Jump to content
IGNORERAD

Felstavningen kostade 1 700 kronor!


maakaao

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Har för mig att jag läst tidigare att det accepteras en viss felstavning, bara det inte är för mycket. Stämmer inte det längre?

/GSt

Tja.

Åkte på en felstavad biljett så sent som i våras utan problem.

Thai air. Då sa dom i check-in att upp till 3? bokstäver kan vara fel.

mvh Petterssopn

Tur man kan stava sitt egna namn då :).. Vilket somsak med kan, var ju bara att han och brodern hamn på olika plan och olika tidpunkter så han får stå i istanbul 14h och bkk 5h :wink:...

Men blir namn byte nästa år... Hur kul e de att heta Jimmy axelsson liksom... Vet dock inte till vad ännu...

Klarar inte bara av att stava mitt namn fel. Klarar även av att citera fel inlägg.

Man kan om man vill. :)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tack och Hej

    7

  • MaiChai

    6

  • Sam sip sam

    4

  • somsak

    4

Mest aktiva i denna tråd

Har oxå en gång gjort fel. Skrev kärringens efternamn på förnamnsraden och förnamnet på efternamnet. Ringde flygbolaget och frågade om det var ett problem. De sa att vi åkte på egen risk. Så då var det lika bra att boka av och boka om plåten. Det misstaget kostade mig runt tusenlappen vill jag minnas. Efter denna gång har jag blivit toknojig och kollar verkligen att allt stämmer 5-10 gånger innan jag trycket på boka-knappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur man kan stava sitt egna namn då :).. Vilket somsak med kan, var ju bara att han och brodern hamn på olika plan och olika tidpunkter så han får stå i istanbul 14h och bkk 5h :wink:...

Men blir namn byte nästa år... Hur kul e de att heta Jimmy axelsson liksom... Vet dock inte till vad ännu...

Axel Jimmysson kan vara ngt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har oxå en gång gjort fel. Skrev kärringens efternamn på förnamnsraden och förnamnet på efternamnet. Ringde flygbolaget och frågade om det var ett problem. De sa att vi åkte på egen risk. Så då var det lika bra att boka av och boka om plåten. Det misstaget kostade mig runt tusenlappen vill jag minnas. Efter denna gång har jag blivit toknojig och kollar verkligen att allt stämmer 5-10 gånger innan jag trycket på boka-knappen.

Inte kan det väl bli problem med ett så vackert namn som Märta Falukorv? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju där som nätresebyråerna tjänar sina pengar, avgifter på allt och allting. Boka plats=Avgift. Ändra namn=Avgift. Ändra datum=Avgift, osv, osv...

Men jag såg nyligen en undersökning om att fler och fler väljer traditionella resebyråer framför nätresebyråer och det är kanske inte så dumt med lite service?

Har en kompis som bokade två biljetter på nätet till sig och sin dåvarande flickvän. Han strulade dock till det och bytte flickvän på en veckas tid och den dumpade flickvännen ville ju inte längre åka med eller ersätta kompisen för pengarna han låg ute med.

Biljetten gick inte att lösa tillbaka eller ändra alls och enda sättet att kunna få med sin nya flickvän var om hon ändrade namn till samma som den gamla flickvännen...

6800 kronor kostade det, snålhet som bedrar vishet och det visade sig att han faktiskt hade kunnat köpa samma biljett men med bättre villkor för i princip samma pengar av en resebyrå i staden han bodde i.

Nästa resa köper han på en resebyrå...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pass kan man skaffa så många gånger man önskar, oavsett om passet ännu inte har gått ut.

Passen idag gäller för 5 år och kostar 350 kronor, om någon nu inte visste det.

(Skall du fixa nytt pass på ambassaden i BKK tar de 1400 kronor)

Passet måste förstås utfärdas i ditt Riktiga namn och ditt gamla pass blir ogiltigt när det nya passet utfärdas.

6.370 B kostar det i BKK och ytterliggare 500 B om du vill hämta ut det på ett konsulat

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju där som nätresebyråerna tjänar sina pengar, avgifter på allt och allting. Boka plats=Avgift. Ändra namn=Avgift. Ändra datum=Avgift, osv, osv...

Men jag såg nyligen en undersökning om att fler och fler väljer traditionella resebyråer framför nätresebyråer och det är kanske inte så dumt med lite service?

Har en kompis som bokade två biljetter på nätet till sig och sin dåvarande flickvän. Han strulade dock till det och bytte flickvän på en veckas tid och den dumpade flickvännen ville ju inte längre åka med eller ersätta kompisen för pengarna han låg ute med.

Biljetten gick inte att lösa tillbaka eller ändra alls och enda sättet att kunna få med sin nya flickvän var om hon ändrade namn till samma som den gamla flickvännen...

6800 kronor kostade det, snålhet som bedrar vishet och det visade sig att han faktiskt hade kunnat köpa samma biljett men med bättre villkor för i princip samma pengar av en resebyrå i staden han bodde i.

Nästa resa köper han på en resebyrå...

Och så tror du att den biljet skulle kunna ändra gratis på en traditionell resebyrå ?

Det gäller att läsa det finstilta även om du köper biljet över disk.

Vill du ha avbeställningsskydd konkursskydd osv så får du betala men det gäller att läsa innan inte klaga efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tur som faaaaan att Nonki finns, där e det ordning på grejerna.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

tur som faaaaan att Nonki finns, där e det ordning på grejerna.

Fast han stavar ju på skånska :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte ha något "son" namn

Varför inte välja med internationell betoning typ Jim "Truckborn" eller "Bikeborn" :)

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte välja med internationell betoning typ Jim "Truckborn" eller "Bikeborn" :)

Jim e jag redan inne på för så säger ändå alla i Thailand... Bikeborn kan ju va nåt... Har vart inne på Jim Drake... Men Jim Bikeborn funkar ju :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jim e jag redan inne på för så säger ändå alla i Thailand... Bikeborn kan ju va nåt... Har vart inne på Jim Drake... Men Jim Bikeborn funkar ju :)

Bäst du passar på att skicka ansökan innan någon annan tar det efternamnet! :)

Hmmm åker ju motorcykel själv det kanske vore något Maakaao Bikeborn? :crazy:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst du passar på att skicka ansökan innan någon annan tar det efternamnet! :)

Hmmm åker ju motorcykel själv det kanske vore något Maakaao Bikeborn? :crazy:

Nja byter nog inte innan jag åker till Thailand... Blir så dumt med namn å pass å grejer :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jim e jag redan inne på för så säger ändå alla i Thailand... Bikeborn kan ju va nåt... Har vart inne på Jim Drake... Men Jim Bikeborn funkar ju :)

Nja, jag vet inte. Bikeborn blir väl Bajkå i Thailand :)

Har en farbror som bytte namn eftersom hans namn varken funkade i jobbet på sjön eller i Thailand där han bodde.

Han tröttnade och började köra med ett annat namn som folk kunde uttala och sedan bytte han på pappret också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av olika skäl bytte jag efternamn 2005.

Tog morsans flicknamn och eftersom det var ett släktnamn, gick det på 4 kontorsdagar och var helt gratis (förutom nytt pass och ID handligar).

Hade jag däremot "hittat på" ett namn, skulle det betalas in 1500kr för att dom skulle kolla upp om någon hette så och om så var fallet och det bara var ett fåtal, skulle dom kontaktas och godkänna, alltså 1500 och inga garantier att det går igenom. (Kan vara dyrare nu)

I det senare fallet, skulle det ta minst 3 månader.

Dock gick det väldigt bra med nya namnet till myndigheter, bank o.s.v, det var bara ett par prenumerationer som jag var tvungen att ändra manuellt.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så tror du att den biljet skulle kunna ändra gratis på en traditionell resebyrå ?

Det gäller att läsa det finstilta även om du köper biljet över disk.

Vill du ha avbeställningsskydd konkursskydd osv så får du betala men det gäller att läsa innan inte klaga efteråt.

Han trodde ju att han hade avbeställningsskydd i och med att han betalt med VISA kortet, tji fick han. Det gäller inte om man inte vill åka längre utan bara om man är sjuk med läkarintyg. Något den dumpade flickvännen inte var så intresserad av att skaffa...

De priser som du får fram på nätet är för de biljetter som har absolut minst möjligheter att ändra, oftast kan du inte ändra något alls. På en resebyrå kan man iallafall få alternativen presenterade för sig, typ 150 spänn till så går den att ändra till viss del, ytterligare ett par hundra så går den att avboka, osv, osv. Det styrs av bokningsklassen på biljetten.

När det kommer fram en nätresebyrå som presenterar biljetterna på det viset så kommer jag att byta ut den traditionella resebyrån.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Han trodde ju att han hade avbeställningsskydd i och med att han betalt med VISA kortet, tji fick han. Det gäller inte om man inte vill åka längre utan bara om man är sjuk med läkarintyg. Något den dumpade flickvännen inte var så intresserad av att skaffa...

De priser som du får fram på nätet är för de biljetter som har absolut minst möjligheter att ändra, oftast kan du inte ändra något alls. På en resebyrå kan man iallafall få alternativen presenterade för sig, typ 150 spänn till så går den att ändra till viss del, ytterligare ett par hundra så går den att avboka, osv, osv. Det styrs av bokningsklassen på biljetten.

När det kommer fram en nätresebyrå som presenterar biljetterna på det viset så kommer jag att byta ut den traditionella resebyrån.

Det går väl att köpa till dessa tjänster även på nätresebyråer. Själv så resonerar jag som så att om jag en dag av någon anledning inte kan bruka min biljett som jag inte har avbeställningsskydd på så får det väl vara så, då jag tjänat in den kostnaden med råge efter alla biljetter jag köpt utan massa extra kostnader :)

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl att köpa till dessa tjänster även på nätresebyråer. Själv så resonerar jag som så att om jag en dag av någon anledning inte kan bruka min biljett som jag inte har avbeställningsskydd på så får det väl vara så, då jag tjänat in den kostnaden med råge efter alla biljetter jag köpt utan massa extra kostnader :)

Jag har ännu inte hittat någon nätresebyrå som förklarar vad som skiljer en biljett med samma flygbolag på samma datum till samma destination mer än priset, vad får man för de hundralapparna extra?

Gör en ökning på valfri sajt och välj exempelvis Thai Airways så får du fram en massa priser men vad är det som skiljer mer än priset? För mig är det viktigt att ha flexibla datum på biljetterna och jag är beredd att betala för det men ingen nätresebyrå baerättar vilka biljetter som är flexibla

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag har ännu inte hittat någon nätresebyrå som förklarar vad som skiljer en biljett med samma flygbolag på samma datum till samma destination mer än priset, vad får man för de hundralapparna extra?

Gör en ökning på valfri sajt och välj exempelvis Thai Airways så får du fram en massa priser men vad är det som skiljer mer än priset? För mig är det viktigt att ha flexibla datum på biljetterna och jag är beredd att betala för det men ingen nätresebyrå baerättar vilka biljetter som är flexibla

Det vetifan vad man får, därför jag väljer bort skiten och spar pengar :rotfl: Dessutom så ser jag alltid till att betala med kort så att jag får det lilla skyddet iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vetifan vad man får, därför jag väljer bort skiten och spar pengar :rotfl: Dessutom så ser jag alltid till att betala med kort så att jag får det lilla skyddet iaf..

Det är just det jag skulle vilja veta, jag och kanske fler med mig är intresserade av att veta vad man får extra för de pengarna. Sen med kortet, det är en lite falsk trygghet, bara om du blir sjuk och skaffar intyg så kan du avboka. Inte om du ändrar dig.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Han trodde ju att han hade avbeställningsskydd i och med att han betalt med VISA kortet, tji fick han. Det gäller inte om man inte vill åka längre utan bara om man är sjuk med läkarintyg. Något den dumpade flickvännen inte var så intresserad av att skaffa...

De priser som du får fram på nätet är för de biljetter som har absolut minst möjligheter att ändra, oftast kan du inte ändra något alls. På en resebyrå kan man iallafall få alternativen presenterade för sig, typ 150 spänn till så går den att ändra till viss del, ytterligare ett par hundra så går den att avboka, osv, osv. Det styrs av bokningsklassen på biljetten.

När det kommer fram en nätresebyrå som presenterar biljetterna på det viset så kommer jag att byta ut den traditionella resebyrån.

Du har faktisk fel de flesta bolag erbjuder vid internet bokning olika sorter skydd men oftast hoppar man bara över dem då man vill ha biljet så billig som möjlig.

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Lobuz,

Men de flesta tror ju att de har avbeställningsskydd när de betalt med VISA kortet och hade man lagt på de här pengarna för avbeställningsförsäkringarna 400-600 kronor på biljetten istället hade man kanske fått en biljett som både gick att avbeställa och ändra.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...