för att berika sig och sina nära och kära.

Det där är en mycket svår fråga tycker jag.

Som princip ska militären användas för att skydda ett land mot externa fientligheter och andra externa militära uppdrag (t.ex. FN). Ibland är dock militären det enda starka vapnet för demokratier inne i ett land.

Man kan tycka att FN är det organ som skall stå för samväldets skydd av invånare mot despotiska ledare. Läs då gärna om FN: s ansvarige belgiske general och hans frustration. Man kan också följa FN:s totala lamslagenhet i Syrien-frågan om man vill skapa sig en uppfattning om FN reella möjligheter att uppfylla uppgiften.

Det finns massor av exempel när man skulle önskat att militären gick in och förhindrade galenskaper.

Tänk er att militären förhindrat katastrofen i ex-Jugoslavien, t.ex. genom att inte acceptera att ta sida för de styrande civila galningarna eller att militär tagit bort galningarna som skapade massakern i Rwanda.

Om militären gör en kupp i Syrien och stoppar kriget; kommer någon skrika att "militären tar makten!!" eller kommer man skrika "Tack!"?

Är det någon som på allvar tror att de senaste maktövertaganden i Libyen, Egypten mfl länder endast skett med civila resurser?

På samma sätt kan man diskutera kring situationen med Thaksin. En i det närmaste despotisk ledare som tillskansat sig makt på ett sätt som hotade (och enligt mig fortfarande hotar) Thailands demokrati.

jag har svårt att själv fullt ut tycka att det var positivt att militären tog makten men jag hade varit lika oroad för händelseutvecklingen om dom INTE gjort det.

IL framställer gärna kuppen som ett sätt att ta bort Thaksin. Han glömmer då att Thaksin förlorat ett val och själv satt sig på en tillfällig post som han inte hade rätt att göra.

det är alltså fel att argumentera som att en regering avsatts men detta passar inte IL och därför har han lägligt "glömt" detta.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan få för sig att demokrati bara tillämpas på valdagen och därefter inte alls.

Jag har svårt att förstå hur man kan argumentera med lögner så konstant genom att glömma lämpliga delar av historien (som t. ex hur Thaksin avgick men själv valde att ta på sig en roll han inte fick ta på sig) och därigenom skapa en falsifierad bild av händelserna runt Thaksin (t.ex HUR är det möjligt att försvara och argumentera för förståelse för ett par av Thailands mörkaste händelser; WOD och Tak-Bai)

Hej

Rätten att välja och valresultaten är oerhört viktiga och fundamentala i en demokrati av den enkla anledningen att hela tanken med demokrati bygger på att majoriteten av dom röstande ska utse landets regering och därmed den politik som ska föras, tillåter man att inflytelserika minoriteter med egna särintressen avsätter dom folkvalda och därmed hindrar valets vinnare att föra den politik som folket gav mandat för och vill ha är landet inte längre demokratiskt, så enkelt är det, och jag har några frågor till dig.

Anser du på fullt allvar att dom regeringar som vinner i omvärlden godkända val och som dessutom har folkets stöd i opinionsmätningarna före och efter valet ska kunna avsättas av ett lands militär och elit?

Anser du verkligen att det är troligt att det Thailändska folket har röstat fel i samtliga val på 2000 talet och är lurade, och varför ger även opinionsundersökningarna samma resultat innan, vid och efter valen?

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

en köpt valseger är ingen valseger!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

en köpt valseger är ingen valseger!

Hej

Internationellt godkända val är inte köpta och det är något som både du och kuppmakarna borde fås att inse så att landet kan få fortsätta utvecklas demokratiskt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Internationellt godkända val är inte köpta och det är något som både du och kuppmakarna borde fås att inse så att landet kan få fortsätta utvecklas demokratiskt.

Mvh Isan lover

Du har redan glömt videon i början av tråden ser jag.

Sätt det hela i ett perspektiv, 100 baht då motsvarade ungefär 75 % av en dagslön i Thailand som de fick för att gå på mötet.

Ifall ett Svenskt parti erbjudit alla 75% av dagslönen för att gå på deras möten så motsvarar det ungefär 700 kronor. Ifall man sedan kunde bevisa att man röstat på detta parti så skulle man få 3500 Kronor.

Ifall vi nu översätter det till svenska nivåer alltså, skulle du kalla ett sådant valresultat riktigt och rättvist?

Jag kallar det valfusk och röstköp.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En militärkupp kan hjälpa demokratin ibland under rätta förutsättningar. T.ex en folkvald PM som våldtar sitt eget land helt oblygt inför öppen ridå och blir avsatt av armen som utlyser nyval. Armen behöver inte betyda diktatur och förtryck, de kan också ha en demokratisk kompass.

Din slutsats att herr Shinawatra avsattes för att folket röstat fel är enbart ett hjärnspöke tillverkat av dig. Som jag uppfattat det hela avsattes han pga att han helt saknade respekt för demokratin och militären ingrep när det gick för långt. Det är tråkigt men behöver inte vara fel. Tänk om de gjort likadant mot den folkvalde Hitler när han lämnade den demokratiska vägen och ledde landet i fördärv.

Alltså, en kupp är inte demokrati, men kan hjälpa ett land att hålla sig på den smala vägen och fortsätta vandringen mot ett mer demokratiserat samhälle och kunskap om vad demokrati egentligen är; det fria ordet, att tycka och säga vad man vill utan att riskera att bli förföljd eller dödad. När man kan göra det i hela Thailand utan risk för lynchning även i de röda byarna så har man kommit en bit på vägen. Nu går väl utvecklingen åt motsatt håll där bara en sanning är tillåten i t.ex de röda byarna och det är inte demokrati för mig. Demokrati är något som alla måste värna om och inte våldta i demokratins namn för att berika sig och sina nära och kära.

Hej

Så dessa mörka krafter i samhället som generalerna och herrklubben utgör ska alltså enligt dig få fortsätta förkasta folkets val även om folket röstar på samma parti gång på gång och ger uttryck för sin vilja även i opinionsundersökningarna?

Låter mycket märkligt i mina öron och ser Thailands befolkning verkligen militären och kuppmakarna det som om dessa vill föra landet på den smala vägen till demokrati, är det inte i själva verket så att en klar majoritet av befolkningen ser militären och deras ständiga kupper och historiska massakrer på demokratförespråkare, studenter, vänstersympatisörer och etniska minoritetet som själva hindret för en demokratisk utveckling?

Den demokrati som den onämnbare, kungliga rådgivare, generaler, PAD och rojalisterna erbjuder via stridsvagnar och soldater attraherar knappast en majotitet av väljarna.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket jag än ogillar Thaksins släkt vid makten så dristar jag mig till att i sak hålla med IL angående den fortsatta demokratiska utvecklingen.

Jämfört med västerländska länder är Thaksin i mina ögon korrupt bortom all förlåtelse men det som för oss västerlänningar verkar vara ett sanslöst kriminellt ledarskap kan dock konstigt nog vara ett steg i rätt riktning och bort ifrån den onämnbares suveränitet. Kanske vi måste acceptera att den röda regeringen genom Mr T får fortsätta inneha makten och plundra kassan innan de röda väljarna förstår vad han står för.

Kan också demokraterna frigöra sig från monarkin efter tronskiftet så skulle de kunna lägga fram ett program som skulle vara rättvist för hela landet och då men inte förr kan Thailand börja sin långa vandring mot demokrati

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket jag än ogillar Thaksins släkt vid makten så dristar jag mig till att i sak hålla med IL angående den fortsatta demokratiska utvecklingen.

Jämfört med västerländska länder är Thaksin i mina ögon korrupt bortom all förlåtelse men det som för oss västerlänningar verkar vara ett sanslöst kriminellt ledarskap kan dock konstigt nog vara ett steg i rätt riktning och bort ifrån den onämnbares suveränitet. Kanske vi måste acceptera att den röda regeringen genom Mr T får fortsätta inneha makten och plundra kassan innan de röda väljarna förstår vad han står för.

Kan också demokraterna frigöra sig från monarkin efter tronskiftet så skulle de kunna lägga fram ett program som skulle vara rättvist för hela landet och då men inte förr kan Thailand börja sin långa vandring mot demokrati

Och vad får dig att tro att PT skulle vara mindre rojalistiska än Demokraterna. Deras satsning på ny utrustning för internetcensur?. En vanvettigt påkostad begravning av kungens syster? En lika vanvettigt dyr tillställning när en, för thailändaren i gemen, okänd prinsessa dör. Eller den senaste "båtuppvisningen" för mångmiljonbelopp?

Alla signerade Thaksin. Själv försett med 9 (!) kungliga medaljer. Och Du och bror med kronprinsen.

Det finns ingen politiker i Thailand som kryper så mycket för kungen som Thaksin. Men det är klart. Det är kungen som sitter på benådningsrätten. Och det är ju nåt som Thaksin kan behöva. Många gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen politiker i Thailand som kryper så mycket för kungen som Thaksin. Men det är klart. Det är kungen som sitter på benådningsrätten. Och det är ju nåt som Thaksin kan behöva. Många gånger.

Thaksins inblandning i 2010-års oroligheter skulle enligt mig kunna tolkas som ett hämdangrepp mot Thailand och den reella makten dvs HMK. Thaksin ser kanske sig själv som kejsare i framtiden och är ett klart hot mot monarkin men han är också en pragmatiker så han har nog förstått att det gäller att gå långsamt fram. Det är så jag åtminstone tolkar den röda regeringens strängare regler eller närmande till HMK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...