Jump to content
IGNORERAD

Värmepump

Guest jlh66

Recommended Posts

Står just nu i begrepp att investera i en luftvattenpump, den mest intressanta(läs billigaste) offerten jag fått in är på en Daikin 11kw med vägghängd hydrobox o ståltank.

Har låg takhöjd i källaren där innedelen ska stå(1770mm) därför hydrobox-alternativet.

Har läst en del på värmepumpsforum o det verkar som om det ska va bra grejor med ett hyfsat cop.

En annan offert handlar om ctc:s 408 o ecozenith - dock en hel del dyrare.

Verkar finnas en hel del kunniga i ämnet här på mpr, så frågan är om det finns några andra alternativ/fabrikat jag ska kika på med hänsyn tagen till takhöjden?

Några synpunkter på Daikins paket? Något speciellt jag bör tänka på om jag väljer Daikin?

Installatören ger ett gott/kunnigt intryck, med ett bra rykte o lång tid i branschen.

Ändrades av mangokid
Dela på andra sajter

• Svar 203
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

41

• husse

34

• Nicholas

19

• jordvarme

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Står just nu i begrepp att investera i en luftvattenpump, den mest intressanta(läs billigaste) offerten jag fått in är på en Daikin 11kw med vägghängd hydrobox o ståltank.

Har låg takhöjd i källaren där innedelen ska stå(1770mm) därför hydrobox-alternativet.

Har läst en del på värmepumpsforum o det verkar som om det ska va bra grejor med ett hyfsat cop.

Verkar finnas en hel del kunniga i ämnet här på mpr, så frågan är om det finns några andra alternativ/fabrikat jag ska kika på med hänsyn tagen till takhöjden?

Några synpunkter på Daikins paket? Något speciellt jag bör tänka på om jag väljer Daikin?

Installatören ger ett gott/kunnigt intryck, med ett bra rykte o lång tid i branschen.

En granne till mig har luftpump på Gräsö Funkar bra även vid 18-

Jag har aldrig hört den gå Men är bara där på sommaren

Offe

Dela på andra sajter

Daikin är en kylmaskin,

har inte tid att utveckla detta vidare nu, får bli ikväll

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Jag antar att daikin då sa vara någon typ av luft vatten?

annars blir det som att jämföra äpplen med bananer.

Jag vet att CTC är en mycket högkvalitativ produkt som är ledande på marknaden vad gäller luft vatten.

Daikin vad jag vet är nog bättre  på luft-luft.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Daikin är bra grejer

Förmedlade några stycken luft/vatten för några år sedan och de är mycket nöjda sina

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Daikin är bra grejer

Förmedlade några stycken luft/vatten för några år sedan och de är mycket nöjda sina

Det verkar som om dom flesta man hör som har Daikin är nöjda.

Men, jag får se vad det blir - fler offerter på ingång

Dela på andra sajter

Jag antar att daikin då sa vara någon typ av luft vatten?

Ja, luft-vatten är det som gäller för mig - inget annat.

Dela på andra sajter

Om du bara kikar på innedelen så finns ju IVT:s 290 AW som är 1660 hög och bottenkopplad, finns som 6-9-13 kw. och en IVT Air 120 som utomhusdel, då får du en bra kombination av ett välkänt fabrikat.

Men jag gillar inte att rekommendera någon storlek utan att veta förbrukning/storlek på fastigheten, det blir så lätt fel då, presis som den i början av tråden som alltid ska borra 200 m bara för att det går

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Om du bara kikar på innedelen så finns ju IVT:s 290 AW som är 1660 hög och bottenkopplad, finns som 6-9-13 kw. och en IVT Air 120 som utomhusdel, då får du en bra kombination av ett välkänt fabrikat. Men jag gillar inte att rekommendera någon storlek utan att veta förbrukning/storlek på fastigheten, det blir så lätt fel då, presis som den i början av tråden som alltid ska borra 200 m bara för att det går

Hhmm, IVT kan jag nog säga att det inte blir, alltför många som jag vet har haft mkt problem med dom. Tog dock in en offert på en IVT, hyfsat bra i pris- fick dock inget förtroende för just den installatören, vilket för mig är nog så viktigt.

Men det är säkert en riktigt bra maskin, mitt underlag för att döma ut den är ju alldeles för litet, men magkänslan är svår attändra på.

Ändrades av mangokid
Dela på andra sajter

• 4 månader senare...

Väcker tråden lite.

Har en Sanyo luft/luft  sap-k/crv 123ehn som har tröttnat, körde diagnos nu ikväll som säger att kretskort i utomhusdelen är paj.

Det är ju en gammal pump, satte dit den 2005 så frågan är väl om det lönar sig att byta kretskort, om det överhuvudtaget går att få tag i, har googlat men hittar inget.

I annat fall kanske det blir att köpa ny pump, isf lutar det åt Hitachi, som jag har bra rabatt på.

Om nån vet ca pris på ett kretskort och var det finns vore jag glad.

Med vänlig hälsning walle

Dela på andra sajter

Utvecklingen av värmepumpar har gått framåt på 9 år så att byta kretskort lönar sig inte om du

har tänkt att bo kvar. Med en ny pump får du mer värme till en lägre kostnad.

Kretskort brukar vara ganska dyra ca 3000 :- om det överhuvudtaget går att få tag i

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Utvecklingen av värmepumpar har gått framåt på 9 år så att byta kretskort lönar sig inte om du

Kretskort brukar vara ganska dyra ca 3000 :- om det överhuvudtaget går att få tag i

misstänkte nästan det, dessutom har väl Sanyo haft duktigt med problem just med kretskorten, Ahlsell sålde ju mängder med sådana pumpar och det vart mkt problem med dessa.

Dela på andra sajter

Har en Electrolux oxyaction 12 hn någonting som blinkar tre gånger vid diagnos. Vad kan detta betyda. Pumpen är ca 6 år gammal. Man kan ju tycka att dom skall leva längre.

//Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Tyvärr har jag fått säga farväl till en kär gammal vän

Min Thermia JBC 400M sa upp efter 33 år och 4 månader

kortslutning i kompressorn

Ändrades av jordvarme
Dela på andra sajter

Men den har gått som en RollRoyce hela tiden, ja det va då dom byggdes rejält, idag är väl en thermia att jämställas med biltemaprylar från danmark

Dela på andra sajter

Kenneth4618

RIP

Men se det från den ljusa sidan

Nu kan du installera en modern energieffektiv pump istället :thumbsup:

Ändrades av Kenneth4618

Dela på andra sajter

Nu kan du installera en modern energieffektiv pump istället

Ja det positiva är ju att det har hänt en del med effektiviteten

på 33 år men det är ju som Husse säger, den nya kommer inte

att hålla i 33 år

Dela på andra sajter

Är det Ljungdal som ombesörjer transporten till sista vilan?

Dela på andra sajter

Är det Ljungdal som ombesörjer transporten till sista vilan?

Haha,nej jag får allt fixa det själv, säljer till Stena

så kanske den återuppstår. Kanske den står i ditt pannrum

nästa gång Johnny haha. Ha det bra med Thermian

Själv köper jag en Diplomat, så jag blir nog ambassadtjänsteman

framöver

Dela på andra sajter

• 4 månader senare...

Idag fick jag för mig att leka värmepumpsmekaniker, gick inge bra, ska det verkligen vara ström i chassit på pumpen.

så här ser kretskorten ut, kanske trots allt inte är kretskortsfel, med tanke på strömförande chassi.(alltid lika obehagligt att ta i strömförande saker)

post-3315-0-22063400-1411906061_thumb.jp

post-3315-0-71636100-1411906105_thumb.jp

Dela på andra sajter

Idag fick jag för mig att leka värmepumpsmekaniker, gick inge bra, ska det verkligen vara ström i chassit på pumpen.

så här ser kretskorten ut, kanske trots allt inte är kretskortsfel, med tanke på strömförande chassi.(alltid lika obehagligt att ta i strömförande saker)

attachicon.gifsanyo 002.JPG

attachicon.gifsanyo 003.JPG

Har du ingen jordfelsbrytare?

Dela på andra sajter

Har du ingen jordfelsbrytare?

En jfb lagar inte värmepumpen, och en vp ska aldrig kopplas via jfb

Dela på andra sajter

Kanske lite OT,(och nördigt) men..

Någon som har eller sysslar med logger. Lite sugen på att peta in en sån för att kolla elförbr/driftstider/temp  mm.

Logger 2020 rekommenderas på värmepumpsforumet, men finns det ngn annan logger ni rekommenderar?

Vill kunna följa dessa parametrar i realtid via ngn webbaserad tjänst.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...