Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Är du mod där också, Nic? Nej och det var en stund sedan jag var där. Men när jag var där så var det utrett och klart. Och det var inte dom vanliga installatörerna som redde ut det om man säger som så. Men det kvittar för moderna pumpar gör rätt. (sista 4-5 åren) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Scroll betyder att man har 2 skruvar som går i varandra. Precis som på dom kompressorer från tex Atlas Copco som används då man borrar bergvärme. Oftast drivna av en V8 diesel. Styrningen av ovannämnda kompressor är lite intressantare än typen. Värme pumps forum Besök det Janne Mycket läsvärt där. Vad du verkat missat basalt är att värmepumpsforum som för övrigt är ett mycket bar forum. är ett forum för glada villaägaramatörer typ dig. Som jag förklarade för dig tidigare jobbar just proffesionelt med värmepumpar. Och vill jag ha information ur verkligheten så vänder jag mig till CTC,s folk. Då dom tillverka värmepumpar. Då mitt företag är CTC partner och installerar ganska många värmepumpar per år. Värmepumsforum må vara bra. Men i huvudsak så befolkas den av folk med begränsade erfarenheter av sin egen anläggning. Om du slår på CTC service på Google så kan du se vilket företag som kommer i topp där. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Varför är du så insnöad på ctc? Är det för att de är bäst eller för att ditt företag är knutet till dem? Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Vad du verkat missat basalt är att värmepumpsforum som för övrigt är ett mycket bar forum. är ett forum för glada villaägaramatörer typ dig. Som jag förklarade för dig tidigare jobbar just proffesionelt med värmepumpar. Och vill jag ha information ur verkligheten så vänder jag mig till CTC,s folk. Då dom tillverka värmepumpar. Då mitt företag är CTC partner och installerar ganska många värmepumpar per år. Värmepumsforum må vara bra. Men i huvudsak så befolkas den av folk med begränsade erfarenheter av sin egen anläggning. Om du slår på CTC service på Google så kan du se vilket företag som kommer i topp där. I huvudsak ja. Men dom som vet dom vet, och tar inte så långt tid att förstå. Och surprise surprise även tillverkarna vet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Varför är du så insnöad på ctc? Är det för att de är bäst eller för att ditt företag är knutet till dem? Både och! "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Vad du verkat missat basalt är att värmepumpsforum som för övrigt är ett mycket bar forum. är ett forum för glada villaägaramatörer typ dig. Som jag förklarade för dig tidigare jobbar just proffesionelt med värmepumpar. Och vill jag ha information ur verkligheten så vänder jag mig till CTC,s folk. Då dom tillverka värmepumpar. Då mitt företag är CTC partner och installerar ganska många värmepumpar per år. Värmepumsforum må vara bra. Men i huvudsak så befolkas den av folk med begränsade erfarenheter av sin egen anläggning. Om du slår på CTC service på Google så kan du se vilket företag som kommer i topp där. Även CTC vet ja. Kolla med dom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Repe Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 -[]-[Textlank]-[aftonbladet]http://www.svd.se/naringsliv/investera/valj-stugvarme-med-omsorg_7577960.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jordvarme Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Det är mycket små skillnader i vilka som är bäst bland värmepumpar men CTC, Thermia och Nibe ligger i topp. Bäst är Thermia men de är också dyrast Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Det är mycket små skillnader i vilka som är bäst bland värmepumpar men CTC, Thermia och Nibe ligger i topp. Bäst är Thermia men de är också dyrast Ja det är nog hugget som stucket. Alla vet hur man gör och alla använder väll samma Mitsubishi kompressor. Och det är nog även som Janne säger att luft vatten är enklast att räkna hem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jordvarme Inlagd Oktober 13, 2012 Dela Inlagd Oktober 13, 2012 Så är det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piloten66 Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Men fy vad kallt ställe du bor på i Thailand jag trodde dom flesta köpte ac bara brrrr..eller ?? Skickat från mig För mycket är lagom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Kan passa på att fråga hur jag skall göra i mitt hus här hemma Just nu har jag en gammal panna Aqua ES 480 som omvandlar el till varmvatten och värme ut i vattenradiatorer. Den har också en värmepump inbyggt som tar tillvara frånluftens värme innan den går ut ur huset Huset är ett trähus på 165 kvadrat i ett plan från början av 90-talet Senare har jag installerat braskamin (murspis) som jag trivseleldar i på helgerna och jag har en luft-luft-värmepump Panasonic med 2 st inomhusenheter i olika delar av huset för att få bra spridning Har även satt in värmeflyttare som drar igång när jag eldar i vardagsrummet så varmluften cirkulerar ut i övriga rum i huset på ett bra sätt Idag är det luft-luft-pumpen som står för mesta värmningen av huset kompletterad med braskaminen Pannan går bara in lite när det är som kallast och den gör ju dessutom allt varmvatten Nu börjar min panna bli sliten (20 år gammal) och den inbyggda värmepumpen är havererad för andra gången och jag funderar på hur jag bäst skall ersätta den Skall jag köpa en luft/vatten-pumpslösning ? Andra alternativ ? Kostnader ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Fjärrvärmen är väl bra i sig, men väljer man det är man fastlåst i det systemet när de börjar höja priset, höjningen kommer lika säkert som amen i kyrkan. Jag skulle tro att du hamnar på cirka 80 K med en bra pump. Själv bor jag i Arvika och har en Thermia som tuggat på i som jag sa nästan 32 år Du menar inte att din gamla JBC 400 fortfarande tuffar å går, ja de va Rolls Roysen som fanns på den tiden Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Det där lät onekligen intressant? Är det nånting du läst nånstans och tror? Tappvarmvatten värms inte i en modern värmepump enligt dig då. Om du bara behöver pumpa ut 35 grader i värmesystemet så menar du på fult allvar att värmepumpen inte ska hålla högre temp då? En värmepump håller max 48 grader. Och sen spetsar styrningen upp det till 60 grader. Naturligtvis så shuntar man då 60 grader är för varmt att köra ut i systemet. Temp ut som värmepumpen producerar är beroende av fabrikat/konstruktion, det fabrikat Janne jobbar med kanske bara ger 48 grader, medan det fabrikat jag jobbar med ger 63 grader ut, utan att använda tillskottsenergi. Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Kan bara konstatera att den största storsvamlaren i den här tråden är en mod, riktikt kul fyllesvammel, som jag inte ens ids gå on å svara på alla fel han plitat ner. men som vanligt så får han tro han har rätt, för annars blir man avstängd Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Kan passa på att fråga hur jag skall göra i mitt hus här hemma Just nu har jag en gammal panna Aqua ES 480 som omvandlar el till varmvatten och värme ut i vattenradiatorer. Den har också en värmepump inbyggt som tar tillvara frånluftens värme innan den går ut ur huset Huset är ett trähus på 165 kvadrat i ett plan från början av 90-talet Senare har jag installerat braskamin (murspis) som jag trivseleldar i på helgerna och jag har en luft-luft-värmepump Panasonic med 2 st inomhusenheter i olika delar av huset för att få bra spridning Har även satt in värmeflyttare som drar igång när jag eldar i vardagsrummet så varmluften cirkulerar ut i övriga rum i huset på ett bra sätt Idag är det luft-luft-pumpen som står för mesta värmningen av huset kompletterad med braskaminen Pannan går bara in lite när det är som kallast och den gör ju dessutom allt varmvatten Nu börjar min panna bli sliten (20 år gammal) och den inbyggda värmepumpen är havererad för andra gången och jag funderar på hur jag bäst skall ersätta den Skall jag köpa en luft/vatten-pumpslösning ? Andra alternativ ? Kostnader ? Enklast är att byta den mot en 490 som är den nya beteckningen på den maskinen, du har ju husventillationen att tänka på. till 490:in finns idag en extra värmepumpstillsatts ivt air combo, som gör den till en effektiv värmepump Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 (ändrad) En bild från en riktigt kul anläggning, fastigheten har 18 Lgh och förbrukade ca 25 m3 olja tidigare, Ligger ovanför en gruva, så bergvärme är uteslutet. Montagebild Ljudhuvar saknas här Ändrades Oktober 14, 2012 av husse Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Temp ut som värmepumpen producerar är beroende av fabrikat/konstruktion, det fabrikat Janne jobbar med kanske bara ger 48 grader, medan det fabrikat jag jobbar med ger 63 grader ut, utan att använda tillskottsenergi. Villapumpar från dom stora märkena ger 48 grader. Kommer vi däremot på större. Fastighetspumpar som t. Ex. Ecoair 120. Så ger dom högre temperaturer. Men tråden. Handlar om Villapumpar. Och därmed håller jag mig till dessa temperaturer i dessa sammanhang. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 (ändrad) Det är mycket små skillnader i vilka som är bäst bland värmepumpar men CTC, Thermia och Nibe ligger i topp. Bäst är Thermia men de är också dyrast För några år sedan var det en av dom stora svenska som hade så dåligt trackrecord när det gällde hållbarheten att konsumentverket funderade vad som var fel. Ändrades Oktober 14, 2012 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 (ändrad) Vad du verkat missat basalt är att värmepumpsforum som för övrigt är ett mycket bar forum. är ett forum för glada villaägaramatörer typ dig. Som jag förklarade för dig tidigare jobbar just proffesionelt med värmepumpar. Och vill jag ha information ur verkligheten så vänder jag mig till CTC,s folk. Då dom tillverka värmepumpar. Då mitt företag är CTC partner och installerar ganska många värmepumpar per år. Värmepumsforum må vara bra. Men i huvudsak så befolkas den av folk med begränsade erfarenheter av sin egen anläggning. Om du slår på CTC service på Google så kan du se vilket företag som kommer i topp där. För en par år sedan var i varje fall värmepumpsforum befolkat av folk som kunde redogöra för varje liten del i en värmepump och deras egenskaper samt hur olika gaser reagerar i olika situationer. Rent ut sagt det dessa människor inte kunde om värmepumpar, beräkningar och installationer av dessa är inte värt att veta. Sedan att det stora flertalet är villaägare är väl naturligt. Anser du att Google är den rätta vetskapen om detta, lycka till. Ändrades Oktober 14, 2012 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Enklast är att byta den mot en 490 som är den nya beteckningen på den maskinen, du har ju husventillationen att tänka på. till 490:in finns idag en extra värmepumpstillsatts ivt air combo, som gör den till en effektiv värmepump Ok Var får man tag på en sådan och vad tror du det kostar ? Bor i södra stockholm Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Villapumpar från dom stora märkena ger 48 grader. Kommer vi däremot på större. Fastighetspumpar som t. Ex. Ecoair 120. Så ger dom högre temperaturer. Men tråden. Handlar om Villapumpar. Och därmed håller jag mig till dessa temperaturer i dessa sammanhang. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Mej veterligt är IVT störst, även på villapumpar, och ger +63 gr ut utan tillsatsvärme, Bosch har även dom en liten marknadsandel, också med +63 ut Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Ok Var får man tag på en sådan och vad tror du det kostar ? Bor i södra stockholm IVT återförsäljare, kolla hemsidan och sök på stockholm. ca pris 490, 50 000;- utbytt å klar - rotavdraget Air Combon är så ny, har inte sett nåt pris på den än. Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Kan passa på att fråga hur jag skall göra i mitt hus här hemma Just nu har jag en gammal panna Aqua ES 480 som omvandlar el till varmvatten och värme ut i vattenradiatorer. Den har också en värmepump inbyggt som tar tillvara frånluftens värme innan den går ut ur huset Huset är ett trähus på 165 kvadrat i ett plan från början av 90-talet Senare har jag installerat braskamin (murspis) som jag trivseleldar i på helgerna och jag har en luft-luft-värmepump Panasonic med 2 st inomhusenheter i olika delar av huset för att få bra spridning Har även satt in värmeflyttare som drar igång när jag eldar i vardagsrummet så varmluften cirkulerar ut i övriga rum i huset på ett bra sätt Idag är det luft-luft-pumpen som står för mesta värmningen av huset kompletterad med braskaminen Pannan går bara in lite när det är som kallast och den gör ju dessutom allt varmvatten Nu börjar min panna bli sliten (20 år gammal) och den inbyggda värmepumpen är havererad för andra gången och jag funderar på hur jag bäst skall ersätta den Skall jag köpa en luft/vatten-pumpslösning ? Andra alternativ ? Kostnader ? Det du har är frånlufts värmesystem så kan du i princip inte byta. Lösning. Då din es 480 driver ventilation i huset. Dock finns det en ny generation värmepumpar från nibe eller comfortzone. Dessa är mycket effektivare och spar mer. Det som är viktigt med dessa nya pumpar är att. Ventilationskanalen är ordentligt isolerad. Då dessa frånluftsvärmepumpsr skickar tillbaka väldigt kallt luft till uteluften. Vilket riskerar skapa kondens. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 14, 2012 Dela Inlagd Oktober 14, 2012 Kan bara konstatera att den största storsvamlaren i den här tråden är en mod, riktikt kul fyllesvammel, som jag inte ens ids gå on å svara på alla fel han plitat ner. men som vanligt så får han tro han har rätt, för annars blir man avstängd Hoppas bara att han inte i sin vana trogen raderar hela tråden när han inser att han pissat i det blå skåpet igen! Sorry för OT. En bild från en riktigt kul anläggning, fastigheten har 18 Lgh och förbrukade ca 25 m3 olja tidigare, Ligger ovanför en gruva, så bergvärme är uteslutet. Montagebild Ljudhuvar saknas här Står de så där öppet eller byggs de in?.jag menar de är ju ganska utsatta för vandalism och sabotage, även stöld av komponenter och materiel kan jag tänka mig. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu