Jump to content
IGNORERAD

Felstavningen kostade 1 700 kronor!


maakaao

Recommended Posts

Du har faktisk fel de flesta bolag erbjuder vid internet bokning olika sorter skydd men oftast hoppar man bara över dem då man vill ha biljet så billig som möjlig.

Vad är det MaiChai har fel i?

Skickat från min U8860 via Tapatalk 2

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tack och Hej

    7

  • MaiChai

    6

  • Sam sip sam

    4

  • somsak

    4

Mest aktiva i denna tråd

Han trodde ju att han hade avbeställningsskydd i och med att han betalt med VISA kortet, tji fick han. Det gäller inte om man inte vill åka längre utan bara om man är sjuk med läkarintyg. Något den dumpade flickvännen inte var så intresserad av att skaffa...

De priser som du får fram på nätet är för de biljetter som har absolut minst möjligheter att ändra, oftast kan du inte ändra något alls. På en resebyrå kan man iallafall få alternativen presenterade för sig, typ 150 spänn till så går den att ändra till viss del, ytterligare ett par hundra så går den att avboka, osv, osv. Det styrs av bokningsklassen på biljetten.

När det kommer fram en nätresebyrå som presenterar biljetterna på det viset så kommer jag att byta ut den traditionella resebyrån.

Köp direkt på flygbolagets webbsida. Köpte igår kväll BKK-ICN-BKK på Thai Airways webbsida, fick tre biljettalternativ att välja på. Gick att klicka på en länk, få fullständig förklaring avd som ingick och inte ingick i varje biljettpris. Verkar vara mycket bättre villkor på biljetter köpta i Asien än i Europa, dessutom "bara" tre klasser i e/c, här hemma är det ju halva alfabetet numera. Dessutom klart billigare (5.300 kr istället för 9.000 kr) än att köpa från resebyrån här hemma som fixade resan till-från BKK.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp direkt på flygbolagets webbsida. Köpte igår kväll BKK-ICN-BKK på Thai Airways webbsida, fick tre biljettalternativ att välja på. Gick att klicka på en länk, få fullständig förklaring avd som ingick och inte ingick i varje biljettpris. Verkar vara mycket bättre villkor på biljetter köpta i Asien än i Europa, dessutom "bara" tre klasser i e/c, här hemma är det ju halva alfabetet numera. Dessutom klart billigare (5.300 kr istället för 9.000 kr) än att köpa från resebyrån här hemma som fixade resan till-från BKK.

Brukar också använda thais hemsida här i asien, klara besked på vad som gäller och inte en massa märkliga koder som man måste vara expert på att tolka.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lobuz,

Men de flesta tror ju att de har avbeställningsskydd när de betalt med VISA kortet och hade man lagt på de här pengarna för avbeställningsförsäkringarna 400-600 kronor på biljetten istället hade man kanske fått en biljett som både gick att avbeställa och ändra.

Jag håller med dig MaiChai att folk tror så mycket men det jag menar är att man måste läsa villkor vad som gäller

vad du än gör. Alla skapar sina krångliga regler resebyrå, bank, flygbolag och vi som kunder har en skyldighet att kolla vad som gäller just då.

Som du säger man tror att har man betalat med visa då är det frid och fröjd men det finns ju olika regler för visa i olika banker.

Därför är det viktig att fråga och läsa så fört man känner sig det minsta osäker innan man slutför transaktion på internet eller över disk på resebyrå .

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Köp direkt på flygbolagets webbsida. Köpte igår kväll BKK-ICN-BKK på Thai Airways webbsida, fick tre biljettalternativ att välja på. Gick att klicka på en länk, få fullständig förklaring avd som ingick och inte ingick i varje biljettpris. Verkar vara mycket bättre villkor på biljetter köpta i Asien än i Europa, dessutom "bara" tre klasser i e/c, här hemma är det ju halva alfabetet numera. Dessutom klart billigare (5.300 kr istället för 9.000 kr) än att köpa från resebyrån här hemma som fixade resan till-från BKK.

Hej.

Funkar bra som du skriver att få bra priser inom asien på Thai Air hemsida.

Tyvärr fungerar det inte mellan europa och asien. Blir (oftast) mycket dyrare att boka via Thai airs hemsida.

Jag flög NRT-ICN-BKK (OW Delta ) med stopp i Seoul för under 2000 sek förra sommaren. Bokat med www.travelstart.se

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Avbeställningsskydd har jag köpt till på min hemförsäkring. Gäller för hela familjen hur många resor som helst under året. Kostar ett par hundringar, kommer inte ihåg exakt men man tjänar in det på första biljetten jämfört med att köpa på nätet/resebyrån.

Reser man mycket så har man ju snart betalat en resa i bara avbeställningsskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att man inter har så krångligt namn då...

mvh Bo Al

Kan bli fel ändå.

Jag heter åxå Bo, kallas ofta för Bosse och det skrev polarn när han bokade biljett till USA åt mig för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just det jag skulle vilja veta, jag och kanske fler med mig är intresserade av att veta vad man får extra för de pengarna. Sen med kortet, det är en lite falsk trygghet, bara om du blir sjuk och skaffar intyg så kan du avboka. Inte om du ändrar dig.

Är väl en bra försäkring det.

Har då aldrig trott nåt annat. Folk måste lära sig att läsa t&c.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett IQ lite över kanske 90 borde väl räcka för att man ska kunna boka en flygbiljett till ett pris som man själv kan jämföra och välja och även ta valet vilken resebyrå/direkt av bolaget man nu föredrar. Sen att det kan bli lite fel med stavning och att detta innebär en extrakostnad på 1700kr borde ju göra att såna slags krängare av biljetter inte ska kunna finnas på marknaden? Men detta är ju en fri värld och man kan ju själv söka tills man blir nöjd med det pris man betalar. Men en grej jag inte riktigt förstår och jag kommer säkert få skit för detta är att folk förespråkar biljettförsäljare/mellanhänder som är dyrare än själva bolaget man åker med? Iof så är det ju som jag säger från första början,man väljer själv,eller Up to You :54:

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett IQ lite över kanske 90 borde väl räcka för att man ska kunna boka en flygbiljett till ett pris som man själv kan jämföra och välja och även ta valet vilken resebyrå/direkt av bolaget man nu föredrar. Sen att det kan bli lite fel med stavning och att detta innebär en extrakostnad på 1700kr borde ju göra att såna slags krängare av biljetter inte ska kunna finnas på marknaden? Men detta är ju en fri värld och man kan ju själv söka tills man blir nöjd med det pris man betalar. Men en grej jag inte riktigt förstår och jag kommer säkert få skit för detta är att folk förespråkar biljettförsäljare/mellanhänder som är dyrare än själva bolaget man åker med? Iof så är det ju som jag säger från första början,man väljer själv,eller Up to You :54:

När det gäller thai så är dom till 95 % alltid dyrare på sin hemsida än var resebyråerna är på deras biljetter

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller thai så är dom till 95 % alltid dyrare på sin hemsida än var resebyråerna är på deras biljetter

Jo visst fasen är vissa bolag sjukt dyra på hemsidan.Men som jag skrev,man får ju själv kolla upp detta,och i många fall är det ju inte alltid så. Sen fattar ju även jag att ibland köper man en tjänst av nån som man vet att man skulle kunna få billigare,men man köper den ändå av olika anledningar.

Okej,jag kan erkänna att jag skrev det inlägget för att jag har fått mycket dyrare förslag av nån biljettförsäljare än jag fick av bolaget.Båda ggr fick jag mycket bättre pris direkt av bolaget när frågade,men det va iof bara 2ggr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst fasen är vissa bolag sjukt dyra på hemsidan.Men som jag skrev,man får ju själv kolla upp detta,och i många fall är det ju inte alltid så. Sen fattar ju även jag att ibland köper man en tjänst av nån som man vet att man skulle kunna få billigare,men man köper den ändå av olika anledningar.

Okej,jag kan erkänna att jag skrev det inlägget för att jag har fått mycket dyrare förslag av nån biljettförsäljare än jag fick av bolaget.Båda ggr fick jag mycket bättre pris direkt av bolaget när frågade,men det va iof bara 2ggr

Jo rätt och riktigt är nog bara thai som är dyrare

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...