Wangthong Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Men nånting säger mig att du har mer än 90 kvadrat uppvärmd yta. Ge mig dom siffrorna så ska jag ghe dig ännu bättre beräkning. Och ju större hus du har ju mer spar den. Och du får kortare payofftid. Ja han hade ju en källare också! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 He he. Där har du fel. Man beräknar hålets längd efter behovet och storlek på pump! Tala om storleken på huset så ska jag beräkna längden på hålet exakt åt dig. Om nu TS skulle följa ditt råd så åker han på en extra kostnad på ca 50 000 helt i onödan! Jag slutar inte borra förrän 200m när jag väl släpat all skit på plats. Andra får göra som dom vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Jordvärme kan vara ett vettigt alternativ om man har har tillräkligt stor tomt. Luft/luft är inget bra alternativ tycker jag om man ska ha det att lira med ett vattenburet system. Speciellt om du har varmvattenslinga i acktanken. Luftvatten har blivit bättre men är det kallt långa tider har man inte så stort utbyte av det som en jordvärmeanläggning. Min tomt är nog kanske i minsta laget för jorvärme,får nog troligtvis gräva upp hela gräsmattan isånt fall http://www.varmepumpsforum.com Här är en mycket bra sida om värmepumpar av alla slag. Dimensioneringen av pumpen är viktig Jo jag har läst en del på det forumet och där finns ju jäkligt mycket info.Tack för era svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Jag slutar inte borra förrän 200m när jag väl släpat all skit på plats. Andra får göra som dom vill. De som är kloka anlitar proffs, ist för glada amatörer... Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Styrningen moderna pumpar är smartare nu så man pumpar bara upp till den temperatur man ska ha ut i systemet beroende på ute temperatur dvs man shuntar inte. Man vill ha så stor diff som möjligt mellan det pumpen ger och det som ska ut. Desto större värme överföring = verkningsgrad Det där lät onekligen intressant? Är det nånting du läst nånstans och tror? Tappvarmvatten värms inte i en modern värmepump enligt dig då. Om du bara behöver pumpa ut 35 grader i värmesystemet så menar du på fult allvar att värmepumpen inte ska hålla högre temp då? En värmepump håller max 48 grader. Och sen spetsar styrningen upp det till 60 grader. Naturligtvis så shuntar man då 60 grader är för varmt att köra ut i systemet. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Jag slutar inte borra förrän 200m när jag väl släpat all skit på plats. Andra får göra som dom vill. Jag får vbäl anta att du även använder storslägga för att spika upp tavlor? Jag jobbar med detta dagligen och hävdar bestämt att det är ren galenskap att följa dina råd! "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Utifrån den kvadratmeteryta du angivit så kan du nog glömma bergvärme! Luft vatten är något bättre. På 90 kvadrat med en CTC Ecohheat 306 bergvärmepump gör du i teorin en besparing på ca 9500 Kwh per år Den kräver ett borrhålsdjup på 98 meter kostnad ca 150 000 Om du däremot installerar en luft vatten CTC Ecoair 105 + Elpanna CTC Ecoel så spar den ca 8000 per år installationskostnad ca 100-110000 kronor. Men nånting säger mig att du har mer än 90 kvadrat uppvärmd yta. Ge mig dom siffrorna så ska jag ghe dig ännu bättre beräkning. Och ju större hus du har ju mer spar den. Och du får kortare payofftid. Ska du ha en luft/luft så kräver den ganska öppna ytor för att vara effektiv. Och kommer på långa vägar inte upp till samma besparing som dom andra. Men du ska titta på det hela i relevans till installationskostnaden. Och ja jag sitter dagligen och gör dylika beräkningar. Då jag säljer ganska många värmepumpar varje år. Jo själva boytan är ju ca 90m3 men sen har jag ju källare och i tvättstuga och det som ska bli duschrum finns det element+plus att ett rom på ca 12m3 ska bli relax/träningsrum.men i dom utrymmen blir det antagligen golvvärme. Men jag måste nog ha med i beräkningen att jag bor i en kommun där huspriserna är väldigt låga så jag vill inte kosta på detta med hur stora summor som helst.Tack för dit svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Det där lät onekligen intressant? Är det nånting du läst nånstans och tror? Tappvarmvatten värms inte i en modern värmepump enligt dig då. Om du bara behöver pumpa ut 35 grader i värmesystemet så menar du på fult allvar att värmepumpen inte ska hålla högre temp då? En värmepump håller max 48 grader. Och sen spetsar styrningen upp det till 60 grader. Naturligtvis så shuntar man då 60 grader är för varmt att köra ut i systemet. Läs lite på den sidan som nämnts tidigare. Eller kom på hem besök hos mig. Här shuntas inte nåt. Men man skiljer på när man värmer tapp vatten eller värme. Precis som du säger så ger man järnet på tapp vatten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Det där lät onekligen intressant? Är det nånting du läst nånstans och tror? Tappvarmvatten värms inte i en modern värmepump enligt dig då. Om du bara behöver pumpa ut 35 grader i värmesystemet så menar du på fult allvar att värmepumpen inte ska hålla högre temp då? En värmepump håller max 48 grader. Och sen spetsar styrningen upp det till 60 grader. Naturligtvis så shuntar man då 60 grader är för varmt att köra ut i systemet. Nu blir du snart avstängd, eller tråden raderad... -Intressant att läsa vad proffs skriver istället för amatörsvammel!... Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Jag får vbäl anta att du även använder storslägga för att spika upp tavlor? Jag jobbar med detta dagligen och hävdar bestämt att det är ren galenskap att följa dina råd! Tycker oxå att 200m hål låter väldigt mycket speciellt där det inte krävs . Har en kompis som sysslar med just borrning av hål och jag tror att dom väldigt sällan borrar så djupt.150-160m brukar dom hamna på enligt dom jobb han pratat om.. Men som tex i vår verkstad vilket är en ganska stor lokal tror jag dom grävde 3hål a 150m om jag inte minns helt galet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Nu blir du snart avstängd, eller tråden raderad... -Intressant att läsa vad proffs skriver istället för amatörsvammel!... Ja man skulle ju kunna få mina inlägg till onödigt muckande? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Jag får vbäl anta att du även använder storslägga för att spika upp tavlor? Jag jobbar med detta dagligen och hävdar bestämt att det är ren galenskap att följa dina råd! Att köra is i hålet det är galenskap. Men som sagt folk gör som dom vill. Omöjligt och veta innan om man får ett "mjukt" eller "hårt" hål. Vissa hål har ju grymt grund vatten flöde och lämnar mycket värme = "mjukt" för det återhämtar sig som en gummisnodd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Tycker oxå att 200m hål låter väldigt mycket speciellt där det inte krävs . Har en kompis som sysslar med just borrning av hål och jag tror att dom väldigt sällan borrar så djupt.150-160m brukar dom hamna på enligt dom jobb han pratat om.. Men som tex i vår verkstad vilket är en ganska stor lokal tror jag dom grävde 3hål a 150m om jag inte minns helt galet. Har att göra med storleken på pumpen. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Att köra is i hålet det är galenskap. Har herrn druckit alkohol ikväll? Det var inte många siffror som var rätt i det du skriver! Snarare tvärtom så kan man som exempel ladda hålet med solvärme på sommaren om man vill exprimentera. Då återför man ganska mycket av det man kyler ner hålet med övriga delen av året. Samt att man undviker permafrost i förlängningen. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Men som sagt folk gör som dom vill. Den inställningen skapar jobb till kunniga hantverkare..Janne_h, jublar nog åt dina ""råd"" Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Tycker oxå att 200m hål låter väldigt mycket speciellt där det inte krävs . Har en kompis som sysslar med just borrning av hål och jag tror att dom väldigt sällan borrar så djupt.150-160m brukar dom hamna på enligt dom jobb han pratat om.. Men som tex i vår verkstad vilket är en ganska stor lokal tror jag dom grävde 3hål a 150m om jag inte minns helt galet. Kunderna styr och dom vill betala så lite som möjligt. För varje rör du kopplar på när du borrar så är det mer luft ur rören som måste tömmas ur när du ska skarva på nästa rör och således tar det även längre tid för varje rör att bygga upp trycket så att borr huvudet får arbets tryck. Största kostnaden för drilling är den diesel som krävs till kompressorn därför blir korta hål billigare. Men dom tar linjärt betalt per meter men deras kostnad är inte linjär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Har herrn druckit alkohol ikväll? Det var inte många siffror som var rätt i det du skriver! Snarare tvärtom så kan man som exempel ladda hålet med solvärme på sommaren om man vill exprimentera. Då återför man ganska mycket av det man kyler ner hålet med övriga delen av året. Samt att man undviker permafrost i förlängningen. Om du bara tänkt värma det omgivande berget ja. Men gud hjälpe att du har lite grund vatten flöde också annars kör du nog is fort. Och om du nu har flöde så kan du ju värma vattnet som rinner förbi. Jag säger inte det är helt fel. Bara en smula. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Här shuntas inte nåt. Då betyder det att dina radiatorventiler får ta hela smällen. Och kör du vämepumpen på lägre temperaturer så finns det risk att tanken sticker i den i förtid. Då den håller bättre ju högre temperatur du håller. Jag skulle tippa på att du kör på Fast kondensering och utan shuntstyrning varav panntempen då ligger runt 48 grader., Vilket i sig ger mycket sämre verkningsgrad. Ge mig data så ska jag tala om vad du förlorar i uppvärmninskostnad mot en konventionell installation. Kvm uppvärmd yta. typ av hus trä betong etc din uppvärmningskostnad per år idag. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Den inställningen skapar jobb till kunniga hantverkare..Janne_h, jublar nog åt dina ""råd"" Och polacker och öststatare. Bra folk som ordnar jobb åt oss som är proffs. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Då betyder det att dina radiatorventiler får ta hela smällen. Och kör du vämepumpen på lägre temperaturer så finns det risk att tanken sticker i den i förtid. Då den håller bättre ju högre temperatur du håller. Jag skulle tippa på att du kör på Fast kondensering och utan shuntstyrning varav panntempen då ligger runt 48 grader., Vilket i sig ger mycket sämre verkningsgrad. Ge mig data så ska jag tala om vad du förlorar i uppvärmninskostnad mot en konventionell installation. Kvm uppvärmd yta. typ av hus trä betong etc din uppvärmningskostnad per år idag. Alla moderna värmepumpar gör som jag säger. Alla. Dom pulsbredds modulerar inte kompressorn heller utan dom varvtalsreglerar den till den ut-temperatur som krävs. Max för tapp. Lagom varv för värme beroende på behov. (ute-temp) Som sagt, på tidigare nämnt forum så är ämnet uttömt sedan åratal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Måste bara skriva att just en av sakerna jag gillar med MPR är att man kan ställa frågor om dom flesta ämnen här och räkna med att få många goda råd och svar från folk som verkligen har koll på läget och är professionella inom sina yrkesområden. Sen får man ju givetvis räkna med att det kan komma lite svar som man kanske inte ska ta allt för allvarligt. Men hursom så är det ju ett jäkla bra forum där man kan fråga om råd om det mesta.Så jag tackar för alla bra svar jag fått på mina frågor Mvh Jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Då betyder det att dina radiatorventiler får ta hela smällen. Och kör du vämepumpen på lägre temperaturer så finns det risk att tanken sticker i den i förtid. Då den håller bättre ju högre temperatur du håller. Jag skulle tippa på att du kör på Fast kondensering och utan shuntstyrning varav panntempen då ligger runt 48 grader., Vilket i sig ger mycket sämre verkningsgrad. Ge mig data så ska jag tala om vad du förlorar i uppvärmninskostnad mot en konventionell installation. Kvm uppvärmd yta. typ av hus trä betong etc din uppvärmningskostnad per år idag. Radiator ventiler ska helst stå på fullt blås. Termisk resistans ska ner så mycket det går så utgående temp är så låg som möjligt. Värme talibanerna tar bort hela ventilen för att få just fullt blås. Jag har två vånings hus så jag har ventiler kvar på övervåningen. Bottenvåningen som är ett enda öppet plan (typ) får gå på öppet spjäl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Alla moderna värmepumpar gör som jag säger. Alla. Dom pulsbredds modulerar inte kompressorn heller utan dom varvtalsreglerar den till den ut-temperatur som krävs. Max för tapp. Lagom varv för värme beroende på behov. (ute-temp) Som sagt, på tidigare nämnt forum så är ämnet uttömt sedan åratal. Och jag tror nog att vi stoppar här så får du läsa dina egna alster i morgon när du är nykter? Så får vi se om du står för dom då eller om dom är försvunna efter att du läst dom? Du blandar äpplen och päron hej vilt. Konstruktionen på dagens SCROLL kompresorer har knappast med det du svamlar om. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Och jag tror nog att vi stoppar här så får du läsa dina egna alster i morgon när du är nykter? Så får vi se om du står för dom då eller om dom är försvunna efter att du läst dom? Du blandar äpplen och päron hej vilt. Konstruktionen på dagens SCROLL kompresorer har knappast med det du svamlar om. Scroll betyder att man har 2 skruvar som går i varandra. Precis som på dom kompressorer från tex Atlas Copco som används då man borrar bergvärme. Oftast drivna av en V8 diesel. Styrningen av ovannämnda kompressor är lite intressantare än typen. Värme pumps forum Besök det Janne Mycket läsvärt där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Är du mod där också, Nic? Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu