Jump to content
IGNORERAD

Värmepump

Guest jlh66

Recommended Posts

Nu vet jag inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd men jag provar här. Det är så att jag funderar på att installera en värmepump i huset. Nu är det vattenburet system med en vedpanna mot 500x2 ackumulatortankar(i den ena sitter det elpatron. Iom att jag är borta på jobb mist 4dagar i veckan och ganska ofta ute på resor över vintern så tycker jag ju inte att detta värmesystem jag har kanske inte är det allra bästa. Då jag tror att det finns några här på forumet som jobbar med dessa saker så kanske man skulle kunna få råd på vad som kan vara värt att installera.

Huset är 1 1/2 plan med källare och är på ca 90m3 utan källaren inräknad. Det som jag funderat mellan är om jag ska sätta in luft/vatten eller en luft/luft värmepump. Jag fick en offert av en lokal firma och då hamnade en bra luft/vatten på ca 110k och en luft/luft på ca21k. Då är det med installation och jag kan ej göra rotavdrag då jag skattar i Norge. Båda pumparna var av märket Mitsubishi luft/luft pumpen var deras nya 635 pump men den andra minns jag inte vad den hette. Är dessa priser okej eller ska jag kolla med andra firmor. Jag kan ju iof köpa en pump till jäkligt bra pris genom firman jag jobbar åt och installera själv(är industrirörläggare och har installerat många olika värmesystem förut)dock ej nån av dessa pumpar. Men hur är det med garantin och så om man skulle göra jobbet själv?

Mvh Jocke

Ändrades av Oregistrerad
Dela på andra sajter

• Svar 203
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

41

• husse

34

• Nicholas

19

• jordvarme

16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skha ru ha ett heltäckande, så är det bergvärme som gäller

ähh ta de här på måndag istället

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Skha ru ha ett heltäckande, så är det bergvärme som gäller

ähh ta de här på måndag istället

Tyvär är det 36m ner till berg här så det blir dyrt med foderrör

Dela på andra sajter

Tänk på att en luft/luft värmepump väsnas en hel del och det är rätt störande.

Jag har 2 värmesystäm, Fjärrvärme och värmepump luft/luft.

Använder i stort sätt bara fjärrvärmen när jag är hemma. Sitta tyust och läsa med vuftvärmepumpen på är för störande tycker jag.

born41

Dela på andra sajter

Tyvär är det 36m ner till berg här så det blir dyrt med foderrör

Markförhållande i övrigt ? / jordvärme ? Vilken del av landet ?

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Jordvärme kan vara väl så bra som bergvärme och är billigare att installera. Har själv haft jordvärme i nästan 32 år nu. Helt bekymmersfritt

Har bytt ut ett relä och en liten slang under alla dessa år. Är du mycket borta på vintern så är ju jordvärmen mycket bättre än en luftvärme-

pump som ju är som sämst när det är riktigt kallt ute

Dela på andra sajter

Markförhållande i övrigt ? / jordvärme ? Vilken del av landet ?

Jordvärme kan vara väl så bra som bergvärme och är billigare att installera. Har själv haft jordvärme i nästan 32 år nu. Helt bekymmersfritt

Har bytt ut ett relä och en liten slang under alla dessa år. Är du mycket borta på vintern så är ju jordvärmen mycket bättre än en luftvärme-

pump som ju är som sämst när det är riktigt kallt ute

Jag får kolla upp detta med jordvärme.Hur mycket kan detta kosta ca?Har ingen direkt koll på markförhållandena här,har ganska nyligen flyttat hit och jag bor på gränsen mellan Närke och Värmland.Tack för era svar. Mvh jocke

Dela på andra sajter

Tänk på att en luft/luft värmepump väsnas en hel del och det är rätt störande.

Jag har 2 värmesystäm, Fjärrvärme och värmepump luft/luft.

Använder i stort sätt bara fjärrvärmen när jag är hemma. Sitta tyust och läsa med vuftvärmepumpen på är för störande tycker jag.

born41

Skulle nog valt fjärrvärme då rören går nära mitt hus,men jag tror att fjärrvärmenätet här inte riktigt pallar med och just nu får man inte ansluta fler hushåll.

Dela på andra sajter

Fjärrvärmen är väl bra i sig, men väljer man det är man fastlåst i det systemet när de börjar höja priset, höjningen kommer lika säkert som amen i kyrkan.

Jag skulle tro att du hamnar på cirka 80 K med en bra pump. Själv bor jag i Arvika och har en Thermia som tuggat på i som jag sa nästan 32 år

Dela på andra sajter

200 meter borrhål

Har man väll börjat borra slutar man inte förrän 200m tidigast

Fel..men det förklarar nog Husse för dig senare, har jag fattat det rätt så är det hans bransch.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

200 meter borrhål

Har man väll börjat borra slutar man inte förrän 200m tidigast

Hur djup man borrar beror väll på hur djupt det är ner till berg på platsen för hålet?

Dela på andra sajter

Fel..men det förklarar nog Husse för dig senare, har jag fattat det rätt så är det hans bransch.

Då får väll husse följa med på lite drilling om han vill.

Inget ont om luft värme pumpar om man vill ha det på tomten.

Själv tar jag 200m any time oavsett vad du och husse tycker

Capische?

Dela på andra sajter

Då får väll husse följa med på lite drilling om han vill.

Inget ont om luft värme pumpar om man vill ha det på tomten.

Själv tar jag 200m any time oavsett vad du och husse tycker

Capische?

Nej..du svamlar!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Hur djup man borrar beror väll på hur djupt det är ner till berg på platsen för hålet?

Ja man får fodra ner till berget men dit måste du ju liksom förbannat och hur det än är så är det den lilla sträckan jämfört med hålet totala längd.

Folk får borra bästa fan dom vill eller ta en luft värmepump, men om man borrar och betalt etablering etc så har man inte alla indianer i kanoten om man inte max borrar varje på börjat hål.

Moderna pumpar drar mycket mer energi ur hålet än tidigare generationer.

Dela på andra sajter

Jag får kolla upp detta med jordvärme.Hur mycket kan detta kosta ca?Har ingen direkt koll på markförhållandena här,har ganska nyligen flyttat hit och jag bor på gränsen mellan Närke och Värmland.Tack för era svar. Mvh jocke

Jordvärme kan vara ett vettigt alternativ om man har har tillräkligt stor tomt.

Luft/luft är inget bra alternativ tycker jag om man ska ha det att lira med ett vattenburet system. Speciellt om du har varmvattenslinga i acktanken. Luftvatten har blivit bättre men är det kallt långa tider har man inte så stort utbyte av det som en jordvärmeanläggning.

Dela på andra sajter

En kusin la slangarna för värmepumpen under en potatisåker för dryga tio år sedan och de har inga problem.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Gäsp

Ja, du skriver lika moget som du modererar.

Husse ger nog ett riktigt svar på hur detta fungerar, men helt riktigt så krävs kanske ofta djup över 200m.men det varierar givetvis.

Dela på andra sajter

Styrningen moderna pumpar är smartare nu så man pumpar bara upp till den temperatur man ska ha ut i systemet beroende på ute temperatur dvs man shuntar inte.

Man vill ha så stor diff som möjligt mellan det pumpen ger och det som ska ut.

Desto större värme överföring = verkningsgrad

Dela på andra sajter

Utifrån den kvadratmeteryta du angivit så kan du nog glömma bergvärme! Luft vatten är något bättre.

På 90 kvadrat med en CTC Ecohheat 306 bergvärmepump gör du i teorin en besparing på ca 9500 Kwh per år Den kräver ett borrhålsdjup på 98 meter kostnad ca 150 000

Om du däremot installerar en luft vatten CTC Ecoair 105 + Elpanna CTC Ecoel så spar den ca 8000 per år installationskostnad ca 100-110000 kronor.

Men nånting säger mig att du har mer än 90 kvadrat uppvärmd yta. Ge mig dom siffrorna så ska jag ghe dig ännu bättre beräkning.

Och ju större hus du har ju mer spar den. Och du får kortare payofftid.

Ska du ha en luft/luft så kräver den ganska öppna ytor för att vara effektiv. Och kommer på långa vägar inte upp till samma besparing som dom andra.

Men du ska titta på det hela i relevans till installationskostnaden.

Och ja jag sitter dagligen och gör dylika beräkningar. Då jag säljer ganska många värmepumpar varje år.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Ja man får fodra ner till berget men dit måste du ju liksom förbannat och hur det än är så är det den lilla sträckan jämfört med hålet totala längd.

Folk får borra bästa fan dom vill eller ta en luft värmepump, men om man borrar och betalt etablering etc så har man inte alla indianer i kanoten om man inte max borrar varje på börjat hål.

Moderna pumpar drar mycket mer energi ur hålet än tidigare generationer.

He he.

Där har du fel.

Man beräknar hålets längd efter behovet och storlek på pump!

Tala om storleken på huset så ska jag beräkna längden på hålet exakt åt dig.

Om nu TS skulle följa ditt råd så åker han på en extra kostnad på ca 50 000 helt i onödan!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Utifrån den kvadratmeteryta du angivit så kan du nog glömma bergvärme! Luft vatten är något bättre.

På 90 kvadrat med en CTC Ecohheat 306 bergvärmepump gör du i teorin en besparing på ca 9500 Kwh per år Den kräver ett borrhålsdjup på 98 meter kostnad ca 150 000

Om du däremot installerar en luft vatten CTC Ecoair 105 + Elpanna CTC Ecoel så spar den ca 8000 per år installationskostnad ca 100-110000 kronor.

Men nånting säger mig att du har mer än 90 kvadrat uppvärmd yta. Ge mig dom siffrorna så ska jag ghe dig ännu bättre beräkning.

Och ju större hus du har ju mer spar den. Och du får kortare payofftid.

Ska du ha en luft/luft så kräver den ganska öppna ytor för att vara effektiv. Och kommer på långa vägar inte upp till samma besparing som dom andra.

Men du ska titta på det hela i relevans till installationskostnaden.

Och ja jag sitter dagligen och gör dylika beräkningar. Då jag säljer ganska många värmepumpar varje år.

Jag är precis som du ganska säker på att luft-vatten vinner dom flesta ekonomiska kalkyler.

Om det är en brusomatic 700 man vill ha på tomten

Inga värderingar i det. Var mans val.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...