Jump to content
IGNORERAD

Värmepump

Guest jlh66

Recommended Posts

Det du har är frånlufts värmesystem så kan du i princip inte byta. Lösning. Då din es 480 driver ventilation i huset. Dock finns det en ny generation värmepumpar från nibe eller comfortzone. Dessa är mycket effektivare och spar mer.

Det som är viktigt med dessa nya pumpar är att. Ventilationskanalen är ordentligt isolerad. Då dessa frånluftsvärmepumpsr skickar tillbaka väldigt kallt luft till uteluften. Vilket riskerar skapa kondens.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

OK. Drar till "hem & Villa" nu i Älvsjö och ser om dom har några intressanta tips och "mässrabatter" att erbjuda

Skall kolla på IVT:n bl.a

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

• Svar 203
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

41

• husse

34

• Nicholas

19

• jordvarme

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hoppas bara att han inte i sin vana trogen raderar hela tråden när han inser att han pissat i det blå skåpet igen!

Sorry för OT.

Står de så där öppet eller byggs de in?.jag menar de är ju ganska utsatta för vandalism och sabotage, även stöld av komponenter och materiel kan jag tänka mig.

Ljudhuvarna är inte monterade här, på maskinerna och det kommer byggas staket runt, så inte ovälkommna barn ska pilla på maskinerna

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

<br />Mej veterligt är IVT störst, även på villapumpar, och ger +63 gr ut utan tillsatsvärme, Bosch har även dom en liten marknadsandel, också med +63 ut
<br /><br />Vi jobbar även med IVT och jag har. Inte sett någon skillnad där Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

OK. Drar till "hem & Villa" nu i Älvsjö och ser om dom har några intressanta tips och "mässrabatter" att erbjuda

Comfortzone är också en bra ersättare, men lite väl dyr, du får räkna med en normalinstallation ca 100 000;- för den, installeras också av IVT återförsäljare.

Men minst 60 mm kondensisolering på avluftkanalen är ett måste.!

Nibe kan du glömma, eftersom dom har ventkanalerna omkastade

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Snacka med dom om comfortzone då IVT säljer denna.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

För en par år sedan var i varje fall värmepumpsforum befolkat av folk som kunde redogöra för varje liten del i en värmepump och deras egenskaper samt hur olika gaser reagerar i olika situationer. Rent ut sagt det dessa människor inte kunde om värmepumpar, beräkningar och installationer av dessa är inte värt att veta. Sedan att det stora flertalet är villaägare är väl naturligt.

Anser du att Google är den rätta vetskapen om detta, lycka till.

Om du sätter det hela i sitt sammanhang så handlar det om att svammelpelle i tråden hänvisar mig till värmepump forum för att han ska få sitt svammel verifierat. Därmed ingen skugga på värmepump forum!

Dela på andra sajter

Jh

En tanke som du bör fundera på om du tänker göra en nyinvestering. Om jag fattade det rätt har du två ackumulatortankar på 500l. Fundera då på att sätta upp solpaneler på taket. Som du värmer upp VV på sommaren. Energieffektiviteten på dagens solpaneler är betydligt bättre. Räkna på det och kolla

Dela på andra sajter

Jh

En tanke som du bör fundera på om du tänker göra en nyinvestering. Om jag fattade det rätt har du två ackumulatortankar på 500l. Fundera då på att sätta upp solpaneler på taket. Som du värmer upp VV på sommaren. Energieffektiviteten på dagens solpaneler är betydligt bättre. Räkna på det och kolla

Tyvärr brukar det vara relativt liten besparing i förhållande till investeringskostnaden.

Men det är bra för miljön.

Dela på andra sajter

Du menar inte att din gamla JBC 400 fortfarande tuffar å går, ja de va Rolls Roysen som fanns på den tiden

Jojomän Husse den tuffar och går, fyller 32 år den 21 december.

Och som jag nämnde så har endast ett relä/kontaktor och slangbiten mellan

påfyllnads/expansionskärlet och cirkulationspumpen för brinevätskan bytts.

Har en kompis som installerar/servar värmepumpar så han tittar till den ibland.

Men detta är det enda som bytts ut på 32 år

Dela på andra sajter

För några år sedan var det en av dom stora svenska som hade så dåligt trackrecord när det gällde hållbarheten att konsumentverket funderade vad som var fel.

Det var väl IVT, vad var orsaken till detta och hur rättade man till detta Husse

Dela på andra sajter

Mej veterligt är IVT störst, även på villapumpar, och ger +63 gr ut utan tillsatsvärme, Bosch har även dom en liten marknadsandel, också med +63 ut

Såg förresten inte dom sista orden först nu. Bosch och IVT är samma sak! Företaget heter Bosch termoteknik. Och IVT är bara ett varumärke.

Ändrades av janne_h

Dela på andra sajter

Det var väl IVT, vad var orsaken till detta och hur rättade man till detta Husse

Det var den pumpen man tog fram för boverkets tävling, där en värmepump fick kosta max 10 000;-??? och avge minst 5 Kw,???

det förstår man i efterhand att det va ingen lyckad kombination, med mängder av fel på maskinen som va uppbygd av det billigaste som fanns.

Är lite osäker på maxkostnaden och effekten, det va några år sedan.

Dela på andra sajter

<br /><br />Vi jobbar även med IVT och jag har. Inte sett någon skillnad där

Du får väl läsa vad som står på din egen hemsida då. Fast jag hittar dig inte som återförsäljare eller serviceombud för IVT

Dela på andra sajter

Det har ju hänt myyyyccckkket med värmepumparnas effektivitet på de 32 år som jag har haft min

så jag har frågat kompisen som servar om jag skall byta till en ny, men han tycker jag skall

köra tills den säger upp, det blir väl kompressorn som lägger av. Vad tycker ni i frågan

Jag kan inte tro att dagens pumpar kommer att hålla i 32 år

Dela på andra sajter

Du får väl läsa vad som står på din egen hemsida då. Fast jag hittar dig inte som återförsäljare eller serviceombud för IVT

Det är för att vi är ctcpartner. Men på jouren är inte så många IVT ombud öppna. Och vi fixar även dom.

Skillnaden är att Bosch säljs under eget namn via grossar. Och IVT säljs via återförsäljare ledet.

Dock tillverkas dom i samma fabrik i Tranås. Är ingen officiell återförsäljare till IVT. Men jag handlar ganska mycket reservdelar av dom. Och har genom det ganska gott förhållande till dom. Och dom som jag kan rekommendera jämte ctc. Är just IVT Bosch då deras servicenivå är mycket hög!

Dela på andra sajter

Bergvärme tror jag är bästa investeringen för en normal villa.

Installerade en Thermia Villa 75 år 2004 total pris 103 tusen.

Borrdjup 98 m fick stoppa där för hårt vatten tryck i hålet.

Förbrukade 28000 kwh ink hushålls ström.

I dag 11000 kwh ink hushålls ström.

En besparing på c:a 20000:- per år

Dela på andra sajter

Bergvärme tror jag är bästa investeringen för en normal villa.

Installerade en Thermia Villa 75 år 2004 total pris 103 tusen.

Borrdjup 98 m fick stoppa där för hårt vatten tryck i hålet.

Förbrukade 28000 kwh ink hushålls ström.

I dag 11000 kwh ink hushålls ström.

En besparing på c:a 20000:- per år

Idag har luft vatten i stora delar kommit ifatt bergvärme. Ganska marginella skillnader i förhållande tillbergvärme. Dock kostar bergvärme ganska mycket mer att installera. Och därmed så blir payofftiden på skillnaden väldigt lång och luft vatten spar mer pengar fast den inte är fullt lika energi effektiv.

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

Dela på andra sajter

Problemet med luftvärmepumpar är att de är som sämst när du behöver

värmen som mest, där kommer de aldrig ikapp berg, jord eller sjövärme

Dela på andra sajter

Det där är lite gungor o karuseller. Slår du ut det på ett år så är i alla fall skillnaden marginell.

Dela på andra sajter

Dagens IVT LUFT/VATTEN Värmepumpar är konstruerade att ge ordentligt med värme ända ner till - 20 gr,

men dom få dagarna som det är kallare, tar ner årsmedelvärdet ganska fort, trots att det kanske bara är 2-3 dgr det gäller

Dela på andra sajter

Det har ju hänt myyyyccckkket med värmepumparnas effektivitet på de 32 år som jag har haft min

så jag har frågat kompisen som servar om jag skall byta till en ny, men han tycker jag skall

köra tills den säger upp, det blir väl kompressorn som lägger av. Vad tycker ni i frågan

Jag kan inte tro att dagens pumpar kommer att hålla i 32 år

Svårt att ge något riktigt bra svar på det, men den största anledningen att byta är ju att dom nya är mycket mer energisnåla, jag böt själv nu i somras, och har hittils halverat min elförbrukning, jämfört med samma tid förra året.

Sen har du miljöaspekten, din JBC har 9 kg FREON R 22 som är klart förödande för ozonskiktet, om det skulle komma ut i fria luften, på grund av någon liten skitläcka på nåt kappilärrör.

Dela på andra sajter

Vad härligt med ett forum med experter..

FF har bergvärme med en gammal IVT med R22 som kylmedel..

Är det någon som kan hjälpa mig att byta kompressor o tömma den fylla upp med samma kylmedel..

post-5021-0-14253600-1350208717_thumb.jp

post-5021-0-00665400-1350208863_thumb.jp

FF

www.easi.nu

Dela på andra sajter

Det där är lite gungor o karuseller. Slår du ut det på ett år så är i alla fall skillnaden marginell.

Visst är det väl så, men man kommer aldrig ifrån att luftpumpar är som sämst

när man behöver värmen och som bäst när man inte behöver någon värme

Dela på andra sajter

Visst är det väl så, men man kommer aldrig ifrån att luftpumpar är som sämst

när man behöver värmen och som bäst när man inte behöver någon värme

Har man ett hus på 150 kvm så snackar vi en skillnad på ca 2000 Kwh per år kontra en extrainvestering på kanske 40-50000 kronor för bergvärme.

Räkna på det så är det upp till var och en att räkna ut vilket som lönar sig mest för den egna plånboken. på 20-30 års sikt ja. Men under den tiden har man hunnit kyla hålet tillräckligt för att det mer eller mindre jämnat ut sig i alla fall.

Dela på andra sajter

Nibe kan du glömma, eftersom dom har ventkanalerna omkastade

Och det är inte det största problemet med nibe. Då dom visat sig använda ganska billiga komponenter så upplever jag deras kvalitet genomgående av sämre kvalitet än dom andra.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...