Jump to content
IGNORERAD

Farliga Phuket I Aftonbladet


Naam jai

Recommended Posts

Var i Phuket för en del år sedan.

Första gången och första thailändska äventyret.

Fick i en affär syn på en flaska vitt vin som verkade intressant. Köpte och tog med den till hotellet och placerade den i kylen.

Dåvarande damen sa att det var ok att ta med sig eget vin till restauranger i Thailand.

Stegande in på en restaurang på kvällen. Kata Beach. Inte fan fick vi dricka medhavd dryck där inte.

Ok, vi ställde flaskan under bordet och beställde in ett varsitt glas vin till käket.

Det drällde av servitörer och passopper hela tiden. Det flyttades saltkar och karotter fram och tillbaka på bordet hela tiden.

Duken blev nästan uppsliten av allt flyttande och det blev dyrt som bara den.

Då vi gick därifrån passade vi på och fråga på grannrestaurangen om det möjligen gick att dricka medhavd flaska vin hos dem.

Visst, det går hur bra som helst blev svaret.

Nästa dag gick vi dit. Vinglas ställdes fram då vi sa att vi hade eget vin med oss. Vi blev serverade minst lika gott käk. Servicen var helt ok, men inte besvärande.

Och det blev oerhört mycket billigare.

Och jag blev en lärdom rikare.

Ja d börjar försvinna att man får ta med egen flarra men funkar fortfarande i walking street med rätt sällskap...:) Men avsides

funkar det för d mesta än sä länge.. Kom på en rolig grej i Bangkok i vintras,vi köpte en flaska i baren inkl mixers för 900 baht

men va tvungna o dra efter halva så den vart kvar till nästa dag, Kom tebax o erbjöd mig att köpa några soda till flarran o

de ville de ha 800 baht för mixers hihi..bad business sa jag o tog flaskan o gick 10m. till nästa bar för mixerköp.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    12

  • Baa

    10

  • Up2You

    10

  • Herr Chang

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sällar mig till de som föredrar Phuket framför Pattaya. alla dar i veckan. :wink:

Jag klarar mig väldigt bra utan båda två..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar mig väldigt bra utan båda två..

Ja, du trivs ju bäst i bilen. :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du trivs ju bäst i bilen. :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Du har uppenbart varit frånvarande av olika skäl de senaste åren.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har uppenbart varit frånvarande av olika skäl de senaste åren.

Humorlös som vanligt.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Humorlös som vanligt.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Du uppmanar ju till sådana svar med dina tama försök till att vara "rolig" :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått grejen med att ta med sig egen flaska till restaurang..Man gör det definitivt inte i Sverige så varför ska man göra det i Thailand där det ändå är relativt billigt o köpa en flaska på krogen. Jag ser ibland thai folk som tar med sig egen flaska till krogen,men det kan jag förstå med tanke på deras löner..men att vi västlänningar gör det är ju bara skämmit i mina ögon. Händer ibland att jag köper en flaska Johnny Walker eller Sangsom flaska i baren för 500-900 bath flaskan och den skriver dom mitt namn på och ställer den i skåpet tills nästa dag om jag inte dricker allt på samma kväll..och mixers brukar jag nog inte betala mer än 100 bath totalt.

Jag anser att har man råd och åka dit på semester så har man för fan råd och köpa ett helrör i baren för 100-200kr :police::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått grejen med att ta med sig egen flaska till restaurang..Man gör det definitivt inte i Sverige så varför ska man göra det i Thailand

Tja, kanske för att det kan vara på sin plats att ta seden dit man kommer..

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått grejen med att ta med sig egen flaska till restaurang..Man gör det definitivt inte i Sverige så varför ska man göra det i Thailand där det ändå är relativt billigt o köpa en flaska på krogen. Jag ser ibland thai folk som tar med sig egen flaska till krogen,men det kan jag förstå med tanke på deras löner..men att vi västlänningar gör det är ju bara skämmit i mina ögon. Händer ibland att jag köper en flaska Johnny Walker eller Sangsom flaska i baren för 500-900 bath flaskan och den skriver dom mitt namn på och ställer den i skåpet tills nästa dag om jag inte dricker allt på samma kväll..och mixers brukar jag nog inte betala mer än 100 bath totalt.

Jag anser att har man råd och åka dit på semester så har man för fan råd och köpa ett helrör i baren för 100-200kr :police::crazy:

Ja för 2 veckors turister är d väl inga problem men stannar man längre så är det säkert många som kör thai stilen vilken är ju rätt kul ändå..fast d skulle va ännu roligare me skitmycke pengar tror ja..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått grejen med att ta med sig egen flaska till restaurang..Man gör det definitivt inte i Sverige så varför ska man göra det i Thailand där det ändå är relativt billigt o köpa en flaska på krogen. Jag ser ibland thai folk som tar med sig egen flaska till krogen,men det kan jag förstå med tanke på deras löner..men att vi västlänningar gör det är ju bara skämmit i mina ögon. Händer ibland att jag köper en flaska Johnny Walker eller Sangsom flaska i baren för 500-900 bath flaskan och den skriver dom mitt namn på och ställer den i skåpet tills nästa dag om jag inte dricker allt på samma kväll..och mixers brukar jag nog inte betala mer än 100 bath totalt.

Jag anser att har man råd och åka dit på semester så har man för fan råd och köpa ett helrör i baren för 100-200kr :police::crazy:

Det är mycket du inte förstår.

Varför skulle jag inte göra det som är brukligt i Thailand bara för att det inte är det i Sverige?

Och att det är skämmit i dina ögon struntar jag fullkomligt i.

Viktigt för mig är att försöka undvika göra något som är skämmit i thailändares ögon.

Jag köpte inte vinet för att spara pengar, utan för att jag hittade ett thailändskt vitt vin som jag tyckte verkade intressant och damen, thailändska, som var med mig informerade mig om att ta med sig en flaska till restaurang var inte bara okej utan väldigt vanligt i Thailand och att hon tyckte att vi skulle göra detta.

När jag köper en flaska i baren så behövs det inte skrivas nägot namn på denna. Skulle jag inte utav någon anledning inte dricka hela innehållet i flaskan, t ex om de inte hade annat än det mög som du nämnde, så kan man väl bjuda på de, som du nämnde, lågavlönade.

Har man råd att åka till Thailand på semester har man för fan råd att vara lite generös. :aikido:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,jag vet inte...men personligen skulle jag inte kunna med att ta med en flaska till baren/restaurangen..skulle nog känna mig uttittad och idi*tförklarad :crazy:

Har flera favoritbarer jag besöker nästan dagligen och då betalar jag gärna för min dricka i baren och sponsrar just den baren jag trivs och sitta i och i fortsättningen kunna göra det utan att barägaren måste slå igen för han går inte runt pga alla som kommer inklamppandes med egna flaskor :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vet det är inte samma idag som för 10år sedan i Thailand. Allt tilldet sämre. Folk vet hur lura kärleks stinna dumma svenskar mer. De har själva lång erfarenhet att bli lurade och utnytjade av oss i fabriker. Sen gnäller vi om att folk vi utnytjar lurar oss för vi lurar dem. Vem lurar vem? Fulla rika dumma svenskar eller nyktra vackra damer från Thailand som är fattiga. Om vi vore fattiga själva gjorde vi samma sak. Nu ha har rika bestämt att för duga för dem och sko dem så gäller regler som dom kan sko sig. Jag har träffat många i mitt liv...rika som fattiga.värst är de rika som gnäller över sin fattigdom och hur svårt de har det. Sen så många som skor sig på dess rika fattiga. Så därför har de lagar som jagar lögnare inom fattiga så ej klan ta pengar från rika och lura dem. Lite Jok

Onyckter Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,jag vet inte...men personligen skulle jag inte kunna med att ta med en flaska till baren/restaurangen..skulle nog känna mig uttittad och idi*tförklarad :crazy:

Har flera favoritbarer jag besöker nästan dagligen och då betalar jag gärna för min dricka i baren och sponsrar just den baren jag trivs och sitta i och i fortsättningen kunna göra det utan att barägaren måste slå igen för han går inte runt pga alla som kommer inklamppandes med egna flaskor :_russian:

Du.

Jag tar inte med mig egen flaska till baren.

Det gällde vin till maten och inte sprit till chipsen. :aikido:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,jag vet inte...men personligen skulle jag inte kunna med att ta med en flaska till baren/restaurangen..skulle nog känna mig uttittad och idi*tförklarad :crazy:

Har flera favoritbarer jag besöker nästan dagligen och då betalar jag gärna för min dricka i baren och sponsrar just den baren jag trivs och sitta i och i fortsättningen kunna göra det utan att barägaren måste slå igen för han går inte runt pga alla som kommer inklamppandes med egna flaskor :_russian:

Som jag sett är d tvärtom..:) mina thaivänner brukar idi*tförklara mig om jag slösar o därför köper vi flaskan i butiken oftast..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det förresten något i Thailand som är om inte lika gott som renat brännvin så i alla fall näst intill?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du.

Jag tar inte med mig egen flaska till baren.

Det gällde vin till maten och inte sprit till chipsen. :aikido:

Du! Jag pratar inte om dig,..jag pratar generellt för det ses ibland faranger med egna "sprit" flaskor dom tar med sig till barerna. Alla får väl göra som dom vill men själv skulle jag inte ta med mig egen sprit till baren.

Jag köper det om man hittar en intressant eller god flaska vin som man vill avnjuta till en god middag på en restaurang som inte har just den sorten och då frågar om det är ok att ta den till middagen. Det jag menade var att man har sätt antal gånger faranger som kommer och sätte sig i baren med eget brännvin och begär service med glas och is och utan att lägga knappt några bath i baren över huvudtaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... en del märklig åsikter i denna tråd.

Själv uppskattar jag verkligen att jag på många ställen i Thailand kan ta med mig till och med mig därifrån en flaska öl.

Varför ta med sig? Om det tar 20 minuter med tuk-tuk att åka dit så kanske jag hinner dricka en halv flaska öl i denna tuk-tuk. Behöver jag slänga en halv öl när jag kommer till stället? Nej, oftast inte. Det går bra att dricka upp den på plats. Förutsatt att jag sedan beställer mat och dryck från restaurangen.

När jag betalt notan och vill lämna stället så kanske min öl är halvt urdrucken. Jag kan då ta med mig den och göra slut på den i en tuk-tuk på väg till nästa ställe. Det brukar oftast inte vara något problem det heller.

Men sådant kan man ju glömma i präktiga Sverige... hur man kan tycka att det är bättre i Sverige övergår mitt förstånd.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du! Jag pratar inte om dig,..jag pratar generellt för det ses ibland faranger med egna "sprit" flaskor dom tar med sig till barerna. Alla får väl göra som dom vill men själv skulle jag inte ta med mig egen sprit till baren.

Jag köper det om man hittar en intressant eller god flaska vin som man vill avnjuta till en god middag på en restaurang som inte har just den sorten och då frågar om det är ok att ta den till middagen. Det jag menade var att man har sätt antal gånger faranger som kommer och sätte sig i baren med eget brännvin och begär service med glas och is och utan att lägga knappt några bath i baren över huvudtaget...

Ta med sig sprit till baren. Nej det skulle, som jag nämnde tidigare, inte jag heller. Det skulle, om inte annat, bli så djädra tungt att släpa på.

Och så köper du en flaska intressant gott vin till oss när du så hittar. Det tackar jag för. :17:

Ha de

 

Link to comment
Dela på andra sajter

De äldre gubbarna som är mer priskänsliga trivs bättre i Pattis, kattmaten är betydligt billigare där.

Link to comment
Dela på andra sajter

HC kan du inte hålla dig till du kommer fram till stället utan måste ständigt ha färdkost tillgänglig?

Link to comment
Dela på andra sajter

För di som har svårt att trycka i sig en hel flaska öl så kan man köpa en halv flaska i plastpåse med sugrör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ändå inte underbart med lite annat än strama sverige med sina konstiga regler.. d är väl d man ute efter, d lite annorlunda när man åker iväg..;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,jag vet inte...men personligen skulle jag inte kunna med att ta med en flaska till baren/restaurangen..skulle nog känna mig uttittad och idi*tförklarad :crazy:

Har flera favoritbarer jag besöker nästan dagligen och då betalar jag gärna för min dricka i baren och sponsrar just den baren jag trivs och sitta i och i fortsättningen kunna göra det utan att barägaren måste slå igen för han går inte runt pga alla som kommer inklamppandes med egna flaskor :_russian:

I Thailand blir man snarare idi*tförklarad när man strör pengar runt sig.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

HC kan du inte hålla dig till du kommer fram till stället utan måste ständigt ha färdkost tillgänglig?

Kan och kan... det är klart jag kan. Men varför om det nu inte är någon som gnäller? En tuk-tuk resa på tjugo minuter kan kännas lite enformig... en öl och en cigarett är lämplig distraktion. Blir lättare att avslappnat reflektera över tillvaron då...

Och tuk-tuk chauffören har inga invändningar, så varför inte? Ska jag alltid behöva plågas av något slags beskäftigt svenskt samvete? Det finns ju anledningar till att man åker till Thailand...

Mitt beteende skadar ingen vad jag kan se (utom mig själv kanske), och dina svenska värderingar kan du stoppa upp någonstans där solen inte skiner.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått grejen med att ta med sig egen flaska till restaurang..Man gör det definitivt inte i Sverige så varför ska man göra det i Thailand där det ändå är relativt billigt o köpa en flaska på krogen. Jag ser ibland thai folk som tar med sig egen flaska till krogen,men det kan jag förstå med tanke på deras löner..men att vi västlänningar gör det är ju bara skämmit i mina ögon. Händer ibland att jag köper en flaska Johnny Walker eller Sangsom flaska i baren för 500-900 bath flaskan och den skriver dom mitt namn på och ställer den i skåpet tills nästa dag om jag inte dricker allt på samma kväll..och mixers brukar jag nog inte betala mer än 100 bath totalt.

Jag anser att har man råd och åka dit på semester så har man för fan råd och köpa ett helrör i baren för 100-200kr :police::crazy:

Ja,jag vet inte...men personligen skulle jag inte kunna med att ta med en flaska till baren/restaurangen..skulle nog känna mig uttittad och idi*tförklarad :crazy:

Har flera favoritbarer jag besöker nästan dagligen och då betalar jag gärna för min dricka i baren och sponsrar just den baren jag trivs och sitta i och i fortsättningen kunna göra det utan att barägaren måste slå igen för han går inte runt pga alla som kommer inklamppandes med egna flaskor :_russian:

Du snackar en massa goja!

Det ar MYCKET vanligt och acceperat att ta med vin till en restaurang i Thailand, och da menar ajg inte Phuket eller narbeslaktade orter dar avarten "faranginspirerad" eller "farangagd" krog forekommer!

Att ta med till baren ar ditt eget fantasifoster!

Har du vairit i Australien eller NZ hittar du skyltar pa dorrarna till en hel del mathak som inbjuder till eget dryckjom, vet inte men tror att det ar sa det kommit till Thailand ocksa emedan restaurangerna sallan har nagot storre utbud av vin!

Om du stor dig pa detta, tja, da ar det dig det ar synd om inte den som gillar vin och prioritrar detta fore en massa ol o sprit.

Om du ska gnalla over nagot kan det vara bra att veta forutsattningarna innan man krafsar ner en massa bokstaver!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...