Jump to content
IGNORERAD

Värmepump

Guest jlh66

Recommended Posts

Är det inte ett tillfälle när man bör titta efter om det inte lönar sig att sätta in solpanel för varmvatten samt dumpa värme i hålet?

Nu är du inne på farliga saker, dumpa solvärme i borrhålaet. för varmt i borrhålet och du knäcker komprressorn direkt,

styrd temperatur ner i borrhålet, ok. men inget hempul där inte

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

• Svar 203
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

41

• husse

34

• Nicholas

19

• jordvarme

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu är du inne på farliga saker, dumpa solvärme i borrhålaet. för varmt i borrhålet och du knäcker komprressorn direkt,

Om man nu ska ladda med solvärme så sker ju det när kompressorn i alla fall står stilla på sommaren och solvärmen isåfall sköter större delen av tappvarmvatten värmningen. Så egentligen ger det sig själv.

Dock börjar vi komma in på lösningar som egentligen är överkurs. Och bara lämpar sig för folk som är extremt intresserade av tekniken. Då det i praktiken inte ligger några stora besparingar i solvärme i förhållande till investeringen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Intressant! Första gången jag hört detta. Hur stor är risken?

Jag ska tilläga att jag inte är inom branchen, men har länge haft ett stort intresse för alternativ energi.

Dela på andra sajter

Intressant! Första gången jag hört detta. Hur stor är risken?

Jag ska tilläga att jag inte är inom branchen, men har länge haft ett stort intresse för alternativ energi.

Det finns bergvärmepumpar som är förberedda för att sköta det åt dig. Det enda du behöver är att docka på solfångaren på dom.

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

häll i glykol i elementen så kan du sänka tempen rejält utan att riskera sönderfrysning

Det funkar! En vän till mig tömde ur vatten ur sitt system och fylde glykol genom skvallerröret på taket.

Han stängde av värmen helt på vintern utan att det frös sönder.

Stickan

Dela på andra sajter

Man kan oftast använda det gamla. Under förutsättning att det är rätt beräknat. Har varit med om kunder som byggt ut och därmed har för liten pump. Då måste man borra nytt om man byter storlek uppåt på pumpen. Men i dom flesta fall så kan man återanvända det gamla hålet.

Då har Nicholas ändå en poäng. När borren ändå är i marken att man borrar lite extra så har man utvecklingsmöjligheter i framtiden. Måste bli billigare att borra djupare än vad som behövs än att i framtiden i värsta fall borra ett helt nytt. 200 meter som nämndes är kanske inte så dumt ändå. Vad är kostnaden att borra 200 meter istället för 130 meter?

Dela på andra sajter

Det funkar! En vän till mig tömde ur vatten ur sitt system och fylde glykol genom skvallerröret på taket.

Nu börjar vi komma in på Lamaijens tvättmaskin :crazy:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Då har Nicholas ändå en poäng. När borren ändå är i marken att man borrar lite extra så har man utvecklingsmöjligheter i framtiden. Måste bli billigare att borra djupare än vad som behövs än att i framtiden i värsta fall borra ett helt nytt. 200 meter som nämndes är kanske inte så dumt ändå. Vad är kostnaden att borra 200 meter istället för 130 meter?

prisskillnad på ca 30-35 papp

Dela på andra sajter

Nu börjar vi komma in på Lamaijens tvättmaskin :crazy:
???? ???? ???? ???? ???Den vet jag inget om! Men du vill säkert förklara? Ändrades av Stickan

Stickan

Dela på andra sajter

Borrhålet är väll inget slutet rum?

Vatten ådror som transporterar bort tillförd värme från solfångaren.

Eller har jag fel?

Dela på andra sajter

prisskillnad på ca 30-35 papp

Med rätt anläggning i botten så kan man nog lägga det mesta på solfångare den dagen det behövs. Om huset står rätt till vill säga.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

name='Stickan' timestamp='1350233040' post='588284']

???? ???? ???? ???? ???Den vet jag inget om! Men du vill säkert förklara?

Nej, vill inte dra igång den diskkusionen igen

Dela på andra sajter

Nej, vill inte dra igång den diskkusionen igen

Det har du just gjort genom att dra upp det. Förklara nu!

Stickan

Dela på andra sajter

Hoppas att han inte var hemma den vintern

Dela på andra sajter

Borrhålet är väll inget slutet rum?

Vatten ådror som transporterar bort tillförd värme från solfångaren.

Eller har jag fel?

Ja men eftersom man först tar tillvara all solvärme man behöver själv och pumpar ner överskottet i hålet så gör det inget om 90% skulle försvinna. Det är ändå vinst eftersom solvärmen är gratis.

Stickan

Dela på andra sajter

Hoppas att han inte var hemma den vintern
Det var en torp/sommarstuga med vattenburen värme. Och han åkte ibland dit även på vintern och då var det bara att börja elda. Men var han inte där behövde han inte bekymmra sig.Som sagt det funkar. Ändrades av Stickan

Stickan

Dela på andra sajter

Med rätt anläggning i botten så kan man nog lägga det mesta på solfångare den dagen det behövs. Om huset står rätt till vill säga.

Det stämmer att tekniken går frammåt.

Men då man tex lägger upp ett par solfångare så kanse man i bästa fall får ut 5000 Kwh av detta

Men investeringen för en sån anläggning ligger i paritet med en panna.

Därav tar det väldigt lång tid att hämta hem besparingen. Jag har dock läst om klimatsmarta hus som producerar mer energi än vad dom gör av med. Men då pratar vi om nybyggnation samt husbyggen som idag är dyrare än ett konventionellt hus att bygga. Mycket möjligt att framtiden ligger där. Men vi är långt ifrån framme där för vanligt folk idag.

Därmed måste man utgå från dom förutsättningar man kan ge i ett vanligt gammalt hus. Och solvärme platsar inte där ekonomiskt tyvärr.

Men att ladda hålet ökar naturligtvis på takten att hämta hem investeringen kontra bara köra med konvetionell solvärme.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Till vilken nytta annat än att kasta bort pengar på onödig borrning?

Dela på andra sajter

Har själv haft många tankar runt bästa sättet att värma upp mitt hus. 2004 installerade jag bergvärme i mitt hus, en och en halvplan plus källare, totalt 156 m2. Innan hade jag en oljepanna CTC från 1961. Jag förbrukade 3 kubik olja och hushållselen var 15 000 kilowatt hushållsel. Efter ett år med bergvärme hade jag förbrukat 17 000 kilowatt och jag var väldigt nöjd. På grund av höga radonvärden installerades en fläkt på taket plus luftventiler i varje rum. Tidigare hade jag bytt ut de gamla fönstren mot treglasfönster. Kändes lite som moment 22, först spara energi genom att täta hus och byta fönster och sen få höga radonvärden (blåbetong i yttervägg). En tanke som slog mig var att oberoende vilket värmestem jag väljer så går all värme rakt ut i rymden. Istället för att installera bergvärme borde jag återvunnit utluften som borde hålla samma temperatur året runt. Måste bli billigare att återvinna den än att värmeväxlare som ska pressa ut värme av t.ex minus tio grader. Mitt hus hade självdrag och med att ta vara på utluften och förvandla den till ny billig värme och få bättre ventilation på köpet borde ha varit en bättre affär än bergvärme eller vad tycker ni experter?

Dela på andra sajter

när de använder solfångare på taket. är det vattenburna solfångare eller mono eller poly crystalline celler.

Dela på andra sajter

Har själv haft många tankar runt bästa sättet att värma upp mitt hus. 2004 installerade jag bergvärme i mitt hus, en och en halvplan plus källare, totalt 156 m2. Innan hade jag en oljepanna CTC från 1961. Jag förbrukade 3 kubik olja och hushållselen var 15 000 kilowatt hushållsel. Efter ett år med bergvärme hade jag förbrukat 17 000 kilowatt och jag var väldigt nöjd. På grund av höga radonvärden installerades en fläkt på taket plus luftventiler i varje rum. Tidigare hade jag bytt ut de gamla fönstren mot treglasfönster. Kändes lite som moment 22, först spara energi genom att täta hus och byta fönster och sen få höga radonvärden (blåbetong i yttervägg). En tanke som slog mig var att oberoende vilket värmestem jag väljer så går all värme rakt ut i rymden. Istället för att installera bergvärme borde jag återvunnit utluften som borde hålla samma temperatur året runt. Måste bli billigare att återvinna den än att värmeväxlare som ska pressa ut värme av t.ex minus tio grader. Mitt hus hade självdrag och med att ta vara på utluften och förvandla den till ny billig värme och få bättre ventilation på köpet borde ha varit en bättre affär än bergvärme eller vad tycker ni experter?

Blåbetong är naturligtvis inte ett bra material vet vi i dag. Men på den tiden du eldade så slukade din panna en massa luft och du fick på så vis automatiskt in ny luft i huset vilket gjorde att värdena kanske höll sig på acceptabla nivåer.

När du byter till bergvärme förstör du husets ventilation och värdena skjuter i höjden.

Vad du bör göra är inte bara ha en fläkt på taket. Du bör köra den den genom en värmeväxlare som tar tillvara värmen och värmer upp tilluften.

Alltså Luften som tas in i huset skall passera värmeväxlaren för och då värmas upp av luften på väg ut från huset.

Både mekanisk till och frånluft med andra ord.

För att hålla radonvärdena på rimliga nivåer krävs dock att luften byts ut på ganska kort tid i huset.

Detta medför att du även med en verkningsgrad på närmare 90% som värmeväxlarna har blåser ut en hel del värme till kråkorna.

Ett alternativ skulle vara att koppla en frånluftvärmepump men den lösningen är nog obefogad då det både blir dyrare och omständigare samt troligt inte spar mer pengar till dig.

Stickan

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...