Jump to content
IGNORERAD

Hur man köper sig en valseger...


MaiChai

Recommended Posts

Att Abhisit är körd håller jag med om. Han har ju ingen nickedocka (lillasyster eller så) som han kan leda landet genom.

Röstköp; ja bara för att du relaterar till din by så är den kanske inte den enda byn i Thailand? Jag förstår att du tillhör den lilla grupp här som förnekar att Thaksin och anhang genomfört det kanske största bedrägeriet i Thailands historia genom att fördela ut pengar som man strör frön i en gräsmatta.

Det tragiska i den politiska soppan i Thailand är att UDD och de andra vänsterextremisterna tillåts ha inflytande och t.o.m direkt kunna påverka nuvarande nickedocka och hennes gäng vid makten.

Mycket snack om Dr. T. här. Inte riktigt vad jag efterfrågade men inte särskilt oväntat med tanke på din intellektuella spänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 579
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    82

  • andersbangkok

    59

  • måne

    49

  • MaiChai

    42

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det verkligen så??

Tja, hur många s.k. röda byar tror du kommer få ett annat styre än rött under överskådlig tid.

Hur många personer i dessa byar tror du vågar gå ut och säga, nej jag gillar inte detta parti, jag röstar på något annat.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ungefär som Bangkok då?

Har du seriöst uppfattningen att alla 10M personer i Bangkok måste rösta på ETT parti?

Det är inte samma i Bangkok som hemma i din by. I Bangkok tillåts folk rösta som dom vill även om det på vissa platser (t.ex i det område vi bor) så var de röda aggressiva och försökte, nästan med hot om våld, att få folk att rösta rött. Min fru tyckte situationen var ganska otrevlig.

Nu vill jag inte tro att det som hände i vårt område var något som organiserats från centralt håll och det kanske lika gärna kunde ha varit något annat parti som gjorde detta men nu var det de röda.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ungefär som Bangkok då?

Mycket snack om Dr. T. här. Inte riktigt vad jag efterfrågade men inte särskilt oväntat med tanke på din intellektuella spänst.

Du sa intellektuell spänst??? :14::14:

Läs ditt inlägg och gå och lägg dig.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Tja, hur många s.k. röda byar tror du kommer få ett annat styre än rött under överskådlig tid.

Hur många personer i dessa byar tror du vågar gå ut och säga, nej jag gillar inte detta parti, jag röstar på något annat.

Dom blir nog röda byar av en anledning, tror du inte det?? eller bestämmer thaksin vilka byar som blir röda??

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Uttrycket är ditt och din förståelse av Thailand utanför postnummer som börjar på 10.. verkar inte vara topp.

Jasså uttrycket var mitt?? Det var du som skrev. Se gärna det jag kopierade in. Är det för sent eller för mycket nu?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Dom blir nog röda byar av en anledning, tror du inte det?? eller bestämmer thaksin vilka byar som blir röda??

I vår by (mer än 3000 hus utanför centrala Bangkok) så var det riktigt otrevlig stämning inför lokalvalen. De röda barrikaderade sig på fotbollsplanen och agiterade med högtalare mycket aggressivt. De styrande i föreningen försökte få dem att lugna ner sig men det gick inte. Som tur var så bor en hög polis i området. Han jobbar med ett elitförband vid gränsen mot Burma. Han tog dit några soldater en helg och tvingade bort dem.

Jag vill påstå att de röda förlorade (vilket dom gjorde) i det område vi bor i bl.a. på grund av detta.

Hade inte polischefen bott där så är jag inte säker på hur det hade gått.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ungefär som Bangkok då?

Uttrycket är ditt. Jag är långsint som f-n. <_<

Inte bara långsint...även svårt att läsa förstår jag

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

I vår by (mer än 3000 hus utanför centrala Bangkok) så var det riktigt otrevlig stämning inför lokalvalen. De röda barrikaderade sig på fotbollsplanen och agiterade med högtalare mycket aggressivt. De styrande i föreningen försökte få dem att lugna ner sig men det gick inte. Som tur var så bor en hög polis i området. Han jobbar med ett elitförband vid gränsen mot Burma. Han tog dit några soldater en helg och tvingade bort dem.

Jag vill påstå att de röda förlorade (vilket dom gjorde) i det område vi bor i bl.a. på grund av detta.

Hade inte polischefen bott där så är jag inte säker på hur det hade gått.

Med högtalare också... ojojoj! Vilken tur att en hög polis bor nära. :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Med högtalare också... ojojoj! Vilken tur att en hög polis bor nära. :police:

Som du själv skrev (ja det var du som skrev...kolla tillbaka om du glömt det): som Ingemar Stenmark sa.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

I vår by (mer än 3000 hus utanför centrala Bangkok) så var det riktigt otrevlig stämning inför lokalvalen. De röda barrikaderade sig på fotbollsplanen och agiterade med högtalare mycket aggressivt. De styrande i föreningen försökte få dem att lugna ner sig men det gick inte. Som tur var så bor en hög polis i området. Han jobbar med ett elitförband vid gränsen mot Burma. Han tog dit några soldater en helg och tvingade bort dem.

Jag vill påstå att de röda förlorade (vilket dom gjorde) i det område vi bor i bl.a. på grund av detta.

Hade inte polischefen bott där så är jag inte säker på hur det hade gått.

Ibland undrar jag om du tror att alla som röstar på Pt är knähundar utan egen vilja,att alla blir hotade eller köpta att rösta rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bra att inte hela norrbotten röstar som en enhet, och det är ju precis det som jag menar.

Det som sker just nu i det vi talar om, de röda byarna är tvärtom, antingen röstar du rött eller så flyttar du, alternativt håller käften.

Ja just det där tror jag ju bara är en skröna. har aldrig sett eller hört att någon blivit tvingad att rösta på något eller någon där jag varit. Jag har dessutom varit i byn under val och sett hur man precis som i Sverige prickas av i en röstlängd och sedan går in ensam bakom en skärm och lägger sin röst utan att någon kan se vad man röstat på. Jag har t o m bilder från ett valtillfälle men jag ids inte gräva fram dessa just nu.

Senaste valet så var våran Isaan-by dessutom full av valafficher från demokraterna och det var ingen som rörde eller förstörde dem. Så jag tror nog du fått en lite felaktig och överdriven bild av hur det funkar i Isaan. Man bör nog akta sig för att tro all politisk rappakalja som skrivs här på Mpr.

Vår bygata... (inte många meter från Månes hus)

resan108-1.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ibland undrar jag om du tror att alla som röstar på Pt är knähundar utan egen vilja,att alla blir hotade eller köpta att rösta rätt

Nej det tror jag inte alls. Jag kan bara konstatera att i det område där jag bor stora delar av året så gick det till som jag beskrev.

Det kan säkert vara samma fast ett annat parti i ett annat område. Det är lika illa oavsett vilket parti som gör som de röda i vårt område.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ja hög nivå på dina inlägg nu. Inte annat att vänta visserligen. Suck.

Nu är det nog tjafsat här för min del. Vill du gnabbas så skicka PM. Du skämmer ut dig här.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skäms inte men finner heller ingen anledning att bli brevvän med dig. Sov gott!

Finns betydligt trevligare och smartare brevänner ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att de kreditkort taxichaffisarna i centrala Thailand fick var knytna till statskassan då eller?

Om det finns eller har funnits en reform med kreditkort där man själv är personligt ansvarig för beloppet man nyttjar så känns det ju inte som att det är "att dela ut kreditkort till höger och vänster enbart i sk röda byar". Ett sådant påstående känns ju mer ämnat att ge sken av att om man fått ett sånt kort så har man en extra tillgång till landets kassa utan återbetalningsansvar.

Våra banker hemma i Sverige gör ju inget annat än delar ut kreditkort hela dagarna och räknas väl inte som skurkar bara för det. trots att en hel del människor inte klarar av att hantera en beviljad kredit.

Det var inte bankerna som gick ut med ett vallöfte om kreditkort. Det var PT. Och Thailändska banker delar ut inte kreditkort hela dagarna. Det är faktiskt riktigt svårt att få ett kreditkort i Thailand. Och är man inte är kreditvärdig blir det nobben direkt.

Det är staten som står som garant för kreditkorten och om jag minns rätt så var det 30% av taxichaufförerna som inte klarade av ens första månadsräkning på korten, så uppenbarligen uppfattade de det som en gåva från staten. Vilket det i slutändan också lär bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det här med röda byar vet jag inget om annat än de få rader skvaller jag läst här på Mpr.

När uppstod de egentligen, och vilka speciella regler kan de åtnjuta?

Min magkänsla säger mig att dess betydelse överdrivs kraftigt i diskussionen här på Mpr. Jag har nämligen aldrig hört om detta utanför Mpr men jag är minst sagt skeptisk till uppgifter som att det "har slängts ut kreditkort till höger och vänster" i sk röda byar.

Vad gäller vår gränsby så har jag ingen aning om den är röd eller inte, jag har heller ingen statistik över hur rösterna i byn las men en gissning är väl att rött dominerar iallafall, det gör det ju i provinsen som helhet åtminstone. Men vad gäller utvecklingen i byn de senaste 10 åren så är det ju inte staten som står för den utan privatpersoner. Några kilometer kommunal betongväg längs soi:erna i byn är ju inte mycket att skryta med på 10 år.

T ex den nya fina muren runt skolan är byggd helt med ihopsamlade medel från byborna, även jag har gett några tusingar, staten har nog inte skjutit till en enda baht. Och alla hus och nästan alla investeringar gjorda i byns stora ekonomiska motor gränsmarknadsplatsen är byggt med privata pengar. Staten står för väg, tullmyndighetsbyggnader, polisboxar etc, resten, t o m parkeringsytor, toaletter mm är privatfinansierade. Däremot så har nog möjligheten för innevånarna att låna från banker istället för som tidigare ockrare spelat väldigt stor roll för utvecklingen.

Men bara för att någon fått lån för att bygga upp sin affärsrörelse så innebär det ju inte att staten betalar.

Dessutom kommer det nog in en hel del pengar till bygden från alla unga människor födda i byn men som bor och arbetar i centrala Thailand. Enda gången man egentligen ser alla bybor i arbetsför ålder är vid nyår och songkran. Deras barn och deras föräldrar är de som permanent finns i byn medan de slavar ihop pengar på annat håll. Men mycket av deras pengar landar förstås i byn så småningom ändå.

Så tillväxten i stort är nog helt enkelt ett resultat av att allt fler människor har arbeten som ger lön.

Enligt min mening så är utvecklingen i Isaan mycket anmärkningsvärd och snabb, det händer verkligen otroligt mycket. Det gäller dock att komma ihåg att den utvecklingen är en piss i missisippi jämfört med hur utvecklingen i t ex centrala och södra Thailand har sett ut under samma tidsperiod. Industriprovinserna utanför huvudstaden, Bangkok själv och alla kustprovinser har ju förändrats fruktansvärt fort och blivit rika. Och det är ju inte så märkligt att det går ännu snabbare där, ju mer pengar, desto snabbare utveckling.

Utvecklingen över landet sker nog snarare trots den genomförda politiken än på grund av den tyvärr. Politiker i Thailand tenderar ju bara att se till att själv få tillgång till statens kassakistor och utnyttjar dessutom folkets privata tillgångar helt skamlöst genom att kräva in mutor för tjänster. Gangsters är vad de är hela bunten.

Kjell och Vaxet, vad vet ni om röda byar som ni inte läst här på Mpr? Jag vet i alla fall inte ett smack så jag väntar nog lite med att tycka i frågan.

Hej

Håller med dig som vanligt och det märks att du är väl insatt i livet på landet och förhållandena där.

Vi har precis som i er by betalat vår mur runt skolan själv och vi som har bidragit till den har våra namn på den, och visst är det byborna själva som står för mycket av utvecklingen och det var ju egentligen hela tanken med TRT,s politik i dessa områden, deras program gick ju på hjälp till självhlälp och inte något bidragsberoende.

Det myndigheterna bidrog med var väl ex. vis sjukvård, bylån, och möjlighet att låna pengar i bank + saker som vägar, sophämtning, utbyggnad av mobilnätet, info och kurser i jordbruk, skolmaterial, byggande av dammar och vattentorn, m.m

Några kreditkort som delades ut har vi inte hört talas om i vårt område heller, det är nog bara ännu en gul skröna som vissa medlemmar okritiskt har svalt.

Och när vi talar om en fantastisk utveckling på kort tid i dessa områden så är det ju viktigt att påpeka att det var ifrån en mycket, mycket låg nivå, så denna utveckling innebär ju inte att dom har favoriserats i Norr och nordost utan snarare att dom har givits möjlighet att närma sig övriga landets standard och nivå.

Vi hade t.ex ingen mobiltäckning alls i vårt område och inga fasta nät heller för 12 år sedan, byborna fick åka buss långt för att kunna ringa dyrt hos privata näringsidkare eller utföra ett bankärende, numera är det ju full täckning i hela området, nästan alla har en mobil t.o.m analfabeter som svärfar och vi har flera banker och bankomater inom bara några kilometers avstånd.

Jag håller även med dig om att politiker i Thailand är korrumperade och det är ett tråkigt konstaterande, men så är det och jag skrattar inombords när man läser på forum som det här när Svenskar tror att det finns partier och människor i politiken som inte är en del av systemet, dom borde prata med sina fruar lite om det här, politik och politiker är smutsiga i Thailand, och väljarna saknar rena och riktigt bra alternativ, men väljer ändå det minst dåliga för dom tycker jag, så jag ogillar snacket om att dom inte begriper sitt eget bästa o.s.v.

Jag tycker även precis som du att snacket och rädslan för röda byar är överdriven, vad innebär det egentligen att en by kallar sig röd?

Enligt den information jag har fått verkar det vara så att man ställer sig bakom demokratin i landet och är beredda att försvara den t.ex om militären vill kuppa bort den igen, låter inte farligt tycker jag, det är väl egentligen något som alla medborgare borde kunna ställa upp på.

Man tror också att byn (byarna, området) har större chanser att göra sig hörda och utvecklas om man organiserar sig politiskt och framför krav och önskemål till politiker och myndigheter, dessa lyssnar nog mer på gemensamma och organiserade krav än när enskilda individer driver saker på egen hand, att organisera sig och arbeta aktivt för både demokratin och byns bästa verkar ju helt logiskt, det enda konstiga är väl att dom inte har gjort det förut.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

http://www.channelne...1137688/1/.html

http://www.thaivisa.hed-next-month/

Det var du som drog upp det där med att dom äter barn.

Tillägg. I april lanserade PTP en million kreditkort till Thailands bönder.

Hej

Det här med att man äter barn i Isaan har faktiskt förekommit i Thailändsk gul media och deras smutskastningskampanjer, och om jag inte minns fel länkade någon av deras svenska sympatisörer på forumet in detta vansinniga påstående för flera år sedan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...