Stickan Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 en luftsolfångare monterad sydvägg e kanon får en ventilationsfunktion på köpet.. http://www.sol-vent.se/hem.html Om du syftar på denna som en lösning i ett radonhus så är passar den inte alls. Ett radonhus behöver kontirnuelig luftväxling dygnet runt både sommar och vinter. Stickan Inte för dum för att förstå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Om du syftar på denna som en lösning i ett radonhus så är passar den inte alls. Ett radonhus behöver kontirnuelig luftväxling dygnet runt både sommar och vinter. Tänkte mest på TS och har man ett gammalt hus med mycke trävirke i innerväggar så kan man höja upp termostaten så man maganiserar överskostsvärme däri.. det är en enkel o billig inst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 när de använder solfångare på taket. är det vattenburna solfångare eller mono eller poly crystalline celler. Solfångare ger värme till vatten. Solceller eller solpaneler som det heter när de är sammanbyggda, ger el. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Det vore onekligen intressant att höra en viss mods kommentarer angående sina egna alster igår? Spriten borde väl gått ur kroppen vid det här laget? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Måste kännas skönt för 2 ex-cons att få sätta plitfan på plats Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Måste kännas skönt för 2 ex-cons att få sätta plitfan på plats Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Ja han har väl givit onödigt muckande en ny innebörd? :rotfl: "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Oktober 18, 2012 Dela Inlagd Oktober 18, 2012 Det var kul att se att det var många som bidrog med mycket kunnande i min fråga. Blev ju även lite fyllesvammel kanske men det hör väll till om man startar trådar på helger Hursom så tack för alla svar och hoppas att det även var andra som fick lite nytta av ämnet. Jag tror iaf att jag har gjort mitt val nu. Jag väljer ett enkelt och nästan underhållsfritt alternativ för min del.Jo jag vet att det inte är det mest ekonomiska,men bekvämligheten vinner,det lutar åt att det blir en anslutning till fjärrvärmenätet. Ha en bra kväll och tack för alla svar,nu får det bli en kall öl och lite hockey på tv Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Januari 13, 2013 Dela Inlagd Januari 13, 2013 Nu skakar vi liv i denna tråden igen tycker jag. Verkar ju finnas lite kompetens bakom tangentborden runt om i riket. Sitter och funderar vad jag skall göra när kompressorn knackar ihop. Har idag en Nibe Fighter 1215 (inst. 2004) som har ca 65,000 starter vilket innebär att den snart borde tacka för sig om jag förstått saken rätt. Starterna är fördelade över 8 år så det är väl inte så anmärkningsvärt i sig. Antingen har det varit varma vintrar eller så är den väldigt effektiv då driftiden är fördelan på ca 25,000 timmar BV och ca 110 timmar på el! Nu funderar jag på om det är läge att byta upp mig från Fightern eller helt sonika endast byta ut kompressorn till en ny. Skulle väl tippa på att en kompressor hamnar på dryga 25-30 000 medans en ny anläggning skulle rendera ett avsevärt större hål i plånboken. Frågan är dock hur pass effektiva de nya maskinerna är i förhållande till den relativt nya Fightern och om det faktiskt betalar sig. Total årsförbrukning ligger runt ca 15,000 kwh så utrymmet för besparing är ju relativt litet. Hmm, lutar åt en ny kompressor känns det som. Vad säger expertisen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 13, 2013 Dela Inlagd Januari 13, 2013 Nu blir det gissningar; F 1215 fanns ju i storlekar från 4--10 kw vilken är din storlek? och framför allt vad har du för aktivt borrdjup eller markkollektor? men annars så är ju inte 9-10 års drifttid så mycket på en kolvkompressor, den bör gå ett tag till Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Januari 13, 2013 Dela Inlagd Januari 13, 2013 Nu blir det gissningar; F 1215 fanns ju i storlekar från 4--10 kw vilken är din storlek? och framför allt vad har du för aktivt borrdjup eller markkollektor? men annars så är ju inte 9-10 års drifttid så mycket på en kolvkompressor, den bör gå ett tag till Om jag förstått det så är det antal starter som spökade och slet ut kompressorn. Snackade med en Nibe servicetekniker för ett tag sedan och han pratade om att Fightern generellt hade slut kompressor runt 60,000. Tror att den är 7 eller 7,5 kw lite osäker vilket. Borrdjup förvirrar mig lite. Anvisningar ger 230 m vilket känns i överkant. Finns tre värden på en anvisningstavla. 230 på neddåtpil och 130 respektive 230 åt höger och vänster. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 (ändrad) Om jag förstått det så är det antal starter som spökade och slet ut kompressorn. Snackade med en Nibe servicetekniker för ett tag sedan och han pratade om att Fightern generellt hade slut kompressor runt 60,000. Tror att den är 7 eller 7,5 kw lite osäker vilket. Borrdjup förvirrar mig lite. Anvisningar ger 230 m vilket känns i överkant. Finns tre värden på en anvisningstavla. 230 på neddåtpil och 130 respektive 230 åt höger och vänster. 130 meter låter väl mera normalt utifrån kw talet. Hur stor är den uppvärmda ytan. Och hur bra isolerad är huset /ålder på hus? Med dessa data så kan man ju räkna på vilken VP du bör ha i storlek. nu utgår jag från beräkningar av ctc,s pumpar som idag är 6,8,10 kw. Ett annat sätt är att stoppa in en accumulatortank extra så får du längre gångtid och glesare mellan starterna. Men allt bör ju vägas mot installationskostnaden. kompressorbyte runt 30-40 tusen. och du bör väl i alla fall få en 10- 20% av det på hemförsäkringen av detta om den rasat. ska du byta till helt ny värmepump får du nog ta detta x 2-2,5 gånger - rotavdrag beroende vem du får priset ifrån. Fördelen med det kan ju vara att dagens värmepumpar är mer energieffektiva än 2004. Och byter du bara kompressor så blir produkten likvärdig. Dock betalar försäkringsbolagen endast vad en reparation kostar. Vilket i detta fall inte motsvarar speciellt mycket. Bytte ut en i sommras åt min mor som var något år äldre. Och bolaget betalade ut ca 3000 kronor efter att självrisken var dragen. Ändrades Januari 14, 2013 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Du bör också räkna på hur lång tid det tar att tjäna in merkostnaden för en ny värmepump “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Du bör också räkna på hur lång tid det tar att tjäna in merkostnaden för en ny värmepump Merkostnaden för att byta hela värmepumpen lär nog aldrig bli återbetald. Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Merkostnaden för att byta hela värmepumpen lär nog aldrig bli återbetald. Det är så jag resonerar. Den eventuella effektivitetsvinsten skulle stå sig slätt mot kostnaden eftersom det inte finns så mkt besparing att ta av med en total elförbrukning på 15,000 kwh/år och tillsatspannan i princip endast går i undantagsfall och då i samband med temorär temphöjning av vattentemp. För övrigt är den enplans på 188 kvm samt uppvärmt garage. Blygsam isolering och självdrag men inga problem för värmepumpen att klara uppvärmningen utan TS under riktigt kalla dagar vad det verkar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kentan Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Har en Thermia Duo 8 som har snurrat i 22år utan problem värmer enplansvilla 200kvm + dubbelgarage byggt -90, så efter det är Niben bara inkörd tycker man. //K I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being. Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Det är så jag resonerar. Den eventuella effektivitetsvinsten skulle stå sig slätt mot kostnaden eftersom det inte finns så mkt besparing att ta av med en total elförbrukning på 15,000 kwh/år och tillsatspannan i princip endast går i undantagsfall och då i samband med temorär temphöjning av vattentemp. För övrigt är den enplans på 188 kvm samt uppvärmt garage. Blygsam isolering och självdrag men inga problem för värmepumpen att klara uppvärmningen utan TS under riktigt kalla dagar vad det verkar. Ja allting är relativt. Om du skulle montera in en ny CTC ecoheat 108 (8Kw)så skulle du ligga på en årskostnad på 10460 Kwh men det skulle kräva ett brinehål på 157 m alternativt en 106 (6kw) 14180 Kwh kräver brinehål på 108 meter. Så vi pratar förmodligen inga jättesummor i vinst på det du redan bespar. Det man ska ha i åtanke om man tänker sig byta kompressor kontra en ny pump. Det är att även med bytt kompressor så är den gammla gammal. Och en ny är ju faktiskt en ny med annorlunda garantier. Och detta avspeglar sig som ex i hur mycket du kan få ut om kompressorn rasar. Byter du bara kompressorn så räknar försäkringsbolagetr maskinen som avskriven i alla fall efter 10 år från nyinstallation av hela maskinen. Vilket försämrar dina chanser att få ersättning om det skulle hända något med den nya kompressorn efter garantitidens slut. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Har en Thermia Duo 8 som har snurrat i 22år utan problem värmer enplansvilla 200kvm + dubbelgarage byggt -90, så efter det är Niben bara inkörd tycker man. //K Otroligt, Duo serien är kända som riktiga rostburkar, både kondensor och förångare samt hetgasväxlare är tillverkade av svartplåt Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Otroligt, Duo serien är kända som riktiga rostburkar, både kondensor och förångare samt hetgasväxlare är tillverkade av svartplåt Ja man har ju bytt en och annan av dessa beredare som rostat sönder. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kentan Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Otroligt, Duo serien är kända som riktiga rostburkar, både kondensor och förångare samt hetgasväxlare är tillverkade av svartplåt hehehe måhända men kompressorn verkar hålla hur länge som helst Men visst den går den på övertid sedan många år men ser ingen större vits byta ut en fungerande pump. Det enda som finns att anmärka är att det blir lite dåligt med varmvatten när det inte är kallt ute någon som förklara att på gamla pumpar fick man visst % med varmvatten efter hur mycket effekt pumpen gav, typ litet värmebehov = lite varmvatten. Skulle visst gå att åtgärda med en liten vv beredare men jag tror jag byter pump istället så löser det sig också. //K I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being. Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 hehehe måhända men kompressorn verkar hålla hur länge som helst Men visst den går den på övertid sedan många år men ser ingen större vits byta ut en fungerande pump. Det enda som finns att anmärka är att det blir lite dåligt med varmvatten när det inte är kallt ute någon som förklara att på gamla pumpar fick man visst % med varmvatten efter hur mycket effekt pumpen gav, typ litet värmebehov = lite varmvatten. Skulle visst gå att åtgärda med en liten vv beredare men jag tror jag byter pump istället så löser det sig också. //K Det beror på en liten ventil i punmpen, som jobbar bättre med hetgasväxlaren på full gas. (väldigt enkelt utryckt, är inte riktigt hela sanningen, men den räcker här) Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jordvarme Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Min Thermia JBC 400 har gått i 32 år med samma kompressor, så du har några år kvar än Kentan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 14, 2013 Dela Inlagd Januari 14, 2013 Det går inte att jämföra dom maskinerna, mer än att dom är tillverkade i thermias gamla lokaler. JBC:n är och har alltid vart en RollsRoyce bland värmepumparna, kanske inte så effektiv och miljövänlig, men den knallar å går, hade faktisk kvar nåt kretskort till en sån tills i höstas då de va storstädning på lagret. Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kycklingen Inlagd Januari 19, 2013 Dela Inlagd Januari 19, 2013 Jag har en vatten/luft "sak". Den kostade 100 000-120 000 kr för några år sedan. Nu när det är svinkallt så går proppen om jag använder tvättmaskin och spisen samtidigt. Jag har fått byta 4 proppar den sista månaden. Är det nån som vet vad det kan kosta att säkra upp "saken"? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stickan Inlagd Januari 19, 2013 Dela Inlagd Januari 19, 2013 Jag har en vatten/luft "sak". Den kostade 100 000-120 000 kr för några år sedan. Nu när det är svinkallt så går proppen om jag använder tvättmaskin och spisen samtidigt. Jag har fått byta 4 proppar den sista månaden. Är det nån som vet vad det kan kosta att säkra upp "saken"? Jag antar att du menar att det är huvudsäkringarna som går till huset. Om så är fallet skall du prata med din nätägare om att säkra upp. Det kostar en slant pluss att den fasta kostnaden blir högre sedan. Ett alternativ är att sätta in ett överlastskydd som kopplar ur elpatronen när du förbrukar mycket ström i överiga huset. Det är billigare och medför ingen höjd kostnad i framtiden. Dock så innebär det att när du tex. tvättar och maskinen värmer vattnet blir det kallare på elementen tillfälligt. Denna lösning skulle jag rekomendera. Själv har jag en enfas luft/vattenpump som drar max 1800 watt. När jag kör med den så så värmer jag acumulatortanken med en tre kilowatts elpatron som då stöttar när pumpen inte räcker till. Men det innebär att jag när elpatronen går för fullt plockar ut 2800 watt på en fas som kan ge max 3600 watt med mina 16 ampere huvudsäkringar. Om jag sätter på spisen eller belastar fasen för mycket så kopplar överlastskyddet ur elpatronen tills spisen är avslagen igen. Jag har även en sex kilowatts elpatron men om den skulle gå för fullt tillsammans med pumpen så smäller säkringen. Därför kör jag bara med trekilowattaren. Stickan Inte för dum för att förstå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kycklingen Inlagd Januari 19, 2013 Dela Inlagd Januari 19, 2013 Jag antar att du menar att det är huvudsäkringarna som går till huset. Om så är fallet skall du prata med din nätägare om att säkra upp. Det kostar en slant pluss att den fasta kostnaden blir högre sedan. Ett alternativ är att sätta in ett överlastskydd som kopplar ur elpatronen när du förbrukar mycket ström i överiga huset. Det är billigare och medför ingen höjd kostnad i framtiden. Dock så innebär det att när du tex. tvättar och maskinen värmer vattnet blir det kallare på elementen tillfälligt. Denna lösning skulle jag rekomendera. Själv har jag en enfas luft/vattenpump som drar max 1800 watt. När jag kör med den så så värmer jag acumulatortanken med en tre kilowatts elpatron som då stöttar när pumpen inte räcker till. Men det innebär att jag när elpatronen går för fullt plockar ut 2800 watt på en fas som kan ge max 3600 watt med mina 16 ampere huvudsäkringar. Om jag sätter på spisen eller belastar fasen för mycket så kopplar överlastskyddet ur elpatronen tills spisen är avslagen igen. Jag har även en sex kilowatts elpatron men om den skulle gå för fullt tillsammans med pumpen så smäller säkringen. Därför kör jag bara med trekilowattaren. Tack för ett bra svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 19, 2013 Dela Inlagd Januari 19, 2013 Jag har en vatten/luft "sak". Den kostade 100 000-120 000 kr för några år sedan. Nu när det är svinkallt så går proppen om jag använder tvättmaskin och spisen samtidigt. Jag har fått byta 4 proppar den sista månaden. Är det nån som vet vad det kan kosta att säkra upp "saken"? Ta dit en elektriker så jag kan han stoppa in strömskydd för en moderat slant som klipper ner pannan när du använder tvättmaskin mm så slipper du att gå upp i ampere styrka vilket är ganska dyrt. Levereras som standard till moderna pannor. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu