Jump to content
IGNORERAD

Värmepump

Guest jlh66

Recommended Posts

Nu har jag varit på mässan och kollat runt en del

Aktuella alternativ verkar vara Nibe F370, IVT 490 och Bosch EHP EW

Någon av er lite mer kunniga som kan ge råd i detta val ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

• Svar 203
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

41

• husse

34

• Nicholas

19

• jordvarme

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad härligt med ett forum med experter..

FF har bergvärme med en gammal IVT med R22 som kylmedel..

Är det någon som kan hjälpa mig att byta kompressor o tömma den fylla upp med samma kylmedel..

post-5021-0-14253600-1350208717_thumb.jp

post-5021-0-00665400-1350208863_thumb.jp

FF

Mitt tips är att byta hela värmepumpen mot en modern. Kolla längre upp vad Husse skriver om gamla värmepumpar. Jag håller med honom till 100%

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Att alla i princip är likvärdiga med den du har.

IVT 490 och Bosch EHP 2.0 EW är samma maskiner. samma modell fast med olika emblem på.

Skillnaden är att 490 installeras av IVT ombud och Bosch av oss övriga.

Bosch EHP 2.0 EW är den vanligaste frånluftsvärmepumpen vi installerar. Och det har i princip näst intill aldrig varit några reklamationer på den.

Nibe har oftare problem när dom är nya enligt mig och håller sämre kvalitet på grund av billiga komponenter.

Om du istället kollar på Comfortzone http://www.comfortzone.se/ så kan du spara energi ytterligare än vad du gör idag. Och komma ner på samma nivåer i förbrukning som en luft vatten i princip. Dock måste man då eventuellt tillägsisolera ventilationen som går ut. Då den annars kan kondensera och droppa.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Att alla i princip är likvärdiga med den du har.

IVT 490 och Bosch EHP 2.0 EW är samma maskiner. samma modell fast med olika emblem på.

Skillnaden är att 490 installeras av IVT ombud och Bosch av oss övriga.

Bosch EHP 2.0 EW är den vanligaste frånluftsvärmepumpen vi installerar. Och det har i princip näst intill aldrig varit några reklamationer på den.

Nibe har oftare problem när dom är nya enligt mig och håller sämre kvalitet på grund av billiga komponenter.

Om du istället kollar på Comfortzone http://www.comfortzone.se/ så kan du spara energi ytterligare än vad du gör idag. Och komma ner på samma nivåer i förbrukning som en luft vatten i princip. Dock måste man då eventuellt tillägsisolera ventilationen som går ut. Då den annars kan kondensera och droppa.

Frågan är vad Comfortzone kostar jämfört med t.ex Boschen och om merkostnaden går att motivera i inbesparing ?

Fick ett standardpris inkl rensning av luftkanaler och injustering på Boschen på 44.900 kr

Och det är mest frånluftvärmepumpen och varmvattenberedaren i den jag nyttjar eftersom den mesta värmen som krävs för att värma huset kommer från min luft/luft-värmepump förstärk med braskaminen

Dela på andra sajter

Frågan är vad Comfortzone kostar jämfört med t.ex Boschen och om merkostnaden går att motivera i inbesparing ?

Fick ett standardpris inkl rensning av luftkanaler och injustering på Boschen på 44.900 kr

Och det är mest frånluftvärmepumpen och varmvattenberedaren i den jag nyttjar eftersom den mesta värmen som krävs för att värma huset kommer från min luft/luft-värmepump förstärk med braskaminen

Det är ganska markant skillnad. Men jag kommer faktiskt inte ihåg då vi inte installerar dom så ofta då dom som du säger är mycket dyrare.

Men ring till Comfortzone på måndag så kan dom ge dig lite siffror i jämförelse med dom andra, så är det ju bara att räkna.

Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare:

Nibe kan du glömma eftersom luftkanalerna sitter omkastade på ovansidan

IVT 490 och bosch är i princip samma maskin, skiljer lite i regleringen, men inget du som användare märker

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Det är ganska markant skillnad. Men jag kommer faktiskt inte ihåg då vi inte installerar dom så ofta då dom som du säger är mycket dyrare.

Men ring till Comfortzone på måndag så kan dom ge dig lite siffror i jämförelse med dom andra, så är det ju bara att räkna.

Comfortzone är nästan dubbelt så dyr som 490:an, vi har legat på mellan 95-100 000;- för dom färdiginstallerade.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Comfortzone är nästan dubbelt så dyr som 490:an, vi har legat på mellan 95-100 000;- för dom färdiginstallerade.

Visst är det så. Men vad jag vet så spar Comfortzone så pass mycket mer än en 490 eller en EHP. Då dessa maskiner i princip är likvärdigt med vad han har idag.

Som sagt mitt råd till TV är att ringa till comfortzone själv så kan dom beräkna åt honom vad det ger i verkligheten. Så kan han jämföra om han tycker att det är värt det hela.

Dela på andra sajter

Om man skall byta bergvärme pump,måste man borra om hålet eller går det att använda det gamla?

Man kan oftast använda det gamla. Under förutsättning att det är rätt beräknat. Har varit med om kunder som byggt ut och därmed har för liten pump. Då måste man borra nytt om man byter storlek uppåt på pumpen. Men i dom flesta fall så kan man återanvända det gamla hålet.

Ändrades av janne_h

Dela på andra sajter

Påminner lite om när Lamaien skulle köpa ny spis det här :rotfl:

näää långt ifrån...än så länge

Dela på andra sajter

Den här tråden är väldigt intressant. Hoppas den utvecklas.

Två seriösa som ger svar även om dom säljer olika fabrikat.

Själv har jag bara positiva erfarenheter från NIBE

Vart inkallad att undersöka varför inte poolvärmen fungerade,

visade sig att rörinstallatören inte var så hemma på grejorna

den var inte programerad att göra poolvärme.

Dock icke någon av aktörerna här även om den ene bor nästan granne med min kund.

Dela på andra sajter

Håller med. En av de nyttigaste trådarna på länge

Sent from my Lumia 900 using Board Express

Dela på andra sajter

Vad det gäller nibe, så är väl de problemet vanligt, eftersom dom säljs via grossar och vilken slangrullare som helst kan köpa dom och koppla in både lågt och slugt, ofta med julgranar som slutresultat

Dela på andra sajter

Nu vet jag inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd men jag provar här. Det är så att jag funderar på att installera en värmepump i huset. Nu är det vattenburet system med en vedpanna mot 500x2 ackumulatortankar(i den ena sitter det elpatron. Iom att jag är borta på jobb mist 4dagar i veckan och ganska ofta ute på resor över vintern så tycker jag ju inte att detta värmesystem jag har kanske inte är det allra bästa. Då jag tror att det finns några här på forumet som jobbar med dessa saker så kanske man skulle kunna få råd på vad som kan vara värt att installera. Huset är 1 1/2 plan med källare och är på ca 90m3 utan källaren inräknad. Det som jag funderat mellan är om jag ska sätta in luft/vatten eller en luft/luft värmepump. Jag fick en offert av en lokal firma och då hamnade en bra luft/vatten på ca 110k och en luft/luft på ca21k. Då är det med installation och jag kan ej göra rotavdrag då jag skattar i Norge. Båda pumparna var av märket Mitsubishi luft/luft pumpen var deras nya 635 pump men den andra minns jag inte vad den hette. Är dessa priser okej eller ska jag kolla med andra firmor. Jag kan ju iof köpa en pump till jäkligt bra pris genom firman jag jobbar åt och installera själv(är industrirörläggare och har installerat många olika värmesystem förut)dock ej nån av dessa pumpar. Men hur är det med garantin och så om man skulle göra jobbet själv?Mvh Jocke
Du skrev i ett senare inlägg ätt du även bor i en komun med låga huspriser.Förutsatt att du faktist eldar i din vedanläggning när du är hemma så har du då ganska lika förutsättningar som jag.Jag bor i ett 1800-talshus som är tillägsisolerat 45mm och nästan enbart nya 3-glasfönster. Huset är på drygt 120 kvm boyta + 40 kvm källare.Pannanläggningen är en gammal kombipanna från 1975 som jag dockat en förugn mot.Denna eldas mot 3x500 liter acctank varav den första även är tekninktank dvs. med vanmattenslinga och shuntutag. Pannan används alltså enbart för att värma vatten som pumpas över i tankarna.Tankarna kan köras 1, 2 eller alla tre samtidigt.Jag har gratis ved men är lat och eldar enbart när det är kallt ute. Förra vintern eldade jag december, januar och februari.Resterande del av året kör jag en luft/vattenpump mot tank 1 (tekninktanken).Eftersom jag har tillgång till gratis ved som är färdig att stoppa in i pannan är det omöjligt för mig att räkna hem en värmepump för 100 000+.Samtidigt ville jag ju göra en besparing och slippa elda största delen av året.Det fanns ett företag som hette Invest som konkade och då auktionerades nya luft/vattenpumpar ut på kvd.se och jag kom över en ny 5,5kw pump för 15 000Nu har företaget återuppstått och dom kostar 29 500 vilket är ett överkommligt pris med snabb återbetalningstid.Den klarar naturligtvis inte hela huset själv under vintern utan stöd men investeringen är liten.Själv har jag haft en total elförbrukning på 9 000 kwh det senaste året inklusiva hushållsel.Jag har svårt att tänka mig att jag på något vis skulle kunna komma billigare undan med en annan anläggning.http://www.blocket.s...64.htm?ca=9&w=3 Ändrades av Stickan

Stickan

Inte för dum för att förstå!

Dela på andra sajter

Du skrev i ett senare inlägg ätt du även bor i en komun med låga huspriser.Förutsatt att du faktist eldar i din vedanläggning när du är hemma så har du då ganska lika förutsättningar som jag.Jag bor i ett 1800-talshus som är tillägsisolerat 45mm och nästan enbart nya 3-glasfönster. Huset är på drygt 120 kvm boyta + 40 kvm källare.Pannanläggningen är en gammal kombipanna från 1975 som jag dockat en förugn mot.Denna eldas mot 3x500 liter acctank varav den första även är tekninktank dvs. med vanmattenslinga och shuntutag. Pannan används alltså enbart för att värma vatten som pumpas över i tankarna.Tankarna kan köras 1, 2 eller alla tre samtidigt.Jag har gratis ved men är lat och eldar enbart när det är kallt ute. Förra vintern eldade jag december, januar och februari.Resterande del av året kör jag en luft/vattenpump mot tank 1 (tekninktanken).Eftersom jag har tillgång till gratis ved som är färdig att stoppa in i pannan är det omöjligt för mig att räkna hem en värmepump för 100 000+.Samtidigt ville jag ju göra en besparing och slippa elda största delen av året.Det fanns ett företag som hette Invest som konkade och då auktionerades nya luft/vattenpumpar ut på kvd.se och jag kom över en ny 5,5kw pump för 15 000Nu har företaget återuppstått och dom kostar 29 500 vilket är ett överkommligt pris med snabb återbetalningstid.Den klarar naturligtvis inte hela huset själv under vintern utan stöd men investeringen är liten.Själv har jag haft en total elförbrukning på 9 000 kwh det senaste året inklusiva hushållsel.Jag har svårt att tänka mig att jag på något vis skulle kunna komma billigare undan med en annan anläggning.http://www.blocket.s...64.htm?ca=9&w=3

Nej

med gratis ved och kanske mycket fritid, så finns det inget som slår den kombinationen, men trådskaparen, som jag har uppfattat det, är borta och jobbar i veckorna och behöver en skötselfri anläggning.

Ändrades av husse

Dela på andra sajter

Jag kan tillägga att jag har kopplat den så jag antitngen kan köra den mot tanken vilket jag gör vår sommar och höst.

Men genom att vrida på ett par ventilar så kan jag på vintern köra den på returvattnet från elementen.

Då kan jag köra elpatron i tanken som går in och stöttar om det blir för kallt inne.

Stickan

Dela på andra sajter

Nejmed gratis ved och kanske mycket fritid, så finns det inget som slår den kombinationen
Inte mycket fritid. Veden jag får hem går in direkt i pannan.På vintern blir det oftast ett ilägg på morgonen och ett på kvällen. Vid extrem kyla lägre än -15 grader kan det bli 3 ggr/dygn. Ändrades av Stickan

Stickan

Dela på andra sajter

Det vore onekligen intressant att höra en viss mods kommentarer angående sina egna alster igår? Spriten borde väl gått ur kroppen vid det här laget?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dela på andra sajter

Problemet med luftvärmepumpar är att de är som sämst när du behöver värmen som mest, där kommer de aldrig ikapp berg, jord eller sjövärme

Ett mycket bra inlägg. Många verkar inte veta att vi lever i ett mycket avlångt land med stora klimatskillnader mellan nord och syd. Samt även mellan kust och inland.

Dagens IVT LUFT/VATTEN Värmepumpar är konstruerade att ge ordentligt med värme ända ner till - 20 gr, men dom få dagarna som det är kallare, tar ner årsmedelvärdet ganska fort, trots att det kanske bara är 2-3 dgr det gäller

Även detta ett mycket bra inlägg. En del har väl aldrig upplevt - 40 gr. Hur länge dröjer det innan luft vatten klarar det?

Har man ett hus på 150 kvm så snackar vi en skillnad på ca 2000 Kwh per år kontra en extrainvestering på kanske 40-50000 kronor för bergvärme. Räkna på det så är det upp till var och en att räkna ut vilket som lönar sig mest för den egna plånboken. på 20-30 års sikt ja. Men under den tiden har man hunnit kyla hålet tillräckligt för att det mer eller mindre jämnat ut sig i alla fall.

Det finns en del som funderar på att flytta till Thailand pga de kalla vintrarna här hemma. Efter en helvecka eller två under -20 gr har de också upplevt - 30.

Dela på andra sajter

Nejmed gratis ved och kanske mycket fritid, så finns det inget som slår den kombinationen, men trådskaparen, som jag har uppfattat det, är borta och jobbar i veckorna och behöver en skötselfri anläggning.
Värmepumpen fungerar naturligtvis utmärkt även om ingen är hemma. Men behöver stöttning av el mitt i vintern.TS har ju vad jag förstår möjlighet att elda ved minst 3 dagar i veckan vilket är nästan 50%.Nu ville ju TS ha råd om hur han skulle göra och det är precis vad jag ger.Investeringskostnader måste ställas mot besparing, tidspeiod och almänna marknadsvärdet på huset för att han skall kunna ta ett korrekt beslut.Ett beslut som TS måste fatta själv efter att ha övervägt olika alternativ varav mitt förslag är ett. Ändrades av Stickan

Stickan

Dela på andra sajter

Man kan oftast använda det gamla. Under förutsättning att det är rätt beräknat. Har varit med om kunder som byggt ut och därmed har för liten pump. Då måste man borra nytt om man byter storlek uppåt på pumpen. Men i dom flesta fall så kan man återanvända det gamla hålet.

Är det inte ett tillfälle när man bör titta efter om det inte lönar sig att sätta in solpanel för varmvatten samt dumpa värme i hålet?

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

Ett mycket bra inlägg. Många verkar inte veta att vi lever i ett mycket avlångt land med stora klimatskillnader mellan nord och syd. Samt även mellan kust och inland.

Även detta ett mycket bra inlägg. En del har väl aldrig upplevt - 40 gr. Hur länge dröjer det innan luft vatten klarar det?

Det finns en del som funderar på att flytta till Thailand pga de kalla vintrarna här hemma. Efter en helvecka eller två under -20 gr har de också upplevt - 30.

Stämmer att det kan vara upp till minus 30 ibland.

Dock bygger jag mina beräkningar på vedertagna sätt att beräkna utifrån NORMAL förhållanden.

Och det är ju upp till var och en vad man vill tro på det jag säger. Men uträkningen bygger på en vedertagen kalkylmetod, utifrån statistik vad gäller väder och temperaturer i Sverige.

Dock kan det ju självklart vara skillnad beroende om man bor i norrland eller skåne!

Ändrades av janne_h

Dela på andra sajter

Är det inte ett tillfälle när man bör titta efter om det inte lönar sig att sätta in solpanel för varmvatten samt dumpa värme i hålet?

Det kan man i.o.f.s göra. Men utifrån installationskostnad så lönar det sig sällan i längden.

Då solvärme ofta tyvärr kan vara en ganska dyr installationskostnad utifrån vad den levererar.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...