Kjell Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Ett citat från matskribenten på Dagens Nyheter. Kanske MPR kan hjälpa honom? Efterlysning: Sveriges första Thairestaurang? [size=3] Skrivet av Jens Linder 13:47, 15 oktober 2012 i kategori Mathistoria[/size][size=2] [size=4] En kompis undrade på Facebook vilken som var Sveriges första thailändska restaurang. Någon som vet?[/size][size=4] Själv har jag ingen aning, men minns däremot Tamrab Thai på Hornsgatan som serverade läckerheter som ångkokta grisöron med sur chilisås, inälvskorvar, friterad fiskmage och mycket annat spännande. Någon som vet vad som hände med den krogen? Återuppstod den under annat namn någonstans?[/size] [size=4] Han har fått ett inlägg som svar: Kan det inte ha varit Sawasdee vid S:t Eriksplan i Stockholm. I vart fall var väl den först i Stockholm?![/size][size=4] http://www.dn.se/blogg/matbloggen/2012/10/15/efterlysning-sveriges-forsta-thairestaurang/[/size][/size] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Den första i Gävle var Patong (Kanske) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 (ändrad) Det beror lite på hur man ser det, Pi Tock var den som startade bygget av sin restaurang som hette restaurang Thailand och låg på hagagatan i Sthlm, men Salathai vid St eriksplan i Sthlm fick upp dörrarna några dagar före Ändrades Oktober 15, 2012 av Lung King To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broskan Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Det beror lite på hur man ser det, Pi Tock var den som startade bygget av sin restaurang som hette restaurang Thailand och låg på hagagatan i Sthlm, men Salathai vid St eriksplan i Sthlm fick upp dörrarna några dagar före 1987 öppnade Salathai vid St Eriksplan och var som King Kong sa först i stockholm. //Broskan "Om jag fått frågan om var de lyckligaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där varje människa har en ståuppkomikers talang." Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Sala Thai var väl när det begav sig en rätt dyr och fin restaurang? Ny finns det ju Thai pang som pizzeror nästan, kineserna omvandlar ju sina Kina krogar till Thaiställen med ett varierat resultat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naam jai Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 herrejävlar maipenrai gubbarna (lung king) kan det mesta...Kjell du kan ju hälsa DN snubben om källan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 hehe jag jobbar ihop med Pi Tock / Tony och har känt honom i många år och har käkat på båda ställena hyffsat tidigt To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Sala Thai var väl när det begav sig en rätt dyr och fin restaurang? Ny finns det ju Thai pang som pizzeror nästan, kineserna omvandlar ju sina Kina krogar till Thaiställen med ett varierat resultat har för mig att en gröncurry gick loss på typ 165 spänn runt -90, "flied lice typ 135...Knugen brukade käka där To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Ett citat från matskribenten på Dagens Nyheter. Kanske MPR kan hjälpa honom? Efterlysning: Sveriges första Thairestaurang? [size=3]Skrivet av Jens Linder 13:47, 15 oktober 2012 i kategori Mathistoria[/size] [size=2][size=4]En kompis undrade på Facebook vilken som var Sveriges första thailändska restaurang. Någon som vet?[/size] [size=4]Själv har jag ingen aning, men minns däremot Tamrab Thai på Hornsgatan som serverade läckerheter som ångkokta grisöron med sur chilisås, inälvskorvar, friterad fiskmage och mycket annat spännande. Någon som vet vad som hände med den krogen? Återuppstod den under annat namn någonstans?[/size] [size=4]Han har fått ett inlägg som svar: Kan det inte ha varit Sawasdee vid S:t Eriksplan i Stockholm. I vart fall var väl den först i Stockholm?![/size] [size=4]http://www.dn.se/blo...thairestaurang/[/size][/size] Ett sätt att få reda på det kanske är att fråga de som sålde thaivaror på 80-talet. Kommer inte ihåg namnen nu men man var ju ibland i Stockholm på Hornsgatan hos Majåli och hämtade thaivaror, likaväl på kinaaffären vid centralen. De bör veta vilka som var de första restaurangerna de började leverera till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nonki Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Hejsan Har för mig att det öppnades en Thairestaurang i Svinarp 1968 som hette Röda Lyktan...eller var det en Kinarestaurang... Hur som helst sa ryktet att de hade flådda hundar i frysrummet...men fick sedermera höra att det bara var en skröna. MVH Nonki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Hejsan Har för mig att det öppnades en Thairestaurang i Svinarp 1968 som hette Röda Lyktan...eller var det en Kinarestaurang... Hur som helst sa ryktet att de hade flådda hundar i frysrummet...men fick sedermera höra att det bara var en skröna. MVH Nonki Va, finns svinarp på på riktigt, trodde det var på skämt. Kul serie iaf. manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nonki Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Va, finns svinarp på på riktigt, trodde det var på skämt. Kul serie iaf. Ja, för fan. Svinarp ligger mellan Staffanstorp och Genarp i Skåne. I Esarp tar man av till vänster om man kommer från Staffanstorp och sedan första höger så kommer man till Svinarp. Fast det är inte samma Svinarp som i TV serien. Det riktiga Svinarp är mycket mindre. MVH Nonki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd Oktober 15, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Hejsan Har för mig att det öppnades en Thairestaurang i Svinarp 1968 som hette Röda Lyktan...eller var det en Kinarestaurang... Hur som helst sa ryktet att de hade flådda hundar i frysrummet...men fick sedermera höra att det bara var en skröna. MVH Nonki Röda lyktan låter bekant som restaurang namn. Förmodligen ett kinesiskt maffia upplägg som fanns på fler platser än Svinarp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nonki Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Röda lyktan låter bekant som restaurang namn. Förmodligen ett kinesiskt maffia upplägg som fanns på fler platser än Svinarp Röda lyktan låter bekant som restaurang namn. Förmodligen ett kinesiskt maffia upplägg som fanns på fler platser än Svinarp Jo...men faktum är att det är lite kult över det.de här dunkla, mysiga Kina restaurangerna...inte sällan upplysta av svaga, röda lampor...med soft och mysig musik... Fjärran från de nu så moderna, ljusa och avslöjande matställena...man vågar sig knappt in där utan solglasögon, än mindre sitta där i romantikens tecken med en mysig datingpartner. MVH Nonki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 15, 2012 Dela Inlagd Oktober 15, 2012 Göteborgs (Sveriges?) äldsta kinesrestaurang är Kinesiska muren. Same same? manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mooton Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Den äldsta kines krogen är väl Berns Kinesiska som låg i Gamla Stan, Stockholm. (har jag för mig) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drivern Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Den första thai-take-away i Göteborgsområdet har jag hört var den i Krokslätt som sedemera byggdes ut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Sätt gärna ut årstal också... Undra om det finns fler thairestauranger på en och samma gata som på Andra Långgatan i Göteborg... även om de knappast hör till de äldre, när jag tänker efter så låg det en bredvid fd porrklubben Videolook som numera hete Vanja... den fanns där iallafall runt 1990 om jag inte tar fel... bob Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Sätt gärna ut årstal också... Undra om det finns fler thairestauranger på en och samma gata som på Andra Långgatan i Göteborg... även om de knappast hör till de äldre, när jag tänker efter så låg det en bredvid fd porrklubben Videolook som numera hete Vanja... den fanns där iallafall runt 1990 om jag inte tar fel... bob Det stämmer bra det Bob, biofilmen som du såg heter "Sommaren med Vanja". Filmen är lika het som "Tom Jam Gong" är stark! http://klumpesnusk.se/2009/02/02/sommaren-med-vanja-1976/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carpenter Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Sätt gärna ut årstal också... Undra om det finns fler thairestauranger på en och samma gata som på Andra Långgatan i Göteborg... även om de knappast hör till de äldre, när jag tänker efter så låg det en bredvid fd porrklubben Videolook som numera hete Vanja... den fanns där iallafall runt 1990 om jag inte tar fel... bob Namnet var Thai Garden . Utnämnd till den bästa Thai i stan. Ägdes av en man fån Thailand. Han sålde öppnade någons stans i norra Dalsland. Sedan byggde han upp ett nytt ställe i Uddevalla . Maten han serverade var mer åt det lyxiga hållet,långt från de varianter som serveras i dag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Det stämmer bra det Bob, biofilmen som du såg heter "Sommaren med Vanja". Filmen är lika het som "Tom Jam Gong" är stark! http://klumpesnusk.s...med-vanja-1976/ Så hete den ja, trodde namnet var "sommarn med falukorven", men jag är kanske inte helt ute och fiskar... Tror att jag får trycka på länken när jag kommer hem från jobbet, om jag känner farbror SN rätt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Namnet var Thai Garden . Utnämnd till den bästa Thai i stan. Ägdes av en man fån Thailand. Han sålde öppnade någons stans i norra Dalsland. Sedan byggde han upp ett nytt ställe i Uddevalla . Maten han serverade var mer åt det lyxiga hållet,långt från de varianter som serveras i dag. Där var namnet Thai Garden, vet du när den kom dit? Ryktet sa att ägarn bedrev både restaurang verksamhet och koppleri verksamhet... om det stämmer vet jag inte och vem av ägarna det var vet jag inte heller... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chiangmai Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Restaurang Cecil i Borås, blev kinakrog 1978...finns kvar än idag. Grundarna Taiwankineser, som sedemera flyttade tillbaka till Taiwan. Barnen skulle ta över men fungerade inte. tror att föräldrarna är tillbaka i Sverige. Har en specialare... Cecila Special. Stekt ris med räkor, skinka och ägg. en byggjobbar portio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 Nu var det Thairestauranger det handlade om och inte Kinakrogar men Uppsalas första tror jag var Ahaan Thai på Hjalmar Brantingsgatan öppnade 1999 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 16, 2012 Dela Inlagd Oktober 16, 2012 //...Tror att jag får trycka på länken när jag kommer hem från jobbet.. Haha! Det var precis min tanke! "Klumpesnusk"...låter ju sådär rumsrent. Annars får man väl se sig om efter en ny anställning... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu